Gå til innhold

Hvor langt gidder dere reise for at barna skal spille kamper?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men her er det bare mamma

Anonymkode: 7f602...87b

Og ingen besteforeldre eller nettverk?

Kasteball å kose seg hos venner/besteforeldre? Er det noe bedre at de minste barna ufrivillig må være med på turneringer HVER helg, enn å være hos venner eller besteforeldre/tanter en dag innimellom? 

En helg i måneden er du hjemme med de små, en helg i måneden er de sammen med besteforeldre eller noe, og to helger i måneden er de med på turnering. Det lille tiltaket blir faktisk en halvering av antall helger i en måned for de barna som ikke spiller. 

Anonymkode: 972f8...5c3

Fortsetter under...

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva med de som ikke har noen å dele med da?

Anonymkode: c6f12...b30

De må finne andre løsninger.

Å få/ha mange barn uten noe særlig nettverk rundt seg er mye mer slitsomt, enn dersom man har det. Derfor bør man i grunn tenke på det i familieplanleggingen. 

Barn fortjener å følges opp, både i forhold til skole og fritid. Det betyr ikke at man må være tilstede på alt, men det meste. Da må man ha ressurser til å følge de opp også, ikke bare materielle ressurser, men menneskelige også. 

Jeg har selv tre barn. Det er hektisk. Veldig hektisk faktisk. Men jeg valgte selv å få tre barn, og må følge opp lekser og fritidsaktiviteter for de barna jeg har valgt å sette til verden. Uten å av og til kunne spille på besteforeldre eller andre nære, så hadde det blitt enda mer slitsomt. Men det er likefullt mitt valg å sette disse barna til verden. Det er for sent å trekke seg.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Jeg pakker matpakker og bil og 3 barn nesten hver lørdag og søndag for kamper og turneringer og det de skal på. Det er sjelden vi reiser etter klokken 7.00 om morgenen og barna begynner å bli slitne, sure og vil ikke ditt og datt som de andre søsknene skal på. «Kan vi ikke bare ha en helg hjemme» kommer hver fredag fra minst et barn. Vi kommer sjelden hjem før 17-18 tiden og rekker aldri en rolig helg med skiturer og familiekvelder for de sovner innen klokken er 19. Det å kjøre 2-3 timer nesten hver lørdag og søndag begynner å ødelegge familiedynamikken. Det var derfor jeg spurte. 

Det forstår eg godt.  Trur eg hadde hatt familieråd og snakka med dei om det, kanskje de kan gjere avtale om at de er med på feks annankvar kamp, og at dei av og til må sitte på med vener?  Om du hadde vore min nabo/klassekamerat hadde eg gladeleg teke med passasjer, og hjelpt å knyte skoa og, om det trengs :) 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de sikkert, men garantert mere gøy med egasjerte foreldre som ser på👍 

Synes synd på de barna som aldri har med seg noen. Ser desverre at det ofte er de samme foreldre som er med og de samme som aldri er tilstede på noen aktiviteter med barna sine. 

Anonymkode: 3d11f...75a

Samme her!! Ungene mine sier det selv, at de er så glad for at jeg er med på kamper :D

Anonymkode: 37e00...b23

Skrevet

Men her er det bare mamma

Det er det i flere familier, blant annet min. Det er tøft og slitsomt, men man gjør det man må for barna sine. Jeg har i alle år fulgt barna på kamper og turneringer, tar med søsken. Jeg er 100% alene med barna mine, men har i alle år fulgt opp på både kamper og cuper i inn og utland. Sånn er det når man har barn som driver med idrett. Det går også an å samarbeide med andre foreldre slik at dere følger annenhver kamp. 

Anonymkode: 4fb20...8a7

Skrevet

Jeg ville spurt om de kunne sitte på med venner annenhver kamp. Det tar ikke barna noe skade av, og de andre to barna fortjener tid til å slappe av litt innimellom. 

Anonymkode: ffdb3...6fd

Annonse

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det i flere familier, blant annet min. Det er tøft og slitsomt, men man gjør det man må for barna sine. Jeg har i alle år fulgt barna på kamper og turneringer, tar med søsken. Jeg er 100% alene med barna mine, men har i alle år fulgt opp på både kamper og cuper i inn og utland. Sånn er det når man har barn som driver med idrett. Det går også an å samarbeide med andre foreldre slik at dere følger annenhver kamp. 

Anonymkode: 4fb20...8a7

Jeg også kjører land og strand rundt, men barna blir slitne av det. Og da kan man jo lure på om det er for barnas skyld eller ikke.

Og ingen besteforeldre eller nettverk?

Kasteball å kose seg hos venner/besteforeldre? Er det noe bedre at de minste barna ufrivillig må være med på turneringer HVER helg, enn å være hos venner eller besteforeldre/tanter en dag innimellom? 

En helg i måneden er du hjemme med de små, en helg i måneden er de sammen med besteforeldre eller noe, og to helger i måneden er de med på turnering. Det lille tiltaket blir faktisk en halvering av antall helger i en måned for de barna som ikke spiller. 

Har et sett besteforeldre i nærheten, men de begynner å bmi gamle og orker ikke så mye mer. Bestefar kom hjem fra sykehuset etter hjerteinfarkt rett før jul.

Jeg forklarte kanskje litt dårlig, men det er ikke de minste barna jeg drar med meg på kampene til eldste. Det er alle 3 som dras med på hverandres kamper og cuper og treninger. Feks nå i helgen: eldste har kamper ca 2,5 timer unna. De skal møte opp 9.15. Dårlig føre og usikkert hvor glatt det er osv gjør at vi reiser 6.45. Må da stå opp senest 6.00. Siste kamp er ferdig 15.20, så da er vi hjemme ca 18-18.30. Dagen etter er det minste som spiller. Heldigvis bare en time unna, med oppmøte 9.00, så vi kan stå opp 6.45 og reiser da ca 7.30. Siste kamp ferdig 14.00, så det kan hende vi dår tid til en aketur i alle fall. 

Neste helg er det eldste og mellomste. Helgen etter der er det bare kamper på lørdag, så vi får endelig en søndag. I vinterferien er det fullt kjør med treningsskole for alle 3. 

HI

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg også kjører land og strand rundt, men barna blir slitne av det. Og da kan man jo lure på om det er for barnas skyld eller ikke.

Har et sett besteforeldre i nærheten, men de begynner å bmi gamle og orker ikke så mye mer. Bestefar kom hjem fra sykehuset etter hjerteinfarkt rett før jul.

Jeg forklarte kanskje litt dårlig, men det er ikke de minste barna jeg drar med meg på kampene til eldste. Det er alle 3 som dras med på hverandres kamper og cuper og treninger. Feks nå i helgen: eldste har kamper ca 2,5 timer unna. De skal møte opp 9.15. Dårlig føre og usikkert hvor glatt det er osv gjør at vi reiser 6.45. Må da stå opp senest 6.00. Siste kamp er ferdig 15.20, så da er vi hjemme ca 18-18.30. Dagen etter er det minste som spiller. Heldigvis bare en time unna, med oppmøte 9.00, så vi kan stå opp 6.45 og reiser da ca 7.30. Siste kamp ferdig 14.00, så det kan hende vi dår tid til en aketur i alle fall. 

Neste helg er det eldste og mellomste. Helgen etter der er det bare kamper på lørdag, så vi får endelig en søndag. I vinterferien er det fullt kjør med treningsskole for alle 3. 

HI

Det kjøret hadde jeg ikke orket hver eneste helg. Vi voksne har fulle jobber og barna bhg og skole hver dag + fritidsaktiviter på kveldstid.   Det betyr at vi må bruke helger til å hente oss inn. Jeg forstår voksne og barn blir stresset og slitne dersom dette er normen. 

Fritidsaktiviteter skal jo være noe som gir overskudd og glede, ikke som medfører at hele familien er utkjørt søndag kveld. 

Skrevet
29 minutter siden, Lommerusk skrev:

Det kjøret hadde jeg ikke orket hver eneste helg. Vi voksne har fulle jobber og barna bhg og skole hver dag + fritidsaktiviter på kveldstid.   Det betyr at vi må bruke helger til å hente oss inn. Jeg forstår voksne og barn blir stresset og slitne dersom dette er normen. 

Fritidsaktiviteter skal jo være noe som gir overskudd og glede, ikke som medfører at hele familien er utkjørt søndag kveld. 

Det er derfor jeg vurderer å bare ta de korteste turene. Eller sørge for at vi har annenhver helg hjemme. Føler at jeg ikke gjør noe annet enn å kjøre hit og dit hele tiden da treningsarenaene ikke ligger i gangavstand. Det er trening mandag-torsdag og annenhver fredag. Så er det kamper her og der nesten hver helg. Jeg klarer det jo, men barna er slitne og de uttrykker det. Tenkte at det bare er en periode og at det blir bedre senere, for de blir større og kan være alene hjemme, men så er de utslitte allerede nå.

Skrevet

Hva trener de siden det er så tett program da? Og hvor gamle er de når de trener så mye og har så mange kamper/cuper.

Jeg har fire barn, to av de spiller fotball og en innebandy (fjerde turner så da er helgene fri), men ingen av dem har da så tett program. Er det håndball dine trener siden det er kamper hver helg? Uansett er vel det bare en periode de da spiller så mye kamper, ikke hele året?

Mine to gutter som nå er tenåringer har alltid vært med på det som er av cup'er, men det er ikke hver helg, det er kanskje 4 cuper totalt i løpet av vinterhalvåret, men så er det mer sommerhalvåret selvfølgelig. Jeg er med på mye, men slett ikke alt, det er helt ok å bytte på med kjøring også altså. Jeg føler jeg følger godt opp ungenes idrett selv om jeg ikke ser hver eneste kamp. Noen ganger har vi en ekstra unge eller to i bilen vår og andre ganger sitter mine unger på med andre. Det er mye samkjøring til kamper i sommerhalvåret når de har en kamp i uka, man er ikke en dårlig forelder selv om man ikke kjører til hver eneste kamp.

Kan du ikke ta det opp i foreldregruppa da, spørre om det er noen flere som er interessert i samkjøring, at dere bytter på litt.

Anonymkode: 820c2...64c

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva trener de siden det er så tett program da? Og hvor gamle er de når de trener så mye og har så mange kamper/cuper.

Jeg har fire barn, to av de spiller fotball og en innebandy (fjerde turner så da er helgene fri), men ingen av dem har da så tett program. Er det håndball dine trener siden det er kamper hver helg? Uansett er vel det bare en periode de da spiller så mye kamper, ikke hele året?

Mine to gutter som nå er tenåringer har alltid vært med på det som er av cup'er, men det er ikke hver helg, det er kanskje 4 cuper totalt i løpet av vinterhalvåret, men så er det mer sommerhalvåret selvfølgelig. Jeg er med på mye, men slett ikke alt, det er helt ok å bytte på med kjøring også altså. Jeg føler jeg følger godt opp ungenes idrett selv om jeg ikke ser hver eneste kamp. Noen ganger har vi en ekstra unge eller to i bilen vår og andre ganger sitter mine unger på med andre. Det er mye samkjøring til kamper i sommerhalvåret når de har en kamp i uka, man er ikke en dårlig forelder selv om man ikke kjører til hver eneste kamp.

Kan du ikke ta det opp i foreldregruppa da, spørre om det er noen flere som er interessert i samkjøring, at dere bytter på litt.

Anonymkode: 820c2...64c

Det er samkjøring til treninger, men til kamper har de fleste med seg andre familiemedlemmer og det blir ikke så mye plass. Har fått det til noen ganger. Men jeg kan ikke gjøre så mye gjengjeld og det gjør at det å spørre sitter langt inne. Jeg får bare plass til mine egne barn i bilen når vi skal av sted. 

De trener håndball, fotball og basket. De spiller heller ikke på samme lag fordi kameratene og venninnene delte seg på den måten. Så da er det forskjellige cuper hele tiden. 

Skrevet
11 timer siden, sug lut skrev:

Da bør de ikke ha barn. Har du barn følger du opp, det inkluderer også å være med rundt på arrangementer. Den ene gangen du faktisk ikke er der kan tilgis, alle de årene du ikke er der er utilgivelige.

Så enig, bra sagt’

Skrevet

Jeg skjønner at både du og barna bli slitne av dette, men jeg skjønner ikke helt hva du lurer på? Altså, du har ikke noen som kan passe dem og de kan ikke sitte på med venner. Har man barn på idrett skal de selvsagt være med på så mye som mulig av kamper og turneringer, utenom ved sykdom såklart. Så hva er alternativet? Be dem slutte med idrettene sine? 

Jeg syns ikke du trenger å være på hver eneste kamp, men du må finne løsninger på hvordan du skal få ungene dit, eller hvor de andre ungene kan være om du kjører. Folk her inne kan si så mange ganger de bare vil at du ikke trenger å dra på alle kamper, men det hjelper ingenting fordi ungene dine må dit uansett, og det er ditt ansvar å få dem dit eller skaffe skyss. 

Annonse

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle må være med. De er for små til å være hjemme alene og synes det er trist å skulle plassere barn her og der som kasteballer hver helg. 

Nei, alle må ikke være ned HVER GANG. Du kan samarbeide med andre foreldreslik at de noen ganger tar med ditt barn og du tar ned deres en annen gang.

du kan velge å bruke barnevakt en helg her eller der. Besteforeldre, søsken,venner etc  og med tre små barn: hvor er far??

Du kan velge at barnet ikke deltar på alle kamper

du kan velge å ta barnet ut av laget dersom det ikke passer å være med. 

Anonymkode: bb6e9...ad8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er samkjøring til treninger, men til kamper har de fleste med seg andre familiemedlemmer og det blir ikke så mye plass. Har fått det til noen ganger. Men jeg kan ikke gjøre så mye gjengjeld og det gjør at det å spørre sitter langt inne. Jeg får bare plass til mine egne barn i bilen når vi skal av sted. 

De trener håndball, fotball og basket. De spiller heller ikke på samme lag fordi kameratene og venninnene delte seg på den måten. Så da er det forskjellige cuper hele tiden. 

Er de med på en aktivitet hver eller er de med på alle tre aktiviteter alle sammen? Hvis tilfellet er det siste, ville jeg satt foten ned og bedt de velge en. Det høres frytelig travelt ut sånn som dere holder på. Vi har to barn som begge spiller fotball, og eldste er på ungsdomslag, så de reiser ofte litt lenger, spiller flere cuper og har flere treninger og samlinger enn yngste, men han er med på alt, og vi er (i hvert fall en av oss) stort sett med på kamper og cuper uansett hvor langt vekke de er. Ikke bare for ungenes del, men fordi vi syns det er kjekt. Har likevel fått yngste plassert hos familie og venner når eldste har hatt cuper og kamper (som ofte er sent ferdig i en ukedag) Hun koser seg mer der enn med oss på kamp, og hun føler seg definitivt ikke som en kasteball;-) Eldste er med hvis det passer sånn (på yngste sine kamper/cuper), men er ofte opptatt med sitt, så da er han igjen hjemme eller hos kompiser.

Anonymkode: 5dcd1...4d6

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, alle må ikke være ned HVER GANG. Du kan samarbeide med andre foreldreslik at de noen ganger tar med ditt barn og du tar ned deres en annen gang.

du kan velge å bruke barnevakt en helg her eller der. Besteforeldre, søsken,venner etc  og med tre små barn: hvor er far??

Du kan velge at barnet ikke deltar på alle kamper

du kan velge å ta barnet ut av laget dersom det ikke passer å være med. 

Jeg har jo ikke plass til å ta med noen ekstra barn når jeg må ha med mine. Jeg har beskrevet besteforeldenes situasjon lenger oppe. Det er ikke så mange som tar i mot barn 7-8 tiden om morgenen og har de til kvelden i helger. Jeg har generelt lite nettverk. 

Jeg tenkte at vi kanskje tar en helg hvor vi er hjemme av og til. Evt bare tar en av dagene med kamper.

Skrevet

Må også si at jeg syns det er en uting å velge vekk kamper/cuper som er langt vekke eller fordi man ikke gidder...er man med på en lagsport, så er man med på alt av kamper og cuper så sant man ikke er syk eller andre ting som man må prioritere kommer i mellom.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er de med på en aktivitet hver eller er de med på alle tre aktiviteter alle sammen? Hvis tilfellet er det siste, ville jeg satt foten ned og bedt de velge en. Det høres frytelig travelt ut sånn som dere holder på. Vi har to barn som begge spiller fotball, og eldste er på ungsdomslag, så de reiser ofte litt lenger, spiller flere cuper og har flere treninger og samlinger enn yngste, men han er med på alt, og vi er (i hvert fall en av oss) stort sett med på kamper og cuper uansett hvor langt vekke de er. Ikke bare for ungenes del, men fordi vi syns det er kjekt. Har likevel fått yngste plassert hos familie og venner når eldste har hatt cuper og kamper (som ofte er sent ferdig i en ukedag) Hun koser seg mer der enn med oss på kamp, og hun føler seg definitivt ikke som en kasteball;-) Eldste er med hvis det passer sånn (på yngste sine kamper/cuper), men er ofte opptatt med sitt, så da er han igjen hjemme eller hos kompiser.

To av de har to aktiviteter, minste har bare en. Synes det blir vanskelig å plassere barn hver helg når jeg er så opptatt i helgene at jeg aldri kan gjengjelde tjenesten.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

To av de har to aktiviteter, minste har bare en. Synes det blir vanskelig å plassere barn hver helg når jeg er så opptatt i helgene at jeg aldri kan gjengjelde tjenesten.

Da bør et alternativ kanskje være å be dem velge en aktivitet hver - for dette har du tydeligvis ikke kapasitet til å følge opp og det blir jo mye for dem også vil jeg tro.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da ber du de to eldste om å velge en aktivitet hver. Heller det enn å begynne å droppe enkelte kamper innenfor en gren. Spesielt i lagidrett kan dere ikke gjøre det på den måten. 

Nei, gå for en aktivitet hver så burde mye løse seg. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ber du de to eldste om å velge en aktivitet hver. Heller det enn å begynne å droppe enkelte kamper innenfor en gren. Spesielt i lagidrett kan dere ikke gjøre det på den måten. 

Nei, gå for en aktivitet hver så burde mye løse seg. 

Det kan jeg selvsagt gjøre, men jeg tenkte å heller ta de kortere turene på maks to timer en vei.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jo ikke plass til å ta med noen ekstra barn når jeg må ha med mine. Jeg har beskrevet besteforeldenes situasjon lenger oppe. Det er ikke så mange som tar i mot barn 7-8 tiden om morgenen og har de til kvelden i helger. Jeg har generelt lite nettverk. 

Jeg tenkte at vi kanskje tar en helg hvor vi er hjemme av og til. Evt bare tar en av dagene med kamper.

Du har tre barn, da har du vel plass til et ekstra?

og hvor små er barna fine egentlig siden de ikke kan være alene hjemme innimellom? Små barn har sjelden kamper hver eneste helg i de idrettene du skisserer. I håndball er det f.eks bare nærmiljøkamper tom 10 år, og det er ikke kamper hver helg da isbjørnturneringen er organisert med to-tre kamper en dag ca hver tredje helg.

Er det snakk om veldig små barn må du ta konsekvensen av at du har lagt opp et løp for de som ikke eg gjennomførbart!

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jeg selvsagt gjøre, men jeg tenkte å heller ta de kortere turene på maks to timer en vei.

Syns du virkelig det er en bedre ide å droppe kamper, enn å kutte ned til en aktivitet hver? På et tidspunkt kommer uansett den ene idretten til å kreve mer, og ungene kommer mest sannsynlig til å ende opp med en sport. 

For ikke å snakke om hvor dårlig gjort det er ovenfor laget at de ikke stiller opp. 

Det er ikke synd på et barn som kun går på en idrett, altså. Jeg vil si det er mer synd på et barn som er med på to idretter, og gang på gang før høre om den fantastiske seieren og alle de morsomme hendelsene som skjer på de lengre turene, og barnet ditt var ikke med fordi mamma ikke gadd å kjøre. 

Virkelig? Tror du det er bedre? Tenk deg om. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tre barn, da har du vel plass til et ekstra?

og hvor små er barna fine egentlig siden de ikke kan være alene hjemme innimellom? Små barn har sjelden kamper hver eneste helg i de idrettene du skisserer. I håndball er det f.eks bare nærmiljøkamper tom 10 år, og det er ikke kamper hver helg da isbjørnturneringen er organisert med to-tre kamper en dag ca hver tredje helg.

Er det snakk om veldig små barn må du ta konsekvensen av at du har lagt opp et løp for de som ikke eg gjennomførbart!

De kan være alene hjemme en time her og der, men 7-18 en lørdag eller søndag er for lenge. Ingen av barna er høye nok til å sitte foran, så jeg kan ikke ha er barn foran. 

Tror det er forskjellig fra sted til sted hvordan man gjør det med kamper. Det kommer an på hvor høy satsingen er på idretten der man bor. Datteren til søsteren min har 3 treninger per uke fra de er 9, her er det to for å ta et eksempel. Noen satser kun på treninger i vinterhalvåret i fotball, mens andre melder seg på cuper også da. Man spiller ofte kamper i håndball i det fylket man bor og da kan det lett bli avstander. Isbjørnturnering er noe jeg aldri har hørt om og mulig kun noe de i deres krets har, men ikke i andre. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns du virkelig det er en bedre ide å droppe kamper, enn å kutte ned til en aktivitet hver? På et tidspunkt kommer uansett den ene idretten til å kreve mer, og ungene kommer mest sannsynlig til å ende opp med en sport. 

For ikke å snakke om hvor dårlig gjort det er ovenfor laget at de ikke stiller opp. 

Det er ikke synd på et barn som kun går på en idrett, altså. Jeg vil si det er mer synd på et barn som er med på to idretter, og gang på gang før høre om den fantastiske seieren og alle de morsomme hendelsene som skjer på de lengre turene, og barnet ditt var ikke med fordi mamma ikke gadd å kjøre. 

Virkelig? Tror du det er bedre? Tenk deg om. 

Jeg vet ikke hva som er best. Barna er drittlei og jeg synes idrett er viktig. Det er litt drakamp inni meg nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...