Gå til innhold

Avliving av hund.. hvor går grensa, når bør man avlive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 11 år gammel tispe. Snill og rolig men sliter med helsa. Hun har en del allergier og går på sterke medisiner hver dag for å ikke klø seg til blods. I tillegg har hun kreft i huden i form av kuler, de er ifølge veterinær ikke vonde, men det blir fler og fler. Er ingen behandling vi kan få. Vi følger med uke for uke på allmentilstand. De siste ukene sover hun MYE, kun våken da vi skal ut og det er mat. Både matlyst og turglede er der, men blir helt utslitt. Hun klarer ikke lenger å hoppe opp i senger, kun en stol hun kommer seg oppi selv og der har hun bosatt seg. Hun blir fortere sur enn før, kan glefse hvis vi skal klippe klør feks. I dag sprakk en liten kul og blødde mye, har vasket og renset det. Jeg skjønner at tiden snart er inne, men vil ikke forhaste meg heller.. Vil ikke hun skal ha det vondt, men er jo vanskelig å vite om hun har det eller ikke. Noen råd her? 

Anonymkode: 7e4e2...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som hun har kommet til enden av sitt liv. Siden hun er forandret i humør, glefser og sover mye, kan det være tegn på smerter og ubehag. 

Jeg har måttet avlive tre hunder akutt. Det var mye verre opplevelser, enn den hunden som vi avlivet pga alder og sykdom og hvor vi satte en dato. 

Skrevet

Synes virkelig det høres ut som den hunden bør få slippe nå.

Skrevet

Synes det høres ut som det er på tide å la hunden slippe nå utfra det forteller. Når man må begynne å spørre andre så er det egentlig for at man vet det innerst inne tenker jeg. Trøtt og sliten, vondt, medisiner, kløe og klumper som sprekker og blør....husk på at hunden i tillegg til det dere ser og er klar over også sannsynligvis har plager dere ikke vet om. 11 år og såpass mye plager og diagnoser ...jeg hadde latt hunden slippe nå hvis den var min.

Anonymkode: 74fe3...3dc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en 11 år gammel tispe. Snill og rolig men sliter med helsa. Hun har en del allergier og går på sterke medisiner hver dag for å ikke klø seg til blods. I tillegg har hun kreft i huden i form av kuler, de er ifølge veterinær ikke vonde, men det blir fler og fler. Er ingen behandling vi kan få. Vi følger med uke for uke på allmentilstand. De siste ukene sover hun MYE, kun våken da vi skal ut og det er mat. Både matlyst og turglede er der, men blir helt utslitt. Hun klarer ikke lenger å hoppe opp i senger, kun en stol hun kommer seg oppi selv og der har hun bosatt seg. Hun blir fortere sur enn før, kan glefse hvis vi skal klippe klør feks. I dag sprakk en liten kul og blødde mye, har vasket og renset det. Jeg skjønner at tiden snart er inne, men vil ikke forhaste meg heller.. Vil ikke hun skal ha det vondt, men er jo vanskelig å vite om hun har det eller ikke. Noen råd her? 

Anonymkode: 7e4e2...7eb

Høres dessverre ut som dere har gått langt over tiden alt. Denne hunden har det jo ikke bra...?

Anonymkode: 40b5e...8d8

Skrevet

Det er ingen grense. Hvis man vil, så gjør man. Det er ikke ulovlig å avlive friske dyr

Anonymkode: faeb7...aa5

Skrevet

Jeg hadde latt den slippe..

Skrevet

Jeg synes dere høres ut som om tiden er er inne. Jeg har et familimedlem som hadde en hund med kreft, og fikk som din endel kreftkuler og ble merkbart dårligere. Men de sleit med å si at nok er nok. Og det de angrer på i ettertid, er at de ikke lot henne slippe før. Men jeg vet hvor utrolig vanskelig det er, det å ta den avgjørelsen er så vanskelig. Jeg var i den situasjonen for noen år siden hvor jeg måtte avlive hunden min pga sykdom. Og akkurat nå står jeg i samme situasjon igjen, nå som katten min er syk.

Man må huske på hvem man holder dyret i live for, når det egentlig ikke er så bra. Er det til det beste for dyret eller for eier. Man må prøve å ikke være egoistisk.

Hva sier dyrlegen?

Anonymkode: 2db6c...8a7

Skrevet

Vi måtte avlive vår hund i fjor sommer. Vi ble til slutt helt blinde for utviklingen. Etter råd fra våre nærmeste avlivde vi hunden. Nå i ettertid ser vi at vi skulle gjort det 6 mnd før minst. Hun hadde også kreft med kuler rundt på kroppen. Spiste dårlig, sov mye, klarte ikke gå i trapper osv. 

Nei jeg angrer på at vi lot det gå for lenge. Vi var redd for å avlive for tidlig. 

Kunne du tenkt deg å bytte liv med hunden din? Hvis svaret ditt er nei så vet du hva som er riktig å gjøre. 

Anonymkode: ae724...bb1

Skrevet

Ta en tlf til veterinæren deres. Jeg gjorde det da min hadde vært dårlig lenge og endret adferd veldig. Fikk kun presentert meg før jeg knakk sammen i tlf, veterinær forstod med en gang hva det var jeg skulle spørre om og hjalp til med resten. Jeg hadde nok ventet litt lenge, for de på veterinærkontoret hadde vært forberedt på den tlf en liten stund.

Så ta en tlf og spør, de kan kanskje stille deg de rette spm som hjelper deg til å ta en avgjørelse. Klem <3

Anonymkode: 50501...2dc

Skrevet

Foreldrene mine hund (som jeg også hadde delvis eierskap i) ble i oktober 2016 avlivet. Da hadde jeg siden mai-juni forsøkt å overbevise foreldrene mine om at det var best for han å få slippe mer. Han var 14 år og mett på livet. Ikke spiste han noe særlig lenger,han klarte ikke lenger å sitte (forkalkninger i bakbeina) og han sov sikkert 18-20 t om dagen. Foreldrene mine elsket den hunden og var knust da han måtte gå, men de innså heldigvis at det var best slik. 

Tenk først og fremst på dyrets ve pg vel!

Anonymkode: 62076...960

Skrevet

lider hun ikke, dør hun nok selv snart ellers hadde jeg avlivt

Anonymkode: 1991d...89d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...