Gå til innhold

Lyst til å starte et nytt liv i spania

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom du tror det er vanskelig å få jobb i Norge, så kan du gange tiden det tar å få jobb i Spania med 10.

Værmessig er det jo flott. Vil nå uansett anbefale å ha spart opp minst 100.000 for å ha til nøds/overgangen.

Jeg har en kusine som jobber for sector alarm i Spania, de har kundesenteret sitt der.

http://karriere.sectoralarm.no/jobb-smart-og-bygg-cv-i-solfylte-spania/

Hun har en liten leilighet i Marbella og kjører bil til nabobyen hvor hun jobber. Hun stortrives der nede, besøkte henne i fjor.

Anonymkode: b9e64...e61

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lei kulde og vinter.. dagene er grå.. ingenting å glede seg til. Har noen her inne flyttet? Tips: ) ? Hvor lett/vanskelig er det å få jobb?-tips til side med ledige stillinger ønskes.

Anonymkode: b4a9a...e2e

Jeg også!!!! Vinteren her er bare altfor lang og mørk og sommeren for kort og kald. Venter hele vinteren på en sommer som aldri kommer. +18 og regn er ikke sommer 😖

Anonymkode: b1e5d...65a

Jeg planlegger å flytte ned tid om noen få år. Men jeg blir nok snart ufør, og flytter grunnet min helse. 

Kjenner noen som bor der, de er uføre, tannlege og oljearbeidere med sine koner. Er og leger, advokater, lærere osv.

Så har du utdannelse, eller noe erfaring som kan komme godt med. Kan du språket?

Anonymkode: 14587...dfd

Hvorfor akkurat spania? Det finnes flere land som har varme.. Ikke minst land som ligner mer på Norge i form av det offentlige, jobbmarked osv. Jeg har feriert i Spania sikkert 20 ganger, men kunne aldri tenke meg å bo der. Jeg har derimot bodd i Australia, et land som har både varme og er mye sikrere mtp jobb osv.

Anonymkode: 9108e...0e3

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor akkurat spania? Det finnes flere land som har varme.. Ikke minst land som ligner mer på Norge i form av det offentlige, jobbmarked osv. Jeg har feriert i Spania sikkert 20 ganger, men kunne aldri tenke meg å bo der. Jeg har derimot bodd i Australia, et land som har både varme og er mye sikrere mtp jobb osv.

.... og i tillegg kan man språket. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke flyttet til fastlands Spania, men Canari øyene hadde vært fint. Har bodd noen år på Gran Canaria tidligere og flytter gjerne ned igjen.

Anonymkode: 3ff1a...5ad

Får  man seg jobb Der?

Anonymkode: 7382c...49e

Jeg bor i alicante regionen i Spania, flyttet hit for 4,5år siden. Stortrives. Mannen min jobber offshore, ellers hadde det ikke latt seg gjøre. Vanskelig å få jobb, lave lønninger. Du bør absolutt lære deg spansk om du skal få deg jobb, det er første steget. De fleste nordmenn som bor her jobber offshore/på båt, eller via nettet. 

Anonymkode: 7f177...159

Bor også i Alicanteregionen, og har gjort det i 3 år.

Valgte dette stedet for at ungene skulle få fortsette på norsk skole. Vi skal tilbake til Norge etterhvert, og da vil jeg at de har samme forutsetninger for skolegang som andre norske barn. De lærer spansk via fritidsaktiviteter.

Å jobbe her er svært utfordrende. Alle jeg kjenner har vært innom eiendomsmarkedet, utleie, ol. 

Hva slags utdannelse har du? Lærere, sykepleiere, og leger har mulighet for jobb.

Mannen min jobber offshore, og ellers hadde vi aldri klart det. Mye er billigere i Spania, men på mange måter veldig dyrt og! 

Våre faster utgifter er på 2300€. I tillegg kommer alt det andre som mat, klær, aktiviteter, tannlege, restaurantbesøk osv..

Hvis det er noe trøst så pustet jeg frostrøyk i går, og det har høljet og blås noe vanvittig! Temmelig kaldt her i perioder!

Anonymkode: 1fe75...8e9

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i alicante regionen i Spania, flyttet hit for 4,5år siden. Stortrives. Mannen min jobber offshore, ellers hadde det ikke latt seg gjøre. Vanskelig å få jobb, lave lønninger. Du bør absolutt lære deg spansk om du skal få deg jobb, det er første steget. De fleste nordmenn som bor her jobber offshore/på båt, eller via nettet. 

Anonymkode: 7f177...159

Har dere barn? Og hva slags skole går de på? Og hva tenker dere at dere gjør, da barna er ferdige med videregående?

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor også i Alicanteregionen, og har gjort det i 3 år.

Valgte dette stedet for at ungene skulle få fortsette på norsk skole. Vi skal tilbake til Norge etterhvert, og da vil jeg at de har samme forutsetninger for skolegang som andre norske barn. De lærer spansk via fritidsaktiviteter.

Å jobbe her er svært utfordrende. Alle jeg kjenner har vært innom eiendomsmarkedet, utleie, ol. 

Hva slags utdannelse har du? Lærere, sykepleiere, og leger har mulighet for jobb.

Mannen min jobber offshore, og ellers hadde vi aldri klart det. Mye er billigere i Spania, men på mange måter veldig dyrt og! 

Våre faster utgifter er på 2300€. I tillegg kommer alt det andre som mat, klær, aktiviteter, tannlege, restaurantbesøk osv..

Hvis det er noe trøst så pustet jeg frostrøyk i går, og det har høljet og blås noe vanvittig! Temmelig kaldt her i perioder!

Kan jeg spørre om hva deres faste utgifter er? Tenker på om det er noen utgifter vi nordmenn ikke tenker over? Vet jo bolig, skole til barna, strøm er dyrt, vann, forsikring, telefon, internett, tv.

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre om hva deres faste utgifter er? Tenker på om det er noen utgifter vi nordmenn ikke tenker over? Vet jo bolig, skole til barna, strøm er dyrt, vann, forsikring, telefon, internett, tv.

Skole og bhg for tre barn koster totalt 600€ PR mnd. Bhg er dyrt!

Huset koster 1200€ PR mnd, så har vi bil også. Strøm, vann, Internett, og forsikring.. Vi har ikke TV, men bruker sumo og Dplay, samt at vi da betaler for vpn. Mat er billig, men klær er dyrt!! Handler det hjemme når vi er på ferie.

Blir her 1-2 år til, så setter vi kursen hjemover.

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skole og bhg for tre barn koster totalt 600€ PR mnd. Bhg er dyrt!

Huset koster 1200€ PR mnd, så har vi bil også. Strøm, vann, Internett, og forsikring.. Vi har ikke TV, men bruker sumo og Dplay, samt at vi da betaler for vpn. Mat er billig, men klær er dyrt!! Handler det hjemme når vi er på ferie.

Blir her 1-2 år til, så setter vi kursen hjemover.

Takk for svar. Jeg flytter med bare 1 barn, jeg skal nok bli boende der resten av livet. Jeg er svært syk i Norge, så mye bedre i Spania. Så skal jeg ha ett greit liv, må jeg flytte. Jeg har litt stor aldersforskjell på mine barn, så største flytter ut om noen få år. Og regner med at barnet jeg flytter med, flytter tilbake til Norge etter videregående. Har jo da både eldre søsken, far, besteforeldre og tanter og onkler her. Det barnet ønsker å gå både folkehøyskole og høyskole i Norge. Jeg kommer til å leie første året, så kjøpe bolig der. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er helsefagarbeider. Har jeg mulighet for jobb da? Kan litt spansk, men ikke mye.

Hvor lyst har du selv til å møte på innvandrere uten språk når du er syk eller skadet?

Anonymkode: 30366...5fc

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan få oppholdstillatelse i Australia? Da må man søke visum og for å få det må man få seg jobb. Eller? Er det ikke veldig vanskelig å få jobb og opphold i Australia?? Har du råd/tips??

Anonymkode: b1e5d...65a

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helsefagarbeider. Har jeg mulighet for jobb da? Kan litt spansk, men ikke mye.

Her er flere norske behandlingshjem du kan søke jobb ved. Men er du frisk nok til å jobbe..? 

Livet her nede virker nok fristende på mange, men det er tidvis beintøft! Her er litt av alle sorter, for å si det sånn..

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lyst har du selv til å møte på innvandrere uten språk når du er syk eller skadet?

Hadde jo selvfølgelig ikke flyttet før jeg lærte meg litt mer spansk. 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jo selvfølgelig ikke flyttet før jeg lærte meg litt mer spansk. 

Det klarer du ikke. Ikke nok til å være annet en en hemsko i prosessen, en sten til byrden for pasientene og en potensiell fare.

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det klarer du ikke. Ikke nok til å være annet en en hemsko i prosessen, en sten til byrden for pasientene og en potensiell fare.

Hva vet du om det? Jeg lærer meg spansk nå, gjør det gjennom kurs, film, bøker og en spansk venn. Tror at jeg vil lære meg nok spansk til at jeg forstår de, og de forstår meg. Jeg er ikke helsefagarbeideren, men hun som skal flytte ned av helseårsaker. Jeg hadde tysk på videregående, og hadde ikke noe problemer med å forstå tysk, eller gjøre meg forstått da.

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull, jeg er helt enig i at språk er viktig,  det tenker jeg hi vet som helsefagarbeider i Norge. Hun jobber helt sikkert med fremmedspråklige kolleger og vet at språk må til.  Man kan fint lære seg språk, det er bare å gjøre jobben.  

Anonymkode: be670...5e8

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er flere norske behandlingshjem du kan søke jobb ved. Men er du frisk nok til å jobbe..? 

Livet her nede virker nok fristende på mange, men det er tidvis beintøft! Her er litt av alle sorter, for å si det sånn..

Nøyaktig hva er det som er beintøft? Jeg er hun med helseproblemer, så jeg har jo uføretrygden min som fast inntekt. Men vil gjerne vite alt, om tøffe utfordringer man kan møte der nede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...