Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Liksågodt som hundeeiere?? Jeg eiger verken hest ellet hund men jeg lurer.. her jeg bor er det masse hest og ligger masse hestebæsj på gangfelt og markene der barna går og leker. Ekkelt!!! Anonymkode: 3251e...a93
Elina Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 Så kan de kanskje begynne å selge hestepost på butikken I samme størrelse som en søppelsekk Hund spiser tørrfor som er laget av andre dyr, mens hesten spiser planter og gress og vil derfor ha en gjødsel effekt for jorda. Så kan være derfor men vet jo ikke. Hadde vært temmelig vanskelig å plukke opp etter hest på tur for de har mye større mengder dritt enn en hund har.
amandine Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 Hester spiser gress. Det er ikke noe i nærheten så ekkelt som hundedrit. Eller *urk* kattedrit!! Rosene mine hadde digget en hest i nabolaget.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 De blir jo oppfordret til å gjøre det, men de lar være. De burde jo uten problemer kunne ha med seg spade og søppelsekker på tur, men de gidder neppe hoppe ned fra dyret og ta ansvar. I og med at hundeeiere har lettere tilgang til dritten, bør jo de uansett bli flinkere. Hestemøkk løses opp av regn og snø, det gjør ikke hundebæsj... Anonymkode: d2e64...d22
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 Hold deg innendørs, HI. Anonymkode: 90ff3...790
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 Altså man skal skubbe hestemøkket ut i grøfta eller i veikanten, det er i hvertfall den regelen vi har i våres stall. Men på en eng eller ute i skogen lar vi det være, foruten hvis vi går på en sti vi vet det ferdes folk. Anonymkode: e43d0...84e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #8 Skrevet 20. januar 2018 ...det finnes oppsamlings"poser" til å feste under halen. Har brukt det selv (vil presisere på hesten før noen kommer med DIB-flisespikkeri) under parade i byen. Vet ikke hvor mange "private" bruker det. Anonymkode: 85c9b...51a
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #9 Skrevet 20. januar 2018 Det gjør hesteeiere i mitt nabolag, enten plukker de det opp, eller måkker det ut av veien. Vet egentlig ikke, da jeg aldr hari vært plaget av hestemøkk i veien, og her i området er det mye hester. Anonymkode: 003f7...37f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #10 Skrevet 20. januar 2018 Enig med deg. De trenger ikke plukke den opp, men bør ha med en spade så de kan dytte møkka ut i grøfta. Bare latskap å la dritten ligge midt på turstien. Anonymkode: 11a05...567
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #11 Skrevet 20. januar 2018 Jeg er vant med å gå av og sparke ut i grøfta, og gjør det så sant det er trygt å gå av. I stallen hos oss har vi også faste rutiner på kosting av veiene mellom oss og skogen. (Koster ikke hele veien, men går en tur langs veien, uten hest, og koster vekk den bæsjen som er.) Spade og søppelsekk på tur er ikke gjennomførbart. Oppsamlingspose under halen har jeg aldri sett, men ser ikke for meg at det kan være mulig å få det til å fungere på en ridehest? Hva skal den henge i? Har sett sånne seil som samler opp bak kjørehester, men de er festet i vogna. Anonymkode: c6cbc...152
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #12 Skrevet 20. januar 2018 Det får da være grenser for hvor fisefin man kan tillate seg å være. Gå rundt da! Anonymkode: 72f07...54d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #13 Skrevet 20. januar 2018 Enn går som regel av hesten og bruker foten til å skubbe det ut i kanten eller grøfta. Det forsvinner fort alikevell. Og det er lettere å unngå å trakke i ein hestebæsj enn ein hundebæsj! Men når ein rir på vegen så er det ikkje alle plasser det er forsvarleg å gå av hesten for å skubbe det til sides. Det kan bli farleg for biler, rytter og hest. Eg for min del rir aldri på fortau ol..rir altid i veikanten og skubber til sides der det er trygt å gå av . På grusveier osv skubber eg det altid til sides Anonymkode: 9f59c...7f0
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #14 Skrevet 20. januar 2018 Hestedritt er kanskje renere enn tilsvarende fra hund og katt, men det har alikevel ingenting på fortau og gangvei å gjøre. Husker da guttungen lykkelig løp i forvegen og svinget rundt et hjørne. Der lå det en diger haug som han ikke klarte å ungå. Skled, falt, reiv opp buksa og klinte dritten godt oppover benet. Da hjalp det lite å si at det er så vanskelig å gå av hesten og fjerne det, men det er i det minste renere enn hundedritt.... Skal man ri der en ikke kan gå av skulle en hatt pose under rompa eller en person med spade og pose gående bak. Anonymkode: 694af...944
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #15 Skrevet 20. januar 2018 Dyr er en ting. Men hvorfor kan ikke mennesker ta med seg driten sin. Jeg er grunneier til et område der det er flere turstier. Bare koselig at folk går i naturen, men nå er området mye besøkt og det flyter av avføring og toalettpapir ved siden av stiene. Har opplevd at folk sitter i skjul bak bilen min og bæsjer og urinerer......og her leker barna mine. Merkelig nok ser det ut til at de plukker opp hundelort, ja, og så slenger de posene med lorten opp i trær og busker. Takke meg til en solid haug hestemøkk fremfor menneskeavføring og papir. Æsj. Mennesker er noen griser. Anonymkode: 66e04...e74
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #16 Skrevet 20. januar 2018 Jøss. Så om man syns at hesteeierene kan gå av hesten og skubbe driten vekk fra veien så er man både pyse og prippen? Jeg klarer nok aldri å forstå med på alle normer og regler de som eier forskjellige dyr har! SELVSAGT rydder man etter seg om dyret man eier forsøpler offentlig eiendom. Det er nok ingen som mener at man skal ha med pose (sekk), men en liten spade til å skufle det grøvste vekk fra veien er da bare normal folkeskikk. Anonymkode: 61068...753
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #17 Skrevet 20. januar 2018 Enig med deg, HI. Anonymkode: 63a09...8bd
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #18 Skrevet 20. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jøss. Så om man syns at hesteeierene kan gå av hesten og skubbe driten vekk fra veien så er man både pyse og prippen? Jeg klarer nok aldri å forstå med på alle normer og regler de som eier forskjellige dyr har! SELVSAGT rydder man etter seg om dyret man eier forsøpler offentlig eiendom. Det er nok ingen som mener at man skal ha med pose (sekk), men en liten spade til å skufle det grøvste vekk fra veien er da bare normal folkeskikk. Anonymkode: 61068...753 Fot, ikke spade. Man tar, av sikkerhetsgrunner, selvfølgelig ikke med seg en spade på ridetur. Men det er, i de fleste tilfeller, fult mulig å sparke driten ut av veien. Når det ikke går drar jeg alltid tilbake uten hest for å få det vekk, men da blir det jo desverre liggende en liten stund. Anonymkode: c6cbc...152
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #19 Skrevet 20. januar 2018 Jeg sparker den alltid ut i grøftekanten, i skogen sparker den unna stien. Å ta med spade er ikke praktisk mulig, det bure være temmelig innlysende.. Tenk i gamle dager, da hest var eneste fremkomstmiddel. Folk hentet den for å ha på rosene sine. Nå for tiden kjøper folk kun kunstig gjødsel. Det er visst ikke like ekkelt. Anonymkode: 90988...446
Anonymbruker9 Skrevet 11. august 2018 #20 Skrevet 11. august 2018 https://www.nrk.no/vestfold/_-plukk-opp-hestebaesjen-1.13061089 Politiet i Vestfold mener at hesteeiere skal plukke opp etter hesten evt kan de bli anmeldt/få bot. Å plukke opp/rengjøre etter hest eller hund er ikke noe som skal være et personlig valg, det skal gjøres. Spiller ingen rolle om det kan brukes som gjødsel/er renere etc, så lenge det erdt sted folk ferdes og spesielt der barn leker så er det ikke hygienisk å la det ligge igjen.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #21 Skrevet 11. august 2018 51 minutter siden, Anonymbruker9 skrev: https://www.nrk.no/vestfold/_-plukk-opp-hestebaesjen-1.13061089 Politiet i Vestfold mener at hesteeiere skal plukke opp etter hesten evt kan de bli anmeldt/få bot. Å plukke opp/rengjøre etter hest eller hund er ikke noe som skal være et personlig valg, det skal gjøres. Spiller ingen rolle om det kan brukes som gjødsel/er renere etc, så lenge det erdt sted folk ferdes og spesielt der barn leker så er det ikke hygienisk å la det ligge igjen. Men katteeiere kan la kreket drite på naboens trapp for katter bare er sånn... Anonymkode: f8328...164
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #22 Skrevet 11. august 2018 Synes hestemøkk er greit å la ligge. Hundebæsj er jo ekkelt. Her jeg bor sparker de med hest møkka ut i grøfta hvis de bæsjer på asfalterte veier. På turstier og skogsbilveier ligger det selvsagt. Litt får man tåle. Jeg irriterer meg aller mest over folk som bare kaster søpla si på bakken jeg. Er så mange som hisser seg opp over møkk, det blir nå faktisk borte. Søppel ligger lenge i naturen. Anonymkode: a2d67...c65
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #23 Skrevet 11. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes hestemøkk er greit å la ligge. Hundebæsj er jo ekkelt. Her jeg bor sparker de med hest møkka ut i grøfta hvis de bæsjer på asfalterte veier. På turstier og skogsbilveier ligger det selvsagt. Litt får man tåle. Jeg irriterer meg aller mest over folk som bare kaster søpla si på bakken jeg. Er så mange som hisser seg opp over møkk, det blir nå faktisk borte. Søppel ligger lenge i naturen. Anonymkode: a2d67...c65 Jeg er så raus at jeg irriterer meg over begge deler jeg, både dyrebæsj og søppel. Ang å ha med en liten spade når man er på ridetur ser jeg virkelig ikke at det skal være et problem? Det er jo ikke en svær skuffe man skal drasse på, men en liten, gjerne sammenleggbar, spade må man kunne frakte. Anonymkode: 61068...753
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #24 Skrevet 11. august 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er så raus at jeg irriterer meg over begge deler jeg, både dyrebæsj og søppel. Ang å ha med en liten spade når man er på ridetur ser jeg virkelig ikke at det skal være et problem? Det er jo ikke en svær skuffe man skal drasse på, men en liten, gjerne sammenleggbar, spade må man kunne frakte. Anonymkode: 61068...753 Mener du å spa møkka ut av veien eller opp i en pose og ta med? Mener nå hestemøkk. Vet du hvor mye en hest driter liksom? Anonymkode: a2d67...c65
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #25 Skrevet 11. august 2018 Altså, det forsvinner ikke så fort fra asfalt! Sykler forbi travbanen til og fra jobb og der på sykkelstien ligger det to-tre store hauger som har lagt der siden forsommeren. Jeg sykler rundt, går helt fint, men har også irritert meg litt over at de ikke måker det ut i grøfta. Anonymkode: ba24a...9e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå