Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #1 Skrevet 14. januar 2018 Som kronisk syk har jeg gått hjemme i 3 år. Januar i fjor ble jeg verre pga en "ny" sykdom, den er veldig sjelden (gidder ikke nevne diagnosen for vil ikke kjennes igjen) og jeg som bor nordpå forholder meg til Rikshospitalet da mitt lokalsykehus ikke kan sykdommen godt nok. Den sykdommen som jeg har hatt i 3 år ganske vanlig men i forskjellig grad, jeg er hardt rammet. På et møte med min veileder hos NAV denne uken sa hun at hun ønsker at min fastlege sender alle epikriser og annet relevant til en NAV-lege som vurderer om annet kan gjøres. Helt greit for meg. Jeg spurte litt om legen og det er en helt vanlig allmennlege og fastlege. Da måtte jeg le litt (egentlig mye), en helt vanlig allmennlege skal vurdere min veldig sjeldne sykdom som det er 99% sjanse for at han ikke har hørt om. Fastlegen min som har vært fastlege i mange år hadde aldri hørt om sykdommen før jeg fikk den i 2013 (men den gikk i dvale og dukket opp igjen januar 2017 og da mye verre), og har ennå ingen andre pasienter med den sykdommen. Nevrologen min har kun hatt en pasient tidligere med denne sykdommen og dette er et stort sykehus som dekker et stort område, dvs mye folk. Så jeg er veldig spent på hva denne allmennlegen kommer frem til, jeg vet egentlig svaret allerede 😂 Fordi det er fint lite å gjøre. Noen som har vært i samme/lignende situasjon? Kom NAV-legen med noe fornuftig? Det er ikke snakk om uføretrygd ennå. Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #2 Skrevet 14. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som kronisk syk har jeg gått hjemme i 3 år. Januar i fjor ble jeg verre pga en "ny" sykdom, den er veldig sjelden (gidder ikke nevne diagnosen for vil ikke kjennes igjen) og jeg som bor nordpå forholder meg til Rikshospitalet da mitt lokalsykehus ikke kan sykdommen godt nok. Den sykdommen som jeg har hatt i 3 år ganske vanlig men i forskjellig grad, jeg er hardt rammet. På et møte med min veileder hos NAV denne uken sa hun at hun ønsker at min fastlege sender alle epikriser og annet relevant til en NAV-lege som vurderer om annet kan gjøres. Helt greit for meg. Jeg spurte litt om legen og det er en helt vanlig allmennlege og fastlege. Da måtte jeg le litt (egentlig mye), en helt vanlig allmennlege skal vurdere min veldig sjeldne sykdom som det er 99% sjanse for at han ikke har hørt om. Fastlegen min som har vært fastlege i mange år hadde aldri hørt om sykdommen før jeg fikk den i 2013 (men den gikk i dvale og dukket opp igjen januar 2017 og da mye verre), og har ennå ingen andre pasienter med den sykdommen. Nevrologen min har kun hatt en pasient tidligere med denne sykdommen og dette er et stort sykehus som dekker et stort område, dvs mye folk. Så jeg er veldig spent på hva denne allmennlegen kommer frem til, jeg vet egentlig svaret allerede 😂 Fordi det er fint lite å gjøre. Noen som har vært i samme/lignende situasjon? Kom NAV-legen med noe fornuftig? Det er ikke snakk om uføretrygd ennå. Anonymkode: 34de1...c35 Legen på nav har nok et telefonapparat som han/hun kan benytte og så ringe til de som lan sykdommen og få opplysninger derfra👍🏼 Allmennleger er ikke så dumme som du skal ha det til. Anonymkode: 03af3...bf9
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #3 Skrevet 14. januar 2018 Jeg er litt i samme situasjon. Har ikke fått en diagnose enda, selv etter fire år i utredning, fordi de kan lite eller ingenting om hva det er som feiler meg. To ganger har saksbehandler sagt at hun vil ta opp saken med Nav-legen, at denne kanskje kunne ha noen gode innspill å komme med.. Jeg har sagt at de gjerne må gjøre det, men at jeg tviler på at Nav-legen noen gang har vært borti noen med lignende problem eller kan det biokjemiske som ligger bak akkurat dette. Det har aldri blitt noe mer ut av dette enn at Nav-legen tydeligvis har sagt til saksbehandler at han ikke vet noe om det. Har visst sagt så lite at jeg ikke en gang får noen klare svar på hva legen sa. Så ikke noe mer har skjedd, jeg har fått forlenget aap hver gang til nå. Anonymkode: 47729...2f2
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #4 Skrevet 14. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legen på nav har nok et telefonapparat som han/hun kan benytte og så ringe til de som lan sykdommen og få opplysninger derfra👍🏼 Allmennleger er ikke så dumme som du skal ha det til. Anonymkode: 03af3...bf9 skjønner at de kan ringe folk men uansett, det er fint lite han kan komme med når det gjelder den ene syndommen. Det er en umulig sykdom for å si det sånn. Ingen kur, ingen som vet hvorfor den dukker opp, ingen smertelindring som funker og mere dritt. Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #5 Skrevet 14. januar 2018 Allmennleger kan ting de og. Nav-legene har nok vært borte i mange forskjellige kroniske sykdommer ettersom de jobber spesifikt ut mot denne typen sykdommer. De har nok mer erfaring enn du tror. Anonymkode: c0c26...c8c
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #6 Skrevet 14. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er litt i samme situasjon. Har ikke fått en diagnose enda, selv etter fire år i utredning, fordi de kan lite eller ingenting om hva det er som feiler meg. To ganger har saksbehandler sagt at hun vil ta opp saken med Nav-legen, at denne kanskje kunne ha noen gode innspill å komme med.. Jeg har sagt at de gjerne må gjøre det, men at jeg tviler på at Nav-legen noen gang har vært borti noen med lignende problem eller kan det biokjemiske som ligger bak akkurat dette. Det har aldri blitt noe mer ut av dette enn at Nav-legen tydeligvis har sagt til saksbehandler at han ikke vet noe om det. Har visst sagt så lite at jeg ikke en gang får noen klare svar på hva legen sa. Så ikke noe mer har skjedd, jeg har fått forlenget aap hver gang til nå. Anonymkode: 47729...2f2 Huff jeg vet hvordan det er med å slite med å få en diagnose Det er tøft. Den andre sykdommen min er kronisk migrene men ingen leger el nevrologer her jeg bor tok meg seriøst så det tok 4.5 år å få diagnosen. Håper de finner ut av deg veldig snart! Takk for svar ! Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #7 Skrevet 14. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Allmennleger kan ting de og. Nav-legene har nok vært borte i mange forskjellige kroniske sykdommer ettersom de jobber spesifikt ut mot denne typen sykdommer. De har nok mer erfaring enn du tror. Anonymkode: c0c26...c8c men han må ha kunnskap om min sykdom og det må han sette seg inn i, er ikke noe å gjøre med den. Som sagt den er veldig sjelden Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #8 Skrevet 14. januar 2018 Jeg tror nok det like mye er snakk om at nav-legen skal samle trådene. Når det over flere år har vært flere sykehusbesøk, legebesøk, epikriser og legeattester må noen som også er lege sette seg ned med alle papirene og samle trådene litt i saken din. Jeg er 100% ufør, men i løpet at min utredning var jeg jo innom fire-fem avdelinger på sykehus, det ble skrevet attester og epikriser av flere forskjellige spesialister osv. I mitt tilfelle var det fastlegen min som skrev den endelige avklaringne om min helse, men han snakket jo med både nav-legen og saksbehandleren min før han skrev den. Så samlet han alt sammen i en endelig attest som ble lagt inn i nav-systemet. Anonymkode: 7250a...403
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #9 Skrevet 14. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: skjønner at de kan ringe folk men uansett, det er fint lite han kan komme med når det gjelder den ene syndommen. Det er en umulig sykdom for å si det sånn. Ingen kur, ingen som vet hvorfor den dukker opp, ingen smertelindring som funker og mere dritt. Anonymkode: 34de1...c35 Poenget er vel at legen til nav må vurdere og prøve ut diverse før du kan få innvilget uføretrygd. Å latterliggjøre jobben de gjør er maksimalt umodent. Anonymkode: 03af3...bf9
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #10 Skrevet 14. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: men han må ha kunnskap om min sykdom og det må han sette seg inn i, er ikke noe å gjøre med den. Som sagt den er veldig sjelden Anonymkode: 34de1...c35 Du har ikke gitt legen en sjanse en gang😂 Anonymkode: c0c26...c8c
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #11 Skrevet 14. januar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff jeg vet hvordan det er med å slite med å få en diagnose Det er tøft. Den andre sykdommen min er kronisk migrene men ingen leger el nevrologer her jeg bor tok meg seriøst så det tok 4.5 år å få diagnosen. Håper de finner ut av deg veldig snart! Takk for svar ! Anonymkode: 34de1...c35 Takk for det Og til dere andre som mener Hi er negativ eller latterliggjør Nav-legen... dere har tydeligvis ikke vært borti det å ha svært sjeldne diagnoser. Jeg kom på en ting til min saksbehandler sa Nav-legen sa - "det er ingen vits i å ringe rundt, for det er jo bare Riksen som ev. kan noe om dette, og der følges hun opp allerede". Det er ikke snakk om å nedvurdere fastleger eller Nav-leger. Det har kun med å forholde seg til fakta å gjøre. Er det man feiler så sært at legene knapt har hørt om det en gang, så kan man ikke forvente at de kan nok om det heller. Spesielt ikke når de som skal være spesialister på det i landet heller ikke kan mye om det, eller ikke har særlig erfaring med det. Da kan man ikke forvente at en vanlig fastlege eller Nav-lege vet noe om det. Leger kan være kjempedyktige likevel, men man kan ikke forvente at de kan mye om slike svært sjeldne og gjerne sære diagnoser. Det er bare fakta. For min del vil det å sette seg inn i alt de må for å kunne komme med fornuftige tilbakemeldinger være så krevende at det i praksis ikke vil være mulig for hverken en fastlege eller Nav-lege å gjøre det, fordi det er informasjon som er vanskelig tilgjengelig bortsett fra det mest overfladiske kunnskapen. Og med kun overfladisk kunnskap om det aktuelle har man ikke noe å bidra med. Spesielt ikke når spesialistene som kan litt om det heller ikke greier å finne ut av det. At Hi lurer på hva som ev. skjer når Nav-legen skal se på saken hennes, det er ikke rart, fordi man er avhengig av Nav når man er for syk til å jobbe. Da er man også avhengig av at riktige bestemmelser tas, at det som bestemmes gjøres på riktig grunnlag. Når man da vet at de ikke sitter på kunnskapen som skal til, da er det naturlig å føle en spenning på hva Nav, som sitter med så mye makt over ditt liv, kan komme til å gjøre og vedta. Hvis man skulle være så uheldig at Nav gjøre et feilaktig vedtak basert på synsing eller feil opplysninger så er det ikke "bare" å få det omgjort, selv om man kan bevise at det er gjort feil. Da risikerer man i verste fall å gå uten inntekt i mange måneder, fordi klagene tar lang tid å behandle. Det vil igjen være enormt energitappende når man allerede er for syk til å fungere i hverdagen. Hi - håper din fastlege setter seg inn i diagnosen din. Om du er litt frempå og har informasjon om diagnosen selv, så kan du også gi dette til saksbehandler på Nav som så kan gi det til Nav-legen. Anonymkode: 47729...2f2
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #12 Skrevet 14. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror nok det like mye er snakk om at nav-legen skal samle trådene. Når det over flere år har vært flere sykehusbesøk, legebesøk, epikriser og legeattester må noen som også er lege sette seg ned med alle papirene og samle trådene litt i saken din. Jeg er 100% ufør, men i løpet at min utredning var jeg jo innom fire-fem avdelinger på sykehus, det ble skrevet attester og epikriser av flere forskjellige spesialister osv. I mitt tilfelle var det fastlegen min som skrev den endelige avklaringne om min helse, men han snakket jo med både nav-legen og saksbehandleren min før han skrev den. Så samlet han alt sammen i en endelig attest som ble lagt inn i nav-systemet. Anonymkode: 7250a...403 Ja kanskje det er kjekt for NAV å samle trådene. Min veileder skjønner ingenting av min sjeldne sykdom uansett hvor enkelt jeg forklarer det. Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #13 Skrevet 14. januar 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for det Og til dere andre som mener Hi er negativ eller latterliggjør Nav-legen... dere har tydeligvis ikke vært borti det å ha svært sjeldne diagnoser. Jeg kom på en ting til min saksbehandler sa Nav-legen sa - "det er ingen vits i å ringe rundt, for det er jo bare Riksen som ev. kan noe om dette, og der følges hun opp allerede". Det er ikke snakk om å nedvurdere fastleger eller Nav-leger. Det har kun med å forholde seg til fakta å gjøre. Er det man feiler så sært at legene knapt har hørt om det en gang, så kan man ikke forvente at de kan nok om det heller. Spesielt ikke når de som skal være spesialister på det i landet heller ikke kan mye om det, eller ikke har særlig erfaring med det. Da kan man ikke forvente at en vanlig fastlege eller Nav-lege vet noe om det. Leger kan være kjempedyktige likevel, men man kan ikke forvente at de kan mye om slike svært sjeldne og gjerne sære diagnoser. Det er bare fakta. For min del vil det å sette seg inn i alt de må for å kunne komme med fornuftige tilbakemeldinger være så krevende at det i praksis ikke vil være mulig for hverken en fastlege eller Nav-lege å gjøre det, fordi det er informasjon som er vanskelig tilgjengelig bortsett fra det mest overfladiske kunnskapen. Og med kun overfladisk kunnskap om det aktuelle har man ikke noe å bidra med. Spesielt ikke når spesialistene som kan litt om det heller ikke greier å finne ut av det. At Hi lurer på hva som ev. skjer når Nav-legen skal se på saken hennes, det er ikke rart, fordi man er avhengig av Nav når man er for syk til å jobbe. Da er man også avhengig av at riktige bestemmelser tas, at det som bestemmes gjøres på riktig grunnlag. Når man da vet at de ikke sitter på kunnskapen som skal til, da er det naturlig å føle en spenning på hva Nav, som sitter med så mye makt over ditt liv, kan komme til å gjøre og vedta. Hvis man skulle være så uheldig at Nav gjøre et feilaktig vedtak basert på synsing eller feil opplysninger så er det ikke "bare" å få det omgjort, selv om man kan bevise at det er gjort feil. Da risikerer man i verste fall å gå uten inntekt i mange måneder, fordi klagene tar lang tid å behandle. Det vil igjen være enormt energitappende når man allerede er for syk til å fungere i hverdagen. Hi - håper din fastlege setter seg inn i diagnosen din. Om du er litt frempå og har informasjon om diagnosen selv, så kan du også gi dette til saksbehandler på Nav som så kan gi det til Nav-legen. Anonymkode: 47729...2f2 tusen takk! Du har virkelig skjønt greia, og alt du skriver er så rett Det er så lett for friske folk å ikke skjønne, de trur ofte at sykdommer er svart-hvite. Venner av meg trudde at jeg ble frisk når jeg fikk min første forebyggende migrenemedisin, men den funka ikke. Nr 4 funka. Det er kun Riksen som er dyktig på denne diagnosen, så hvordan skal en allmennlege finne på noe som Riksen ikke vet? Sykdommen er sånn at forskerne bare klør seg i hodet, så om denne legen finner noe som jeg og Riksen ikke allerede vet om så er det faktisk en medisinsk sensasjon og noe han bør skrive en om og få gjøre det som gjøres så det han har funnet blir en del av behandlingen for denne sykdommen. Jeg har snakket med amerikanere (der kan de ofte mer enn helse norge) og samme greia er der. Man møter så mange udugelige nevrologer, og fint lite kan gjøre. Det store flertallet blir ufør pga daglige smerter som er veldig intense. Her og nå murrer det bare men "trudde jeg skulle dø" tidligere i dag. Fastlegen min er super og har satt seg inn i sykdommen ja Det er hun jo pliktig til. Jeg har lest mange faglige artikler, få norske, men har en om utredning og behandling. Der står det jo at det ikke er mye som kan gjøres :/ Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #14 Skrevet 14. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du har ikke gitt legen en sjanse en gang😂 Anonymkode: c0c26...c8c det er en medisinsk sensasjon om denne legen kommer med noe som Riksen ikke vet, for Riksen vet alt Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #15 Skrevet 14. januar 2018 Du har misforstått hva nav-legen skal gjøre. Hun skal ikke finne kur eller behandling for deg, men å vurdere sannsynlighet for arbeidsevne. En genetiker vet nok mindre om arbeidsevne enn nav-legen. Ellers må jeg kommentere at du har en utrolig defensiv væremåte som garantert gir deg mindre goodwill og fordeler.. Anonymkode: 324ac...5d5
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #16 Skrevet 14. januar 2018 Rådgivende lege hos NAV brukes rett som det er i saker der veileder er usikker på om det er hensiktsmessig eller mulig med tiltak, ny aktivitetsplan eller om det har noe for seg å vente på annen type behandling dom kan tenkes å bedre arbeidsevnen. NAV-legen skal ikke vurdere om diagnosen din er riktig eller komme med noen revolusjonerende plan for behandling. Legen vurderer de legeerklæringene du har fått fra fastlege og spesialister og vurderer om du kan regnes som ferdig avklart, enten det da konkluderes med restarbeidsevne eller at du bør søke ufør. Anonymkode: da84e...c3f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #17 Skrevet 14. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for det Og til dere andre som mener Hi er negativ eller latterliggjør Nav-legen... dere har tydeligvis ikke vært borti det å ha svært sjeldne diagnoser. Jeg kom på en ting til min saksbehandler sa Nav-legen sa - "det er ingen vits i å ringe rundt, for det er jo bare Riksen som ev. kan noe om dette, og der følges hun opp allerede". Det er ikke snakk om å nedvurdere fastleger eller Nav-leger. Det har kun med å forholde seg til fakta å gjøre. Er det man feiler så sært at legene knapt har hørt om det en gang, så kan man ikke forvente at de kan nok om det heller. Spesielt ikke når de som skal være spesialister på det i landet heller ikke kan mye om det, eller ikke har særlig erfaring med det. Da kan man ikke forvente at en vanlig fastlege eller Nav-lege vet noe om det. Leger kan være kjempedyktige likevel, men man kan ikke forvente at de kan mye om slike svært sjeldne og gjerne sære diagnoser. Det er bare fakta. For min del vil det å sette seg inn i alt de må for å kunne komme med fornuftige tilbakemeldinger være så krevende at det i praksis ikke vil være mulig for hverken en fastlege eller Nav-lege å gjøre det, fordi det er informasjon som er vanskelig tilgjengelig bortsett fra det mest overfladiske kunnskapen. Og med kun overfladisk kunnskap om det aktuelle har man ikke noe å bidra med. Spesielt ikke når spesialistene som kan litt om det heller ikke greier å finne ut av det. At Hi lurer på hva som ev. skjer når Nav-legen skal se på saken hennes, det er ikke rart, fordi man er avhengig av Nav når man er for syk til å jobbe. Da er man også avhengig av at riktige bestemmelser tas, at det som bestemmes gjøres på riktig grunnlag. Når man da vet at de ikke sitter på kunnskapen som skal til, da er det naturlig å føle en spenning på hva Nav, som sitter med så mye makt over ditt liv, kan komme til å gjøre og vedta. Hvis man skulle være så uheldig at Nav gjøre et feilaktig vedtak basert på synsing eller feil opplysninger så er det ikke "bare" å få det omgjort, selv om man kan bevise at det er gjort feil. Da risikerer man i verste fall å gå uten inntekt i mange måneder, fordi klagene tar lang tid å behandle. Det vil igjen være enormt energitappende når man allerede er for syk til å fungere i hverdagen. Hi - håper din fastlege setter seg inn i diagnosen din. Om du er litt frempå og har informasjon om diagnosen selv, så kan du også gi dette til saksbehandler på Nav som så kan gi det til Nav-legen. Anonymkode: 47729...2f2 Og man lurer på hva som skjer videre når man skriver «ler så jeg griner» med en smiley etter man har skrevet at man vet at den legen ikke kan noe om det og i tillegg skriver at hun måtte le veldig da hun på nav sa hun skulle snakke med legen? Å lure på hva som skjer videre er en ting, men å skrive at man sitter på et nav-kontor og ler og skriver et innlegg der hun ler av det hele fordi sykdommen hennes er så sjelden og ingen kan noe om den er virkelig umodent. Det finnes mange mer modne måter å ta dette på. Feks å spørre hva denne legen hos nav nå har i oppgave. I stedet for å si «Hahaha! Han kan inne gjøre en drktt, for han kan garantert ikke noe om dette! Hahaha!». Ser forskjellen? Innlegget er skrevet for å latterliggjøre og det ER umodent Anonymkode: 03af3...bf9
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #18 Skrevet 15. januar 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har misforstått hva nav-legen skal gjøre. Hun skal ikke finne kur eller behandling for deg, men å vurdere sannsynlighet for arbeidsevne. En genetiker vet nok mindre om arbeidsevne enn nav-legen. Ellers må jeg kommentere at du har en utrolig defensiv væremåte som garantert gir deg mindre goodwill og fordeler.. Anonymkode: 324ac...5d5 Nei jeg har ikke misforstått. Veileder sa at legen skal vurdere om noe annet kan gjøres med mine sykdommen og at uføretrygd og arbeidsevnekartlegging (el hva det kalles) er uaktuelt ennå. Når hun nevnte NAV-legen så trudde jeg det samme som deg, at det har med arbeidseven å gjøre men veileder sa nei. Beklager om du syns jeg er frekk men jeg må da få lov å fortelle at det er faktisk ikke noe denne NAV-legen kan komme med som Riksen ikke vet Hva mener du med genetiker? Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #19 Skrevet 15. januar 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Og man lurer på hva som skjer videre når man skriver «ler så jeg griner» med en smiley etter man har skrevet at man vet at den legen ikke kan noe om det og i tillegg skriver at hun måtte le veldig da hun på nav sa hun skulle snakke med legen? Å lure på hva som skjer videre er en ting, men å skrive at man sitter på et nav-kontor og ler og skriver et innlegg der hun ler av det hele fordi sykdommen hennes er så sjelden og ingen kan noe om den er virkelig umodent. Det finnes mange mer modne måter å ta dette på. Feks å spørre hva denne legen hos nav nå har i oppgave. I stedet for å si «Hahaha! Han kan inne gjøre en drktt, for han kan garantert ikke noe om dette! Hahaha!». Ser forskjellen? Innlegget er skrevet for å latterliggjøre og det ER umodent Anonymkode: 03af3...bf9 Nei du velger å tolke hovedinnlegget på DIN måte. Jeg ville ha svar fra folk som har opplevd det samme. Og den sykdommen jeg har er helt håpløs. Riksemæn vet alt om den så NAV-legen kan ikke komme med noe som Riksen ikke vet Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #20 Skrevet 15. januar 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Rådgivende lege hos NAV brukes rett som det er i saker der veileder er usikker på om det er hensiktsmessig eller mulig med tiltak, ny aktivitetsplan eller om det har noe for seg å vente på annen type behandling dom kan tenkes å bedre arbeidsevnen. NAV-legen skal ikke vurdere om diagnosen din er riktig eller komme med noen revolusjonerende plan for behandling. Legen vurderer de legeerklæringene du har fått fra fastlege og spesialister og vurderer om du kan regnes som ferdig avklart, enten det da konkluderes med restarbeidsevne eller at du bør søke ufør. Anonymkode: da84e...c3f Joda i dette tilfellet skal legen vurdere om noe annet kan gjøres Jeg trudde det samme som deg at det hadde med arbeidsevnen min å gjøre men veileder sa nei til det. Det at NAV-leger vurderer hva som kan gjøres er ganske nytt, ei venninne sa at det kom for ca 2 år siden. Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #21 Skrevet 15. januar 2018 Det med at NAV-legen vurderer diagnosene er ganske nytt som sagt men det gjøres ikke i alle tilfeller. Jeg pratet i går med to uføre som jeg kjenner og som ble uføre i 2017 og dette ble ikke gjort med dem. Men ei venninne av meg har hørt om dette selv om hun ikke har vært igjennom det selv. Hi Anonymkode: 34de1...c35
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #22 Skrevet 15. januar 2018 Du har en vanvittig nedlatende holdning. Personlig er jeg glad for at Nav stiller med leger som potensielt kan avverge at folk får utbetalt masse penger fra fellesskapet når det ikke er nødvendig. Neidaaaah, jeg sier ikke at det gjelder deg med det må være like regler for alle. Anonymkode: 3451e...48c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #23 Skrevet 15. januar 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Og man lurer på hva som skjer videre når man skriver «ler så jeg griner» med en smiley etter man har skrevet at man vet at den legen ikke kan noe om det og i tillegg skriver at hun måtte le veldig da hun på nav sa hun skulle snakke med legen? Å lure på hva som skjer videre er en ting, men å skrive at man sitter på et nav-kontor og ler og skriver et innlegg der hun ler av det hele fordi sykdommen hennes er så sjelden og ingen kan noe om den er virkelig umodent. Det finnes mange mer modne måter å ta dette på. Feks å spørre hva denne legen hos nav nå har i oppgave. I stedet for å si «Hahaha! Han kan inne gjøre en drktt, for han kan garantert ikke noe om dette! Hahaha!». Ser forskjellen? Innlegget er skrevet for å latterliggjøre og det ER umodent Anonymkode: 03af3...bf9 Jeg tror du misforstår HI når det kommer til den smileyen. Jeg tolker henne ikke som om hun ler av hverken Nav eller Nav-legen eller fastleger. Og absolutt ikke som en latterliggjøring. Men kanskje må man stå midt i det for å forstå det. Hi er kanskje en av to i landet som har sin diagnose, eller i hvert fall en av svært få. Det er en svært sjelden og sær sykdom som de fleste leger aldri har hørt om, og trolig bare et fåtall spesialister som jobber med det. Når det så blir sagt at en allmennlege man må anta ikke har noen som helst kunnskap om sykdommen sies å skulle vurdere hva som kan gjøres i hennes tilfelle, da blir det bare et slags komisk faktum at det er ytterst minimale sjanser for at denne legen kan ha noe som helst konstruktivt å komme med når det kommer til behandling. Å samle trådene i saken, vurdere ev. arbeidsevne ut fra spesialisterklæringene, det er klart denne kan gjøre og ha et forhold til. Men det å komme med noe nytt mtp. behandling... det blir dessverre så håpløst optimistisk (eller som Hi selv skrev, en sensasjon) at det blir komisk når man står midt i det. Det er bare en realitet at denne legen mest trolig ikke har noe konstruktivt å komme med mtp. behandling, en realitet som ikke latterliggjør legen, men som for pasienten blir komisk når noen mener legen kan gjøre det. Fordi pasienten er klar over at selv ikke de som har mest kunnskap om det i landet har noe å komme med på det området. Jeg er helt sikker på at INGEN ville vært mer lykkelig enn Hi hvis mot all formodning denne Nav-legen tilfeldigvis sitter inne med kunnskap om en diagnose de fleste allmennleger og spesialister aldri har hørt om, og i tillegg hadde hørt om noe revolusjonerende som kunne være til hjelp for henne! Galgenhumor er det jeg leser av His smiley. Og den humoren går egentlig mest ut fra henne selv og hennes situasjon, helt uten latterliggjøring av leger generelt eller denne Nav-legen spesielt. Av og til er galgenhumor en måte å greie å møte de utfordringene man møter som svært syk og til og med syk med noe svært få leger kan noe som helst om. Man blir ofte ganske kald realist mtp. hva legene kan gjøre. Og innimellom står valget mellom å bli deprimert eller å hoste opp galgenhumoren og le litt av hele situasjonen. Hi velger det siste, og det er positivt for henne. Det betyr ikke at hun ler av noen fagpersoner, langt mindre at hun ler av dem når hun forholder seg til dem. Man kan fint opptre høflig og korrekt og likevel ha en realistisk forventning om ting, samt at man kan benytte seg av galgenhumor privat for å takle situasjonen. Jeg har ledd flere ganger selv, jeg, når jeg har gått fra nok et sykehusbesøk hvor jeg har fått time til en lege som ikke kan noe som helst om det som feiler meg, ikke en gang det aller mest elementære. Når jeg da har ventet et halvt til ett år på den timen, og den viser seg å være helt bortkastet (og legen kanskje til og med har innrømmet det selv), og du vet at du skal vente et halvt til ett år på neste time hos en som forhåpentligvis kanskje i det minste vet bitte-bittelitt om det som feiler.... da har man egentlig valget mellom gråte i frustrasjon og bli deprimert... eller akseptere at slik er det og få frem galgenhumoren og le av det hele. Depresjon er bare ødeleggende. Galgenhumoren som man tar ut privat kan få en til å holde seg oppe psykisk. Ikke noe av det Hi har skrevet er umodent, tvert imot. Anonymkode: 47729...2f2
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #24 Skrevet 15. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det med at NAV-legen vurderer diagnosene er ganske nytt som sagt men det gjøres ikke i alle tilfeller. Jeg pratet i går med to uføre som jeg kjenner og som ble uføre i 2017 og dette ble ikke gjort med dem. Men ei venninne av meg har hørt om dette selv om hun ikke har vært igjennom det selv. Hi Anonymkode: 34de1...c35 Samme sa min saksbehandler i fjor da hun skulle spørre Nav-legen. Anonymkode: 47729...2f2
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #25 Skrevet 15. januar 2018 Vel jeg ble ufør i 2014 og da vurderte navlegen situasjonen før jeg søkte om ufør. det finnes mange sjeldne sykdommer, det høres ut som om du tror du er den eneste som har en. Navlegen skal ikke gjøre mirakler, han ser på saken og så kan det hende du får klarsignal til å søke ufør. Anonymkode: 5a9c6...089
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå