Gå til innhold

Syden, barn i buss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til Syden med en på da nøyaktig tre år. Reiseselskapet kjører charterbuss fra flyplassen til hotellet, men i bussene er det bare topunktsele. Alternativet er å ta taxi med trepunkt, men da må jeg ha med barnesete. Kan ikke dra med det store bakovervendte setet hennes, og vurderer dermed å kjøpe en sånn vanlig sittepute og la henne sitte forovervendt. 

Samtidig er det kanskje mindre sjanse for skade dersom man er passasjer i buss, enn i taxi? Har sjekket mulighetene for å leie sete der nede, men ser ikke ut til å finne noe. Leiebil er også uaktuelt. 

Hva ville dere gjort? Buss eller taxi? 

Anonymkode: c660e...707

Skrevet

Da har jeg uten tvil valgt taxi. Der kan du i det minste ha med en pute og la barnet bruke trepunkts sele.

topunkt er livsfarlig! Ved bråstopp vil det rive av indre organer slik at man kan dø momentant.

velg taxi og ta med pute eller barnestol.

Anonymkode: b1f95...94e

Skrevet

Siden du spør. Jeg ville droppet turen frem til leiebil med eget sete ble aktuelt

Anonymkode: cf4b9...48d

Skrevet

Hvor skal dere? Mange plasser vi har vært har taxiene hatt bilstol tilgjengelig, man må bare gi beskjed til taxien før man setter seg inn. Bruker å stå mange taxier på flyplassen. Ellers har vi også tatt buss flere ganger med enda mindre barn og jeg syns det var kjempeskummelt med det bussbeltet

Anonymkode: 0fc7a...bda

Skrevet

Takk for svar! Tror jeg skal se om jeg får med stolen hennes. 

Skrevet

Jeg er sikkert en av få som tør å si det høyt, men jeg hadde kjørt buss uten sete. Gjør da det i Norge med min treåring? Og basert på hva jeg har sett tidligere på slike busser er jeg ikke alene. 

Anonymkode: d333a...128

Skrevet

Jeg har valgt å avstå fra slike turer. Nå er hun 15 kg og i år tar vi med beltestol og bruker på bussen. Jeg føler meg dessuten tryggere i en treg buss enn en gammel sliten personbil. Har tilgode å se biler av nyere årgang som taxi i feks Hellas.

Om du titter deg rundt på buss og tog i Norge så ser jeg ALDRI barn med eget sete. Selv små spedbarn ligger jo bare på armen til mamma og pappa. 

Anonymkode: 4c7b3...da6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har valgt å avstå fra slike turer. Nå er hun 15 kg og i år tar vi med beltestol og bruker på bussen. Jeg føler meg dessuten tryggere i en treg buss enn en gammel sliten personbil. Har tilgode å se biler av nyere årgang som taxi i feks Hellas.

Om du titter deg rundt på buss og tog i Norge så ser jeg ALDRI barn med eget sete. Selv små spedbarn ligger jo bare på armen til mamma og pappa. 

Ja, men det er vel helst bybusser hvor spedbarn ligger på armen. Ikke helt trygt det heller, men de kjører nok uansett saktere enn charterbussen, vil jeg tro. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det er vel helst bybusser hvor spedbarn ligger på armen. Ikke helt trygt det heller, men de kjører nok uansett saktere enn charterbussen, vil jeg tro. 

Jeg bor på bygda og bussen kjører på veier med 80 km/t. Ungene sitter bare på seter eller på fang uten sikring. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor på bygda og bussen kjører på veier med 80 km/t. Ungene sitter bare på seter eller på fang uten sikring. 

Her og

Anonymkode: b9d38...7fb

Skrevet

Vi valgte å kjøpe nye bilstoler for å benytte på slike reiser. Kjøpte Britax two way. Dette setet er billig, lett og enkelt å pakke med seg, og det kan festes med både 2- og 3-punktssele. Brukte denne bilstolen bakovervendt i charterbussen på både 1-åringen og 3-åringen i sommer. Det var flere i samme buss som ikke brukte bilstol/pute på små barn, men jeg hadde ikke vært komfortabel med det.

Anonymkode: 4c85c...5b9

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi valgte å kjøpe nye bilstoler for å benytte på slike reiser. Kjøpte Britax two way. Dette setet er billig, lett og enkelt å pakke med seg, og det kan festes med både 2- og 3-punktssele. Brukte denne bilstolen bakovervendt i charterbussen på både 1-åringen og 3-åringen i sommer. Det var flere i samme buss som ikke brukte bilstol/pute på små barn, men jeg hadde ikke vært komfortabel med det.

Takk for svar! Hvordan festes den kun med topunktsele? 

Skrevet

Buss uten sete. Det er ikke vanlig å ta med seg bilstol til syden.

Skrevet

Jeg hadde nok brukt buss uten sete. Til sammenligning har jeg da tatt buss mellom ikea Slependen og Oslo flere ganger med barn, aldri vært aktuelt å dra med bilsete der og den kjører rimlig fort på trafikkert veier den også. Ene gangen måtte jeg stå og holde meg fast med ungen på armen.   

Anonymkode: d2f50...5d1

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Hvordan festes den kun med topunktsele? 

Det var mannen min som festet bilstolene, men det fulgte med bruksanvisning på hvordan den skulle festes. Kan brukes fremovervendt også, så kan brukes lenge. Du kan lese om bilstolen her: http://www.britax.no/bilseter/two-way/

Skrevet

Vi har bevisst ikke dratt på ferie til "syden" pga akkurat dette. Har heller valgt land der vi kan leie biler og ha seter med god kvalitet. 

Anonymkode: e3e84...bae

Skrevet

De fleste gangene har ungene sittet uten sete, men på noen få turer sto faktisk bilstolen klar da vi satte oss på bussen🙂 Mulig de var noe yngre enn 3 år riktignok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...