Gå til innhold

Samlivsbrudd. Spm om samvær, barnebidrag og stønader.

Anbefalte innlegg

Har tusen tanker i hodet. Vet ingenting om noen ting. Eneste vi er enige på er at han skal ha barna fra fredags ettermiddag til mandags morgen annenhver helg og en natt i uka. Hvor mange prosent blir dette?  

Far er påvei mot en uførertrygd. Tjener lite så regner med han ikke tjener nok til å betale bidrag. Hva gjøres da? Får jeg noe i fra NAV? Har 3 barn . 2 under skolealder og en på barneskolen. 

Er det andre stønader som jeg kan ha krav på?  Det viktigste for meg er bare å klare å overleve økonomisk.  Kan ikke jobbe mer enn jeg gjør nå pga barn med ekstra opofølgingsbehov.

Anonymkode: 296cf...a37

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen svar på de praktiske spørsmålene dine, dessverre, men ville bare si at vi har samme samværsordning (har aldri tenkt på hvor mange prosent det utgjør, så det kan jeg ikke svare på) og at det fungerer veldig bra. Jeg tror spesielt det er en god løsning når barna dine er så små. Lykke til med alt sammen. Jeg har selv vært skilt i to år nå og har aldri hatt det bedre. 

Anonymkode: 995ba...5ab

Takk for svar. Tror det blir bra når alt er i orden.  Situasjonen vår har vært utrolig belastende, og selv om jeg er redd for det ukjente, tror jeg likevel ikke hverdagen blir så anderledes. Jeg har jo hatt ansvaret for det meste likevel. Men det er en sorgprosess og jeg føler på en mislykkethetsfølelse. Det går seg til. Lever nå i et vakuum der ingen ting blir gjort siden han ikke flytter før om flere mnd. Får ikke gjort noe med søknader eller satt i gang noen prosess, og det er litt tungt.  

Du har automatisk krav på en ekstra barnetrygd og særfradrag på skatten som enslig forsørger (gå inn på skatteetaten og sett ned skatten så fort dere har flyttet fra hverandre) 

De andre ytelsene er behovsprøvd, så det kommer an på hva du tjener om du har krav på noe. Men du finner søknadskjemaene på nav så bare søk, så får du enten ja eller nei. 

Det du kan søke om er 

-Overgangsstønad. Siden du jobber for ei jo ikke full overgangsstønad, men du kan få gradert. Søsteren min som tjener 400.000 i året får noen tusenlapper i måneden. 

-Støtte til barnepass, du kan få dekket inntil 60-70% av utgiftene du har til barnehage og sfo 

-Bidrag. Søk om at nav beregner bidrag og kryss av for at du ønsker bidragsforskudd fra nav (da får du litt fra nav om far ikke har bidragsevne) 

Men flest og fremst må du ringe familievernkontoret og få time til mekling, du kan ikke søke noe støtte fra nav før du har vært der. Meklingsattest og samværskontrakt må sendes med søknadene. Også må dere være folkeregistrert på hver deres adresse før du søker 

Lykke til 

Anonymkode: 5c84e...fa9

Ja, det er en sorgprosess og mange følelser som skal bearbeides, viktig at du tillater deg å føle det du føler og faktisk sørge over at ting ikke ble som du ønsket og håpet. For min del har sorgen handlet mer om det ekteskapet mitt aldri var, jeg har vært lei meg og rasende over alt det han aldri ga meg, men det gikk over etter en stund. Nå er jeg takknemlig for et godt samarbeid og utrolig takknemlig for at jeg slipper å leve med ham, så han ikke kan såre meg mer. 

Skjønner at det er fryktelig tungt at han ikke flytter før om mange måneder, når man bare vil videre og få det overstått. Men hvis du klarer, så prøv å fokusere på det viktigste av alt: Du får barna dine nesten på fulltid, du slipper 50/50. For meg var det en så utrolig lettelse at han foreslo det. Og alenehelgene er vidunderlige:)

Jeg følte meg også mislykket en liten periode, men det valgte jeg aktivt fra etter en stund. Sånn jeg ser det, er jeg sterk og modig som turte å ta tak i en uholdbar situasjon og faktisk ta ansvar for mitt eget liv. Føler meg uendelig mye sterkere som alenemor enn jeg gjorde som gift. Men nesten alle har jo drømmen om den sammensveisede familien man så gjerne ville ha vært en del av, men når det ikke er sånn man har det uansett, så er det mye bedre å gå videre og være voksen nok til å innse at livet ikke alltid blir som man planlegger. Gi pokker i hva folk tenker, ingen vet noe om andres ekteskap, uansett hva de selv går rundt og tror. 

Anonymkode: 995ba...5ab

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har tusen tanker i hodet. Vet ingenting om noen ting. Eneste vi er enige på er at han skal ha barna fra fredags ettermiddag til mandags morgen annenhver helg og en natt i uka. Hvor mange prosent blir dette?  

Far er påvei mot en uførertrygd. Tjener lite så regner med han ikke tjener nok til å betale bidrag. Hva gjøres da? Får jeg noe i fra NAV? Har 3 barn . 2 under skolealder og en på barneskolen. 

Er det andre stønader som jeg kan ha krav på?  Det viktigste for meg er bare å klare å overleve økonomisk.  Kan ikke jobbe mer enn jeg gjør nå pga barn med ekstra opofølgingsbehov.

Dere må til familievernkontoret for å få meklingsattestsom viser hvordan dere deler omsorg og samvær. 

Man regner ikke prosent men antall døgn ved samvær. 

Du kan søkke bsrnetrygd for ett barn ekstra  og barnebidrag dersom dere ikke inngår privat avtale. 

Du kan ha krav på stønad til barnetilsyn.

Imidlertid utløses ingen stønader så lenge dere fysisk fortsatt bor sammen. 

Anonymkode: 62423...e53

Annonse

Far kan få barnetillegg i en evt uføretrygd og bidrag kan da bli fastsatt til barnetillegg. I bidragssaker ser de på antall netter i løpet av måneden ... se nav.no.

du kan i tillegg til å søke bidrag, søke om bidragsforskudd. Dette er behovsprøvd og det forutsetter at bidraget blir fastsatt og innkrevd gjennom NAV.

Du kan også prøve å søke overgangsstønad, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd Alt dette står på NAV.no

Anonymkode: 2aa79...031

Bare e lite tips (jeg er både skilsmissebarn og skilt); dersom helsen til far tillater det og det ellers passer ville jeg latt den ene dagen i uka være torsdag, ellers blir det veldig mye frem og tilbake for ungene den uka de skal ha helg hos far. Da blir det tor-man annenhver uke og tor-fre de andre. 

Min eks og jeg syntes det ble lenge med en hel uke da vi gikk fra hverandre, så vi hadde en dag samvær den uka vi egentlig ikke hadde ungene, men det ble mye stress, så vi droppet det etter ett år (nå har vi vanlig 50/50). Jeg hadde selv samvær med pappa annenhver helg og hver onsdag da jeg var liten, også stress.

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke prosent, men det er vel samværsgrad 2 ifølge bidragssystemet til nav. Har ikke bar nok inntekt kan du søke om bidragsforskudd hos nav. Utover det har du rett på dobbel barnetrygd for ett av barna, vanlig for de to andre. Om du er i jobb eller utdannelse kan du få dekt en viss prosent av bhgutgift. Overgangsstønad kan jeg ikke stort om, men sjekk nav.no for å se om du har noe rettigheter ifht det. 

Anonymkode: 5d210...ea4

Barnefar skal betale bidrag av uføretrygd så lenge han har høyt nok grunnlag også kommer det ann på hvor mye du tjener. Søk på bidragskalkulator nav. Du har krav på stønad til barnetilsyn(dvs dem dekker 64% av barnehage/sfo) du har krav på utvidet barnetrygd, i ditt tilfelle som har 3 barn så får du barnetrygd for 4 barn.

Kontantstøtte om du ikke har barnehageplass. 

Anonymkode: 7e964...512

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...