Gå til innhold

Tror du det er et liv etter døden? Har du opplevd noe som gjør at du tror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja. Har opplevd så mange ting som ikke kan forklares. Jeg synes dessuten det gir litt ro i livet. Jeg har mistet noen jeg er glad i, men jeg vet jo at jeg ser dem igje ❤️ 

Og hvis jeg tar feil, so what. Det finner jeg jo aldri ut av 😉

Anonymkode: d2a8d...9d0

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordsn tror dere gale at man kan eksistere etter at kroppen er død? 

Anonymkode: d6ef4...a1b

Føler du deg bedre av å være nedlatende mot de som har et annet livsyn enn det du har? Jeg ser på kroppen som et "fartøy" for sjelen og man kan alltids bytte bil.

Anonymkode: 67790...cba

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det samme skjer når man besvimer, hjernen får ikke nok oksygenrikt blod. Har opplevd nøyaktig det samme når jeg drev å besvimte i ungdommen. Men det er en fysiologisk forklaring, ikke en perleport og englesang.. 

Og der kom en av de som alltid føler de må forklare alt. 

Du tok ikke poenget om at jeg ikke ønsker en forklaring?

Anonymkode: 9b781...714

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette «ut av kroppen» fenomenet har det vært grundig forsket på. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, menneskene er roten til krig. Hadde ikke religion fantes, hadde man nok funnet noe annet å krige over.. Landområder og matfordeling, for å ta noen ganske relevante eksempler. Religion er ikke ondskap, men handlingene noen mennesker velger å utføre er det. 

Anonymkode: 9ff45...197

Som om jeg skulle skrevet det selv. Mennesker og spesielt de av typen hankjønn...

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at buddister, kristne (ja, for mange av dem tror også på det), hinduister og noen som tror på visse retninger innen islam, samt alle de som tror på en mengde mindre religiøse retninger... at alle de også er "gale"?

Reinkarnasjonstanken er nemlig tydelig innen alle disse retningene. Også innen kristendommen var reinkarnasjon noe som preget troen i mange hundre år, før kirkemøtet i Konstantinopel i 543 og keiser Justinian satte en stopper for det. Årsaken til at han valgte å sette en stopper for reinkarnasjonstanken innen kristendommen var personlige interesser.

Så - definerer du alle som tror på disse religionene og trosretningene som "gale" også?

Anonymkode: a0643...351

Hehe... du mener seriøst at du ikke skjønner hvorfor ideer innen religioner ikke lenger er aktuelle?? Kanskje verden går framover og man finner ut mer? 

Anonymkode: eaa36...1b8

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er litt fascinert over at ateister mener de "vet" og at de som tror på en religion "tror" på noe som er feil og kan klassifiseres som gale.... Leser man de gamle skriftene vil man finne forenklede leveregler som ble laget for at folk skulle kunne leve godt side ved side og som skulle begrense sykdom så godt det lot seg gjøre. Kunnskapen og samfunnene har kommer lenger enn dette og noen av disse reglene ble dermed for enkle. Ser man forbi levereglene og til spørsmål om der finnes en Gud eller ikke så er det ingen som vet. Ettersom det er ingen som vet er det like riktig å tro at der er en gud som at der ikke er en gud. Jeg synes dermed man skal respektere dette uten å latterliggjøre hverandre og kalle hverandre gale.  

Anonymkode: 39895...58b

Man vil alltid virke hakket galere om man tror på noe uforklarlig enn om man ikke har "funnet opp" noe å tro på. Det er jo ren logikk. 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er noe mer etter døden. Da min mormor lå på dødsleiet sa moren min at rett før hun sov hun stort sett eller lå med mye smerter da hun var våken. Rett før hun døde sperret hun opp øynene og så forskrekket ut, akkurat som hun så noen hun kjente som var død som kom for å hente henne. Det kan selvsagt tolkes som man vil, men moren min fikk den følelsen av at det var det som skjedde.

Jeg har også hatt mange drømmer om faren min etter han døde. Han virket så lykkelig og fornøyd når han kom for å ta farvel med meg i drømmen. Som at livet var fantastisk bra på den andre siden. 

Anonymkode: 10c4e...0eb

Det var jo ikke å dra tolkningen av det å sperre opp øynene langt... er jo ikke rart folk tror på mye rart slik de vrir på ting og tolker ting. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, nei nettopp. Du vil bare sitte i bobla de og tro på ting, ikke forstå ting? Typisk det...

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er skråsikker i din sak, men ingen vet . Det kan like gjerne være et liv etter døden enn at det ikke er det.

Anonymkode: 738f2...70d

Men det finnes ikke noe logisk som kan forklare det som en mulighet. Man vet hva som skjer med kroppen når den dør, man vet at atomer og grunnstoffer brukes opp igjen andre steder. Man har foretatt eksperiment der man har funnet nitrogen fra andre kompostandeler i nye planter. 

Er det bare avansert liv som lever videre? Eller gjelder det amøber, snegler osv? Poenget med etcevig liv må jo være at det er en bevissthet til stede. En evne til å resonnere osv. Og da er det de færreste levende vesener som det vil være et poeng skal ha et evig liv. 

Og hva er intensjonen med evig liv? Jeg ser at dette gir oss som lever trøst når vi mister noen nære og kjære, eller vi blir minnet på vår egen dødelighet, men det er vare vi som ønsker det, på samme måten som vi ønsker å være religiøse. Det gir oss svar der alternativet virker meningsløst.

Jeg tror 100% at det finnes liv på andre planeter, noen i startgropen av utviklingen og noen som er mer avansert, men når man bruker vanlige kriterier som definerer liv (metabolisme, reproduksjon og evolusjon), er det 0% mulighet for et etterliv. 

Anonymkode: fb3cf...2d5

Skrevet
På 19/01/2018 den 21.56, Anonym bruker skrev:

Jeg håper du får så lenge som mulig og så god tid som mulig med din datter <3

Tusen takk! Jeg har allerede fått to år mer enn ventet, og jeg satser på flere. Jeg er ikke klar for å finne ut om det er noe etter døden eller ei. 

Flott at du tok kontakt og overleverte beskjeden. Det virket jo som om den ble tatt svært godt imot 😊

Anonymkode: 97070...897

Skrevet
På 20.1.2018 den 15.49, Anonym bruker skrev:

Men det finnes ikke noe logisk som kan forklare det som en mulighet. Man vet hva som skjer med kroppen når den dør, man vet at atomer og grunnstoffer brukes opp igjen andre steder. Man har foretatt eksperiment der man har funnet nitrogen fra andre kompostandeler i nye planter. 

Er det bare avansert liv som lever videre? Eller gjelder det amøber, snegler osv? Poenget med etcevig liv må jo være at det er en bevissthet til stede. En evne til å resonnere osv. Og da er det de færreste levende vesener som det vil være et poeng skal ha et evig liv. 

Og hva er intensjonen med evig liv? Jeg ser at dette gir oss som lever trøst når vi mister noen nære og kjære, eller vi blir minnet på vår egen dødelighet, men det er vare vi som ønsker det, på samme måten som vi ønsker å være religiøse. Det gir oss svar der alternativet virker meningsløst.

Jeg tror 100% at det finnes liv på andre planeter, noen i startgropen av utviklingen og noen som er mer avansert, men når man bruker vanlige kriterier som definerer liv (metabolisme, reproduksjon og evolusjon), er det 0% mulighet for et etterliv. 

Anonymkode: fb3cf...2d5

Du må jo gjerne være skeptisk. Det er jeg også.. 

Men din argumentasjon er jo irrelevant i og med at det ikke er den fysiske kroppen som lever videre, men sjelen..

Anonymkode: b323c...e96

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men din argumentasjon er jo irrelevant i og med at det ikke er den fysiske kroppen som lever videre, men sjelen..

Fra HI 😊

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må man jo tro på en sjel da. Bevisstheten vår er signaler i hjernen. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja.. men de som tror på et liv etter døden tror ikke at det er den fysiske kroppen  som går videre.. Så da er det lite vits i å argumentere mot et liv etter døden ved å fortelle at den fysiske kroppen råtner.

Det er jo uansett noe alle vet..

HI

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt ironisk at du kritiserer de som tror på en sjel, og nekter for at en sjel finnes, samtidig som du selv sier du tror 100 % på at det finnes liv på andre planeter, selv om vi ikke har noen beviser på det heller... (og for ordens skyld, jeg tror også det finnes liv andre steder i universet).

Flere anerkjente fysikere i verden, som jobber med kvantefysikk og kvantemekanikk, begynner å si at en sjel sannsynligvis finnes, og anerkjente universiteter og institutt forsker på dette sammen med også andre fagretninger. En av de absolutter som man kjenner fra fysikkens verden er at energi ikke forsvinner. Du skriver at bevisstheten er signaler i hjernen, og det stemmer. Det er energi. Mange anerkjente kvantefysikere i dag mener at energien fortsetter i en annen form etter vår kroppslige død, at sjelen fortsetter å eksistere som energi i en annen form.

Om de har rett gjenstår å se. Kanskje finner vi aldri sikre beviser heller. Men selv ikke det er bevis for at noe ikke finnes. Ser du på forskning gjennom tidene er det svært mye som har vært oppleste sannheter - fordi det ikke har funnet bevis på noe andre har hevdet stemte - som senere har vist seg ikke å stemme, fordi vi har fått måter å påvise eksistensen av ting vi tidligere ikke kunne påvise. Et superenkelt eksempel på det er hvordan leger og andre ble fullstendig latterliggjort når de påstod at det fantes "noe" som gjorde mennesker syke, og at renslighet kunne hindre dette. F.eks. dr. Semmelweis. Men siden dette "noe" ikke var påvist fantes det ikke, iflg. det anerkjente vitenskapelige miljøet i tiden. Men bakteriene var reelle de, og dr. Semmelweis hadde rett. Å tro at vi vet alt om liv i universet, til og med om menneskers liv og død, det tror jeg ikke noe på. Til og med Einstein sa at skillet mellom fortid, nåtid og fremtid bare er en illusjon som fortsetter å bestå blant mennesker.

Det eneste vi kan være sikre på er at ingen vet med sikkerhet, hverken at en sjel eksisterer eller at den ikke eksisterer, om det finnes en eksistens etter det livet vi kjenner eller ikke. Dermed blir det opp til hver enkelt av oss hva vi vil tro på. Og da forstår jeg ikke det behovet mange synes å ha for å latterliggjøre de som tror noe annet enn det de selv gjør.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt ironisk at du kritiserer de som tror på en sjel, og nekter for at en sjel finnes, samtidig som du selv sier du tror 100 % på at det finnes liv på andre planeter, selv om vi ikke har noen beviser på det heller... (og for ordens skyld, jeg tror også det finnes liv andre steder i universet).

Flere anerkjente fysikere i verden, som jobber med kvantefysikk og kvantemekanikk, begynner å si at en sjel sannsynligvis finnes, og anerkjente universiteter og institutt forsker på dette sammen med også andre fagretninger. En av de absolutter som man kjenner fra fysikkens verden er at energi ikke forsvinner. Du skriver at bevisstheten er signaler i hjernen, og det stemmer. Det er energi. Mange anerkjente kvantefysikere i dag mener at energien fortsetter i en annen form etter vår kroppslige død, at sjelen fortsetter å eksistere som energi i en annen form.

Om de har rett gjenstår å se. Kanskje finner vi aldri sikre beviser heller. Men selv ikke det er bevis for at noe ikke finnes. Ser du på forskning gjennom tidene er det svært mye som har vært oppleste sannheter - fordi det ikke har funnet bevis på noe andre har hevdet stemte - som senere har vist seg ikke å stemme, fordi vi har fått måter å påvise eksistensen av ting vi tidligere ikke kunne påvise. Et superenkelt eksempel på det er hvordan leger og andre ble fullstendig latterliggjort når de påstod at det fantes "noe" som gjorde mennesker syke, og at renslighet kunne hindre dette. F.eks. dr. Semmelweis. Men siden dette "noe" ikke var påvist fantes det ikke, iflg. det anerkjente vitenskapelige miljøet i tiden. Men bakteriene var reelle de, og dr. Semmelweis hadde rett. Å tro at vi vet alt om liv i universet, til og med om menneskers liv og død, det tror jeg ikke noe på. Til og med Einstein sa at skillet mellom fortid, nåtid og fremtid bare er en illusjon som fortsetter å bestå blant mennesker.

Det eneste vi kan være sikre på er at ingen vet med sikkerhet, hverken at en sjel eksisterer eller at den ikke eksisterer, om det finnes en eksistens etter det livet vi kjenner eller ikke. Dermed blir det opp til hver enkelt av oss hva vi vil tro på. Og da forstår jeg ikke det behovet mange synes å ha for å latterliggjøre de som tror noe annet enn det de selv gjør.

Lær deg anonymkoder...

Og ja, til og med grunnleggende fysikk sier jo at energi ikke bare forsvinner. Men å dra det til sjel og gjenferd og liv etter døden er jo drøyt... 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lær deg anonymkoder...

Og ja, til og med grunnleggende fysikk sier jo at energi ikke bare forsvinner. Men å dra det til sjel og gjenferd og liv etter døden er jo drøyt... 

Ikke drøyt mtp. hva nyere kvantefysisk forskning begynner å gi indikasjoner på. Men som sagt, ingen vet sikkert noe i øyeblikket, da kan man i det minste la være å rakke ned på de som tror noe annet enn en selv - slik mange i denne tråden gjør.

(beklager blingsingen av kodene)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...