Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Forslag til hva man kan gjøre med kattekreket...er det håp for å få den renslig?? Har en hannkatt på nesten 3 år..han har bestandig gått ut for å gjøre fra deg.har katteluke..så for vel 3 mnd siden begynte han å sette seg i sengen til min datter å drite og urinere..gjorde dette 3 ganger før vi dro og fikk han kastrert. Er nå 1 mnd siden han ble kastrert og har ikke vært i senga etter det før idag..men ikke i min datter sin seng..han gikk i min seng..satte seg ned og dreit oppå teppet. Han har normal avføring. Katten har ikke vært utsatt for noen endringer heller..og ifølge vetrinær som kastrerte så er katten frisk og rask. Anonymkode: a87d6...4c6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Det kan være flere grunner. Har dere «kranglet?» Er du og katten uvenner? Det kan være en årsak. Den straffer deg. Det kan også være at katten markerer territorium. Det dumme med dette er at hvis katten først begynner med det, vil det være veldig vanskelig å venne den av med det. Den lukter sitt territorium, og vil fortsette å markere for å beholde det. Når du vasker og fjerner lukten, prøver katten å gjenerobre territoriet, og vil dermed markere på nytt. Det kan også være så enkelt som at katten ikke når ut til sin vante do. Er det mye snø der dere bor? Det kan være at katten ikke tør å gjøre fra seg på sin vante plass, for da utfordrer den andre katter, noe som igjen kan føre til slåssing. Dermed gjør den fra seg inne. Det er ikke moro med en katt som gjør fra seg inne. Håper det løser seg for dere. Anonymkode: 23ccf...6e1
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan være flere grunner. Har dere «kranglet?» Er du og katten uvenner? Det kan være en årsak. Den straffer deg. Det kan også være at katten markerer territorium. Det dumme med dette er at hvis katten først begynner med det, vil det være veldig vanskelig å venne den av med det. Den lukter sitt territorium, og vil fortsette å markere for å beholde det. Når du vasker og fjerner lukten, prøver katten å gjenerobre territoriet, og vil dermed markere på nytt. Det kan også være så enkelt som at katten ikke når ut til sin vante do. Er det mye snø der dere bor? Det kan være at katten ikke tør å gjøre fra seg på sin vante plass, for da utfordrer den andre katter, noe som igjen kan føre til slåssing. Dermed gjør den fra seg inne. Det er ikke moro med en katt som gjør fra seg inne. Håper det løser seg for dere. Anonymkode: 23ccf...6e1 Har ikke kranglet med katten og vi er ikke uvenner 😯 vi bor øverst i et lite byggefelt ca 500 meter til nermeste nabo med bare skog rundt fra alle kanter, er ikke andre katter i nabolaget bortsett fra 1 hokatt som bor ganske langt unna. Det er nesten ingen snø så katta kommer seg helt fint frem til der han gjør ifra seg, dvs hele området utfor huset og i skogen 😯 Anonymkode: a87d6...4c6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Og han går ut om dagene og gjør fra deg også såklart, senest idag var han ute før han kom inn å dreit i sengen Anonymkode: a87d6...4c6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 Den må avlives. Når de begynner sånn så er det ikke mer å få gjort. Anonymkode: ff1f1...2c2
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 Kan være sykdom. Friske katter gjør som regel ikke fra seg inne. Anonymkode: f0ca8...e5b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 Han er kastrert aaaaaaaltfor seint. Det må gjøres når de er akkurat kjønnsmodne! Anonymkode: f67ee...f3c
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 Det hadde blitt en sprøyte hos dyrlegen og en reise til de evige jaktmarker gitt. Nesten umulig å få de til å slutte med sånt når de først har begynt. Anonymkode: 581a2...4e7
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 Håper jeg slipper å få avlivet katten, han er så snill og kosete 😢 Anonymkode: a87d6...4c6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 Vær flinke å lukk soveromsdørene en periode fremover. Det har skjedd tilsammen fire ganger. Veldig drøyt å avlive et stakkars dyr dere er glade i pga det Anonymkode: b4e50...681
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vær flinke å lukk soveromsdørene en periode fremover. Det har skjedd tilsammen fire ganger. Veldig drøyt å avlive et stakkars dyr dere er glade i pga det Anonymkode: b4e50...681 Har ingen planer om å avlive katten, men om han fortsetter og fortsetter med dette over tid så vet jeg ikke. Har forresten hatt døra til barnet sitt rom igjenn over en lengre periode da det kun var der han var å dreit, min dør har bestandig stått åpen så trodde ikke at han skulle gå dit å drite også Anonymkode: a87d6...4c6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Håper jeg slipper å få avlivet katten, han er så snill og kosete 😢 Anonymkode: a87d6...4c6 Har du snakket med dyrlegen om det? Kanskje katten kan feile noe, eller dyrlegen har kanskje noen tips til å få bukt med det Anonymkode: bee91...0b8
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 Lukk soveromsdørene fra nå av, og kjøp en kattedo til å ha inne. Kanskje det kan hjelpe. Ville ikke avlivet katten før alt annet var prøvd iallfall. Anonymkode: 35eda...1ee
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 Enkelte katter er slik. Min katt tisset alltid i sengen til min sønn, heldigvis tok jeg han på fersken, da jeg sto på naborommet å brettet klær. Da fekk han noen banne ord av meg 🤣 også kastet jeg han rett ut. Aldri skjedd siden 🙃 Samme med en annen katt jeg hadde, hun hadde fast plass i et hjørne på loftet, jeg satt i trappen å ventet, tok hun på fersken, kasta hun rett ut. Aldri skjedd igjen der heller ☺️ Anonymkode: 64bda...1e9
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #15 Skrevet 26. januar 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kan være flere grunner. Har dere «kranglet?» Er du og katten uvenner? Det kan være en årsak. Den straffer deg. Det kan også være at katten markerer territorium. Det dumme med dette er at hvis katten først begynner med det, vil det være veldig vanskelig å venne den av med det. Den lukter sitt territorium, og vil fortsette å markere for å beholde det. Når du vasker og fjerner lukten, prøver katten å gjenerobre territoriet, og vil dermed markere på nytt. Det kan også være så enkelt som at katten ikke når ut til sin vante do. Er det mye snø der dere bor? Det kan være at katten ikke tør å gjøre fra seg på sin vante plass, for da utfordrer den andre katter, noe som igjen kan føre til slåssing. Dermed gjør den fra seg inne. Det er ikke moro med en katt som gjør fra seg inne. Håper det løser seg for dere. Anonymkode: 23ccf...6e1 😂😂😂 Ler meg i hjel! "Straffer deg"! Anonymkode: 6edb5...099
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #16 Skrevet 26. januar 2018 Jeg hadde en sånn før.. jeg orket ikke. Den dreit oppi senga mi.. til slutt var det nok. Anonymkode: 93e0b...37b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #17 Skrevet 26. januar 2018 Har du flyttet maten f.eks.? Det kan være nok til at de markerer irritasjon. Desverre er det stort sett undeliggende sykdom som følger slik atferdsendring. Anonymkode: a70fa...16a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #18 Skrevet 26. januar 2018 Å fy f....det hadde jeg ikke greid å ha i hus. Kattedritt/tiss er det verste som finnes. Gjør den det i sengene deres er det over og ut for min del. Anonymkode: 55f93...394
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #19 Skrevet 26. januar 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: 😂😂😂 Ler meg i hjel! "Straffer deg"! Anonymkode: 6edb5...099 Det gjorde mine også 😆 den ene fikk ikke ut pga sykdom, han kom opp i senga, (helt ny seng) satte seg ned og tissa 😣 Det funka, jeg heiv han ut 😂 aldri tissa inne verken før eller etter. Katt nr to hoppa i fanget på meg da jeg satt i sofaen, trodde hun skulle kose... så feil kan man ta. Hun var sulten! Anonymkode: 6644f...413
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #20 Skrevet 27. januar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Vær flinke å lukk soveromsdørene en periode fremover. Det har skjedd tilsammen fire ganger. Veldig drøyt å avlive et stakkars dyr dere er glade i pga det Anonymkode: b4e50...681 Det er da MYE drøyere å akseptere avføring og parasitter på det stedet der man selv skal sove! Jeg har ikke ord for hvor kvalmt dette er!!! 😷😷😷 Anonymkode: 6edb5...099
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #21 Skrevet 27. januar 2018 Men så lukk dørene til alle soverommene vel. Hvorfor er ikke det den første løsningen? Anonymkode: 56af4...c7c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #22 Skrevet 27. januar 2018 Passet en katt som tisset i sengene (så kunne ikke bare avlive heller😏). Måtte bare lukke soveromsdørene... Var merkelige greier...om den så noe "mykt" så travet den rundt og "redde opp", så tisset den.🤦🏻♀️ Så sengene var jo tydeligvis kattedo-himmelen... Sofaer og pledd gjorde den ikke sånt med. 🤷🏻♀️ Men katten hadde ingenting på soverommet å gjøre heller, så lukket bare dørene og problemet var løst. Anonymkode: 07d53...181
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #23 Skrevet 27. januar 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Håper jeg slipper å få avlivet katten, han er så snill og kosete 😢 Anonymkode: a87d6...4c6 Jeg har samme problem med en av mine katter. Jeg har vært aktiv i dyrebeskyttelsen, så her i huset har vi 6 katter. Den ene katten her , en jentepus , holder det gående på samme måte og vi har per dags dato ikke funnet noe fornuftig svar på den gåten- hvorfor katten bæsjer i sengen. Katten ble sterilisert da hun var 6mndr gammel, vi bor på landet med mange km til nærmeste nabo, kattene har et eldorado utenfor, med skog og mark, de har Katteluke og innedo, de går inn og ut i huset som de vil og har det så bra som en katt kan ha det. De blir koset og kjælet med og de er harmonisk hele horven , men den ene pusen driter ned sengen hvis hun får muligheten til det. Vi har sjekket henne hos veterinærer, vi har prøvd feromoner, men ingen har noe logisk forklaring på problemet, syk er hun heller ikke, så jeg tror at eneste løsningen for deg, så sant du vet at katten er erklært frisk, det er å lukke dørene til soverommet Evt hvis du ønsker , så kan du prøve feromoner via en stikkontakt. https://www.apotek1.no/produkter/feliway-diffuser-til-katt-1sett-944843p Anonymkode: 2313d...e7d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #24 Skrevet 27. januar 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: 😂😂😂 Ler meg i hjel! "Straffer deg"! Anonymkode: 6edb5...099 Var det så gøy? Jo, katter kan furte og straffe eieren sin hvis de av en eller annen grunn blir fornærmet. Anonymkode: 23ccf...6e1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #25 Skrevet 27. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var det så gøy? Jo, katter kan furte og straffe eieren sin hvis de av en eller annen grunn blir fornærmet. Anonymkode: 23ccf...6e1 Eh, nei. De har ikke menneskelige følelser som f eks hevntrang eller krenkelse. Et så komplisert følelsesliv har ikke katten. Den har heller ikke en tidsopplevelse som ligner vår og kan dermed ikke bruke fortid-nåtid som referanse ("du var dum forrige tirsdag, derfor tisser jeg i senga di i dag.) Katten føler heller ikke lojalitet eller ridderlighet, så hvis den avstår fra å tisse i senga di er det ikke fordi den vil være grei mot deg. Den vet heller ingen ting om ditt følelsesliv og kan følgelig ikke regne ut hva som skal til for å gjøre deg trist, sint eller skuffet. Faktisk vet den ikke engang at tissing og bæsjing ansees for å være ekkelt, altså i menneskeverden, for i katteverden har disse tingene nytteverdi som bl a markering. Så nei, den kan ikke furte og straffe eieren. Men eieren kan tillegge den menneskelige trekk, da. Og tolke atferden dens inn i noe som vi selv syns er logisk. Det klarer vi mennesker fint. Anonymkode: 6edb5...099
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå