Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Jeg har en mannlig kollega som alltid må berøre enten skuldra mi eller armen når vi snakker sammen, eller når han passerer meg i gangen. Dette er på ingen måte en sak for #metoo, bare så det er sagt. Det kan godt hende det bunner i en interesse for meg (vi er begge single, han ba meg ut på kaffe en gang, jeg takket høflig nei), men det er ikke uanstendig heller. Allikevel er jeg ikke komfortabel med det. Han tråkker over en grense, og jeg liker det bare ikke. Men hvordan håndtere det? Er jeg i overkant sensitiv her? Hvordan kan man si fra om noe sånt uten å fremstå som helt koko og paranoid, bør man egentlig si fra - eller bare leve med det? Anonymkode: ba618...732
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Ikke lag dårlig stemning av en fille sak. Ærlig talt, at noen tar deg på skuldra er virkelig ikke noe å bry seg om. Anonymkode: 3b3cd...a76
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en mannlig kollega som alltid må berøre enten skuldra mi eller armen når vi snakker sammen, eller når han passerer meg i gangen. Dette er på ingen måte en sak for #metoo, bare så det er sagt. Det kan godt hende det bunner i en interesse for meg (vi er begge single, han ba meg ut på kaffe en gang, jeg takket høflig nei), men det er ikke uanstendig heller. Allikevel er jeg ikke komfortabel med det. Han tråkker over en grense, og jeg liker det bare ikke. Men hvordan håndtere det? Er jeg i overkant sensitiv her? Hvordan kan man si fra om noe sånt uten å fremstå som helt koko og paranoid, bør man egentlig si fra - eller bare leve med det? Anonymkode: ba618...732 Når han gjør det neste gang, så legger du armene dine i kors foran brystet ditt. Det burde få ham til å skjønne at du blir ukomfortabel av det. Anonymkode: 948e5...73a
Pobie Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 Selvfølgelig skal du si ifra hvis du er ukomfortabel med det. Det er ingen som har rett til å røre deg hvis du ikke liker det, og hans følelser er ikke viktigere enn dine. Prøv kroppspråk først, som nevnt over. Armene i kryss, unnvikende øyekontakt, osv. Smør tjukt på. Hvis han fremdeles ikke gir seg sier du det rett ut at "jeg vet du bare prøver å være hyggelig og ikke mener noe med det, men jeg vil helst ikke at du tar på meg". Hvis du ikke kan si det rett ut, si det i en melding eller epost.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 Takk. Jeg er jo klar over at dette ikke er av de store problemene man møter i verden - på den annen side er det sjelden jeg har en sånn motvilje mot å bil berørt, og jeg tenkte å ta meg selv på alvor for en gangs skyld. Jeg synes det er kjempevanskelig å avvise folk. Men kroppsspråk, selvsagt - takk! Det er selvsagt en gylden middelvei her. Jeg skal prøve å huske på det neste gang. Det er noe med å være forberedt på det også, og å ha det klart for seg før situasjonen oppstår. Anonymkode: ba618...732
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 Bare si at du ikke er så komfortabel med fysisk kontakt. Ferdig med det. Anonymkode: 1d93e...ddc
MerraSomGår Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 Jeg hadde lett sagt: «ikke ta på meg, er du snill». Det har jeg gjort flere ganger. Det er virkelig ikke en big deal å si i fra om at du ikke vil bli tatt på! Hvorfor skulle det være rart/vanskelig å si...? Jeg forstår meg ikke på folk her inne. Hvorfor i alle dager ikke si i fra?? Hva har dere å tape?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 Jeg tenker faktisk at dette ikke er noen stor sak... Han slutter sannsynligvis etter en stund når han ikke får noen respons eller en litt avvisende kroppsholdning. Jeg hadde ikke "tatt det opp" i første omgang. Min erfaring er at sånt går over etter en liten stund uten respons. No big deal..... Anonymkode: 60a1d...3e6
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #9 Skrevet 24. januar 2018 57 minutter siden, mirakela skrev: Det er virkelig ikke en big deal å si i fra om at du ikke vil bli tatt på! Hvorfor skulle det være rart/vanskelig å si...? Jeg forstår meg ikke på folk her inne. Hvorfor i alle dager ikke si i fra?? Hva har dere å tape? Nei, men når du ser på hva slags svar jeg har fått her, er det flere som nok mener det er en større deal å ta det opp enn å godta det eller å avvise på mer subtilt vis. Det er jo det jeg har vært usikker på selv også, at det er fort gjort at dette blir større (og mye større enn det faktisk er!) om jeg sier det høyt, enn om jeg responderer på annet vis eller bare godtar det. 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker faktisk at dette ikke er noen stor sak... Nei, jeg har heller ikke ment eller skrevet at det er en stor sak (jeg har faktisk gjentatt det flere ganger). Mitt innlegg var vel heller ment som mulighet for å tenke litt høyt i et anonymt felleskap. Anonymkode: ba618...732
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #10 Skrevet 24. januar 2018 Jeg har litt mer fokus på intimsonen enn mange. Og jeg sier det rett ut. Men på en måte som at; ja jeg er litt sær. Men jeg liker ikke å stå så nærme folk når vi prater eller "not a hugger". Bare si: jeg blir litt svett av at folk (ikke du spesifikt) tar meg på armen. Også snur du deg litt unna mens du ler. Anonymkode: b344f...f37
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #11 Skrevet 24. januar 2018 Hadde aldri sagt noe. Ærlig talt! Du kommer til å bli oppfattet som rar. Vi må ikke bli for tilkneppa her til lands. Føle ubehag bare noen kommer nærmere enn 10 meter liksom Anonymkode: 85f20...09f
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #12 Skrevet 24. januar 2018 Kan du ikke rope ut et lite «AU!» neste gang og vri deg unna? Si du har smerter der og at han ikke må ta der. Anonymkode: d81b0...046
Yellow Brick Road Skrevet 24. januar 2018 #13 Skrevet 24. januar 2018 Hva er problemet med å kunne gi beskjed? Har aldri skjønt meg på det vaset her inne om at man aldri må si noe, man må bare hinte eller vri seg unna... Hinte hjelper dårlig og å vise med kroppspråk kan være utrolig sårende eller ikke oppfattes i det hele tatt. Enkelt og greitt: "Thomas, jeg vet at du ikke mener noe galt med det, og det har ikke noe med deg som person å gjøre, jeg liker bare ikke å bli tatt på / jeg synes bare at det er ubehagelig å bli tatt på, selv om det bare er på skuldra."
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #14 Skrevet 24. januar 2018 Jeg ville nok tatt et skritt tilbake og sagt i en hyggelig tone "du, jeg er ikke så glad i å bli tatt på, jeg". Anonymkode: ecb83...a36
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #15 Skrevet 25. januar 2018 Har også en kollega som gjør noe lignende. Men kanskje forskjellen er at han gjør det på nærmest alle på jobb. Kan det være at han gjør det med de andre også og at han bare mener å være hyggelig eller at det er hans måte å kommunisere på? Anonymkode: e6b9c...d6d
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #16 Skrevet 25. januar 2018 Omg, nå må folk gi seg... Snart går vel alle med rokkeringer rundt seg og roper personal space please Anonymkode: 2a85f...27a
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #17 Skrevet 25. januar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk. Jeg er jo klar over at dette ikke er av de store problemene man møter i verden - på den annen side er det sjelden jeg har en sånn motvilje mot å bil berørt, og jeg tenkte å ta meg selv på alvor for en gangs skyld. Jeg synes det er kjempevanskelig å avvise folk. Men kroppsspråk, selvsagt - takk! Det er selvsagt en gylden middelvei her. Jeg skal prøve å huske på det neste gang. Det er noe med å være forberedt på det også, og å ha det klart for seg før situasjonen oppstår. Anonymkode: ba618...732 Si noe sånt som "Det er noe jeg har behov for å si deg. Folk er forskjellige, og du og jeg har nok veldig ulike personlige grenser. Jeg er ikke en klemmete person, og ikke særlig fysisk av meg. Jeg har mine grenser, og de gjør at jeg ikke liker kroppskontakt." Anonymkode: f5c60...d99
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #18 Skrevet 25. januar 2018 Dette hadde jeg bitt i meg og tenkt på som en av ulempene ved å omgås mennesker. Jeg mener ikke at en generelt skal føye seg for å skåne andre, men dette er en ikke-slibrig ting som er over på få sekunder. Det er mye andre gjør som jeg ikke rådigger. Om noen ga meg en slik beskjed angående noe jeg trodde var greit, hadde jeg blitt usikker ovenfor vedkommende. Faktisk har jeg aldri opplevd at noen har gjort slikt mot andre uten at det var en hersketeknikk. Anonymkode: 993a6...0ad
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #19 Skrevet 25. januar 2018 Selvfølgelig må du si i fra! Noen av oss har større intimsone enn andre (noe man også kan lese ut av svarene her). Jeg liker ikke å bli tatt på av folk jeg ikke er nær, og jeg føler meg litt klaustrofobisk når folk står urimelig nærme, eller skal ta på meg når vi snakker sammen. Jeg prøver alltid å ha et tydelig kroppsspråk, og om det ikke funker, så sier jeg i fra på en fin/lattermild måte. Min erfaring er at de som er kroppslige ikke ønsker å invadere min intimsone,.de har bare andre grenser selv, og tenker ikke over at deres handlinger krysser mine grenser. Kun en gang har jeg måttet si i fra skikkelig til en kollega, og det var en homofil mann som jeg tror følte at han kunne kjæle mye med kvinnelige kollegaer siden han var homofil. Jeg fikk helt spader av å brått bli massert, eller få en uventet kroppsnær klem bakfra på jobb. Han er den eneste som ikke har skjønt det når jeg har sagt fint i fra, og han er også den eneste som har hatt problemer med å respektere mine grenser. De aller aller fleste skjønner kroppsspråk, og de resterende forstår en lattermildt beskjed. Og til dere som ikke skjønner bæret av dette, så bare aksepter at vi er ulike og har ulike grenser. Og at for de av oss som lett får klaus, så er det som oftest ikke et kort klapp på skulder/arm en sjelden gang som er problemet, men den armen som blir liggende i en samtale, som gjør at vi må snakke sammen omtrent nesetipp til nesetipp. Og nei, det dreier seg ikke om me too eller trakassering eller noe seksuelt. Men ting kan være ubehagelig like vel. Anonymkode: 9e147...0ba
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #20 Skrevet 25. januar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Har også en kollega som gjør noe lignende. Men kanskje forskjellen er at han gjør det på nærmest alle på jobb. Kan det være at han gjør det med de andre også og at han bare mener å være hyggelig eller at det er hans måte å kommunisere på? Anonymkode: e6b9c...d6d Det kan godt hende at han gjør det med flere/alle, og det kan godt være at han mener å være hyggelig. Antagelig gjør han det. Det jeg føler er problematisk, er at han på et vis påtvinger seg en intimitet jeg ikke ønsker. Jeg har igrunnen veldig lite i mot å bli tatt på skuldra av folk, men når det skjer ellers, er det gjerne i situasjoner hvor det føles mer naturlig - og ikke hver eneste gang jeg snakker med vedkommende. For meg ser det dessuten ut som om det er en helt bevisst handling, at han tenker, nå skal jeg ta på henne, jeg ønsker å være nær. Her kan jeg selvsagt ta skammelig feil, men uansett motivasjon ønsker jeg ikke den nærheten. 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Omg, nå må folk gi seg... Snart går vel alle med rokkeringer rundt seg og roper personal space please Vi må vel få lov til å snakke om det, vel? Til dere andre: takk for innspill. Det er faktisk nyttig å se hvor delt dere er i tilbakemeldingene her. Jeg prøver ikke å overdramatisere noe jeg er fullstendig klar over er en bagatell, hverken her inne eller på jobben, derfor er det fint å diskutere det med dere. Anonymkode: ba618...732
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #21 Skrevet 25. januar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette hadde jeg bitt i meg og tenkt på som en av ulempene ved å omgås mennesker. Jeg mener ikke at en generelt skal føye seg for å skåne andre, men dette er en ikke-slibrig ting som er over på få sekunder. Det er mye andre gjør som jeg ikke rådigger. Om noen ga meg en slik beskjed angående noe jeg trodde var greit, hadde jeg blitt usikker ovenfor vedkommende. Faktisk har jeg aldri opplevd at noen har gjort slikt mot andre uten at det var en hersketeknikk. Anonymkode: 993a6...0ad Å berøre noen uventet eller uønsket kan jo også være hersketeknikk. Anonymkode: f5c60...d99
Wonder Woman Skrevet 25. januar 2018 #22 Skrevet 25. januar 2018 Jeg liker ikke at folk bortsett fra mann og barn tar på meg, og slik synes jeg har lov til å være. Min kropp, mine regler. Gjelder kvinner også. Jeg hadde tatt et tydelig skritt bort hver gang han nærmet seg, hvis det ikke hjelper så si ifra. Folk må også tåle å få litt tydelige tilbakemeldinger. Så hårsår kan man ikke være!
Yellow Brick Road Skrevet 25. januar 2018 #23 Skrevet 25. januar 2018 1 time siden, Allergic 2 Bullshit skrev: Jeg liker ikke at folk bortsett fra mann og barn tar på meg, og slik synes jeg har lov til å være. Min kropp, mine regler. Gjelder kvinner også. Jeg hadde tatt et tydelig skritt bort hver gang han nærmet seg, hvis det ikke hjelper så si ifra. Folk må også tåle å få litt tydelige tilbakemeldinger. Så hårsår kan man ikke være! Et tydelig skritt bort hver gang sier: "Jeg liker ikke å møte deg, eller jeg liker ikke DEG." En hyggelig, direkte beskjed sier "Jeg liker ikke å bli tatt på (av andre enn mine nærmester) - det er berøring jeg ikke liker, det er ikke deg jeg ikke liker!" Det er stor forskjell det,
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #24 Skrevet 25. januar 2018 Jeg har psykiske lidelser og hater at folk tar på meg. Likevel har jeg såpass sosial intelligens at jeg lar det gå. Herrejesus. Anonymkode: 4d3b5...42b
Bruker3 Skrevet 25. januar 2018 #25 Skrevet 25. januar 2018 Trist lesing denne tråden. Om DU føler et ubehag pga noe en annen person gjør bør du holde ut for å ikke såre DEN ANDRE. wtf. Her prøver man å lære barn å sette grenser for seg selv fra barnehagealder med stopp-tegn, men som voksen kvinne skal du bare bite det i deg?? Hvis jeg intetanende gjør noe en annen person er ukomfortabel med, så vil jeg da vite det! Sier man i fra på en real måte kan man si det meste. Og jeg er sikker på at mennesker som er genuine (altså ikke later som om at alt er ok når det ikke er det) er lettere å forholde seg til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå