Gå til innhold

Hvor gamle er barna når de får lov å være hjemme alene utover natta?

Anbefalte innlegg

Med feks ei venninne eller to på overnatting?

Jenta vår fyller 13 år til høsten og vi skal i bryllup 20 minutters kjøretur unna..Jun har ikke lyst til å dra bort, hun vil være hjemme og heller ha noen som kan sove her med henne..Blir til rundt 02 på natta.

Anonymkode: 190fc...58d

Fortsetter under...

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med feks ei venninne eller to på overnatting?

Jenta vår fyller 13 år til høsten og vi skal i bryllup 20 minutters kjøretur unna..Jun har ikke lyst til å dra bort, hun vil være hjemme og heller ha noen som kan sove her med henne..Blir til rundt 02 på natta.

Vi skal i bryllup dagen før hun fyller 13 år 😉

Vi har ei som blir 13 til høsten og vi ville ikke latt henne være alene hjemme med en veninne da. Tror nok heller ikke foreldrene til veninnene hennes ville sagt ja til det.

Vi bor i større by om det har noe å su.

Anonymkode: feea8...50d

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ei som blir 13 til høsten og vi ville ikke latt henne være alene hjemme med en veninne da. Tror nok heller ikke foreldrene til veninnene hennes ville sagt ja til det.

Vi bor i større by om det har noe å su.

Anonymkode: feea8...50d

Vi bør på ett lite sted og har naboer på alle sider av huset..Jeg syns også at hun er ung men hun er så veldig lyst selv....

Ene venninna hennes er hjemme på natta med storebroren som er par år eldre når mora er på jobb..

Hi 

Jeg satt barnevakt hos naboen til kl 3 på natta da jeg var 14, så å være med et par venninner til kl 2 syns jeg høres greit ut. Da er de så store at de vet hva de skal gjøre hvis det skjer noe.

Anonymkode: 8ef1a...dd0

Annonse

Min eldste har vært hos kameraten alene på natta flere ganger fra de var 13 år. Da har de vært alene fra ettermiddagen til dagen etter.

De bor i et rolig byggefelt med annen familie i nærheten, om det skulle være nødvendig. Jeg har aldri hatt noe problem med dette. Men, man må selvfølgelig se ann barna. Noen er veldig klare for dette, mens andre er det ikke. 

Anonymkode: 35131...aa2

Har selv en datter som fyller 13 til høsten og jeg hadde ikke latt hun være alene med en venninne hele natten.  Hvis vi hadde kommet hjem før midnatt ja. Og avtalt med venninnens foreldre om at de skulle være tilgjengelige. Men hadde da heller hørt om de kunne sovet hos venninnen hvor det var voksne hjemme. 

Min datter er i tillegg litt husredd så hun ville nok heller sovet hos en venninne med foreldre i huset. Selv var jeg alene på natten som 13 åring og syntes det var helt greit. 

Anonymkode: 37f79...f12

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har selv en datter som fyller 13 til høsten og jeg hadde ikke latt hun være alene med en venninne hele natten.  Hvis vi hadde kommet hjem før midnatt ja. Og avtalt med venninnens foreldre om at de skulle være tilgjengelige. Men hadde da heller hørt om de kunne sovet hos venninnen hvor det var voksne hjemme. 

Min datter er i tillegg litt husredd så hun ville nok heller sovet hos en venninne med foreldre i huset. Selv var jeg alene på natten som 13 åring og syntes det var helt greit. 

Beklager så nå at dere kommer hjem kl 2. Da synes jeg det er litt annerledes. Så ja i deres tilfelle ville jeg syntes det var ok. 

Dette syns jeg var interessant å lese. Svarene, altså. Jeg var alene hjemme i tre uker da jeg var 14. Besteforeldrene mine bodde rett nedi veien, men dit gikk jeg bare om jeg ikke gadd å lage middag selv :P Jeg VET at dette ikke var ok, og en av mange ting som var feil i min barndom, men pga slike ting er jeg litt blank på dette med mår det er ok å være alene.

Har foreløpig bare en åtteåring, så har ikke tenkt noe på det ennå heller. Men jeg ville trodd at en 13 åring kunne være alene til klokken to..eller fire..på natta for den saks skyld. Spesielt siden det bor folk på alle kanter av huset. Men er det ikke ok, altså? Så lenge jenta vil selv?

Satt barnevakt til langt på natt da jeg var 13 selv, så å være med ei venninne alene på kvelden, er det virkelig så ille?

Anonymkode: 4d4d1...a19

Ser virkelig ikke problemet. Jeg og en venninne var ofte alene mens mamman hennes var på fest. Fra rundt 12års alderen. Strenge regler som vi forholdt oss til. Hemmelig at vi var alene, da med tanke på venner som kunne tenkt seg hjemme alene fest. Hun kom hjem sånn rundt 2-3 på natta. Skulle det være noe var det bare å ringe og hun tok drosje hjem. Ble aldr noe tull.

Dere er ikke mer en 20 min unna. Regner med at en av dere kjører? Dra, la de få prøve seg. Snakk med en nabo som kan være i bakhånd. 

Anonymkode: 5aeca...cb5

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ser virkelig ikke problemet. Jeg og en venninne var ofte alene mens mamman hennes var på fest. Fra rundt 12års alderen. Strenge regler som vi forholdt oss til. Hemmelig at vi var alene, da med tanke på venner som kunne tenkt seg hjemme alene fest. Hun kom hjem sånn rundt 2-3 på natta. Skulle det være noe var det bare å ringe og hun tok drosje hjem. Ble aldr noe tull.

Dere er ikke mer en 20 min unna. Regner med at en av dere kjører? Dra, la de få prøve seg. Snakk med en nabo som kan være i bakhånd. 

Legger til at jeg ofte var barnevakt da jeg var rundt 13 år. Foreldre som var på fest. Det er mer ansvar enn å kun være seg selv og en venninne.

Kommer jo an på personligheten... noen er mer "voksne" en andre i den alderen.

selv var jeg 14 år første gangen jeg var alene hjemme over natten, med lillesøster på 4år. Gikk fint det. (Men ville ikke gjort det mot mine barn)

Anonymkode: de46b...e76

Da ser vi an når den tid kommer 😊 Hun har veldig lyst nå iallefall...De jentene hun har lyst til å ha her bor på samme byggefelt som oss så da er jo de foreldrene i nærheten...De bor 4-5 hus unna så er ikke lange avstand om det er noe..Hun er en veldig forsiktig type så er ikke redd for at hun skal finne på noe tull..

Jeg passa også unger til langt på natt på jeg var 12-13 år og det gikk helt fint..

Hi

Hadde ikke hatt noen problemer med at 13 åringen min var alene på den måten, vi har fine naboer og svogeren min bor i samme gate. 

Verre med 17-åringen, hadde vært skumlere å reise fra han, da hadde det vel blitt full fest 😉

Anonymkode: f1ddc...865

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ser vi an når den tid kommer 😊 Hun har veldig lyst nå iallefall...De jentene hun har lyst til å ha her bor på samme byggefelt som oss så da er jo de foreldrene i nærheten...De bor 4-5 hus unna så er ikke lange avstand om det er noe..Hun er en veldig forsiktig type så er ikke redd for at hun skal finne på noe tull..

Jeg passa også unger til langt på natt på jeg var 12-13 år og det gikk helt fint..

Hi

Da ser jeg ivertfall ikke problemet. 

Eldste min ville være alene hjemme når vi skulle på fest fra hun var 11. Da holdt jeg meg edru slik at jeg kunne kjøre hjem på 20 minutter hvis hun ringte, og var aldri senere hjem enn rundt to på natta. Ikke så ofte det hendte da, to-tre ganger da hun var 11-12, og det var helt opp til henne. Hun storkoste seg alene, ville ikke Alltid ha en venninne hos seg heller. Yngste ville heller være hos tante.

Anonymkode: 2c3d7...407

Absolutt ikke noe problem! Jeg tenker det er bedre at de venner seg til å være alene hjemme og lærer seg å følge reglene før de blir såpass gamle at det kan bli fristende å be inn en hel haug av folk. I mitt hode virker det mer sannsynlig at noen som har lært selvstendighet fra de var unge tar ansvar og følger reglene,enn en som blir passet på frem til hen er 16-17 år og da skal få være alene hjemme for første gang. Det er for øvrig mye tryggere å ha 13-åringer alene hjemme enn en 17-åring, som noen her skrev. 

Så hysteriske alle er da. Fra de er 12 må de jo være hjemme alene om de er syke og. Hva er verre æ kvelden enn dagen . Huset kan brenne ned og noen kan bryte seg inn midt på dagen og. De må jo vite hva de skal gjøre da 

Anonymkode: 0ba53...c9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...