Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Sitter å googler og leser både her og både der. Blir veldig forvirret. Saksbehandleren min har skrevet en arbeidsevnevurdering av meg, basert på mine uttalelser, møter oss imellom, legeærklæringer osv. Konklusjonen er at jeg har varig nedsatt arbeidsevne. Han sier "ta det med ro, pust med magen det ordner seg", når jeg er redd for min økonomiske fremtid. Men kan jeg få avslag på min søknad om uførepensjon når saksbehandleren min her mener jeg er innenfor kriteriene? Kan virkelig noen på nav forvaltning eller hva det heter komme inn å si at de ser bort fra det lokale nav sier og nekte å godkjenne søknaden? Ekkelt å tenke på at en søm sitter på ett kontor med en stor stabel av uførepensjoner skal ha myndighet til å si NEI når fastlege sier JA og nav kontakten som kjenner meg sier JA. Anonymkode: 152b5...07e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Om saksbehandleren din har gjort en god jobb før han ba deg søke går den gjennom. De som får avslag får det fordi det er hull i dokumentasjonen og erklæringene fra lege, saksbehandler osv er dårlig skrevet. Da må de som sitter på siste avgjørelse be om bedre dokumentasjon. Anonymkode: 02d1f...823
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 Det kan allikevel skje at du får avslag, men det skjer ikke ofte. Et avslag vil i så fall begrunnes, enten med at all behandling ikke er forsøkt eller med at man ikke er tilstrekkelig utprøvd i tiltak (ulike typer jobb/grad). Får man et avslag kan man enten sette i gang med det som NAV arbeid og ytelser mener at er uprøvd eller sende inn en klage. Evt begge deler. Velger du å fortsette med utprøving/behandling vil det kunne gi rett på videre aap. Velger du å kun klage vil du ikke fylle vilkår for aap. Anonymkode: 8ebde...2d4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Saksbehandler vurderer arbeidsevnen din, altså om du er ferdig utredet og behandlet og om arbeidsevnen din er varig nedsatt. NAV forvaltning vurderer den økonomiske biten. I tillegg til varig nedsatt arbeidsevne må du ha varig nedsatt inntektsevne. Den er det altså forvaltning som vurderer i tillegg til at de regner ut evt. stønad. Anonymkode: 3fdd6...df4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 ( 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Saksbehandler vurderer arbeidsevnen din, altså om du er ferdig utredet og behandlet og om arbeidsevnen din er varig nedsatt. NAV forvaltning vurderer den økonomiske biten. I tillegg til varig nedsatt arbeidsevne må du ha varig nedsatt inntektsevne. Den er det altså forvaltning som vurderer i tillegg til at de regner ut evt. stønad. Anonymkode: 3fdd6...df4 Ok, men hva vurderer nav forvaltning intektsevnen ut fra? Når veileder på nav sier at det er lite sansynlig at jeg kan jobbe pga helsa og vurderer arbeidsevnen som nedsatt, betyr jo det ofså at jeg ikke er i stand til å skaffe inntekt...... Anonymkode: 152b5...07e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: ( Ok, men hva vurderer nav forvaltning intektsevnen ut fra? Når veileder på nav sier at det er lite sansynlig at jeg kan jobbe pga helsa og vurderer arbeidsevnen som nedsatt, betyr jo det ofså at jeg ikke er i stand til å skaffe inntekt...... Anonymkode: 152b5...07e Reagerer på ordlyden her, sier saksbehandleren at du sannsynligvis ikke kan jobbe? Det må være avgjort at du ikke kan jobbe, da går søknaden gjennom, Er det tvil, at du kanskje kan jobbe om du får behandling, mer utdanning e.l. så går den jo ikke gjennom. Da jeg søkte ufør var det ingen som snakket om sannsynligvis og kanskje, både legeattest fra fastlege og fra spesialist på sykehus var helt klare på at jeg ikke kunne jobbe, og vurderingen fra saksbehandleren sa det samme, jeg var ikke i stand til å jobbe. Anonymkode: 02d1f...823
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Saksbehandler vurderer arbeidsevnen din, altså om du er ferdig utredet og behandlet og om arbeidsevnen din er varig nedsatt. NAV forvaltning vurderer den økonomiske biten. I tillegg til varig nedsatt arbeidsevne må du ha varig nedsatt inntektsevne. Den er det altså forvaltning som vurderer i tillegg til at de regner ut evt. stønad. Anonymkode: 3fdd6...df4 Går ikke det ut på det samme da? Anonymkode: fea8e...68d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Reagerer på ordlyden her, sier saksbehandleren at du sannsynligvis ikke kan jobbe? Det må være avgjort at du ikke kan jobbe, da går søknaden gjennom, Er det tvil, at du kanskje kan jobbe om du får behandling, mer utdanning e.l. så går den jo ikke gjennom. Da jeg søkte ufør var det ingen som snakket om sannsynligvis og kanskje, både legeattest fra fastlege og fra spesialist på sykehus var helt klare på at jeg ikke kunne jobbe, og vurderingen fra saksbehandleren sa det samme, jeg var ikke i stand til å jobbe. Anonymkode: 02d1f...823 Inne på mitt nav ligger arbeidsevnevurdering. En lang vurdering som jeg skulle godkjenne på nett. Noen dager etterpå kom brev fra NAV i posten. "NAV HAR VURDERT DINE MULIGHETER PÅ ARBEIDSMARKEDET" er overskriften. VEDTAK: I arbeidsevnevurderingen har vi konkludert med at du har liten mulighet til å være i ordinært arbeid. Mvh min nav-veileder og en annen dame fra NAV m&r Anonymkode: 152b5...07e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Inne på mitt nav ligger arbeidsevnevurdering. En lang vurdering som jeg skulle godkjenne på nett. Noen dager etterpå kom brev fra NAV i posten. "NAV HAR VURDERT DINE MULIGHETER PÅ ARBEIDSMARKEDET" er overskriften. VEDTAK: I arbeidsevnevurderingen har vi konkludert med at du har liten mulighet til å være i ordinært arbeid. Mvh min nav-veileder og en annen dame fra NAV m&r Anonymkode: 152b5...07e Da høres det ut som alt er i skjønneste orden, kan ikke skjønne at noe skulle stoppe søknaden fra å gå gjennom da. Anonymkode: 02d1f...823
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Går ikke det ut på det samme da? Anonymkode: fea8e...68d Ikke nødvendigvis. Nan kan f.eks ha arbeidsevne nedsatt med 80% og inntektsevnen nedsatt 100%. Foreksemoel om arbeidsutorøving viser at du sannsynligvis kunne jobbet 20% så finnes det i den virkelige verden ikke en jobb hvor det er mulig ned de utfordringene man har. Eller omvendt: du kan ga 100% nedsatt arbeidsevne (f.eks ved at du ble kam fra brystet og ned etter en ulykke) men du har en suksessfull blogg som du tjener penger på. Det finnes mange slike eksempler Anonymkode: 3fdd6...df4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 I tillegg vurderer firvsltning selvfølgelig om du fyller de økonomiske vilkårene. Det er mulig å fylke vilkår for AAP men ikke for uføreytelse. Anonymkode: 3fdd6...df4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 Det står ingen ting om prosent slik eller sånn i arbeisvurderingen min. Så jeg bare anntar at det er snskk om 100%. Ingen på nav har nevnt ordet inntektsevne til meg. Nå er jeg jo desverre så uhrldig å ha blitt så plaget av en sykdom at jeg ikke egner med i dagens arbeidsmarked, da de trenger stabile folk, og folk som stiller på jobb. Er jo mye hjemme, men å feks blogge å tjene massr penger, DET er mye jobb det. Det har ikke jeg mulighet til iallefall. Anonymkode: 152b5...07e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det står ingen ting om prosent slik eller sånn i arbeisvurderingen min. Så jeg bare anntar at det er snskk om 100%. Ingen på nav har nevnt ordet inntektsevne til meg. Nå er jeg jo desverre så uhrldig å ha blitt så plaget av en sykdom at jeg ikke egner med i dagens arbeidsmarked, da de trenger stabile folk, og folk som stiller på jobb. Er jo mye hjemme, men å feks blogge å tjene massr penger, DET er mye jobb det. Det har ikke jeg mulighet til iallefall. Anonymkode: 152b5...07e Blogging var bare eg eksempel da! det finnes mange andre former for næringsinntekt man kan ha selv om man medisinsk er ufør. Feks leieinntekter. Leier man ut en leilighet vil det være kapitalinntekt og ikke ha betydning. Har man derimot et bygg med 10 leiligheter kan det fort regnes som næringsinntekt. Dette er ikke eksempler beregnet på nødvendigvis DIN situasjon, bare eksempler for å vise at nedsatt arbeidsevne ikje nødvendigvis er det samme som nedsatt inntektsevne. Anonymkode: 3fdd6...df4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blogging var bare eg eksempel da! det finnes mange andre former for næringsinntekt man kan ha selv om man medisinsk er ufør. Feks leieinntekter. Leier man ut en leilighet vil det være kapitalinntekt og ikke ha betydning. Har man derimot et bygg med 10 leiligheter kan det fort regnes som næringsinntekt. Dette er ikke eksempler beregnet på nødvendigvis DIN situasjon, bare eksempler for å vise at nedsatt arbeidsevne ikje nødvendigvis er det samme som nedsatt inntektsevne. Anonymkode: 3fdd6...df4 Aha....ok skjønner. Beklager hvis jeg fremstår noe forvirret. Men jeg er så redd å få avslag. Hadde jeg fått det godkjent hadde jeg kunnet senke skuldrene og bare konsentrert meg om meg selv. Og kanskje, kanskje hadde jeg blitt bedre. Anonymkode: 152b5...07e
Caelyn Skrevet 26. januar 2018 #15 Skrevet 26. januar 2018 Det som i grunn har mest å si er vel egentlig noen få ord som skal stå i arbeidsevnevurderingen din. (Sånn var det hvert fall da jeg søkte). Har saksbehandler skrevet: - Varig tilpasset innsats eller - Spesielt tilpasset innsats? Det første betyr uføretrygd, det andre betyr anbefalt videre AAP.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #16 Skrevet 26. januar 2018 9 minutter siden, Caelyn skrev: Det som i grunn har mest å si er vel egentlig noen få ord som skal stå i arbeidsevnevurderingen din. (Sånn var det hvert fall da jeg søkte). Har saksbehandler skrevet: - Varig tilpasset innsats eller - Spesielt tilpasset innsats? Det første betyr uføretrygd, det andre betyr anbefalt videre AAP. Jeg trodde ikke at det ble søkt om uføretrygd før saksbehandler mente at en er ferdig vurdert og det ikke er mer å gjøre. Spesielt tilpasset innsats er jo veldig rart å skrive hvis det betyr at anbefales videre AAP, for da mener jo saksbehandler at man ikke er ferdig avklart Anonymkode: fea8e...68d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #17 Skrevet 26. januar 2018 23 minutter siden, Caelyn skrev: Det som i grunn har mest å si er vel egentlig noen få ord som skal stå i arbeidsevnevurderingen din. (Sånn var det hvert fall da jeg søkte). Har saksbehandler skrevet: - Varig tilpasset innsats eller - Spesielt tilpasset innsats? Det første betyr uføretrygd, det andre betyr anbefalt videre AAP. Man kan ikke søke ufør før saksbehandler sier du skal gjøre det, og når du får den beskjeden er du ferdig avklart. Min saksbehandler ringte meg bare og sa at nå er alle papirene i orden og du kan bare søke, da gikk den igjennom på under en uke. Anonymkode: 02d1f...823
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå