Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Hei. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette innlegget da dette er noe som er svært tungt for meg å ''prate'' om. Jeg har nylig begynt å ta innover meg at vår sønn muligens har autisme. Jeg har lenge prøvd å skyve det unna, men nå er gutten 18 mnd og skiller seg klart ut fra gjevnaldrende barn. Det er først i dag jeg har klart å tatt mot til meg for å lese om diagnosen og dens symptomer. Jeg tror at jeg innerst inne har hatt en magefølelse av at mye av symptomene kunne stemme, derfor har jeg bare unngått å lese noe om det. Som ventet var det veldig mye av symptomene som stemte med vår sønn. Vi har frem til nå vært på gjevning oppfølging hos spesial fysioterapaut (pga dårlig motorikk) og barnelege for diverse andre ting (bl.a dårlig språkutvikling). Vi skal på sykehuset om noen få uker for å snakke med spesialpedagog samt til oppfølging hos barnelege og sp.fysioterapaut. Det er ingen av de på sykehuset som har sagt direkte at de mistenker autisme, men av spørsmålene de spør når vi er der skjønner jeg at det er det de mistenker (jeg har selv jobbet med barn som har autisme). Jeg var inne på autismesiden.no for å lese om tidlige symptomer (12-18 mnd alder). Samtlige av disse stemmer med vår sønns oppførsel. Barn som senere ble diagnostisert med autisme brukte mindre tid til å se på andres ansikter enn andre ved ett års alder. Ikke noe peking ved ett års alder Ingen babysnakk ved ett års alder, ingen enkeltord ved 16 måneder og ingen to ordsfraser ved to års alder. Enhver form for tap av språk ferdigheter til enhver tid Ingen liksomlek. Vår sønn kan ingen ord enda. Han kan mange ordlyder (s, d, ma, ba osv), men ingen ord. Han kan ikke gå selv enda men har for litt over en uke siden begynt å ta noen steg. Hele livet har han vært sent utviklet både grovmotorisk og finmotorisk. Han kan ikke herme eller gjøre gester (vinke, peke, klappe, ta på nese/hode/ører osv). Han reagerer ikke på navnet sitt i det hele tatt og skjønner heller ikke hvis jeg spør hvor flaska/smokken/kosen er, samme hvis jeg spør etter personer (mamma/pappa osv). Han har stor interesse for dyr og andre barn, men leker også kjempefint alene. Han liker ikke å kose i det hele tatt. Sitter sjeldent på fanget med mindre han får flaske eller har feber. En ting jeg ser som kanskje motsier en autismediagnose er at han er veldig glad i andre barn. Det virker ikke som at han har noe i mot andre mennesker og han har aldri vært sjenert eller redd andre. Han har heller aldri hatt noe å mot å bli bært av fremmede (eks helsesøster o.l). Jeg vil påpeke at jeg kan særdeles lite om dette, og de knaggene jeg henger symptomene opp på er kun ut fra informasjon jeg har lest på internett. De menneskene jeg har jobbet med tidligere har vært eldre så der er det andre symptomer som er fremtredende. Jeg vet ikke helt hva jeg vil oppnå med dette innlegget. Har ingen å snakke med foruten min samboer så trenger å lette litt på trykket. Synes det er veldig vanskelig å gå å vente på om det er noe ''galt'' med sønnen min. Jeg mener ikke at det er verdens undergang om det viser seg at han er autist, men jeg synes det er veldig tungt å skal ''stemple'' han med en diagnose. Frem til nå har vi bare tenkt at ''han er en liten treiging'', men at alt er normalt. Er veldig vanskelig å skal omstille hodet til ''kanskje ikke alt er normalt likevel''. Håper dere skjønner hva jeg mener. Dere som har barn med autisme.. Når og hvordan fant dere ut at deres barn var autist? Hvordan var utviklingen deres frem til 18 mnd alder? Hvordan har det gått for dere videre (mtp barnet, barnehage, skolegang, venner osv)? Har så mange spørsmål som kverner i hodet mitt at jeg blir gal snart. Jeg skjønner at jeg må ta tiden til hjelp og at jeg må snakke med fagpersonell, men tror det hjelper for min del å høre litt personlinge erfaringer også. På forhand, takk for svar. Anonymkode: 9442d...967
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 TS her. Kan jo også nevne at sønnen vår fikk en lillebror for et par mnd siden. Han viser lillebror svært lite interesse, både positiv og negativ. Han er ikke sjalu, men heller ikke interessert i å se/ta på han. Bryr seg heller ikke om bror gråter. Anonymkode: 9442d...967
Twintipp Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Hvordan er han i overganger? Soving? Og viser han mye frustrasjon/sinne? Og bli storebror er jo en stor omveltning, ikke noe atferdsendring er jo egentlig «positivt». Om du peker på dyr eller ting han har interesse for, viser han da forståelse? Hvordan virker blikket hans? Ser det «tomt» ut?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 Min gutt viste masse tegn som stemte med autisme fra han var 6 mnd. Begynte i bhg når han var 2 og etter 1/2 år kom første beskymring fra BHG. De ville koble inn PPT. Så gikk det slag i slag, PPT så BUP og tilslutt utredning hos autismeteamet. Konklusjonen ble at han IKKE hadde autisme. Hadde 1 eller 2 poeng for lite. ... Nå utredes han for ADHD. Anonymkode: 29481...70b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 TS her. Hva mener du mend overganger? Han har vært et mareritt i forhold til soving når han var mindre. Han har alltid sovet lite, men det har blitt litt bedre. Slik det er nå sover legger han seg 19-20 tiden og sover til ca 8 dagen etter. Er stort sett oppe en gang på natten for flaske, men kan ha en og annen natt hvor han sover rundt. På dagtid sover han ca 1-1,5 t. Går greit å legge han. Han viser lite frustrasjon/sinne. Kan få et og annet sinnutbrudd om han et trett/lei osv, men tenker at det er innenfor normalen. Han er glad i dyr (f.eks hunden vår), men om jeg peker i en bok eller tar frem en bamse og lagerlyder skjønner han det ikke. Han kobler ikke sammen lydene jeg lager med bildet/figuren jeg viser han. Han viser heller ikke interesse for å herme etter dyrelyder. Han er veldig glad i bøker og kan sitte å bla i de lenge, så dette med dyrelyder er noe vi har øvet mye på. Det virker rett og slett som at han ikke har interesse for det (vil heller se på bildene og bla i boka). han kan heller ikke leke med bilder (trille bilene, lage billyder osv). Han har til tider et tomt blikk. Kobler noen ganger ut. Hvis han holder på med noe som fokuserer han kun på det og registrer ikke så mye det som skjer rundt seg. _________ Kan overnevnte symptomer ha noe med ADHD og gjøre? Vi har mye ADHD i min familie. Anonymkode: 9442d...967
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 leke med biler mente jeg. Går litt fort i svingene når jeg skriver Anonymkode: 9442d...967
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 Hvis du som mor har en så sterk følelse av at noe er galt, og du har hatt det en stund, så syns jeg du skal ta det opp med denne spesialpedagogen dere skal til. Hvis ikke det er for langt frem i tid. Eventuelt så kan du ta det opp med helsesøster på helsestasjonen. Barnet bør kanskje henvises videre, habiliteringstjenesten eller bup er det gjerne som utreder autisme. Avhengig av hvor man bor. Det er ikke sikkert barnet ditt har autisme. Men tror det ville vært bedre for en bekymret mor å få det avklart. Du har gått med denne bekymringen en stund. Det kan være noe annet. Det kan være ingen ting. Jeg mener man skal stole på de som kjenner barnet best, og det er foreldrene. Dersom det skulle vise seg at barnet har noen utfordringer kan det bli lettere, både hjemme og i barnehagen å tilpasse for barnet. Jo tidligere, desto bedre. Lykke til😊 Anonymkode: f547a...686
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 Jeg har en med Asperger, høytfungerende. Hun nådde milepæler og var egentlig tidlig ute med det meste, mistenkte aldri autisme, men følte tidlig at hun skilte seg ut. Hun hadde problem med søvnen fra fødsel, men vi tenkte jo bare at nattevåk og baby er normalt. Så i ettertid at med vår var det ekstremt og det ga seg aldri. Hun utviklet språk, fikk mye skryt for enormt ordforråd, det var nesten ikke måte på hva hun kunne si og forstå. Ellers var hun overraskende rolig, f.eks ved bordet. Kunne sitte lenge og nyte maten, likte alt mulig og var som en voksen til bords. Hun var sosial og ikke uinteressert i andre barn, men valgte ofte de voksne framfor jevngamle. Hun var nesten unaturlig åpen og tillitsfull, ikke sjenert for noen. Merket fra 2-3 år at hun var veldig interessert og opphengt i en og en ting/tema/film samme igjen og igjen. Tror aldri hun lekte liksom lek, lekemat etc. Hun hadde sin egen lek inni hodet. Anonymkode: 92997...acb
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #9 Skrevet 21. januar 2018 Syns det er mye du skriver som ikke passer på autisme diagnose jeg. Jeg har ett barn som hadde veldig mange tegn på autisme/asperger å bhg mistenkte også at han kunne ha den diagnosen. Men hun som utredet han kom frem til at det ikke var noe diagnose,selv om jeg nesten ikke kan skjønne at det er mulig. Så er mange ganger at barn har mange tegn på en diagnose men at barnet likevel ikke har den diagnosen. Anonymkode: 10245...5b0
Twintipp Skrevet 21. januar 2018 #10 Skrevet 21. januar 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: TS her. Hva mener du mend overganger? Han har vært et mareritt i forhold til soving når han var mindre. Han har alltid sovet lite, men det har blitt litt bedre. Slik det er nå sover legger han seg 19-20 tiden og sover til ca 8 dagen etter. Er stort sett oppe en gang på natten for flaske, men kan ha en og annen natt hvor han sover rundt. På dagtid sover han ca 1-1,5 t. Går greit å legge han. Han viser lite frustrasjon/sinne. Kan få et og annet sinnutbrudd om han et trett/lei osv, men tenker at det er innenfor normalen. Han er glad i dyr (f.eks hunden vår), men om jeg peker i en bok eller tar frem en bamse og lagerlyder skjønner han det ikke. Han kobler ikke sammen lydene jeg lager med bildet/figuren jeg viser han. Han viser heller ikke interesse for å herme etter dyrelyder. Han er veldig glad i bøker og kan sitte å bla i de lenge, så dette med dyrelyder er noe vi har øvet mye på. Det virker rett og slett som at han ikke har interesse for det (vil heller se på bildene og bla i boka). han kan heller ikke leke med bilder (trille bilene, lage billyder osv). Han har til tider et tomt blikk. Kobler noen ganger ut. Hvis han holder på med noe som fokuserer han kun på det og registrer ikke så mye det som skjer rundt seg. _________ Kan overnevnte symptomer ha noe med ADHD og gjøre? Vi har mye ADHD i min familie. Anonymkode: 9442d...967 Det er ikke lov å anta noe, og ikke kan man det heller. Jeg jobber ikke med utredning, men har fagkompetanse. Jeg synes ikke det høres ut som verken autisme eller ADHD utifra det du beskriver, men han har jo muligens mangelfull adekvat språkforståelse utifra hva du beskriver. Det er mange komponenter som er forholdsvis «vanlig», men som du ikke beskriver ved din sønn som er fremtredende både ved utviklingsforstyrrelse og ADHD. Har dere sjekket noe så banalt som hørsel og syn?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #11 Skrevet 21. januar 2018 Har dere sjekket hørselen? Anonymkode: 97a8c...4d1
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #12 Skrevet 21. januar 2018 Hørselen skal sjekkes på neste oppfølging, syn har vi ikke snakket om å sjekke. Jeg er usikker på dette med hørselen. Han reagerer som sagt ikke om jeg sier navnet hans eller snakker til han. Virker som om at han ikke hører meg i det hele tatt. Men - han eeeelsker reklame på tv. Han er nesten litt komisk for med en gang han hører reklamen gjør han det han kan for å komme seg til tv. Jeg har prøvd å teste han med å ha veldig lite lyd på tv når han sitter på lekematta (ser ikke tv derfra) og det hører han med en gang. Anonymkode: 9442d...967
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #13 Skrevet 21. januar 2018 Han kan jo rett og slett været sen i utviklingen, eller lettere psykisk utviklingshemmet også. Eller det kan gå seg til da han blir større. Du bør utrede han. Anonymkode: 03096...2d8
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #14 Skrevet 21. januar 2018 Lykke til med få en 1 åring utredet.. Sønnen min hadde en som skulle observere sønnen min sin oppførsel i barnehagen,å de ansatte i barnehagen ba henne om å se etter tegn til autisme.Hun ville engang høre snakk om diagnose på ett barnehagebarn. Anonymkode: 10245...5b0
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #15 Skrevet 21. januar 2018 Jeg forstår dette kan være ringt å ta inn over seg, men jeg må si det er flott at du nå tar tak i dette:) jeg har ikke lest alle svarene her, men it ifra hovedinnlegget tenker jeg ikke autisme umiddelbart. Jeg har jobber masse med barn med ulike diagnoser, og man skal være veldig forsiktig med å slenge ut diagnoser i øst og vest. Uansett hva man leser om vil man alltid kunne kjenne igjen sitt barn i noe. Man skal også være forsiktig med å lese seg opp på diagnoser før diagnoser er stilt, likevel vil jeg be deg lese litt om noe som heter dyspraksi. Dette er en vanskelig diagnose å stille, og det er få i landet som har kunnskap om dette. Jeg tenkte dyspraksi da jeg leste hovedinnlegget, men er ingen ekspert på dette feltet. veien du bør gå nå er gjennom ppt, spesialpedagogen du skal snakke med har nok mer kunnskap om dette. Du kan henvise til ppt selv, men det mest riktige vil være å gå gjennom barnehagen. Bup bør også kobles på, og ppt eller fastlege kan henvise til bup. lykke til! Anonymkode: ea5b9...13b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #16 Skrevet 21. januar 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lykke til med få en 1 åring utredet.. Sønnen min hadde en som skulle observere sønnen min sin oppførsel i barnehagen,å de ansatte i barnehagen ba henne om å se etter tegn til autisme.Hun ville engang høre snakk om diagnose på ett barnehagebarn. Anonymkode: 10245...5b0 Dette kommer nok an på hvem man møter, og kanskje hvilke "regler" de har. Der jeg jobber har vi hatt flere barn under 18 måneder som har blitt utredet for, blant annet, autisme. Anonymkode: f547a...686
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #17 Skrevet 12. april 2018 På 21.1.2018 den 17.44, Anonym bruker skrev: Hei. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette innlegget da dette er noe som er svært tungt for meg å ''prate'' om. Jeg har nylig begynt å ta innover meg at vår sønn muligens har autisme. Jeg har lenge prøvd å skyve det unna, men nå er gutten 18 mnd og skiller seg klart ut fra gjevnaldrende barn. Det er først i dag jeg har klart å tatt mot til meg for å lese om diagnosen og dens symptomer. Jeg tror at jeg innerst inne har hatt en magefølelse av at mye av symptomene kunne stemme, derfor har jeg bare unngått å lese noe om det. Som ventet var det veldig mye av symptomene som stemte med vår sønn. Vi har frem til nå vært på gjevning oppfølging hos spesial fysioterapaut (pga dårlig motorikk) og barnelege for diverse andre ting (bl.a dårlig språkutvikling). Vi skal på sykehuset om noen få uker for å snakke med spesialpedagog samt til oppfølging hos barnelege og sp.fysioterapaut. Det er ingen av de på sykehuset som har sagt direkte at de mistenker autisme, men av spørsmålene de spør når vi er der skjønner jeg at det er det de mistenker (jeg har selv jobbet med barn som har autisme). Jeg var inne på autismesiden.no for å lese om tidlige symptomer (12-18 mnd alder). Samtlige av disse stemmer med vår sønns oppførsel. Barn som senere ble diagnostisert med autisme brukte mindre tid til å se på andres ansikter enn andre ved ett års alder. Ikke noe peking ved ett års alder Ingen babysnakk ved ett års alder, ingen enkeltord ved 16 måneder og ingen to ordsfraser ved to års alder. Enhver form for tap av språk ferdigheter til enhver tid Ingen liksomlek. Vår sønn kan ingen ord enda. Han kan mange ordlyder (s, d, ma, ba osv), men ingen ord. Han kan ikke gå selv enda men har for litt over en uke siden begynt å ta noen steg. Hele livet har han vært sent utviklet både grovmotorisk og finmotorisk. Han kan ikke herme eller gjøre gester (vinke, peke, klappe, ta på nese/hode/ører osv). Han reagerer ikke på navnet sitt i det hele tatt og skjønner heller ikke hvis jeg spør hvor flaska/smokken/kosen er, samme hvis jeg spør etter personer (mamma/pappa osv). Han har stor interesse for dyr og andre barn, men leker også kjempefint alene. Han liker ikke å kose i det hele tatt. Sitter sjeldent på fanget med mindre han får flaske eller har feber. En ting jeg ser som kanskje motsier en autismediagnose er at han er veldig glad i andre barn. Det virker ikke som at han har noe i mot andre mennesker og han har aldri vært sjenert eller redd andre. Han har heller aldri hatt noe å mot å bli bært av fremmede (eks helsesøster o.l). Jeg vil påpeke at jeg kan særdeles lite om dette, og de knaggene jeg henger symptomene opp på er kun ut fra informasjon jeg har lest på internett. De menneskene jeg har jobbet med tidligere har vært eldre så der er det andre symptomer som er fremtredende. Jeg vet ikke helt hva jeg vil oppnå med dette innlegget. Har ingen å snakke med foruten min samboer så trenger å lette litt på trykket. Synes det er veldig vanskelig å gå å vente på om det er noe ''galt'' med sønnen min. Jeg mener ikke at det er verdens undergang om det viser seg at han er autist, men jeg synes det er veldig tungt å skal ''stemple'' han med en diagnose. Frem til nå har vi bare tenkt at ''han er en liten treiging'', men at alt er normalt. Er veldig vanskelig å skal omstille hodet til ''kanskje ikke alt er normalt likevel''. Håper dere skjønner hva jeg mener. Dere som har barn med autisme.. Når og hvordan fant dere ut at deres barn var autist? Hvordan var utviklingen deres frem til 18 mnd alder? Hvordan har det gått for dere videre (mtp barnet, barnehage, skolegang, venner osv)? Har så mange spørsmål som kverner i hodet mitt at jeg blir gal snart. Jeg skjønner at jeg må ta tiden til hjelp og at jeg må snakke med fagpersonell, men tror det hjelper for min del å høre litt personlinge erfaringer også. På forhand, takk for svar. Anonymkode: 9442d...967 Jeg synes kansje ikke det høres ut som gutten din nødvendigvis har dette (uten å si noe sikkert, da alle med autisme er forskjellige), men kan fortelle litt om vårt barn med autisme. Det som ble lagt merke til i alder (1-3 år) var: manglene øyekontakt/avvikende øyekontakt (men ikke med oss foreldre!), liten interesse for andre barn- helst de voksne (de h*n var trygge på), repeterende lek, uvanlig lek (snurret feks på bilhjul istedenfor å leke med bilen), datt ut i sin egen verden, kunne sitte lenge alene i bhg uten å kreve oppmerksomhet i det hele tatt, gråt lett men aldri sint, sov ikke rundt en natt før 3 års alder, sen motorisk, gikk da h*n var 16 mnd, sen språkutvikling og særinteresser. Fikk forresten diagnosen først som 7 åring. Fikk ikke diagnosen som 3 åring etter utredning til tross for alle symptomene. Barnet vårt har alltid likt å sitte på fanget, holde hånden ol. Så dette er individuelt :-) Kan legge til at vårt andre barn uten diagnose ikke snakket særlig før 2 års alder, der det løsnet først da h*n var 2,5. Ingen var bekymret der (snakker nå som en foss!) :-) Eldste har alltid hatt en stor interesse for lillesøster/lillebror, og de er som bestevenner. Har dere spesped timer eller assistent? Ville fått bhg til å henvise til ppt om de også er bekymret. Det var der ballen begynte å rulle for vår del! Masse lykke til videre, spør gjerne om du lurer på noe :-) Anonymkode: adee5...bf5
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #18 Skrevet 12. april 2018 På 21.1.2018 den 18.34, Anonym bruker skrev: Syns det er mye du skriver som ikke passer på autisme diagnose jeg. Jeg har ett barn som hadde veldig mange tegn på autisme/asperger å bhg mistenkte også at han kunne ha den diagnosen. Men hun som utredet han kom frem til at det ikke var noe diagnose,selv om jeg nesten ikke kan skjønne at det er mulig. Så er mange ganger at barn har mange tegn på en diagnose men at barnet likevel ikke har den diagnosen. Anonymkode: 10245...5b0 Eller får mange år senere nettopp den diagnosen likevel da det ofte er for tidlig å si på små barn.. Anonymkode: adee5...bf5
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #19 Skrevet 12. april 2018 På 21.1.2018 den 19.44, Anonym bruker skrev: Lykke til med få en 1 åring utredet.. Sønnen min hadde en som skulle observere sønnen min sin oppførsel i barnehagen,å de ansatte i barnehagen ba henne om å se etter tegn til autisme.Hun ville engang høre snakk om diagnose på ett barnehagebarn. Anonymkode: 10245...5b0 Hva? Det er jo helt hårreisende! Dersom barn har autisme er det helt essensielt å få diagnosen i lav alder, for å få utbytte av programmene som finnes for atferdstrening. Jo tidligere, jo bedre! http://www.tipo-international.com/norge/eibi/ Anonymkode: c6be9...a08
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #20 Skrevet 17. august 2018 Hei hvordan går det med sønnen din? Anonymkode: ef8c4...dc2
Tresko81 Skrevet 23. oktober 2018 #21 Skrevet 23. oktober 2018 Heisann! TS her 😊 Beklager sent svar! Lenge siden jeg har vært innom forumet nå. Det går veldig bra, men bi et ikke blitt så mye klokere siden sist. Vi har vært innom flere innstanes nå og alle sier seg enig i at det er mye som motstrider autisme. Han utredes derfor nå for syndromer med autistiske trekk. Blir godt fulgt opp, men alt tar så uendelig lang tid 😫
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #22 Skrevet 23. oktober 2018 Vi har et barn med en genfeil som de regner med er grunnen til at han hat psykomotorisk forsinket utvikling. Ble først kromosomtestet, uten resultat, og så gentestet. Han kan minne noe om slik du beskriver din sønn. Anonymkode: 6ffcd...d67
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #23 Skrevet 23. oktober 2018 Dette hørtes veldig likt ut som gutten min, han har fått diagnose spesifikke språkvansker(ssv) Anonymkode: bef28...0e9
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #24 Skrevet 8. mai 2019 Hei! Hvordan går det med sønnen din? Fikk dere noe svar? min sønn er akkurat som du beskriver. 18 måneder. Og det skrev stemmer nesten alt. Anonymkode: 537a0...930
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #25 Skrevet 8. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hei! Hvordan går det med sønnen din? Fikk dere noe svar? min sønn er akkurat som du beskriver. 18 måneder. Og det skrev stemmer nesten alt. Anonymkode: 537a0...930 Kan du svare på det spørsmålet ? Anonymkode: 537a0...930
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå