Gå til innhold

Hvor liten kan en autisme sykdom være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen er fungerende.. mens andre er pleietrengende. Men jeg har alltid lurt på hvor liten "skaden" kan være.. hvis man kan kalle det det : S ?? Er det vanlig at noen kan være autister som andre kanskje ikke tenker det om? F. Eks adferdsproblemer som ikke er veldig store osv.. 

Anonymkode: 22b4f...2d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hvor nær du er vedkommende og hvor mye du ser dem. Broren min har autisme, men om du treffer ham for første gang og kun i kort tid, eller om du observerer ham i korte perioder om gangen, så vil du nok bare tenke at han er veldig forsiktig og sjenert. Fører du en lengre samtale med ham, eller ser ham utføre noen praktiske oppgaver, så vil du nok merke at han er litt "rar" også, men det er ikke sikkert autisme er det første du tenker.

De som bor med ham merker det imidlertid veldig godt, ettersom han må ha hjelp til veldig mye i hverdagen som hans jevnaldrende klarer selv. Han vil aldri kunne bo alene eller ha en vanlig jobb, så han er nok ikke akkurat mildt rammet heller, det finnes jo de med autisme som klarer dette. De skal det nok mer til å merke det på.

Anonymkode: c8a5e...ed1

Skrevet

Alle menn har et snev av autisme. Det er ikke tull engang.. 

Anonymkode: 470b9...238

Skrevet

autisme er ikke en sykdom!!

Anonymkode: 33495...7db

Skrevet

Autisme er en diagnose basert på en rekke symptomer som oppstår samtidig. Det er ikke en sykdom.

Noen har høytfungerende autisme. Det er ikke så lett å spotte, ved mindre man vet hva man skal se etter.

Anonymkode: 40ce1...b6e

Skrevet

Mannen min har høytfungerende autisme, og det er det de færreste som vet. De tror bare han har litt sære interesser, noe som passer for yrket hans ;P

Anonymkode: 6a5c2...f7d

Skrevet

Jeg har en datter med en autismediagnose. Møter du henne vil du nok ikke gjette det. Hun kan på en god dag hilse, prate og virke som hvilken som helst annen 10 åring. Kanskje du tenker at hun er litt veslevoksen, kan mye. Hvis hun liker deg, du viser interesse og begynner å prate, har tid, så vil du kanskje bli overrasket over hvor kunnskapsrik hun er og tenke at hun er nok veldig flink på skolen. Møter du henne en annen dag, når hun er i en situasjon hun ikke mestrer eller er sliten så vil du kanskje se noe helt annet. Kanskje ser du en jente som sliter med de sosiale kodene, ikke forstår reglene i spillet i friminuttet og begynner å krangle med den som forklarer henne det. Kanskje ser du henne i en time i et fag hun ikke har interesse og forståelse for. Da glipper hun ut og blir enten urolig, eller glir inn i seg selv og plukker et nytt lite hull på genseren sin. Det er aller tydeligst å se når hun skal noe, for det krever at ting utføres i en bestemt rekkefølge og blir ferdig til riktig tid. Som.f.eks når hun skal på skolen eller på en aktivitet. Klarer ikke å komme i gang med påkledning, blir sittende og fomle og fomle. Mye hjelp og påminnelser trens. Som regel kommer klærne tilslutt på. Håndvask og tannpuss. Hvor lenge skal man vaske hendene? Hvordan vet jeg når jeg er ferdig skulle dem? Det samme med hårvask, når har man egentlig vasket og skylt håret passelig lenge. Ender ofte med katastrofe når en voksen må gripe inn. En annen ting du ville sett ved å observere henne over litt tid er hvor vanskelig alt er for henne når det gjøres forandringer. Selv små forandringer. Endring i timeplan. Vi har fått ny sofa. Vi skal bo i en annen leilighet enn sist på ferie. Alt sånt er helt utrolig vanskelig og slitsomt. Alt de andre elever gleder seg til som tur, utedag, svømming, museum osv er veldig vanskelig pga hun kan ikke se for seg hvordan dagen skal bli og den er ikke slik den pleier. Er du sammen med henne over en lengre periode vil du nok få oppleve en av de vanskelige periodene hennes. Der vi ikke vet helt hvorfor alt går i svært. Kanskje vært for mye nye inntrykk en periode? Vanskelig å si. Men da går alt litt i revers. Ting hun pleier å få til, ting hun pleier å like, gjør ikke avtaler om å være sammen med noen, er bare tristere, tregere og mer fjern enn ellers. Alt er vanskeligere, ting misforstås og vris på mye mer. Blir fortere sint og frustrert og fortere lei seg (men gir ikke uttrykk for at hun er lei seg, søker ikke trøst). Heldigvis glir de verste peripdene over i løpet av 1-3 uker og ting går lettere igjen. Du vil ikke merke det så mye på henne hvis du ikke er tett på henne, f.eks er lærer eller foreldre eller tilbringer mye tid med henne. Du vil sikkert ikke legge merke til at hun ikke klarer å gå på do andre steder enn hjemme pga lukter (enten vond lukt eller luktspray, hun synes begge deler er like ille). Du vil kanskje ikke se at hun trekker unna en del steder og situasjoner fordi hun takler ikke lydene av det (fremføring, skuespill, reklame før filmen på kino, festival og musikk på torget om sommeren), det blir for intenst og høyt, går rett inn i henne uten filter. Så min jente er høyt fungerende og du vil nok kunne se henne og  være sammen med henne en del uten å merke noe til at hun har autisme fordi hun har ikke de klassiske, tydelige symptomene man tenker på først.

Anonymkode: 97070...16c

Skrevet

For det første; les litt om hva autisme er - det er da vitterlig ingen sykdom/skade - og autismespekteret er stort. De er like forskjellige som alle andre mennesker. Og det er stor forskjell på infantil autisme, barneautisme, Asperger osv. 

Min eldste har Asperger. Han er ikke en stereotyp Asperger, så man må nok være litt rundt ham før det oppdages. Han var "på vippen" til å ikke få diagnosen. 
Ting han sliter med er:
- støy/bråk (har blitt mye mindre sensitiv med årene heldigvis)
- vite når han skal stoppe å snakke
- dårlig impulskontroll og konsentrasjon (har også ADD)
- dårlig arbeidsminne (glemmer alt)
- følelsesregulering

Det går mange udiagnostiserte Aspergere rundt om ;) Stadig folk som får diagnosen i voksen alder. De har vel bare blitt sett på som litt "snåle". 

Anonymkode: 5e23b...df8

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle menn har et snev av autisme. Det er ikke tull engang.. 

Anonymkode: 470b9...238

Samme har jeg tenkt mange ganger. 

Anonymkode: 58f0c...1d7

Skrevet

Det går også an å ha autistiske trekk uten å få diagnosen. Jeg har en slik nevø. Han er testet flere ganger, men ligger akkurat under grensen til å få en diagnose. De testes jo på flere måter og får poeng eller score etter hvordan testen går, han ligger rett under grensen for å få en autismediagnose, men har da veldig mange autistiske trekk.

Det er vel også sånn at en del genier på en ting har en form for autisme, f.eks sjakkgenier o.l. De har enorm interesse og kunnskap om en spesiell ting, og er lynende intelligent på akkurat det, men så sliter de med andre ting som kommer naturlig for folk flest.

Anonymkode: 495a4...c61

Skrevet

Når det gjelder alle diagnoser: 

For å få en diagnose må du oppfylle et minimum av kriterier som er listet opp. Det er derimot ingenting i veien for å oppfylle bare ett eller to (eks. ticks), men da vil du enten ha ingen diagnose (ikke plagsomme eller sterke nok symptomer) eller en annen diagnose (eks ticksforstyrrelse alene).

Anonymkode: 81b61...60e

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel også sånn at en del genier på en ting har en form for autisme, f.eks sjakkgenier o.l. De har enorm interesse og kunnskap om en spesiell ting, og er lynende intelligent på akkurat det, men så sliter de med andre ting som kommer naturlig for folk flest.

Anonymkode: 495a4...c61

Det siste der er en myte. De autistene som ligner "Rain man" i filmen er uhyre sjeldne, det er en bestemt diagnose som før ble kalt "idiot savant". Sjakkgenier og andre som er spesielt gode på én ting, er som regel gode på veldig mange ting; men de har en spisset interesse for det ene. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det siste der er en myte. De autistene som ligner "Rain man" i filmen er uhyre sjeldne, det er en bestemt diagnose som før ble kalt "idiot savant". Sjakkgenier og andre som er spesielt gode på én ting, er som regel gode på veldig mange ting; men de har en spisset interesse for det ene. 

Det stemmer.

Anonymkode: 81b61...60e

Skrevet

Grunnen til at jeg lurte på dette er at noen i fam.er under utredning. Lurer på hva det er.. kan lite om dette.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at jeg lurte på dette er at noen i fam.er under utredning. Lurer på hva det er.. kan lite om dette.

Autisme er mye. Les deg opp. Ellers har du fått noen gode beskrivelser lenger opp i tråden. Men for å si det sånn; autisme kan ikke medisineres. Det handler mye om å legge til rette og å være i forkant. 

Anonymkode: dde7b...7e8

Skrevet

Autismespekteret er bredt. Alt fra tunge autister til folk som aldri får noen diagnoser. De kan leve vanlige familieliv og ha full jobb, kanskje bare et snev av snålhet.

Anonymkode: 7d7df...ad6

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer det at du ikke synes det er noen grunn for å utrede? Litt vill gjetning her nå,men siden du lurer på hvor lite som skal til for å få diagnosen. Jeg kan si at de ttok mange år før det var godtatt i min familie at barnet mitt har autisme. I mange år var det et ikke-tema, for det ble bare diskusjoner av det. Besteforeldrene feks syntes ikke de kunne se at sønnen har autisme. Men de ser heller ikke de gangene det låser seg helt, de hører ikke hva sønnen beskriver. De ser ikke "de rare" tingene. 

Anonymkode: 11206...be9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...