Gå til innhold

Shit så dyrt det er å leie hytte i ferier...

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da sier det litt om meg da, uten at du kjenner meg. Men da sitter dere kanskje med mye penger da som gjerne hadde brukt 20 000,- på en uke, det gjør ikke vi. Og det må da være lov å spørre om hvorfor prisen er så høy når man aldri selv har leid ut noe og vet hvordan det er. Beklager dette, ikke meningen å tråkke på noens tær eller virke selvsentrert. Igjen, det var bare et spørsmål om hva som ligger bak en høy pris.

Hi

Anonymkode: 21caa...cad

De fleste som skal leie ut orienterer seg i markedet og ser på tilsvarende hytter i samme område. Så regner de ut hva de sitter igjen med av fortjeneste, vurderer så om det er verd det. Finner de ut at det er verd det legges hytten ut for leie. Det er ikke verre enn tilbud og etterspørsel. De som legger ut hytten for leie gjør det for å tjene på det og da tar man det man kan få.  

Anonymkode: 3f74d...fd2

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste som skal leie ut orienterer seg i markedet og ser på tilsvarende hytter i samme område. Så regner de ut hva de sitter igjen med av fortjeneste, vurderer så om det er verd det. Finner de ut at det er verd det legges hytten ut for leie. Det er ikke verre enn tilbud og etterspørsel. De som legger ut hytten for leie gjør det for å tjene på det og da tar man det man kan få.  

Anonymkode: 3f74d...fd2

Takk for svar😊

Hi

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da sier det litt om meg da, uten at du kjenner meg. Men da sitter dere kanskje med mye penger da som gjerne hadde brukt 20 000,- på en uke, det gjør ikke vi. Og det må da være lov å spørre om hvorfor prisen er så høy når man aldri selv har leid ut noe og vet hvordan det er. Beklager dette, ikke meningen å tråkke på noens tær eller virke selvsentrert. Igjen, det var bare et spørsmål om hva som ligger bak en høy pris.

Hi

Joda .. lov å lure på slikt .. men er litt merkelig at du ikke klarer å tenke ut selv hvorfor det er så dyrt .. l

Anonymkode: 81105...a98

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda .. lov å lure på slikt .. men er litt merkelig at du ikke klarer å tenke ut selv hvorfor det er så dyrt .. l

Anonymkode: 81105...a98

Ja, da er det merkelig. Synes ikke det er så merkelig jeg. Er jo som ved boligpriser, er det virkelig verdt de prisene boliger legges ut for,Nei, ikke alltid. Det samme med hytter, derfor spør jeg om de høye prisene. De hyttene jeg har sett på har nok ikke en mnd pris på 20-25 tusen og da synes jeg det er dyrt for det for en uke. Men samma det, vi mener ikke det samme uansett.

Hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da er det merkelig. Synes ikke det er så merkelig jeg. Er jo som ved boligpriser, er det virkelig verdt de prisene boliger legges ut for,Nei, ikke alltid. Det samme med hytter, derfor spør jeg om de høye prisene. De hyttene jeg har sett på har nok ikke en mnd pris på 20-25 tusen og da synes jeg det er dyrt for det for en uke. Men samma det, vi mener ikke det samme uansett.

Hi

Det er verdt det folk er villig til å betale. Det gjelder uansett, alltid😉

Anonymkode: 75e32...5a8

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Er noen villig til å betale det, så er de verdt det

Anonymkode: c7ff0...8a7

Skrevet

Har du sjekket Coop hotellkupp?

Familierom på Thon hotell Skeikampen koster 2100 kr for to netter (tre dager) i vinterferien....

Anonymkode: f5c6e...932

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er noen villig til å betale det, så er de verdt det

Anonymkode: c7ff0...8a7

Ja, selvfølgelig, skjønner jo det. Men for meg så er det ikke det. Må kunne gå an å si at ting er dyre uten å få slengt etter seg at man er selvsentrert og dum😉

Hi

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sjekket Coop hotellkupp?

Familierom på Thon hotell Skeikampen koster 2100 kr for to netter (tre dager) i vinterferien....

Anonymkode: f5c6e...932

Nei, har ikke det. Takk for tips😀

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Du kan ikke ta døgn- eller ukesorisen og regne ut månedspris. Ingen slike utleieobjekter blir leid ut hver eneste dag hver eneste måned. Man leier kanskje kun ut i enkelte høytider eller i en gitt sesong. 

Dom utleier regner man x antall utleieuker PR år, og beregner forventede utleieinntekter ut fra dette. 

Anonymkode: d41f8...883

Skrevet (endret)

Uansett hva man måtte selge eller leie ønsker man seg best pris.

Å leie ut for spottpris gir ikke en takknemlig alenemor som beboer, men heldiggris som slapp å betale markedspris. Dyr pris luker ut useriøse folk etter min erfaring.

Endret av Bruker3
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke ta døgn- eller ukesorisen og regne ut månedspris. Ingen slike utleieobjekter blir leid ut hver eneste dag hver eneste måned. Man leier kanskje kun ut i enkelte høytider eller i en gitt sesong. 

Dom utleier regner man x antall utleieuker PR år, og beregner forventede utleieinntekter ut fra dette. 

Anonymkode: d41f8...883

Takk for svar. Det var det jeg ville vite, hvordan prisen blir regnet ut. Var i grunn ikke noe annet😊

Hi

Skrevet
5 minutter siden, Bruker3 skrev:

Uansett hva man måtte selge eller leie ønsker man seg best pris.

Å leie ut for spottpris gir ikke en takknemlig alenemor som beboer, men heldiggris som slapp å betale markedspris. Dyr pris luker ut useriøse folk etter min erfaring.

Ja, er jo det man ønsker fra begge sider. veldig dyr pris luker ut oss akkurat nå,men ikke fordi vi er useriøse, men fordi vi ikke har råd til det. Skulle gjerne leid en skikkelig stor og stilig hytte, er en drøm det (aller helst eie da,men..). 

Ha en riktig god kveld dere, nå er det natta. Takk for alle svar😊

Hi

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Driver å titter litt på hytter til leie i påsken,men det er jo så dyrt. Vi er en familie på 5, eneste jeg MÅ ha en innlagt vann og strøm..hehe.. og do innendørs (Ja, litt kravstor kanskje, men lettest med barn). Ønsker å stå mest på langrenn og drive litt med aking. Er jo så og si ingen hytter til under 10 000,- eller maks da. Synes det er mye å bruke fra det og oppover for 1 uke.

Ikke misforstå,skjønner at det koster. Men hvorfor er det såååå mye dyrere i ferier? 

Sett litt på Gålå, Ringebu, Rondane, Buskerud,Rjukan. Tips til andre steder på Østlandet? Ønsker litt opp i høyden.

Og til dere som leier ut,hva er grunnen til den høye prisen, spesielt å ferier? Ser ofte at de med høy leie ikke blir leid ut. Ikke noe slemt ment altså, bare nysgjerrig 😀

Prøvd gjennom fagforbundet? Vi leide en stor og fin hytte med ink.strøm for 1500  kr,  1 uke på Skeikampen 😊

Anonymkode: b481f...724

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Driver å titter litt på hytter til leie i påsken,men det er jo så dyrt. Vi er en familie på 5, eneste jeg MÅ ha en innlagt vann og strøm..hehe.. og do innendørs (Ja, litt kravstor kanskje, men lettest med barn). Ønsker å stå mest på langrenn og drive litt med aking. Er jo så og si ingen hytter til under 10 000,- eller maks da. Synes det er mye å bruke fra det og oppover for 1 uke.

Ikke misforstå,skjønner at det koster. Men hvorfor er det såååå mye dyrere i ferier? 

Sett litt på Gålå, Ringebu, Rondane, Buskerud,Rjukan. Tips til andre steder på Østlandet? Ønsker litt opp i høyden.

Og til dere som leier ut,hva er grunnen til den høye prisen, spesielt å ferier? Ser ofte at de med høy leie ikke blir leid ut. Ikke noe slemt ment altså, bare nysgjerrig 😀

Er vel dyrere i ferier siden det da er mange som ønsker å leie hytte ... 

Skrevet

Men er du seriøs, HI? 

Kjenner jeg blir litt sjokkert. 

Jeg tror det lureste for deg faktisk er å kjøpe en ny hytte med kortere reiseavstand fra hjemmet. Så kan du heller bruke ferien der og slipper å gruble over hvorfor det koster å leie i høysesesong.....

Anonymkode: 42d98...d15

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig, skjønner jo det. Men for meg så er det ikke det. Må kunne gå an å si at ting er dyre uten å få slengt etter seg at man er selvsentrert og dum😉

Hi

Det var vel ikke at du sier at du synes det er dyrt som gjør at folk reagerer, vil jeg tro. Det er det at du mener at det er dårlig gjort (husker ikke akkurat ordbruken din) at utleier tar priser som gjør at alenemødre og andre med dårlig råd ikke har råd til å få drømmen om å leie hytte oppfylt. 

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Hei HI 😊

Du lurte på om det er andre steder på østlandet, og det er det! Valdres er fint, men jeg er usikker på priser. Beitostølen (en av slidre-kommunene) er nok dyrt, det samme med Nord-Aurdal kommune. Men de fire andre kommunene burde være billigere. 

Lykke til med påsken 😊

Anonymkode: 889bb...542

Skrevet

Jeg velger å tolke HI litt anderledes enn mange andre, selv om jeg er enig i at hun var ganske uheldig med ordvalget sitt.

Slik jeg forstod henne var det mer det at hun mente det er synd at ikke flere har mulighet til å ta noen dager på fjellet, som jo er noe Hi og familien setter stor pris på selv, og unner andre samme opplevelser.

Hi, i tillegg til det andre har nevnt, så er det å ha ansvar for en slik eiendom som man leier ut også en risiko. Det er som regel personer man ikke kjenner eller vet noe om, og da vet man heller ikke hvordan de vil behandle hytten. Og om noe skulle skje med hytten pga. leietakerne, da vil man jo risikere evigheter med konflikter i ettertid om leietaker ikke vil gjøre opp for seg. Man kan risikere at det blir påstand mot påstand. Man føler på ansvaret, og spesielt om det er en hytte man bruker selv, så vil man nok ha et følelsesmessig tettere bånd til hytten enn om man har hytten kun til utleie for å tjene penger.

Ellers er det jo mange årsaker til at folk leier ut og tar de prisene de tar. Som andre har skrevet, etterspørsel bestemmer pris. Det er folk som både kan og vil betale mye, og da blir prisen deretter. Så har du selvfølgelig de som leier ut fordi de er helt avhengig av inntektene for å beholde hytten. Har bodd på et populært vintersted, det er forbausende mange som er veldig opptatt av å gi inntrykk av rikdom og status, det å gi et annet inntrykk utad enn det som er faktisk situasjon. Noen av disse lever over evne og jo mer de sliter, jo høyere setter de ofte prisen på hytten og jo mindre bruker de den selv. Å kjøpe hytte har jo også vært vilt dyrt de siste årene, så mange greier seg ikke uten minimum xx antall tusen inn for hytten i året. Men det finnes jo også noen "særinger" som har så mye penger at det ikke betyr noe for dem om hytten blir utleid eller ikke. Noen av disse bestemmer seg for at de vil leie ut om de får en viss pris (ofte ublu høy eller helt urealistisk mtp. markedet), og om de ikke får den prisen så lar de bare være å leie ut fremfor å sette prisen til markedspris (som gjerne er høy allerede).

Har sett noen brenne seg på argumentet som en over kom med - at det å leie ut til noen som kan betale høyere pris ofte gjør at leietaker behandler hytten bedre. Har sett flere som har fått rasert hyttene sine av folk som har ment at de har betalt så mye at de kan behandle hytten som de vil. Da er det av og til bedre å finne noen som har et roligere utgangspunkt.

Antall grunner til at folk leier ut og prisen de velger å ta er nok mange...

Anonymkode: f6c90...7c7

Skrevet

Man tar mer i leie i ferier av tre grunner:

1. Man leier ikke ut for å være snill, men for å tjene penger. Da tar man mer når markedet viser at det lar seg gjøre.

2. Man tar mer for å kompensere for uleide uker og uker med lav leie.

3. Fordi ferier er mest populære.

Men nan kan også ta mer for å forsøke å luke ut fest-gjenger som går etter pris.

Anonymkode: 86210...7f1

Skrevet

Hva med hotell? Fikk bakoversveis da vi sjekket.., jeg vil ha hotell i år da jeg er gravid, og har lyst å se folk/svømme (keike rundt) når de andre er i bakken.

Vi betalte 2300kr fra skjærtorsdag til 1. påskedag (3 netter) for hotell på Hafjell, rett ved bakken, går shuttlebuss til alpinanlegget fra hotellet, svømmebasseng, og fine rom, inkludert frokost, rett ved Lillehammer osv.! Synes det var utrolig billig. Vi reiser med en annen familie med flere barn, de betalte 4600kr. 

Skrevet

Hi her.

Ser jeg har fått flere svar siden i går. Folk er i sjokk osv. Det var jo ikke meningen da. Ja,kanskje jeg ordla meg feil,men det var bare spørsmål om hvorfor så høye priser. Ikke skjønner jeg hvor alenemor kom inn heller,har ikke nevnt det og er heller ikke alenemor. 

Trodde ikke folk ble så støtt av å få et spørsmål om pris. Har vel heller ikke skrevet at noe er dårlig gjort. Her leser man litt hva man vil selv trur jeg.

Men uansett, takk for alle svar. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en flott hytte i nærheten av skianlegg og akebakker, med bad og mange soverom. Det koster masse og blir som vårt hjem nummer to. Skulle jeg leid ut måtte det vært for en god pris, ellers er jeg ikke interessert i å ta risikoen. Hadde heller satt høy pris, og ikke gått ned selv om den ikke skulle blitt leid ut. Pengene er ikke avgjørende, hvordan hytta blir behandlet er det viktigste.

Anonymkode: 75e32...5a8

Ikke vondt ment, men bare lurer litt.. Vil det si at du tror folk med mye oenger behandler hytten din bedre enn de som ikke har så god råd? 

Erfariger sier at de med mye penger er de som griser mest og ikke vasker. 

Anonymkode: 74341...8a7

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Ser jeg har fått flere svar siden i går. Folk er i sjokk osv. Det var jo ikke meningen da. Ja,kanskje jeg ordla meg feil,men det var bare spørsmål om hvorfor så høye priser. Ikke skjønner jeg hvor alenemor kom inn heller,har ikke nevnt det og er heller ikke alenemor. 

Trodde ikke folk ble så støtt av å få et spørsmål om pris. Har vel heller ikke skrevet at noe er dårlig gjort. Her leser man litt hva man vil selv trur jeg.

Men uansett, takk for alle svar. 

Neida, du skrev ikke alenemødre, men "barnefamilier som ikke har råd til å leie dyrt" - med samme underforståtthet: Hvorfor leier man ikke ut til en pris som noen ikke har råd til å betale. 

Skrevet

Grunnen til at dere måtte selge hytta må jo være opplagt pga økonomisk styring som uten tvil er på villspor. Når du ikke skjønner hvorfor priser stiger i høytiden. Alt handler om pris og etterspørsel, hvorfor i h skal noen legge seg ned i pris når markedet er villig til å betale mer, må jo enten være hjernedød eller noe annet om man ikke skjønner det. Noen finansierer sin egen hytte ved og leie den ut, hadde kanskje ikke hatt råd i utgangspunktet til en så flott hytte, men med leie inntekter går det, samme med store hus med utleie del, genialt for mange dette ;) og det skjønner jeg da

Anonymkode: cc11d...100

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...