Gå til innhold

Shit så dyrt det er å leie hytte i ferier...

Anbefalte innlegg

Driver å titter litt på hytter til leie i påsken,men det er jo så dyrt. Vi er en familie på 5, eneste jeg MÅ ha en innlagt vann og strøm..hehe.. og do innendørs (Ja, litt kravstor kanskje, men lettest med barn). Ønsker å stå mest på langrenn og drive litt med aking. Er jo så og si ingen hytter til under 10 000,- eller maks da. Synes det er mye å bruke fra det og oppover for 1 uke.

Ikke misforstå,skjønner at det koster. Men hvorfor er det såååå mye dyrere i ferier? 

Sett litt på Gålå, Ringebu, Rondane, Buskerud,Rjukan. Tips til andre steder på Østlandet? Ønsker litt opp i høyden.

Og til dere som leier ut,hva er grunnen til den høye prisen, spesielt å ferier? Ser ofte at de med høy leie ikke blir leid ut. Ikke noe slemt ment altså, bare nysgjerrig 😀

Anonymkode: 21caa...cad

Fortsetter under...

På vår hytte er det vei til døra, do, dusj, vaskemaskin og oppvaskmaskin, og sengeplass til ca 5-6. 

I påska kunne det virkelig ikke falle meg inn å leie ut for under 1500 kr pr dag. Det er likevel ikke mer enn  300 pr person for dere som familie. 

10 000 for hele påske er ikke dyrt. 

7 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

På vår hytte er det vei til døra, do, dusj, vaskemaskin og oppvaskmaskin, og sengeplass til ca 5-6. 

I påska kunne det virkelig ikke falle meg inn å leie ut for under 1500 kr pr dag. Det er likevel ikke mer enn  300 pr person for dere som familie. 

10 000 for hele påske er ikke dyrt. 

1500,- hadde vært mer greit,men har fått pris på 3000,- pr.døgn. det synes jeg er mye. Ser ofte at påskeuken er delt opp i 2 og, da helligdagene koster mye mer en første del av påsken. 

Nei, det er kanskje ikke dyrt med 10 000,-, men det er ikke mange hytter som koster det. I annonsen så står det pris fra 5-10 tusen uken, går inn og ser og påsken og andre ferier er det egne priser, da vesentlig høyere.

Hva er grunnen til at du ikke kunne leid ut til under 1500 år uke? Bare spør altså. Hvis man i det hele tatt har behov/lyst til å leie ut så hvorfor ikke leie ut billigere så barnefamilier som ikke har mulighet til å leie kjempe dyrt har mulighet? 

Hi

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er høyere leie for det er mer etterspørsel😊

Er ikke vanskeligere på hytte uten innlagt vann, strøm og do😊 er på en slik hytte hver påske og flere ganger i året😊

Anonymkode: e8583...e4d

Bare jeg som har behov for det..hehe..liker det litt komfortabelt dessverre🙄 må ihvertfall ha do/snurredo/forbrenningsdo inne og ikke ute..hehe

Skjønner det er etterspørsel som setter pris, men ofte blir ikke de hyttene med veldig høy pris leid ut, må da være bedre å sette prisen litt ned?

Hi

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1500,- hadde vært mer greit,men har fått pris på 3000,- pr.døgn. det synes jeg er mye. Ser ofte at påskeuken er delt opp i 2 og, da helligdagene koster mye mer en første del av påsken. 

Nei, det er kanskje ikke dyrt med 10 000,-, men det er ikke mange hytter som koster det. I annonsen så står det pris fra 5-10 tusen uken, går inn og ser og påsken og andre ferier er det egne priser, da vesentlig høyere.

Hva er grunnen til at du ikke kunne leid ut til under 1500 år uke? Bare spør altså. Hvis man i det hele tatt har behov/lyst til å leie ut så hvorfor ikke leie ut billigere så barnefamilier som ikke har mulighet til å leie kjempe dyrt har mulighet? 

Hi

Fordi det koster omlag 30 000 i året bare med faste utgifter (eiendomsskatt, brøyting, veiavgift, strøm, vann). Vi har i tillegg lån på hytta, noe som utgjør 10000 ekstra. Vi har ikke lyst til å tape penge på å leie ut hytta i høysesongen. 

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Vel, skulle jeg leid ut i påska, så kunne jeg kanskje leid ut fir 10 000, men da måtte du vasket deg ut selv. 

Jeg har lån på hytta, det koster flesk i eiendomsskatt, kommunale avgifter osv. Sa må jeg jo tjene penger på å leie ut, ellers er det jo ingen vits. 

4 minutter siden, Ledda skrev:

Fordi det koster omlag 30 000 i året bare med faste utgifter (eiendomsskatt, brøyting, veiavgift, strøm, vann). Vi har i tillegg lån på hytta, noe som utgjør 10000 ekstra. Vi har ikke lyst til å tape penge på å leie ut hytta i høysesongen. 

Skjønner at det koster, vi eide hytte for 2 år siden, men solgte av forskjellige grunner. Men koster hytta deres 15-20 000,- i mnd? Det er det mange av hyttene koster for 6 dager. Og disse hyttene jeg har sett til den prisen er hytter på 60-70 kvm, 3 soverom og vanlig Standard, ikke noe kjempe fancy (ikke det jeg trenger altså).

Leier dere ut fordi dere må det for å ha råd til hytta eller fordi dere ønsker å tilby hytta deres til andre for å være snille?(Hvis du skjønner?😊).

Er kjempe fint at folk leier ut altså,ikke misforstå,bare lurer på hvorfor så høy pris?😊

Hi

1 minutt siden, Petra Prøvedukke skrev:

Vel, skulle jeg leid ut i påska, så kunne jeg kanskje leid ut fir 10 000, men da måtte du vasket deg ut selv. 

Jeg har lån på hytta, det koster flesk i eiendomsskatt, kommunale avgifter osv. Sa må jeg jo tjene penger på å leie ut, ellers er det jo ingen vits. 

Vask er uansett sjelden inkludert, da stiger det ofte med 1200,-. 

Vet det koster, har eid hytte selv.

Hi

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at det koster, vi eide hytte for 2 år siden, men solgte av forskjellige grunner. Men koster hytta deres 15-20 000,- i mnd? Det er det mange av hyttene koster for 6 dager. Og disse hyttene jeg har sett til den prisen er hytter på 60-70 kvm, 3 soverom og vanlig Standard, ikke noe kjempe fancy (ikke det jeg trenger altså).

Leier dere ut fordi dere må det for å ha råd til hytta eller fordi dere ønsker å tilby hytta deres til andre for å være snille?(Hvis du skjønner?😊).

Er kjempe fint at folk leier ut altså,ikke misforstå,bare lurer på hvorfor så høy pris?😊

Hi

Vi leier ut sommerhus da, men det eg jo egentlig samla greia. 

Vi leier selvfølgelig ikke ut for å være snille!! For oss er det business. Vi vil ga dekket inn faste utgifter, utgifyer til vedlikehold samt utgifter til lån. I tillegg er det et mål om å gå litt i pluss. 

Utleiemarkedet for ferieboliger i Norge er ikke helårig, det er stort sett knyttet til sesong eller ferier/høytider. Dermed må utgiftene deles på antall utleieuker, ikke antall uker i året. 

Dessuten er det større slitasje på en bolig/hytte som leies ut enn en du bruker selv. 

Anonymkode: d41f8...883

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi leier ut sommerhus da, men det eg jo egentlig samla greia. 

Vi leier selvfølgelig ikke ut for å være snille!! For oss er det business. Vi vil ga dekket inn faste utgifter, utgifyer til vedlikehold samt utgifter til lån. I tillegg er det et mål om å gå litt i pluss. 

Utleiemarkedet for ferieboliger i Norge er ikke helårig, det er stort sett knyttet til sesong eller ferier/høytider. Dermed må utgiftene deles på antall utleieuker, ikke antall uker i året. 

Dessuten er det større slitasje på en bolig/hytte som leies ut enn en du bruker selv. 

Anonymkode: d41f8...883

Takk for svar😊skjønner alt det der koster, men er likevel dyrt synes jeg..hehe..

Men hvorfor bruker man ikke hytta selv i disse feriene/høytidene? Det gjorde jo vi selv når vi hadde hytte, var jo da vi hadde mulighet med fri pga skolebarn. Skjønner med de som ikke har barn og kan være der når som helst,men mange av hyttene har jo barn virker det som,er både leker, senger og stoler til barn der. Er bare nysgjerrig på det siden vi aldri var inne på tanken å leie ut fordi vi brukte hytta i aller ferier vi hadde og annenhver helg. Og vi hadde disse utgiftene og.

Hi

Annonse

Vet du hva Hi, du fremstår som litt selvsentrert. At du faktisk tenker at folk skal tape penger på å leie ut i årets høytider for at du skal ha det bra vitner om en smule...ja kall det gjerne smålighet. 

Anonymkode: 4d700...d04

Takk for svar😊skjønner alt det der koster, men er likevel dyrt synes jeg..hehe..

Men hvorfor bruker man ikke hytta selv i disse feriene/høytidene? Det gjorde jo vi selv når vi hadde hytte, var jo da vi hadde mulighet med fri pga skolebarn. Skjønner med de som ikke har barn og kan være der når som helst,men mange av hyttene har jo barn virker det som,er både leker, senger og stoler til barn der. Er bare nysgjerrig på det siden vi aldri var inne på tanken å leie ut fordi vi brukte hytta i aller ferier vi hadde og annenhver helg. Og vi hadde disse utgiftene og.

Hi

Vi skal ikke leie ut hytta, men skulle vi gjort det, ville vi som sagt ønsket å tjene penger på det. 

Grunnen til at vi ikke skal leie ut, er selvfølgelig at vi skal bruke hytta selv. 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva Hi, du fremstår som litt selvsentrert. At du faktisk tenker at folk skal tape penger på å leie ut i årets høytider for at du skal ha det bra vitner om en smule...ja kall det gjerne smålighet. 

Det må du bare synes. Jeg lurte bare på hvorfor det på noen hytter er helt ville priser jeg og de leies ut i ferier, hvorfor ikke bruke den selv da? De taper ikke penger, det kan jeg aldri tenke meg, de hyttene jeg ser på en små, koslige hytter som er noen år gamle, ikke disse nye, store fancy hyttene, skjønner de er dyre. 

Må få lov til å spørre om hvorfor så høy pris. Er ikke alle som har råd til 20 000 for en uke. Synes og Syden er dyrt og vi drar ikke på det. 

Hi

Hvorfor solgte dere hytta da?

Det er jo nå uansett mye billigere å leie noen uker dyrt enn å eie hytte. Var det kanskje derfor dere solgte?

Anonymkode: 997d7...bdf

Fordi mannen min synes det var for langt å kjøre hver gang, han ble lei, tok ca 3,5-4 timer på vinterstid og fordi hytta ble litt liten når 3.barnet kom. Hadde bare 2 soverom som var bittesmå, så var ikke plass til en seng/et barn til. Men gud som jeg savner hytta, skal ha det en gang senere og, det vet jeg.

Ja, det kostet jo og selvfølgelig,og det er jo billigere å leie et par ganger i året. 

Hi

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du bare synes. Jeg lurte bare på hvorfor det på noen hytter er helt ville priser jeg og de leies ut i ferier, hvorfor ikke bruke den selv da? De taper ikke penger, det kan jeg aldri tenke meg, de hyttene jeg ser på en små, koslige hytter som er noen år gamle, ikke disse nye, store fancy hyttene, skjønner de er dyre. 

Må få lov til å spørre om hvorfor så høy pris. Er ikke alle som har råd til 20 000 for en uke. Synes og Syden er dyrt og vi drar ikke på det. 

Hi

Men da har dere kanskje ikke råd til å leie i påsken. Ingen menneskerett å dra på påskeferie. 

Man tar det for hytten som man kan få. Utleie skal dekke slitasje og utgifter og man skal ha litt igjen for det også. Leier man ut egen hytte der man er egne ting som man bryr seg om må det være verd det i tillegg. Nå leier ikke vi ut hytte, men om jeg skulle gjort noe med hytte av veldedighet hadde jeg latt f.eks. en barnefamilie med dårlig råd låne gratis, ikke satt ned prisen generelt. Prisen reguleres av tilbud og etterspørsel. Får man ikke leid ut til den prisen man har satt justerer man ned prisen om man ønsker å leie ut til eller man lar den stå tom om man ikke ønsker å gå lavere.  

Anonymkode: 3f74d...fd2

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da har dere kanskje ikke råd til å leie i påsken. Ingen menneskerett å dra på påskeferie. 

Neida, skjønner det, er ingenting som er en menneskerett😉 men er lov å ønske og titte litt rundt, og spørre om hvorfor det er så dyrt. Drar ikke på noe vi ikke har råd til og pruter heller aldri hvis jeg sender en forespørsel👍

Hi

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det synes jeg og

Anonymkode: c7ff0...8a7

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, skjønner det, er ingenting som er en menneskerett😉 men er lov å ønske og titte litt rundt, og spørre om hvorfor det er så dyrt. Drar ikke på noe vi ikke har råd til og pruter heller aldri hvis jeg sender en forespørsel👍

Hi

Hvis 10 000 er for en uke og det er plass til en familie på 5 vil det si under 300 per pers per dag. At du synes det er dyrt sier vel sitt om deg...

Anonymkode: a78cc...e89

Vi har en flott hytte i nærheten av skianlegg og akebakker, med bad og mange soverom. Det koster masse og blir som vårt hjem nummer to. Skulle jeg leid ut måtte det vært for en god pris, ellers er jeg ikke interessert i å ta risikoen. Hadde heller satt høy pris, og ikke gått ned selv om den ikke skulle blitt leid ut. Pengene er ikke avgjørende, hvordan hytta blir behandlet er det viktigste.

Anonymkode: 75e32...5a8

Ja, da sier det litt om meg da, uten at du kjenner meg. Men da sitter dere kanskje med mye penger da som gjerne hadde brukt 20 000,- på en uke, det gjør ikke vi. Og det må da være lov å spørre om hvorfor prisen er så høy når man aldri selv har leid ut noe og vet hvordan det er. Beklager dette, ikke meningen å tråkke på noens tær eller virke selvsentrert. Igjen, det var bare et spørsmål om hva som ligger bak en høy pris.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...