Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Hei. Jeg hadde overgangsstønad i 2013 ble sammen med barnefar igjen og i 2017 fikk vi et nytt barn sammen. Teller dette på de nye reglene eller bare etter at de trådde i kraft? Jeg spør da vi skal gå fra hverandre og jeg er hjemme med minsten enda og han er den som har forsørget oss. Er han som vil gå og ikke vil ver. Skuøle gjerne vært foruten denne situasjonen og aner ikke hvordan det skal bli framøve økonomisk. Anonymkode: 78f93...106
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Du har ikke rett på ny overgangsstønadsperiode når du har fått nytt barn med samme far. Men jeg vet ikke om hvordan reglene var i 2013. Men i 2018 er i allefall det en regel Anonymkode: cf302...895
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Hei. Ja det er en regel som kom i 2017. Den var ikke slik i 2013. Var derfor jeg lurte om det bare gjelder fra 2017 når den trådde i kraft. Hilsen HI Anonymkode: 78f93...106
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei. Ja det er en regel som kom i 2017. Den var ikke slik i 2013. Var derfor jeg lurte om det bare gjelder fra 2017 når den trådde i kraft. Hilsen HI Anonymkode: 78f93...106 Nei. Så lenge du har mottatt os før og brukt opp perioden og får barn med samme mann så har du ikke rett på os en gang til. Spiller ingen rolle om du fikk os i 2003 eller 2013. Mener ikke å være frekk, men hva gjorde du da du fikk os sist gang? Brukte du ikke muligheten til å få deg en utdanning eller jobb? Og når du allerede har vært i den situasjonen før, burde du da ikke tenkt litt lengre og fått deg en jobb før du fikk barn igjen? Du vil nok få sosialstønad frem til barnet er 1 år. Da må barnet i bhg eller til dagmamma også må du begynne å søke etter jobb. Har en venninne i omtrent lik situasjon. Hun fikk ikke bhg plass til 1 åringen sin og fikk da beskjed om å skaffe dagmamma slik hun kunne komme seg i arbeid. Hun måtte søke minimum 2 jobber i uken og levere inn kopi av søknad til saksbehandleren sin i tilegg til at nav satt henne opp på forskjellige kurs. De er ganske streng på de som går fra permisjon og rett til sosialstønad/ dagpenger. For dessverre så er det mange som prøver å bruke anledningen til å leve på nav mens barnet fortsatt er hjemme. Jeg vet ikke alderen på barnet, men nærmer det seg 1 år vil jeg begynt å søke jobb. Meld deg hos alle mulige vikarbyrå, registrer CV’en din hos nav og Finn.no og søk i vei. Lykke til Anonymkode: b2f36...9ff
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 Du kan få utvidet om du tar utdanning. Dette burde du absolutt vurdere. OS skal ikke være en hvilepute, men en hjelp til å bli økonomisk selvstendig, noe som er ekstremt viktig når man har satt barn til verden. Anonymkode: 14b11...83c
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 Jeg hadde os sist i ca 1 år. Jeg gikk 1 år på skole da så det var ikke bortkasta. Jeg har jobbet også. Minste er 10mnd og har ikke barnehageplass enda. Er ikke snakk om og tro at os er en hvilepute. Det er en stønad som gis fra overgangen mellom det og være to til og bli en. Hilsen HI Anonymkode: 78f93...106
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå