Gå til innhold

Tror du det er et liv etter døden? Har du opplevd noe som gjør at du tror?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Mrs Smith skrev:

Da tror du det er den døde personen som er kommet tilbake og romesterer i huset ?

Aner ikke hva det er, men jeg vet at det er noe mer enn det vi kan se og ta på. Om det er mennesker som er døde? Kanskje. Hittil har jeg ikke hørt en annen forklaring som virker mer logisk, for i den firkantede verden mange tror vi lever i ville ikke det jeg opplevde vært mulig. 

Anonymkode: 9ff45...197

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg har slike opplevelser hele tiden og har ennå ikke tatt feil. Da jeg var yngre trodde jeg at det var noe galt med meg og jeg gikk til og med til psykolog for å bli kvitt det. Den perioden hadde jeg det forferdelig, trodde at jeg var gal og hatet synene mine. Det var psykologen som fikk meg til å innse at jeg var frisk. Han sa at selv om han ikke opplevde slikt selv, så kunne han heller ikke avfeie det. Nå når jeg har akseptert den siden ved meg selv, så har jeg det bra, men det er kun mine nærmeste som vet om denne siden ved meg. Det er en privatsak føler jeg. Ingen av kollegaene mine vet noe. En rådgiver innen offentlig forvaltning skal liksom ikke drive med slikt ;)

Jeg vet også når folk jeg kjenner dør. De kommer til meg, så jeg vet det i det samme øyeblikket. Når så tlf kommer dagen etter, så vet jeg det allerede. Må innrømme at det er litt ekkelt.

Anonymkode: 3e48d...6bd

Hvorfor skulle alle de du kjenner som dør komme akkurat til deg? Og hvor blir de så av? Ufyselig tanke at det skulle være døde folk rundt omkring oss og at man ikke får "hvile i fred" når man er død. 

Psykologen hadde vel to valg? Enten sperre deg inne eller overbevise deg om at dette var "normalt" og hjelpe deg å leve med dette. Jeg har ingen tro på at det er reelt. Blir litt som en utvidet form for déjà vu. Hjernen din får deg til å tro at du visste  ting fra før eller du overfortolker "signaler" i etterkant. Fortsatt ingen som har bevist at det du sier er ekte, hvorfor det tro...?

Anonymkode: eaa36...1b8

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle alle de du kjenner som dør komme akkurat til deg? Og hvor blir de så av? Ufyselig tanke at det skulle være døde folk rundt omkring oss og at man ikke får "hvile i fred" når man er død. 

Psykologen hadde vel to valg? Enten sperre deg inne eller overbevise deg om at dette var "normalt" og hjelpe deg å leve med dette. Jeg har ingen tro på at det er reelt. Blir litt som en utvidet form for déjà vu. Hjernen din får deg til å tro at du visste  ting fra før eller du overfortolker "signaler" i etterkant. Fortsatt ingen som har bevist at det du sier er ekte, hvorfor det tro...?

Ja... det er en typisk strategi psykologer har.. Å lure folk til å tro at de ikke er gal ved å finne på en knakande god unnskyldning..

Anonymkode: b323c...e96

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever at de kommer til dem som kan se/sanse dem. De aller fleste går over veldig greit, kun noen få velger selv å bli igjen her nede. Men man kan også besøke denne delen av verden selv om man har gått over. Jeg har en i familien som kommer og sjekker til meg med jevne mellomrom.

Det som ikke er fysisk kan vanskelig la seg dokumentere. Det er helt uproblematisk for meg. Når det kommer til psykologen, så må jeg si at du virkelig begynner å bli kreativ i å finne støtte for ditt syn.                                                 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjelen er ikke fysisk og er ikke fanget i kroppen. 

For de som er interessert:

Man kan øve opp sjelskontakten. Sitt i et stille rom, lukk øynene og ha fokus på toppen av hodet. Se for deg en lysende vei som går fra toppen av hodet og opp mot en lysende stjerne over hodet. Pust dypt et par ganger og be sjelen komme ned i din personlighet og kropp. Be sjelen om den har en beskjed til deg, Det kan komme som et bilde, en følelse eller en tanke. Sitt slik i 10 min hver dag.

Denne meditasjonsteknikken øker sjelskontakten, noe som gjør at man står mer støtt i livet sitt, blir glad i seg selv, aksepterer seg selv slik man er og blir mindre påvirket av alt dramaet som skjer rundt en.

Takk 😃❤

Anonymkode: 738f2...70d

Skrevet

Ja, jeg tror at vi har en sjel og jeg tror på reinkarnasjon. Jeg har opplevd noe som jeg kan best kalle "minner" eller "innsikter" fra tidligere liv. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at det er slik det er, men for meg føles det riktig. Jeg har også opplevd intuisjon som er så sterk at jeg kan nesten kalle det å være synsk, men ikke på generelt grunnlag, men rettet mot spesifikke personer som det virker som jeg har har enslags  "direktekobling" til. 

Anonymkode: 67790...cba

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja... det er en typisk strategi psykologer har.. Å lure folk til å tro at de ikke er gal ved å finne på en knakande god unnskyldning..

Ja, altså alternativet ville jo vært at hun følte seg/trodde hun var gal. Var jo ikke psykologen som fant på unnskyldningen da. Han lærte henne bare å leve med problemet.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bevis finner man inne i seg selv - hvis man vil.

Det er naturlig nok ikke tilstrekkelig til en artikkel i Science, men for oss som opplever dette så spiler det ikke så stor rolle. Vitenskapen er under kontinuerlig utvikling og har mye igjen å oppdage. 

Og de som "hører" stemmer og er ærklært psykisk syke finner nok også bevis inne i seg. Det er vel litt det definisjonen på gal er? At man tror på ting som ikke er reelt?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever at de kommer til dem som kan se/sanse dem. De aller fleste går over veldig greit, kun noen få velger selv å bli igjen her nede. Men man kan også besøke denne delen av verden selv om man har gått over. Jeg har en i familien som kommer og sjekker til meg med jevne mellomrom.

Det som ikke er fysisk kan vanskelig la seg dokumentere. Det er helt uproblematisk for meg. Når det kommer til psykologen, så må jeg si at du virkelig begynner å bli kreativ i å finne støtte for ditt syn.                                                 

Til din siste setning... her er det vel strengt tatt du som er den kreative og dikter opp ting?

Skrevet

Det at det i det hele tatt finnes liv er et så utrolig faktum at det er bare dumt og fantasiløst å ikke tro på at vi eksisterer i en annen form etter livet, bare fordi vi ikke har sett bevis på det. Mennesker overvurderer stadig sin kunnskap om og betydning i kosmos.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og de som "hører" stemmer og er ærklært psykisk syke finner nok også bevis inne i seg. Det er vel litt det definisjonen på gal er? At man tror på ting som ikke er reelt?

I følge din definisjon er også kristne gale da? Siden de tror på noe som ikke er "reelt".

Du må lære deg å skille mellom spiritualitet og psykoser. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg tror at vi har en sjel og jeg tror på reinkarnasjon. Jeg har opplevd noe som jeg kan best kalle "minner" eller "innsikter" fra tidligere liv. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at det er slik det er, men for meg føles det riktig. Jeg har også opplevd intuisjon som er så sterk at jeg kan nesten kalle det å være synsk, men ikke på generelt grunnlag, men rettet mot spesifikke personer som det virker som jeg har har enslags  "direktekobling" til. 

Hva slags intuisjon/ syner har det vært? 

Anonymkode: b7cde...011

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags intuisjon/ syner har det vært? 

Anonymkode: b7cde...011

At jeg *vet* konkrete ting/hendelser før de faktisk skjer, som regel i form av en tanke som kommer helt ut av det blå, som om noen hvisker det i øret mitt. 

Skrevet

Jeg mistet min far da jeg var 8 år.

Av og til rett før jeg sovner hører jeg stemmen hans som sier mitt navn.

Det er nok bare ønsketenkning eller minner.

Anonymkode: 0dd06...857

Skrevet

Jeg opplevde at jeg "møtte igjen" min morfar. Det er umulig å forklare det. Når det hadde skjedd var jeg overbevist om at det var min morfar som snakket gjennom noen andre. Han sa ting som andre ikke skulle ha visst, og gjorde en kopi av bevegelsen som min morfar gjorde til meg like før han døde.

Men over tid så har jeg bortforklart det. Jeg har jo ikke sett eller hørt ham siden.

HI

Skrevet
2 timer siden, Allergic 2 Bullshit skrev:

Det at det i det hele tatt finnes liv er et så utrolig faktum at det er bare dumt og fantasiløst å ikke tro på at vi eksisterer i en annen form etter livet, bare fordi vi ikke har sett bevis på det. Mennesker overvurderer stadig sin kunnskap om og betydning i kosmos.

Nå er det vel strengt tatt du som overvurderer menneskets betydning i kosmos siden du mener vi er så viktige at vi ikke bare dør når vi dør men er her for evig og alltid i en form. Gjelder dette for alt liv da eller? 

Logikken din i første avsnitt er mildt sagt merkelig...

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I følge din definisjon er også kristne gale da? Siden de tror på noe som ikke er "reelt".

Du må lære deg å skille mellom spiritualitet og psykoser. 

Det er en annen diskusjon...

Skrevet

Hjernen er finurlig, hvis man VIL tro og høre, så både ser og hører og føler man.. 

Anonymkode: d6ef4...a1b

Skrevet

Tror du på et liv før fødselen?

Anonymkode: 1354d...9cb

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som sykepleier, og for hvert eneste menneske jeg overværer dødsøyeblikket til,jo sikrere blir jeg på at det må finnes noe mer etter dette.... 

Anonymkode: 653fc...3af

Jobber med det samme, men har dessverre akkurat motsatt overbevisning. 

Anonymkode: d5b3a...0ae

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel strengt tatt du som overvurderer menneskets betydning i kosmos siden du mener vi er så viktige at vi ikke bare dør når vi dør men er her for evig og alltid i en form. Gjelder dette for alt liv da eller? 

Logikken din i første avsnitt er mildt sagt merkelig...

Ja hvorfor skulle det bare gjelde mennesker? Hvorfor ikke dyr? Er det ikke et utrolig faktum at vi ikke bare finnes og lever, men har en bevissthet? Jeg mener det er fantasiløst å ikke være åpen for at livet kan fortsette i en annen form og dumt å tro at det moderne mennesket vet alt.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er et liv etter døden, men jeg håper det er noe etterpå som er fint og godt. Det er så mye vi ikke forstår og kan forklare. Noe av det som fasinerer meg mest er begynnelsen på alt. Hvordan kan det bli noe av ingenting...? Og jorden, selv om vi mennesker roter ting til, så er jo den fantastisk flott. Det at vi ikke har sett noe behøver jo ikke bety at det ikke er noe mer, en annen dimensjon,  en annen måte å forstå tilværelsen på. Her er en liten historie (vet ikke hvem som har skrevet den): 

Et tvillingpar snakker sammen i mors mage:
– Si meg, tror du egentlig på et liv etter fødselen? 
– Ja, selvfølgelig gjør jeg det! Her inne vokser vi og blir sterke for det vi skal møte senere, der ute.
– Jeg tror ikke noe på alt det der, det er bare dumheter. Det kan ikke være noe liv etter fødselen, for hvordan i alle dager skulle det kunne være?
– Ja, helt nøyaktig vet ikke jeg heller. Men det er sikkert mye lysere enn her. Kanskje kommer vi til å gå omkring på føttene våre og kanskje også spise med munnen vår!
– Noe så dumt har jeg aldri hørt! Spise med munnen, for en idiotisk ide. Vi har jo navlestrengen som gir oss mat. Hvordan tror du at du skal kunne gå omkring? Navlestrengen er aldeles for kort for det!
– Jo, men jeg tror allikevel det skal være mulig på en eller annen måte. Alt kommer bare til å være annerledes enn her inne.
– Det er bare sludder! Det har aldri kommet noen tilbake fra livet etter fødselen. Med fødselen er livet slutt! Så enkelt er det! Punktum finale!
– Jeg er enig at ingen vet hvordan livet etter fødselen kommer til å være. Men det jeg vet er at vi da vil kunne se vår mor, og hun kommer til å ta vare på oss!
– Mor??? Du tror da vel ikke på en mor??? Hvor i alle dager skulle hun være??
– Her! Overalt! Omkring oss! Vi er til og lever gjennom henne. Uten henne skulle vi ikke engang eksistere!
– Det er bare prat! Jeg har aldri merket noe til noen mor, altså finnes hun ikke!
– Joda, noen ganger når vi er helt stille kan du høre henne synge og snakke. Bare kjenn hvordan hun har omsorg for den verden vi lever i.

Anonymkode: 39895...58b

Skrevet

Min døde veninne pekte oppi en boks når jeg lette etter noe.. og jammen.. der lå det: ) ser ofte både hun og bestemor. Jeg er helt sikker på at det er et liv etter døden. Så mye fælt det er i denne verden, tror jeg det er helvete vi er i nå.

Anonymkode: 69b42...0be

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjernen er finurlig, hvis man VIL tro og høre, så både ser og hører og føler man.. 

Anonymkode: d6ef4...a1b

Det er en naturlig tanke når det kommer til voksne "nyspirituelle", men ikke for barn/unge. De fleste av dem får høre fra foreldrene sine at slike syn ikke er normalt og at de må slutte å fantasere så mye. Det påfører barna skamfølelse og manglende tro på seg selv. Noen opplevelser er kun et produkt av fantasien, men barn med slike evner føler selv hva som er hva. Det er i alle fall min erfaring. Jeg har snakket med ganske mange om dette og det som går igjen er at intuisjonen også gir skjelneevne ift hva som er fantasi og hva som er spirituelt.

De fleste spirituelle går gjennom en fase hvor de tviler på seg selv når de begynner å bruke intuisjonen. Det er helt klart mulig å forveksle fantasi med intuisjon, men etter hvert som intuisjonen styrkes så er det ikke vanskelig å holde disse fra hverandre.

Skrevet
På 18.1.2018 den 14.46, Anonym bruker skrev:

Ja, det tror jeg. Har ikke opplevd å miste noen og ikke opplevd å bli direkte kontaktet fra"den andre siden", men i huset jeg bodde i før var det noen som gikk igjen, uten tvil. 

Jeg klarer ikke helt å forstå hva som skjer når man dør, men jeg tror man lever videre i en annen dimensjon. Mange vil si det er helt galskap, men jeg syns det er galskap at verdensrommet på et tidspunkt har blitt laget, men sånn er det jo. Verden er uforståelig. 

Anonymkode: 9ff45...197

Det er mye vi ennå ikke forstår og noe vitenskapen kanskje aldri gir oss svaret på. Det er ikke ensbetydende med at det er rasjonelt å tro på et liv etter døden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...