Gå til innhold

samboer setter hunden foran barna!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer gir hunden mye mer oppmerksomhet en barna får..ligger på gulvet å ruller med hunden,bærer den rundt som en baby..(stor hund) barna får ikke slik oppmerksomhet. Blir ikke hverken bært eller lekt med. Kjenner jeg blir så jævlig provosert..hunden får tur ørtogførti ganger om dagen..men når barna spør om man kan finne på noe så er det bare: ikke nå jeg må gå tur med hunden! Hunden har ikke samborr egentlig tid til å ha da jobben tilsier så..men skal på død og Ha hunden. Hva skal jeg gjøre?? Jeg er en fullstendig konfliktsky person..

Anonymkode: 278d3...b52

Skrevet

Var dere ikke to om å anskaffe dette dyret da?

Og hvordan får samboer tid til å gå tur "ørten" ganger om dagen - om han har en jobb?

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min samboer gir hunden mye mer oppmerksomhet en barna får..ligger på gulvet å ruller med hunden,bærer den rundt som en baby..(stor hund) barna får ikke slik oppmerksomhet. Blir ikke hverken bært eller lekt med. Kjenner jeg blir så jævlig provosert..hunden får tur ørtogførti ganger om dagen..men når barna spør om man kan finne på noe så er det bare: ikke nå jeg må gå tur med hunden! Hunden har ikke samborr egentlig tid til å ha da jobben tilsier så..men skal på død og Ha hunden. Hva skal jeg gjøre?? Jeg er en fullstendig konfliktsky person..

Har du tatt det opp med ham, da? Hvis ikke så må du gjøre det med én gang og si at dersom hunden kommer først, så omplasserer du hunden. OG nekter ham å ha ny hund. Enkelte mannfolk trenger slik kustus.

Han høres forøvrig ut som en jævla dust.

Anonymkode: 482d0...ef4

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du tatt det opp med ham, da? Hvis ikke så må du gjøre det med én gang og si at dersom hunden kommer først, så omplasserer du hunden. OG nekter ham å ha ny hund. Enkelte mannfolk trenger slik kustus.

Han høres forøvrig ut som en jævla dust.

Nei har ikke tatt det opp da jeg er meget konfliktsky :/ vet liksom ikke helt hvordan man skal få frem problemet uten at det blir storkrangling

Skrevet
24 minutter siden, Pæddan skrev:

Var dere ikke to om å anskaffe dette dyret da?

Og hvordan får samboer tid til å gå tur "ørten" ganger om dagen - om han har en jobb?

Vi var ikkr sammen om å skaffe hund. Samboer går tur ørten ganger om dagen ja etter jobb. Noe som betyr 0 tid med barna!

Skrevet

Konfliktsky?

Høres mer ut som at du er redd for samboeren din. 

Anonymkode: f9389...07c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konfliktsky?

Høres mer ut som at du er redd for samboeren din. 

Anonymkode: f9389...07c

Er ikke redd for samboeren! Er konfliktsky som mange andre folk også er..blir fysisk og sykisk dårlig av krangling og gjør dermed alt for å unngå krangling

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei har ikke tatt det opp da jeg er meget konfliktsky :/ vet liksom ikke helt hvordan man skal få frem problemet uten at det blir storkrangling

Noen ganger må man krangle litt. Du får ta det opp på en rolig og behersket måte. Begynner han å krangle, så sier du rolig at du ikke ønsker å krangle, men dette er viktig og dere må snakke om det.

Er han helt håpløs på kommunikasjon må dere til familievernkontoret.

Skrevet

Kan han ikke kombinere det da, feks tur med hunden OG barna sammen? 

Er de små (under 7år) så kan dere skaffe kul bæremeis eller pulk, og er de store så klarer de vel og holde tritt. 

...når det er sagt så vokste jeg opp med slik far. Han lekte ikke med oss, noen gang. Han drev med jakt, og jakt hunder. Men etterhvert så fikk vi være med å henge i garagen når han skrudde på bil. Eller på turer og jakt. Da ble jo "pappa tiden" å lære om utstyre, pusse våpen sammen og legge klart. 

Vi tok ikke skade. Man finner en måte å få kontakt på etterhvert. Alle digger ikke barn. ...som en kollega av meg sa en gang mens ungene var små "jeg elsker barna mine, men jeg liker dem ikke..." Nå klarer jeg å se hva han mente.

Anonymkode: a810d...5de

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan han ikke kombinere det da, feks tur med hunden OG barna sammen? 

Er de små (under 7år) så kan dere skaffe kul bæremeis eller pulk, og er de store så klarer de vel og holde tritt. 

...når det er sagt så vokste jeg opp med slik far. Han lekte ikke med oss, noen gang. Han drev med jakt, og jakt hunder. Men etterhvert så fikk vi være med å henge i garagen når han skrudde på bil. Eller på turer og jakt. Da ble jo "pappa tiden" å lære om utstyre, pusse våpen sammen og legge klart. 

Vi tok ikke skade. Man finner en måte å få kontakt på etterhvert. Alle digger ikke barn. ...som en kollega av meg sa en gang mens ungene var små "jeg elsker barna mine, men jeg liker dem ikke..." Nå klarer jeg å se hva han mente.

Forskjellen på egnede og uegnede fedre er at egnede fedre har evnen til å ta seg sammen, og reflektere over seg selv. "Det jeg gjør nå er galt, jeg må slutte med det, og jeg må endre adferd".

Min mann har en far som aldri brydde seg, eller gjorde noe med dem. Han har i aller høyeste grad tatt skade av det og jeg ser at det går i arv; jeg må stadig minne ham på at han ikke må bli som sin far (det må man forresten aldri si hihi), på en litt smart måte. 

Refleksjon er en av de viktigste egenskapene man kan ha som forelder, og har ikke mannen refleksjon fra før av så må han tilegne seg den egenskapen for å kunne fungere som far. "Jeg liker ikke barna mine" er et tydelig eksempel på en mann som ikke klarer å reflektere over seg selv. For det er faktisk ikke OK å ikke like barna sine. Og det går på deg selv, som person, og handler om en endring du må gjøre med deg selv. 

Skrevet

Hører hva dere sier, han brukte å leke med barna før men sluttet da han anskaffet seg hund. Føler all min energi går med til å "gjøre opp for hans fravær i farsrollen" jeg både elsker og liker barna mine og nå kjenner jeg at det virkelig begynner å tære..en ting til er at han har endret holdning til barna generelt sett også..snakker til dem med en frekk/kvass tone i motsetning til hunden som får babyspråk. Hunden er heller ikke den lydigste da han må gi beskjed iallefall 5-8 ganger ca om at den skal gå å legge seg på plass. Når den tilslutt gjør det så går det bare ett par minutter så er den oppe å går igjenn. -hi-

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hører hva dere sier, han brukte å leke med barna før men sluttet da han anskaffet seg hund. Føler all min energi går med til å "gjøre opp for hans fravær i farsrollen" jeg både elsker og liker barna mine og nå kjenner jeg at det virkelig begynner å tære..en ting til er at han har endret holdning til barna generelt sett også..snakker til dem med en frekk/kvass tone i motsetning til hunden som får babyspråk. Hunden er heller ikke den lydigste da han må gi beskjed iallefall 5-8 ganger ca om at den skal gå å legge seg på plass. Når den tilslutt gjør det så går det bare ett par minutter så er den oppe å går igjenn. -hi-

Han skaffet seg hund?

Hvorfor i all veden sa du ikke nei? Du og ungene bor vel i samme huset?

Anonymkode: a91aa...eff

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke greit at faren ignorerer barna sine, men en hund skal heller ikke bare ligge stille på plassen sin hele dagen... helt normalt at den tusler litt rundt i hjemmet sitt.

Du må også slutte å si at du er konfliktsky. For jaja, det er flere av oss, men du må likevel ta opp konfrontasjoner noen ganger. Du må si til mannen din at han må bruke tid på barna sine, selv om du synes det er ubehagelig.

Anonymkode: 9b66c...d26

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han skaffet seg hund?

Hvorfor i all veden sa du ikke nei? Du og ungene bor vel i samme huset?

Anonymkode: a91aa...eff

Jeg sa nei med stor NEI men det ble desverre trumfet igjennom

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke greit at faren ignorerer barna sine, men en hund skal heller ikke bare ligge stille på plassen sin hele dagen... helt normalt at den tusler litt rundt i hjemmet sitt.

Du må også slutte å si at du er konfliktsky. For jaja, det er flere av oss, men du må likevel ta opp konfrontasjoner noen ganger. Du må si til mannen din at han må bruke tid på barna sine, selv om du synes det er ubehagelig.

Jeg kan jo ikke slutte å være konfliktsky når det er sånn jeg er. Skal si til han at han må bruke mere tid eller bruke tid i det hele tatt med barna. Når det gjelder hunden som må få tusle rundt så er det jo nettopp det den gjør hele tiden, kan ikke ligge på plass i det hele tatt uten å få tilsnakk mange ganger før den faktisk legger seg ned

Skrevet

Hadde min mann kjøpt hund uten mitt samtykke hadde jeg flyttet

Anonymkode: 080a8...d30

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan jo ikke slutte å være konfliktsky når det er sånn jeg er. Skal si til han at han må bruke mere tid eller bruke tid i det hele tatt med barna. Når det gjelder hunden som må få tusle rundt så er det jo nettopp det den gjør hele tiden, kan ikke ligge på plass i det hele tatt uten å få tilsnakk mange ganger før den faktisk legger seg ned

Så du klarer ikke å ta deg sammen og gjøre de grep som må til for å bli mindre konfliktsky, selv når det er for dine barns beste? 

"Beklager barn, mamma er bare sånn så da kan jeg ikke kjempe for dere."

For all del, barna klarer seg nok. Men du må bestemme deg.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier slutt å SI at du er konfliktsky. Du bruker det som unnskyldning for å ikke ta tak i konflikter. Det må du bare gjøre selv om det er ubehagelig. Det var vel sånn du endte opp med å få hund også, du var for «konfliktsky» til å sette foten ned hardt.

og det men hunden, hvorfor får den tilsnakk hele tiden, det er tydelig at du ikke synes det er greit at den går rundt. Men den er en hund og må få lov til dette uten å bli kjefta på.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får det bli storkrangling da.  Er ikke farlig det. 

Anonymkode: 4e7dd...cf6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Konfliktskyhet er en tilstand som varer så lenge som du tillater. Du kan ikke bære konfliktskyheten foran deg som et skjold, det gir deg ikke fritak for å ta ansvar. Du trenger å stå opp for deg selv, og ikke minst for barna. Ta tak i dette nå, snakk med fastlegen om henvisning til psykolog, slik at du får jobbet med hvorfor du er så redd for uenighet at du lever på andre menneskers premisser.

Anonymkode: d336a...a8b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier slutt å SI at du er konfliktsky. Du bruker det som unnskyldning for å ikke ta tak i konflikter. Det må du bare gjøre selv om det er ubehagelig. Det var vel sånn du endte opp med å få hund også, du var for «konfliktsky» til å sette foten ned hardt.

og det men hunden, hvorfor får den tilsnakk hele tiden, det er tydelig at du ikke synes det er greit at den går rundt. Men den er en hund og må få lov til dette uten å bli kjefta på.

Må si du er virkelig kverulerende..jeg sier jo åpenbart at hunden går rundt hele tiden!hva forsto du ikke med det? Er forøvrig ikke jeg som har problemer med å få hunden til å gå på plassen sin det er han. En hund skal jo ha klare grenser og en fast plass i feks hundeseng i stua..slik at man ikke snubler over hunden døgnet rundt. Men du er vel uenig i det også eller? Jeg på min side liker å be hunden om å gå på plassen sin når babyen min på 8 mnd skal være på gulvet!

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Konfliktskyhet er en tilstand som varer så lenge som du tillater. Du kan ikke bære konfliktskyheten foran deg som et skjold, det gir deg ikke fritak for å ta ansvar. Du trenger å stå opp for deg selv, og ikke minst for barna. Ta tak i dette nå, snakk med fastlegen om henvisning til psykolog, slik at du får jobbet med hvorfor du er så redd for uenighet at du lever på andre menneskers premisser.

Anonymkode: d336a...a8b

Dette. Les det, ta det til deg.

Anonymkode: f95da...17a

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må si du er virkelig kverulerende..jeg sier jo åpenbart at hunden går rundt hele tiden!hva forsto du ikke med det? Er forøvrig ikke jeg som har problemer med å få hunden til å gå på plassen sin det er han. En hund skal jo ha klare grenser og en fast plass i feks hundeseng i stua..slik at man ikke snubler over hunden døgnet rundt. Men du er vel uenig i det også eller? Jeg på min side liker å be hunden om å gå på plassen sin når babyen min på 8 mnd skal være på gulvet!

Jeg er bare uenig i mye av det du sier. Du sier at hunden går rundt hele tiden, men dette sa du også som eksempel på at den er ulydig! Men dette er helt normal og sunn adferd for hunder, den skal ikke holde seg på én plass store deler av dagen som en hundeseng. Hundens plass skal være et fristed for hunden den kan trekke seg tilbake til når den ønsker å være i fred. Den skal ikke sendes dit hele tiden fordi menneskene vil ha den vekk. Da er det bedre å trene hunden til å IKKE gå enkelte plasser, som i sofaen eller at hunden ikke skal gå bort til babyen hele tiden, men begrensninger skal være unntak, ikke regelen.

Men jeg ser jo at hunden er et problem med tanke på at mannen neglisjerer barna til fordel for den. Eller det er vel mannen som er problemet egentlig, som er en så råtten far. Så ta det opp og sett krav til mannen din, men legg heller vekt på at det er tidsbruken og det manglende engasjementet i barna som er problematisk. Ikke det at hunden ikke ligger på sin faste plass.

Skrevet

Hi, du har valgt å få barn. Da valgte du også å ta ansvar for disse barna og gjøre det som er best for dem. Det gjør du ikke nå! Nå gjemmer du deg bak "jeg er en fullstendig konfliktsky person". Det du egentlig sier er at du ikke ønsker å ta ansvar for deg selv og barna dine, for du lar heller barna bli ignorert av sin egen far enn å ta det opp med ham. Å bli ignorert i eget hjem, det er ødeleggende for barna. Og du godtar det, for du er jo konfliktsky, må vite, så da trenger du ikke ta ansvar...

Som en over sier - du trenger å finne ut hvorfor du er så ekstremt konfliktsky. For det er en årsak til det! Det ligger i deg, og det er bare du som kan gjøre noe med det. Det er fullt mulig å gjøre noe med - hvis du er villig til å gjøre jobben. Jeg var veldig konfliktsky tidligere, har jobbet med meg selv, ryddet opp i årsakene til hvorfor jeg var det (barndom og selvbilde), og i dag har jeg ingen problemer med å ta opp vanskelige ting. At jeg kan grue meg og at det kan føles ubehagelig, ja, det kan det. Men det er langt mindre ubehagelig å ta tak i problemene og løse dem enn å leve på akkord med seg selv slik du gjør nå.

I tillegg til at du må ta tak i deg selv med psykolog, så er det helt tydelig at du og mannen har en elendig kommunikasjon. Og det er du ikke alene om, der er dere to. Du vet hvor du selv feiler, og det må du gjøre noe med. Men sammen trenger dere helt tydelig parterapi! Så ring legen din for å få henvisning til psykolog - og familievernkontoret for parterapi slik at dere ikke ender med å skade ungene deres!

Ta ansvar!

Anonymkode: 0824b...285

Skrevet

Å hærregud hær var jo ikke ett eneste vettig råd og få...var ute etter en måte å ta dette økende problemet opp med samboer uten at det blir krangling..tips til hvordan man tar det opp! Ikke masse drittslenging fra tullinger som henger seg opp i at jeg er konfliktsky eller tullinger som skal kverulere på om hunden får tusle rundt i huset! Hallo!! For siste gang så vandrer hunden fritt rundt i huset..og må bli bedt om å gå på plass når den skal på plass 😧 hunden har det som plummen i egget den. Og jeg trenger da f.. ikke psykolog jeg trenger råd til å ta opp et sensitivt emne. Enkelte av dere som svarer her hadde hatt godt av psykolog ser jeg jo. Avslutter denne tråden nå..ikke ett eneste råd til hvordan ta dette opp med samboer har jeg fått..så like greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...