Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Dette er absolutt ingen hets av narkomane, bare så det er understreket. Ofte kan man se på et menneske at vedkommende har vært narkoman, og også høre det når de snakker. Jeg vet ikke helt hva det er som gjør det i utseendet, men det er et drag rundt munnen, tror jeg. Stemmen blir nasal og slepende. Hva er grunnen til dette? Er det et spesielt stoff som forårsaker det? (Jeg har for meg at dette gjelder heroinister?) Hva er det stoffet gjør med folk, fysisk? Og hvorfor fortsetter det å prege folk så lenge etter at de har sluttet med stoff? Anonymkode: 9c654...274
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Skader på hjernen Anonymkode: 3b98e...243
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 Hjerneskade, ja.. Anonymkode: 51655...343
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Mange har også store tannskader. Ettersom tannlege er dyrt kan de ikke få den behandlingen de trenger og ender opp med å miste/måtte trekke tenner. Anonymkode: f3e16...3f9
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 Jeg vet at det ofte er sånn, men jeg kjenner litt ei som har vært narkoman, og hun merker man det ikke på. Kan ha noe med hvilke stoffer hun brukte? Aner ikke hva hun gikk på, men hun både ser og høres helt normal ut. Anonymkode: ea3ef...6c1
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 Som regel kan man ikke se det. De som kommer ut av det, klarer du som regel ikke å se det på. Anonymkode: 40336...7f1
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 Skjønner hva du mener. Sånn som N inni S toltenberg f.eks. Anonymkode: f5765...aa0
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 De får en slags knekk i kroppen. det er noe med øynene og huden og Anonymkode: 17db1...b0c
Nyttårs barn Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 Så er det vel noe med at de mister noe av "kjappheten" både i kropp og ikke minst i hodet. Dårlig reaksjonstid, husker ikke så godt og responderer ikke like hurtig som andre.
cherry coke Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 De sløver jo ned hjernen , sentralnervesystemet blir jo dempet pga narkotikamisbruk. Det gjør at de blir treige både sånn og sånn. Heroinen er vel den som gjør at de får slik stemme. De som misbruker feks kokain får ikke samme sløvheten.
Nyttårs barn Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 (endret) Det er utrolig skummelt med stoffmisbruk, snakket med som jobber i fengsel. Han fortalte at blant fangene er det omtrent 50% som har psykiske problemer og mye bunner i at de har brukt stoff. Nå er det selvsagt andre grunner også blant innsatte, men stoff trigger gjerne psykiske lidelser, og mange som har slike problemer selvmedisinerer med narkotiske stoffer så da har du det gående. Endret 26. januar 2018 av Nyttårs barn
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 Er det kun de på heroin som får dette? Anonymkode: f5765...aa0
cherry coke Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 3 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Det er utrolig skummelt med stoffmisbruk, snakket med som jobber i fengsel. Han fortalte at blant fangene er det omtrent 50% som har psykiske problemer og mye bunner i at de har brukt stoff. Nå er det selvsagt andre grunner også blant innsatte, men stoff trigger gjerne psykiske lidelser, og mange som har slike problemer selvmedisinerer med narkotiske stoffer så da har du det gående. Ja, det er en vond spiral. Har en i nær familie som er rusmisbruker. Det er en trist sjebne. For hans del handlet det kun om ett dumt valg i en alder av 15 år, prøvde noe på en fest. Likte det så godt at han prøvde igjen og igjen. Han er snart 40 år og kommer seg ikke ut av det. Vært innlagt flere ganger på rusklinikk. I Norge skiller de mellom rus og psykiatri så det er vanskelig å finne god behandling til rusmisbrukere siden rus og psykiatri ofte er som hånd i hanske. Norge ligge laaaaangt bak andre land når det kommer til rusomsorg dessverre
Yellow Brick Road Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 3 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Det er utrolig skummelt med stoffmisbruk, snakket med som jobber i fengsel. Han fortalte at blant fangene er det omtrent 50% som har psykiske problemer og mye bunner i at de har brukt stoff. Nå er det selvsagt andre grunner også blant innsatte, men stoff trigger gjerne psykiske lidelser, og mange som har slike problemer selvmedisinerer med narkotiske stoffer så da har du det gående. Tja, dette er en interessant tanke. Får de psykiske problemer fordi de bruker / har brukt stoff eller eller har det begynt med stoff fordi de har hadde psykiske problemer som ikke ble behandlet? Det finnes garantert ikke noe ja- eller nei-svar her.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #15 Skrevet 26. januar 2018 Methamfetamin og. Anonymkode: 3d020...c7c
cherry coke Skrevet 26. januar 2018 #16 Skrevet 26. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det kun de på heroin som får dette? Anonymkode: f5765...aa0 Ja, og andre opiater. Stoff som sløver ned sentralnervesystemet
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #17 Skrevet 26. januar 2018 12 minutter siden, cherry coke skrev: Ja, det er en vond spiral. Har en i nær familie som er rusmisbruker. Det er en trist sjebne. For hans del handlet det kun om ett dumt valg i en alder av 15 år, prøvde noe på en fest. Likte det så godt at han prøvde igjen og igjen. Han er snart 40 år og kommer seg ikke ut av det. Vært innlagt flere ganger på rusklinikk. I Norge skiller de mellom rus og psykiatri så det er vanskelig å finne god behandling til rusmisbrukere siden rus og psykiatri ofte er som hånd i hanske. Norge ligge laaaaangt bak andre land når det kommer til rusomsorg dessverre Hva mener du med at Norge skiller rus og psykiatri? Anonymkode: 22e3a...4d8
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #18 Skrevet 26. januar 2018 17 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Tja, dette er en interessant tanke. Får de psykiske problemer fordi de bruker / har brukt stoff eller eller har det begynt med stoff fordi de har hadde psykiske problemer som ikke ble behandlet? Det finnes garantert ikke noe ja- eller nei-svar her. Begge deler. Mange begynner med rus fordi de sliter psykisk, dvs de starter ved at de selvmedisinerer seg. Andre blir psykisk syke av å ruse seg. Anonymkode: 22e3a...4d8
Nyttårs barn Skrevet 27. januar 2018 #19 Skrevet 27. januar 2018 30 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Tja, dette er en interessant tanke. Får de psykiske problemer fordi de bruker / har brukt stoff eller eller har det begynt med stoff fordi de har hadde psykiske problemer som ikke ble behandlet? Det finnes garantert ikke noe ja- eller nei-svar her. Ja det er jo det jeg også sier. Noen utvikler psykisk sykdom av misbruket. Andre har psykiske problemer som de selvmedisinerer. Garantert er ingen av delene særlig lurt.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #20 Skrevet 27. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Begge deler. Mange begynner med rus fordi de sliter psykisk, dvs de starter ved at de selvmedisinerer seg. Andre blir psykisk syke av å ruse seg. Anonymkode: 22e3a...4d8 Det er liten korrelasjon mellom antallet psykisk syke, og antallet rusmisbrukere i land. Et rusmisbruk kan dog forsterke et eksisterende problem. Det kan også trigge/fremskynde en psykisk lidelse som ville dukket opp siden likevel. Men ofte er det måten samfunnet møter rusbrukere/rusmisbrukere som trigger de største problemene, ikke stoffet i seg selv. Stigma, straffer, mangel på varedeklarasjoner og kontroll, at markedet havner i hendene på kriminelle, bøter og utenforskap er med på å forårsake og forsterke problemene. Det finnes få stoffer som i seg selv er farligere enn alkohol (heroin, crack og amfetamin). Det er likevel få som hevder at man blir psykisk syke av alkohol. Dette gjelder et fåtall, men de har som regel underliggende/latente problemer fra før. Men det kan forsterke eksisterende problem. Det er også problematisk å sause alle rusmidler i en kategori som heter narkotika. Alkohol hører like mye til i gruppen som alle andre rusmidler. Og de har svært ulike virkninger og effekter. Anonymkode: dcf07...339
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #21 Skrevet 27. januar 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er absolutt ingen hets av narkomane, bare så det er understreket. Ofte kan man se på et menneske at vedkommende har vært narkoman, og også høre det når de snakker. Jeg vet ikke helt hva det er som gjør det i utseendet, men det er et drag rundt munnen, tror jeg. Stemmen blir nasal og slepende. Hva er grunnen til dette? Er det et spesielt stoff som forårsaker det? (Jeg har for meg at dette gjelder heroinister?) Hva er det stoffet gjør med folk, fysisk? Og hvorfor fortsetter det å prege folk så lenge etter at de har sluttet med stoff? Anonymkode: 9c654...274 Høna eller egget...? På dem som bruker metadon, vet man det fordi de er påvirket av medisinen. Snakker langsomt osv. På en del andre mener jeg å kunne se det i deres utstråling, kommunikasjon og i en del valg de tar, men der kan man lure på om det er høns eller egget: jeg ser f eks at en person er "uten filter", mangler noen koder eller beskyttelsesmekanismer. Kan være dårlig impulskontroll. Eller noe helt annet; f eks at han/hun lever med følelsene utapå huden. Da tenker jeg at deres stoffbruk har fungert som en måte å dulme alle inntrykkene på. Dop deg bort fra din egen sårbarhet, liksom. Det beste eksempel har jeg i min egen søskenflokk, så jeg har sett det hele på nært hold. Derfor kan jeg plukke en eks-narkoman ut på 100 meters hold. Det har til dags dato aldri skjedd at jeg har tatt feil; når vi blir bedre kjent kommer historien fram, og jeg nikker for meg selv. Anonymkode: e35e3...147
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #22 Skrevet 27. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er liten korrelasjon mellom antallet psykisk syke, og antallet rusmisbrukere i land. Et rusmisbruk kan dog forsterke et eksisterende problem. Det kan også trigge/fremskynde en psykisk lidelse som ville dukket opp siden likevel. Men ofte er det måten samfunnet møter rusbrukere/rusmisbrukere som trigger de største problemene, ikke stoffet i seg selv. Stigma, straffer, mangel på varedeklarasjoner og kontroll, at markedet havner i hendene på kriminelle, bøter og utenforskap er med på å forårsake og forsterke problemene. Det finnes få stoffer som i seg selv er farligere enn alkohol (heroin, crack og amfetamin). Det er likevel få som hevder at man blir psykisk syke av alkohol. Dette gjelder et fåtall, men de har som regel underliggende/latente problemer fra før. Men det kan forsterke eksisterende problem. Det er også problematisk å sause alle rusmidler i en kategori som heter narkotika. Alkohol hører like mye til i gruppen som alle andre rusmidler. Og de har svært ulike virkninger og effekter. Anonymkode: dcf07...339 Avhengighetsproblematikk og avhengighetsatferd er ALDRI uproblematisk for brukeren. Akkurat dét kommer IKKE an på samfunnets reaksjoner (selv om skam og stigma kan forverre noe), for det ligger jo i sakens natur at avhengigheten ikke er under personens kontroll. Enten det er ludomani, narkomani, tvangsspising, sexavhengighet, alkoholisme eller noe annet, så er jo all avhengighetsatferd oppslukende, og det fungerer som en flukt fra daglige krav eller manglende stimulans fra andre ting (f eks sosiale eller emosjonelle stimuli). Ingen kommer ut av en avhengighet som "friskere" enn de var før. Absolutt ingen, selv ikkd de som har klart å skjule det for omverdenen. Avhengigheten er både symptom på det du sliter med, og en lidelse i seg selv. Ingen står utenfor polet før åpningstid og skjelver hver morgen fordi de syns det er deilig... Anonymkode: e35e3...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå