Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #26 Skrevet 29. januar 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nøyaktig hva er det som er beintøft? Jeg er hun med helseproblemer, så jeg har jo uføretrygden min som fast inntekt. Men vil gjerne vite alt, om tøffe utfordringer man kan møte der nede. Anonymkode: 14587...dfd Husk at hvis du flytter til Spania vil du miste eventuelle tillegg som ung ufør og du og barnet vil miste medlemskapet i folketrygden. I fremtiden må dere bruke spansk hlsevesen hvis dere trener medisinsk behandling. (Kan godt være veldig bra, men litt annerledes enn norsk) Anonymkode: 2b2fa...a81
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #27 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva vet du om det? Jeg lærer meg spansk nå, gjør det gjennom kurs, film, bøker og en spansk venn. Tror at jeg vil lære meg nok spansk til at jeg forstår de, og de forstår meg. Jeg er ikke helsefagarbeideren, men hun som skal flytte ned av helseårsaker. Jeg hadde tysk på videregående, og hadde ikke noe problemer med å forstå tysk, eller gjøre meg forstått da. Anonymkode: 14587...dfd Tysk er mye enklere enn spansk. Spansk er vanskelig å lære. Du lærer mest ved å bo der. Jeg jobbet som servitør på playa ingles. Anbefales ikke, lange arbeidsdager, dårlig betalt! Anonymkode: 534c3...3b7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #28 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva vet du om det? Jeg lærer meg spansk nå, gjør det gjennom kurs, film, bøker og en spansk venn. Tror at jeg vil lære meg nok spansk til at jeg forstår de, og de forstår meg. Jeg er ikke helsefagarbeideren, men hun som skal flytte ned av helseårsaker. Jeg hadde tysk på videregående, og hadde ikke noe problemer med å forstå tysk, eller gjøre meg forstått da. Anonymkode: 14587...dfd Dette blir deg. Voksne lærer ikke språk godt nok til at de bør jobbe med helse. Anonymkode: 30366...5fc
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #29 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva vet du om det? Jeg lærer meg spansk nå, gjør det gjennom kurs, film, bøker og en spansk venn. Tror at jeg vil lære meg nok spansk til at jeg forstår de, og de forstår meg. Jeg er ikke helsefagarbeideren, men hun som skal flytte ned av helseårsaker. Jeg hadde tysk på videregående, og hadde ikke noe problemer med å forstå tysk, eller gjøre meg forstått da. Anonymkode: 14587...dfd Oj. Her var det mye uforstand... Selv underviser jeg i både tysk og spansk på videregående, men ville ALDRI ha påtatt meg å f eks tolke for en pasient. Jeg kan ikke nok fagsjargong i noen av de språkene til å være sikker på å forstå hva legen sa, og trygg på at det ble videreformidlet riktig. Og jeg har universitetsutdannelse i begge språkene, jeg har ikke "sett filmer og lært av en venn"! Anonymkode: a8cad...914
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #30 Skrevet 29. januar 2018 Nå må dere slappe av! I Spania er her flere norske behandlingshjem hvor ALT går på norsk! Norske pasienter, norsk personell, og om noe må tolkes har de egne tolker. Bare i sona Benidorm er her tre senter. Betannien, Solgården og Reuma sol. I tillegg er her flere reiseselskap som bruker norske sykepleiere, og jeg har venner som er privat ansatte som hjelpepleiere hjemme hos folk som trenger hjelp. Å snakke flytende spansk er ikke et krav da en kun jobber med norske og svenske, og i tillegg har andre folk i jobb som tolker. Problemet sitt er uføretrygden. Du kan ikke jobbe her og være ufør i Norge! Og for å kunne beholde medlemskapet i folketrygden må du betale et gebyr. Så lenge din datter har sin far i Norge mister hun ikke sine rettigheter. Anonymkode: 1fe75...8e9
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #31 Skrevet 29. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nå må dere slappe av! I Spania er her flere norske behandlingshjem hvor ALT går på norsk! Norske pasienter, norsk personell, og om noe må tolkes har de egne tolker. Bare i sona Benidorm er her tre senter. Betannien, Solgården og Reuma sol. I tillegg er her flere reiseselskap som bruker norske sykepleiere, og jeg har venner som er privat ansatte som hjelpepleiere hjemme hos folk som trenger hjelp. Å snakke flytende spansk er ikke et krav da en kun jobber med norske og svenske, og i tillegg har andre folk i jobb som tolker. Problemet sitt er uføretrygden. Du kan ikke jobbe her og være ufør i Norge! Og for å kunne beholde medlemskapet i folketrygden må du betale et gebyr. Så lenge din datter har sin far i Norge mister hun ikke sine rettigheter. Anonymkode: 1fe75...8e9 Som uføretrygdet kan du i utgangspunktet heller ikke velge å betale for fortsatt medlemskap. Det gjelder stort sett pensjonister og folk som jobber for norske bedrifter. Anonymkode: 2b2fa...a81
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #32 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Oj. Her var det mye uforstand... Selv underviser jeg i både tysk og spansk på videregående, men ville ALDRI ha påtatt meg å f eks tolke for en pasient. Jeg kan ikke nok fagsjargong i noen av de språkene til å være sikker på å forstå hva legen sa, og trygg på at det ble videreformidlet riktig. Og jeg har universitetsutdannelse i begge språkene, jeg har ikke "sett filmer og lært av en venn"! Anonymkode: a8cad...914 Nå regner jeg da med, at skal man jobbe innen helse, så får man lære seg det man trenger innen helse. Jeg lærer meg selv, det jeg trenger å kunne angående mine sykdommer. Jeg har alltid lært språk lett, så håper jo dette gjelder spansk og. Og selvfølgelig tar jeg kurs, og jobber med fagbøker. Jeg ser ikke bare film og prater med en venn. Jeg planlegger også, og ta spansk på høyskole. Men huff, så dum jeg er. Anonymkode: 14587...dfd
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #33 Skrevet 29. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Husk at hvis du flytter til Spania vil du miste eventuelle tillegg som ung ufør og du og barnet vil miste medlemskapet i folketrygden. I fremtiden må dere bruke spansk hlsevesen hvis dere trener medisinsk behandling. (Kan godt være veldig bra, men litt annerledes enn norsk) Anonymkode: 2b2fa...a81 Jeg har ikke ung ufør, så det er ikke noe problem. Barnet skal ta videregående i Spania, på norsk skole. Og det gjør jo norske ungdommer hele tiden, så regner med at barnet ikke mister rettigheter, så lenge det reiser tilbake til Norge etter videregående. Og selvfølgelig skal alt dette undersøkes nøye. Er fortsatt en del år til. Vet man kan kjøpe helseforsikring, og at det spanske helsevesen skal være bra nok. Jeg reiser ikke tilbake til Norge, for jeg er ekstremt syk her, og så mye bedre der. Her i Norge har ikke jeg ett verdig liv. Og helse Norge har overhodet ikke noe å tilby meg. Jeg blir sent rundt til mange sykehus og spesialister, alle sier at de har ikke noe hjelp å tilby meg. Og økonomisk skal jeg nok klare meg, jeg har ca 20 000 utbetalt i trygd, og har nok penger til å kjøpe en leilighet uten å ha gjeld. Tror jeg vil ha det bedre økonomisk der enn her. Anonymkode: 14587...dfd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #34 Skrevet 31. januar 2018 Hehh.. mye negativitet her. Er man flink til språk vil jo ikke det være noe problem. Flytter folk til andre land hele tiden.. tar jo litt tid.. men vil ikke si at de jeg jobber med er til byrde for pasientene selv om de er fra thailand f.eks. det er bare tull. Ja jeg er frisk og jobber: ) Anonymkode: b4a9a...e2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå