Gå til innhold

Er solarium helt ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Soler ikke folk seg lenger?

Da jeg var yngre, solte jeg meg med jevne mellomrom, kanskje en gang i måneden på vinterhalvåret. Dette for å føle meg litt mer vel. Er det helt slutt på at folk soler seg i solarium? (Ser de fleste solariumene her i området er lagt ned.) 

Eller er det helt ut?

Anonymkode: 5d683...5d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jålete og kreftfremkallende - og selvsagt helt ut.

Anonymkode: da207...1a2

Skrevet

Det er hudkreft som er ut...

Anonymkode: 2e9de...dff

Skrevet

De fleste har heldigvis fått med seg at solarium er skadelig og kreftfremkallende.

Anonymkode: b40db...644

Skrevet

Vet noen av mine venninner soler seg i solarium. Jeg syns ikke noe om det, og må si jeg syns det får dem til å virke ganske... Enkle. 

Anonymkode: 7c4f6...417

Skrevet

Solarium er jålete. Er mye bedre og være naturlig synst jeg😊 har venninder som er på min alder som har tatt masse sol i årevis og de er veldig rynkete og masse pigmentgflekker. Er i alder 30-35

Anonymkode: 893a3...970

Skrevet

Jeg tar solarium innimellom i vinterhalvåret. Bare 10-12 min hver gang. Men jeg gjør det kun fordi jeg har noen flekker med psoriasis som holdes u sjakk på den måten. Hadde ellers aldri gjort det. 

Anonymkode: 7ebe7...6c3

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste har heldigvis fått med seg at solarium er skadelig og kreftfremkallende.

Vel, det er faktisk feil.

Sol i moderate mengder er ingenting annet enn sunt og har store helsefordeler. Det er overdreven soling som er farlig og kreftfremkallende. 

Anonymkode: 3f2d1...fc8

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, det er faktisk feil.

Sol i moderate mengder er ingenting annet enn sunt og har store helsefordeler. Det er overdreven soling som er farlig og kreftfremkallende. 

Ja, det var det jeg hadde i tankene da jeg skrev hovedinnlegget. 

Veldig stor andel av Norges befolkning mangler d-vitamin, og da må jo solarium (i små mengder, selvsagt) faktisk være helsefremmende. 

Eller...? HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig stor andel av Norges befolkning mangler d-vitamin, og da må jo solarium (i små mengder, selvsagt) faktisk være helsefremmende. 

Eller...? HI

Man får ikke d-vitamin av solarium 

Anonymkode: c6cd3...d91

Skrevet

Tran er kulere en kreft og rynker ✌️

Anonymkode: 39744...ba2

Skrevet

Risikoen for melanom (hudkreft) øker med 16 prosent for de som har brukt solarium, og jo mer solarium desto større er risikoen. Aller verst er solariebruk for de under 35 år, dessverre er det slik i Norge at det er nettopp de som bruker det mest

http://www.kk.no/livstil/sa-lite-solarium-bor-du-ta-67815440

Statens strålevern fraråder all bruk av solarium. Kunstig soling fører til at du får økt UV-dose på toppen av UV-dosen du får fra den naturlige solen. Dermed øker risikoen for tidlig aldring av huden og for hudkreft.

https://www.nrk.no/livsstil/farlig-med-solarium_-1.1314163

Anonymkode: 3567d...39b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Risikoen for melanom (hudkreft) øker med 16 prosent for de som har brukt solarium, og jo mer solarium desto større er risikoen. Aller verst er solariebruk for de under 35 år, dessverre er det slik i Norge at det er nettopp de som bruker det mest

http://www.kk.no/livstil/sa-lite-solarium-bor-du-ta-67815440

Statens strålevern fraråder all bruk av solarium. Kunstig soling fører til at du får økt UV-dose på toppen av UV-dosen du får fra den naturlige solen. Dermed øker risikoen for tidlig aldring av huden og for hudkreft.

https://www.nrk.no/livsstil/farlig-med-solarium_-1.1314163

Anonymkode: 3567d...39b

Linkene du viser til er gamle. Den siste er fra 2004. 

Jeg tror man selv kan «velge» hva man vil tro på av forskning. Selv mangler jeg d-vitamin, og jeg spiser både tran og fet fisk. I mitt tilfelle tror jeg faktisk at litt solarium, kanskje en gang i måneden eller sjeldnere, kan være gunstig. 

HI

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller...? HI

Ja. 

Sol i svært moderate mengder gir tilstrekkelig D- vitamin, hjelper mot psoriasis og atopisk eksem, og beskytter også noe mot vinterdepresjon og søvnproblemer. For lite sol øker faktisk faren for en rekke kreftformer og for tidlig død.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man får ikke d-vitamin av solarium 

Anonymkode: c6cd3...d91

Jo

Skrevet

Tar aldri solarium, men i svangerskap har jeg alltid lyst. Bare for å føle på varmen og få lyset. Tenker at det sikkert er trygt med sunblock (har det helt fint med vintergusten hud), men tørr til syvende og sist ikke. Mangler ikke dvitamin heller.

Anonymkode: 04624...b6f

Skrevet

"- Et solariumsbesøk øker sjansen for hudkreft av type plateepitel karsinom med 67 prosent, og risikoen for føflekkreft med 20 prosent. I 2009 klassifiserte WHO solarium som like ille som røyk, i forbindelse med kreft.

Folk som har brukt solarium ti ganger eller mer har enn 34 prosent større sjanse for å utvikle hudkreft enn de som aldri har brukt solarium. - Flere utvikler hudkreft på grunn av solarium, enn folk som utvikler lungekreft av røyk, sier Zangani, og viser til tall fra den amerikanske hudlegeorganisasjonen. Tallene er publisert på Skincancer.org." Dr Michael Zangani, Rikshospitalet 2015.

(jeg fikk ikke til å lage link til denne)

En annen:

http://tidsskriftet.no/2012/06/kommentarartikkel/solarium-er-ikke-sunt

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"- Et solariumsbesøk øker sjansen for hudkreft av type plateepitel karsinom med 67 prosent, og risikoen for føflekkreft med 20 prosent. I 2009 klassifiserte WHO solarium som like ille som røyk, i forbindelse med kreft.

Folk som har brukt solarium ti ganger eller mer har enn 34 prosent større sjanse for å utvikle hudkreft enn de som aldri har brukt solarium. - Flere utvikler hudkreft på grunn av solarium, enn folk som utvikler lungekreft av røyk, sier Zangani, og viser til tall fra den amerikanske hudlegeorganisasjonen. Tallene er publisert på Skincancer.org." Dr Michael Zangani, Rikshospitalet 2015.

(jeg fikk ikke til å lage link til denne)

En annen:

http://tidsskriftet.no/2012/06/kommentarartikkel/solarium-er-ikke-sunt

Jo, men igjen. Linken du viser til er fem år gammel. Nyere forskning viser at det er ikke så ille likevel. Se linken til NRK litt høyere opp der en kreftforsker uttaler seg. 

HI

Skrevet

Det eneste argumentet jeg har hørt om som gjør somarium "sunt" er det med dvitaminer. En kan fint få masse dvitaminer OG hudkreft av det. Det ene utelukker ikke det andre. 

Anonymkode: 04624...b6f

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men igjen. Linken du viser til er fem år gammel. Nyere forskning viser at det er ikke så ille likevel. Se linken til NRK litt høyere opp der en kreftforsker uttaler seg. 

HI

Meningen til én forsker veier ikke like tungt som WHO som er basert på studier. I forskningsverdenen er 5 år gamle studier innafor.

I den samme linken som denne kreftforskeren uttaler seg står det at Folkehelseinstituttet ønsker et forbud og Helsedirektoratet frårader bruk av solarium.

Tror det er ganske klart og tydelig at du ikke burde bruke solarium, men det virker som om du har bestemt deg for at det du har lyst til veier tyngre enn forskning.

Endret av Pobie
Skrevet

Tror jeg heller ville bli sett på vei inn til kondomeriet enn solstudie ;)

Anonymkode: 9a539...5b6

Skrevet

Jeg har aldri tatt sol solarium. Rett og slett fordi jeg blir rosa - ikke brun - av sol generelt. Solbrent eller ei. Mange av mine venninner derimot, har tatt hyppig solarium siden ungdommen. Det var veldig populært på 90-tallet da vi var ungdommer. Det å være brun blir etter hvert en slags avhengighet for mange. De samme venninnene ligger til soling hele sommeren uten særlig solbeskyttelse. Joda, de var fresh, brun og fin fra 15-30. Men nå når vi nærmer oss 40-tallet er det veldig tydelig hvem av oss som har grillet seg i solarium og ikke. "Solariumsrynker"/rosinhud, spesielt i ansikt og bryst der huden er tynn og pigmentflekker. Ingen av dem har heldigvis fått hudkreft, bank i bordet.

Anonymkode: 27376...356

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...