Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Jeg har lite tillit til bv både pga media og historier i nærmiljøet hvor foreldrene ruser seg og bv ikke griper inn å følger opp utallige bekymringsmeldinger. Ber bare folk melde igjen uten å følge opp selv. Også har jeg lite tillit til bup. Har hørt fra lærere blant annet at barn blir dårligere etter oppfølging av bup. Anonymkode: 9b186...666
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Skolesystemet, deler av nav, helsesektoren, deler av rettssystemet Anonymkode: 3f51d...c34
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 Barneskolen! En ting er at det er en del lærere der som aldri burde vært lærere og en del som hadde trengt tydeig rettldning i hvordan jobben bør gjøres, men hovedproblemet er en ledelse som kun har fokus på seg selv og de ansatte, ikke på på barna. Anonymkode: 4d826...389
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 Tja tillit og tillit... jeg stoler ikke blindt på noen, men har ikke direkte mistillit til en hel instans heller. At det finnes ting som ikke fungerer og enkeltmennesker som ikke skulle vært der er jo helt klart, men det finnes mange fler som gjør så godt de kan ut fra de ressursene de får. Dette ble et kjedelig svar ser jeg, men det får bare være. Anonymkode: 0d647...8e0
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 Nav og skolen. Jeg har selv vært i Nav systemet siden 2003, og jeg har blitt behandlet så elendig, og alle søknader for avslag, du må klage, så tar de fra deg pengene på dagen, truer hele tiden med å ta pengene dine, hvis du ikke gjør som de sier. Sier legene og spesialistene at du er for syk til å jobbe, så skal du gjennom så mange tiltak og arbeidsutprøvinger, helt til du går på veggen en gang til. I de periodene jeg har følt meg bedre, og bedt om hjelp til å finne ut hvor mye og hva jeg kan jobbe med, så nekter de å hjelpe deg. Min erfaring er at Nav ødelegger mennesker. Var du ikke syk nok da du startet på Nav, så gjør de deg syk nok. Og med skolen, så har jeg opplevd at de tar ikke tak i mobbing, og mobbing eksisterer ikke i deres verden. Så man kjemper og kjemper men kommer ingen vei. Her sendte vi barnet vårt på privatskole, og barnet fikk ett nytt liv. Men det er ikke sånn at jeg overhodet ikke har tillitt til skolen eller Nav. Flertallet får jo den hjelpen de trenger. Anonymkode: 866e9...ce9
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skolesystemet, deler av nav, helsesektoren, deler av rettssystemet Anonymkode: 3f51d...c34 Oj. Finnes det noe du har tillitt til? Anonymkode: c3f6a...d53
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 Jeg er overrasket over hvor mye man selv må følge med og opp for at etatene skal fungere. Da jeg skulle ha svangerskapspenger (risikofylt arbeid uten mulighet for tilrettelegging), måtte jeg nærmest overta saksbehandlingen. Veilederen hadde ikke hørt om stønaden, og jeg måtte ringe og følge opp saken da det ble gjort utallige feil. Hadde jeg ikke hatt god økonomi hadde det vært krise da jeg ble stående uten inntekt over en lenger periode. Skolen- mistenkt diagnose til vårt eldste barn (ADD). Skolen sa rett ut at hun bare måtte ta seg sammen litt ekstra. Det er tungt å dra igang møter med kontaktlærer, ppt, bupa og følge opp at alt går som det skal, alle henvisninger blir sendt og alle planer blir fulgt. Etter tre års kamp viser det seg at barnet har sterk ADHD (add). I mellomtiden har årene gått og barnet har falt mer ut av skolen. Jeg har likevel tiltro til systemet. Det skjer menneskelig svikt. Anonymkode: d1755...d5f
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #9 Skrevet 24. januar 2018 Nei, men jeg tror nok at alle organisasjoner og instanser inneholder et og annet råttent eple og at det kan skje menneskelige feil overalt. Men i det store og det hele stoler jeg på at det sitter folk som kan jobben sin på de riktige stedene. Anonymkode: a7315...f6c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #11 Skrevet 24. januar 2018 Barnevernet! Og jeg jobber som beredskapshjem... Anonymkode: 0192b...981
Polly-Esther Skrevet 24. januar 2018 #12 Skrevet 24. januar 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men jeg tror nok at alle organisasjoner og instanser inneholder et og annet råttent eple og at det kan skje menneskelige feil overalt. Men i det store og det hele stoler jeg på at det sitter folk som kan jobben sin på de riktige stedene. Anonymkode: a7315...f6c Støtter denne. Det blir for lett å skylde på nav, som «tar pengene» og bv som «tar ungene». Alle tror jo at de selv er oppegående, arbeidsomme, dyktige, og omsorgsfulle foreldre. Ingen vil tro om seg selv at de er late, har vondt i viljen, eller gir ungene for dårlig omsorg. Men «alle» kan se det hos noen andre. Noen ganger er det helt klart systemsvikt, firkantet lovverk og udugelige ansatte. Men ofte bør folk se seg i speilet.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #13 Skrevet 24. januar 2018 Uten erfaring må jeg likevel si at barnevern, dyrevern (mattilsyn), psykisk helsetjeneste, leger, politi og nav skremmer meg. Det er som om man blir rettsløs så snart man havner innenfor de veggene og da er prisgitt ett fåtall mennesker. Finnes det råtne egg (som det finnes overalt) i det fåtallet med mennesker sitter man ribbet og rettsløs tilbake. Det skal jo ikke være slik... 😔 Offentlige tjenester skal være trygge, men man leser og hører så mye rart 😱 Anonymkode: 4cab5...bac
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #14 Skrevet 24. januar 2018 Har mistet tillit til ledelse i hjemkommune (Grimstad). Hele gjengen burde få sparken. Politisk ledelse gjør ingenting heller. Ellers har jeg lite til overs for kameraderi. Sjefen til min sjef ansetter utenlandske damer han puler som ikke har noe som helst kvalifikasjon og ikke snakker norsk. Iom det er midlertidig ansatte kan han gjøre det. Dette er en statlig etat! Anonymkode: f5242...de2
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #15 Skrevet 24. januar 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: UDI. Anonymkode: d6820...d92 Jeg skulle til å si at jeg hadde generell tillitt til alle de instansene jeg kunne komme på i landet vårt. Helt til jeg kom til ditt svar. Jeg er fullstendig enig. Og UDI er den eneste instansen jeg har fullstendig mistro til. Med andre instanser tenker jeg at det finnes noen råtne epler, men om UDI tenker jeg at det finnes noen gullepler i et råttent system. Har forøvrig også liten tillitt til en skummelt stor andel av vår regjering. Hvem GLEMMER at man har blitt fortalt om trekanter med umyndige personer og maktpersoner? Anonymkode: 2c770...bed
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #16 Skrevet 24. januar 2018 Mattilsynet og barnevernet. Meldte om et forferdelig tilfelle der hunder satt innelåst i bur i egen avføring, med brekte ben og haler, og der de drepte og spiste hverandre. Det var grufullt. For ikke å snakke om de to barna som levde oppi det hele. Mattilsynet var aldri der, selv etter flere meldinger. Bv truet, men gjorde ingenting. Kommunen her jeg bor er også tafatte. Bare kameraderi, under-bordet-godkjenninger, løgner og bedrageri. Anonymkode: 5eb91...779
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #17 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, sug lut skrev: Oj. Her var det mye tapere. Heter vel strengt talt mange... At folk sitter på negativ erfaring burde vel heller gjøre at oppegående mennesker lytter og evt forsøker endre, enn å synke så dypt at man faktisk tillater seg å kaller de tapere Anonymkode: 4cab5...bac
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #18 Skrevet 24. januar 2018 Har hatt kontakt med ytterst få instanser. Kun skole og barnehage om det kan kalles instanser. Der er erfaringen god og med litt egeninnsats blir den enda bedre. De andre kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke baserer min tillit på andres erfaringer. Anonymkode: e834d...934
MerraSomGår Skrevet 24. januar 2018 #19 Skrevet 24. januar 2018 Har minst tillit til politiet. Har inntrykk av at det er mye inkompetanse og lite transparens. Det virker som om mange er mer opptatt av å beskytte etaten enn å ordne opp i feil. Journalister har jeg også ganske lav tillit til. Nesten hver eneste gang de skriver om noe jeg har inngående kjennskap til fremstillingen enten feil eller i det minste svært unyansert. Så jeg antar at i det er likens i de temaene jeg ikke har inngående kjennskap til også. I alle fall norske journalister. Jeg stoler ganske mye på noen medier da, som new York times, the Guardian og BBC.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #20 Skrevet 24. januar 2018 Å ha mistro til en hel instans synes jeg blir konspiratorisk. Generelt sett fungerer etatene slik de skal, men menneskelig svikt kan skje overalt og feilvurderinger kan gjøres der informasjonsgrunnlaget er tynt eller mangelfullt. Menneskelig skjønn er heller ikke ufeilbarlig og ukulturer kan utvikles i enkeltkontorer, men det finnes det et ekstra sikkerhetsnett: Så godt som alle vedtak kan påklages. Jeg har tillit til offentlige etater på generell basis. Anonymkode: db224...da5
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #21 Skrevet 24. januar 2018 Helsevesenet. Anonymkode: 43ee6...f4b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #22 Skrevet 24. januar 2018 3 timer siden, sug lut skrev: Oj. Her var det mye tapere. Mye.. hvor mange liter tapere, mener du det er, da? Det heter MANGE tapere. Anonymkode: 43ee6...f4b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #23 Skrevet 24. januar 2018 Enig med den som skrev at det heller er en del dårlige systemer med gullepler blant de ansatte i. Jeg har ikke særlig tillit til sykehusene. Jeg selv og en annen jeg kjenner opplevde feilvurderinger under fødselen som medførte at barna var nære ved å dø. Det gikk heldigvis bra, og vi fikk beklagelse fra sykehuset etterpå. En annen venninne mistet sitt barn som følge av feil under fødselen, og holdt på å dø selv. Det er helt uholdbart at slikt skal kunne skjer i vår tid som følge av for dårlig bemanning. I tillegg synes jeg det er hårreisende at fødestuer over hele landet legges ned. Anonymkode: 6a5c7...30c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #24 Skrevet 24. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å ha mistro til en hel instans synes jeg blir konspiratorisk. Generelt sett fungerer etatene slik de skal, men menneskelig svikt kan skje overalt og feilvurderinger kan gjøres der informasjonsgrunnlaget er tynt eller mangelfullt. Menneskelig skjønn er heller ikke ufeilbarlig og ukulturer kan utvikles i enkeltkontorer, men det finnes det et ekstra sikkerhetsnett: Så godt som alle vedtak kan påklages. Jeg har tillit til offentlige etater på generell basis. Anonymkode: db224...da5 Så du klarer ikke å se at dårlige organisatoriske løsninger og effektivisering som medfører at Hildur og Grete er alene på vakt med 45 pasienter på en avdeling på nattestid, kan skape problemer? Anonymkode: 6a5c7...30c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #25 Skrevet 24. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du klarer ikke å se at dårlige organisatoriske løsninger og effektivisering som medfører at Hildur og Grete er alene på vakt med 45 pasienter på en avdeling på nattestid, kan skape problemer? Anonymkode: 6a5c7...30c Jeg mister ikke tilliten til en hel etat pga lav bemanning nei. Anonymkode: db224...da5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå