Gå til innhold

Hvor langt gidder dere reise for at barna skal spille kamper?

Anbefalte innlegg

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hva som er best. Barna er drittlei og jeg synes idrett er viktig. Det er litt drakamp inni meg nå.

Anonymkode: 7f602...87b

Idrett er viktig og fint, men de trenger ikke være med på to lagidretter hver.

Uansett hvilken idrett de driver med blir det jo gjerne flere og flere treninger i uka jo eldre de blir også og da er det ikke rom for to idretter lenger. Det kommer den dagen de må velge uansett. Ikke push dem så de blir så dritt lei at de nekter å gå på noe og slutter med alt, da er det bedre de trener litt mindre og har glede av idretten sin.

Anonymkode: 820c2...64c

Fortsetter under...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Idrett er viktig og fint, men de trenger ikke være med på to lagidretter hver.

Uansett hvilken idrett de driver med blir det jo gjerne flere og flere treninger i uka jo eldre de blir også og da er det ikke rom for to idretter lenger. Det kommer den dagen de må velge uansett. Ikke push dem så de blir så dritt lei at de nekter å gå på noe og slutter med alt, da er det bedre de trener litt mindre og har glede av idretten sin.

De skal få litt tid å velge på har jeg tenkt. Men jeg får bare se an. Snakke litt med trenerens og se hva det blir til. Etterhvert kan de ta bussen til trening, men de er foreløpig for små

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De skal få litt tid å velge på har jeg tenkt. Men jeg får bare se an. Snakke litt med trenerens og se hva det blir til. Etterhvert kan de ta bussen til trening, men de er foreløpig for små

Det virker for meg som at fu har tre barn, alle i skolealder, siden de driver aktivt med fritidsaktiviteter?

Hvordan kan det da ha seg at ingen av dem, ikke en gang eldste er gammel nok til å ta bussen til trening, eller være hjemme alene mer enn en time. 

Tre barn, alle over seks år, som et absolutt minimum må eldste være 8. Sannsynligvis nærmere 10? 

Hvorfor kan han ikke ta bussen til trening? Barn helt ned i første klasse tar fast buss til og fra skolen. Inkludert min. Hvorfor er det annerledes til trening? 

Hvorfor kan ikke du kjøre til turnering, se de første kampene. Deretter kjøre hjem og komme hjem etter bare noen timer. Da kan de andre barna være hjemme alene den stunden, du får fulgt opp det barnet som spiller. Og så spør du bare om barnet kan sitte på med trener/en annen spiller hjem. De er jo på turneringen uansett, og det er ikke ekstra arbeid å ha ditt barn i bilen hjem. 

Du virker svært lite løsningsorientert her. Ser kun problemer, ikke løsninger.

All mulig forståelse fra meg på at det kjøret der er slitsomt, men du prøver jo ikke å løse det. Ser ingen løsningsmodeller, evner ikke å tenke kreativt.

I tillegg høres det ut som at du hindrer barna dine i å klare seg selv og bli selvstendig. Men nå kjenner jo ikke jeg alle omstendighetene rundt hvorfor de ikke kam ta litt mer ansvar for dette selv.

Anonymkode: 972f8...5c3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Syns du virkelig det er en bedre ide å droppe kamper, enn å kutte ned til en aktivitet hver? På et tidspunkt kommer uansett den ene idretten til å kreve mer, og ungene kommer mest sannsynlig til å ende opp med en sport. 

For ikke å snakke om hvor dårlig gjort det er ovenfor laget at de ikke stiller opp. 

Det er ikke synd på et barn som kun går på en idrett, altså. Jeg vil si det er mer synd på et barn som er med på to idretter, og gang på gang før høre om den fantastiske seieren og alle de morsomme hendelsene som skjer på de lengre turene, og barnet ditt var ikke med fordi mamma ikke gadd å kjøre. 

Virkelig? Tror du det er bedre? Tenk deg om. 

Anonymkode: ffdb3...6fd

100% enig og vel så det. Syns det er en dårlig "løsning" på problemet å velge vekk noen kamper og cuper i stede for å droppe en fritidsaktivitet. Dårlig gjort overfor laget og dårlig gjort overfor barnet.

Anonymkode: 5dcd1...4d6

Skrevet

Jeg har denne holdningen : Jeg som voksen har også rett på fritid. Jeg har rett på å kunne hvile i helgen. Det er ikke JEG som går på idrett, men mine barn. Vi stiller opp på dugnader og kamper vi, men det skjer også at vi ikke er med. Eller at vi deler oss da, at mannen min går ene helgen og jeg andre. Stort sett er noen der, men ikke alltid.

Jeg er med på det jeg føler for jeg, og jeg hadde aldri latt mitt barn starte på noe som jeg visste krevde noe av meg hver helg. Derfor er for eksempel svømming uaktuelt her i huset. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De kan være alene hjemme en time her og der, men 7-18 en lørdag eller søndag er for lenge. Ingen av barna er høye nok til å sitte foran, så jeg kan ikke ha er barn foran. 

Tror det er forskjellig fra sted til sted hvordan man gjør det med kamper. Det kommer an på hvor høy satsingen er på idretten der man bor. Datteren til søsteren min har 3 treninger per uke fra de er 9, her er det to for å ta et eksempel. Noen satser kun på treninger i vinterhalvåret i fotball, mens andre melder seg på cuper også da. Man spiller ofte kamper i håndball i det fylket man bor og da kan det lett bli avstander. Isbjørnturnering er noe jeg aldri har hørt om og mulig kun noe de i deres krets har, men ikke i andre. 

Du svarer jo ikke på hvor gamle barna er??

hvis alle tre er under 135 høye, antar jeg st de er ganske små?? Å ha barn i nedre del av barneskolen som har så hektisk program  høres uansett ikje bra ut. Anbefaler st fu kutter bed til en aktivitet i sessongen.

Anonymkode: bb6e9...ad8

Annonse

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du svarer jo ikke på hvor gamle barna er??

hvis alle tre er under 135 høye, antar jeg st de er ganske små?? Å ha barn i nedre del av barneskolen som har så hektisk program  høres uansett ikje bra ut. Anbefaler st fu kutter bed til en aktivitet i sessongen.

Jeg har ikke sjekket tråden etter jeg fikk spørsmål om alder, så jeg har ikke fått svart på det før nå. Minste er 6 og eldste 8 år. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker for meg som at fu har tre barn, alle i skolealder, siden de driver aktivt med fritidsaktiviteter?

Hvordan kan det da ha seg at ingen av dem, ikke en gang eldste er gammel nok til å ta bussen til trening, eller være hjemme alene mer enn en time. 

Tre barn, alle over seks år, som et absolutt minimum må eldste være 8. Sannsynligvis nærmere 10? 

Hvorfor kan han ikke ta bussen til trening? Barn helt ned i første klasse tar fast buss til og fra skolen. Inkludert min. Hvorfor er det annerledes til trening? 

Hvorfor kan ikke du kjøre til turnering, se de første kampene. Deretter kjøre hjem og komme hjem etter bare noen timer. Da kan de andre barna være hjemme alene den stunden, du får fulgt opp det barnet som spiller. Og så spør du bare om barnet kan sitte på med trener/en annen spiller hjem. De er jo på turneringen uansett, og det er ikke ekstra arbeid å ha ditt barn i bilen hjem. 

Du virker svært lite løsningsorientert her. Ser kun problemer, ikke løsninger.

All mulig forståelse fra meg på at det kjøret der er slitsomt, men du prøver jo ikke å løse det. Ser ingen løsningsmodeller, evner ikke å tenke kreativt.

I tillegg høres det ut som at du hindrer barna dine i å klare seg selv og bli selvstendig. Men nå kjenner jo ikke jeg alle omstendighetene rundt hvorfor de ikke kam ta litt mer ansvar for dette selv.

Anonymkode: 972f8...5c3

Barn som ikke har tatt buss før, er ikke vant med å ta buss. Skal man ta buss til trening her er det ingen som vet hvor de skal på eller av slik som med skolebuss og med skolebuss er det vel ikke bytte av buss heller. 

I utgangspunktet var jeg ikke ute etter råd og tips til min hverdag og helger, men jeg lurte på hvor langt folk reiser før det blir «for langt» for de for en dag med kamper. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn som ikke har tatt buss før, er ikke vant med å ta buss. Skal man ta buss til trening her er det ingen som vet hvor de skal på eller av slik som med skolebuss og med skolebuss er det vel ikke bytte av buss heller. 

I utgangspunktet var jeg ikke ute etter råd og tips til min hverdag og helger, men jeg lurte på hvor langt folk reiser før det blir «for langt» for de for en dag med kamper. 

Da får du lære de å ta buss da! Følg de til holdeplassennog møt de på holdeplassen når de kommer hjem. Lær de hvor de skal gå av osv. 

Og svar på spørsmålet ditt: hvis ungene skal være med på en lagidrett, reiser man dit kampene er. Man velger ikke ut noen man vil delta på og noen man ikke vil. 

Skrevet

Hva med å høre med treneren om de kan sette opp kjøreliste til de kampene som er litt unna?

Det husker jeg vi alltid hadde når vi hadde bortekamper. Da fylte vi opp biler og foreldrene byttet på å kjøre. 

Anonymkode: e0e04...eb6

Skrevet

Hvis du ikke har plass i bilen til flere enn dine egne barn bør du prioritere en større bil. Du må ha plass til andre også slik at du kan be om avlastning. 

Anonymkode: 67669...097

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke har plass i bilen til flere enn dine egne barn bør du prioritere en større bil. Du må ha plass til andre også slik at du kan be om avlastning. 

Anonymkode: 67669...097

Man kan da ikke gå til innkjøp av 7-seter fordi barna er med på en lagidrett.

Skrevet

6 og 8 år og så DET kjøret hver helg! Stakkars barn, her tror jeg det er mors ambisjoner som må senkes mange hakk. 

Tvillingene må velge en og samme aktivitet og den tredje må også velge seg en. Du kan da ikke dra land og strand rundt med tre småbarn hver eneste helg for å spille kamper (gjør så små barn det i helgene altså?). De kommer til å bli drittlei alt som har med idrett å gjøre om du fortsetter dette regimet. 

Anonymkode: 7a19e...6ad

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

6 og 8 år og så DET kjøret hver helg! Stakkars barn, her tror jeg det er mors ambisjoner som må senkes mange hakk. 

Tvillingene må velge en og samme aktivitet og den tredje må også velge seg en. Du kan da ikke dra land og strand rundt med tre småbarn hver eneste helg for å spille kamper (gjør så små barn det i helgene altså?). De kommer til å bli drittlei alt som har med idrett å gjøre om du fortsetter dette regimet. 

Det har ikke noe med mine ambisjoner å gjøre. Jeg hadde ikke spurt her om det var mine ambisjoner. Barna klare det fint og greit frem til før jul. Da begynte de å klage og var slitne. Vi hadde to helger i desember uten noen kamper og det var... rett og slett deilig. 

Tvillingene kan ikke ha samme aktivitet slik at de spiller på samme lag

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke noe med mine ambisjoner å gjøre. Jeg hadde ikke spurt her om det var mine ambisjoner. Barna klare det fint og greit frem til før jul. Da begynte de å klage og var slitne. Vi hadde to helger i desember uten noen kamper og det var... rett og slett deilig. 

Tvillingene kan ikke ha samme aktivitet slik at de spiller på samme lag

Men det er jo du som er voksen og må si stopp med et sånt kjør. Du kan jo ikke la barna bestemme det

Anonymkode: c6f12...b30

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo du som er voksen og må si stopp med et sånt kjør. Du kan jo ikke la barna bestemme det

Anonymkode: c6f12...b30

Jeg lar da ikke barna bestemme. Hvis de kunne bestemme hadde vi ikke reist på en eneste kamp etter jul. Jeg prøver nå å finne en løsning som passer meg og barna og lurte på hvor langt andre kjører for å delta på kamper.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har tre barn, da har du vel plass til et ekstra?

og hvor små er barna fine egentlig siden de ikke kan være alene hjemme innimellom? Små barn har sjelden kamper hver eneste helg i de idrettene du skisserer. I håndball er det f.eks bare nærmiljøkamper tom 10 år, og det er ikke kamper hver helg da isbjørnturneringen er organisert med to-tre kamper en dag ca hver tredje helg.

Er det snakk om veldig små barn må du ta konsekvensen av at du har lagt opp et løp for de som ikke eg gjennomførbart!

Nåja. Nærmiljø har en nokså vid tolkning mange steder. Og isbjørnturneringen? Har jeg aldri hørt om. I Hordaland er lag fra Stord, Odda og Øystese i samme avdeling. Regn ut hvor langt man av og til må kjøre da.

Du vet at ikke idretten er organisert på nøyaktig samme måte over hele landet, ja?

Anonymkode: 4ca4e...9da

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nåja. Nærmiljø har en nokså vid tolkning mange steder. Og isbjørnturneringen? Har jeg aldri hørt om. I Hordaland er lag fra Stord, Odda og Øystese i samme avdeling. Regn ut hvor langt man av og til må kjøre da.

Du vet at ikke idretten er organisert på nøyaktig samme måte over hele landet, ja?

Barneidrettsbestemmelsene har ganske strenge regler for hvor lang barn kan reise og hvor ofte de kan konkurrere. 

Og du har helt rett; det heter ikke isbjørn i alle regioner. Men organiseringen fra håndballforbundets side er den samme: barn opp til 10 år spiller sjeldnere men har til gjengjeld flere kamper pr kampdag. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lar da ikke barna bestemme. Hvis de kunne bestemme hadde vi ikke reist på en eneste kamp etter jul. Jeg prøver nå å finne en løsning som passer meg og barna og lurte på hvor langt andre kjører for å delta på kamper.

Lagkamerater som bare spiller hjemmekamper og uteblir på bortekamper blir ikke særlig populære hverken på laget, blant trenerne eller hos de andre foreldrene altså.

Skal de være med på laget kjører man også til bortekampene.

Jeg ville latt barna velge seg en idrett hver, det holder. Så ville jeg igjen snakket med de andre foreldrene om samkjøring, om du ikke trenger kjøre hver gang kan du skaffe barnevakt de få gangene du skal kjøre med bilen full av lagspillere.

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I ditt tilfelle hadde jeg satt en grense på max 1 time hver vei. 

Dvs hvis du insisterer på at alle ungene må være med på alle aktivitetene. Du har først og fremst ansvar for å ikke slite ut ungene dine, så får laget komme i annen rekke. 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barneidrettsbestemmelsene har ganske strenge regler for hvor lang barn kan reise og hvor ofte de kan konkurrere. 

Og du har helt rett; det heter ikke isbjørn i alle regioner. Men organiseringen fra håndballforbundets side er den samme: barn opp til 10 år spiller sjeldnere men har til gjengjeld flere kamper pr kampdag. 

Kanskje ting har endret seg på fem år. Men da min var 10 måtte i hvert fall guttene fra Stord kjøre til både Odda og Øystese for å spille håndballkamper.

Alternativet hadde vel vært at de ikke spilte mot noen? Hvor mange guttelag i håndball er det i en times kjøreradius fra Odda?

Mulig du har rett om regelverket, men det betyr ikke at det er sånn i praksis.

Skrevet

Hvis barna er så små som 6-8 år, så er det galskap at de skal delta i mer enn max én lagidrett hver. Her har du selv lagt opp til stramt program, siden du har latt dem delta i flere idretter hver, da sier det seg selv at det blir travelt. 

Ellers: Det spiller ingen rolle hvor langt eller kort man må kjøre, er man lagspiller, så er man lagspiller både i hjemme- og bortekamper. 

Anonymkode: f3412...ab8

Skrevet

Her må du ta grep så ikke både du og barna blir utslitte. 

Jeg er selv ivrig på å være med barna på idrettsarrangementer, men vi er jo to og kan dele oss så minste ikke må være med på heldagsarrangementer med eldste f.eks.

Når barna ikke er eldre, er det lov å ikke være med på absolutt alt. Hvis du dropper noen turer, må du bare gi beskjed til laget i god tid, slik at det ikke ender med at de plutselig er for få spillere.

Men av og til må det da være mulig for barna å sitte på med noen. Alle har vel ikke full bil alltid. 

Og av og til kan vel kanskje et barn være hos en kompis mens du drar på kamp med andre barn.

Du må rett og slett finne ordninger som gjør at ikke alle må være med på alt, for det sliter dere ut. 

Anonymkode: 68d59...8b9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan da ikke gå til innkjøp av 7-seter fordi barna er med på en lagidrett.

Altså, man må jo ingenting, men det er en mulig måte TS kan spare seg masse transport i årene fremover. Ved å fylle en syvseter en gang i blant, kan hun flyte på gjentjenester en god del helger.

Høres ut som de bor slik til at mange kamper krever lang reise, og det blir ikke billigere av at man må reise selv hver eneste gang fordi man ikke har plass i bilen til å bli med på å kjøre på omgang.

Legg til tiden hun sparer selv og det at barna som ikke skal spille kamp også oftere kan få en god helg, så kanskje det begynner å føles som en fornuftig investering. 

Skrevet
20 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Altså, man må jo ingenting, men det er en mulig måte TS kan spare seg masse transport i årene fremover. Ved å fylle en syvseter en gang i blant, kan hun flyte på gjentjenester en god del helger.

Høres ut som de bor slik til at mange kamper krever lang reise, og det blir ikke billigere av at man må reise selv hver eneste gang fordi man ikke har plass i bilen til å bli med på å kjøre på omgang.

Legg til tiden hun sparer selv og det at barna som ikke skal spille kamp også oftere kan få en god helg, så kanskje det begynner å føles som en fornuftig investering. 

Jeg har ikke råd til å bytte bil og sånn er det bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...