Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #1 Del Skrevet 14. januar 2018 Kan dere fortelle litt om arbeidsdagen deres? - Hvordan er arbeidstidene? - hvor mange undervisningstimer har dere i uka? - Har dere noe tid til planlegging av timer i løpet av dagen, eller går det i ett med undervisning hele uka? - Hvor mye tid bruker dere hjemme på kveldstid? Setter veldig pris på om noen ville dele sine erfaringer Anonymkode: ffd04...617 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144339384-l%C3%A6rere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #2 Del Skrevet 14. januar 2018 Antall undervisningstimer er fastlagt av udir, hvert fag har sin prosentstørrelse. Jeg jobber på vgs, og har rett over 17 undervisningstimer i uka. Hadde jeg undervist norsk, hadde jeg undervist nærmere 16 timer, mens kroppsøvingslærere har flere timer. På grunnskolen er det et helt annet forhold, hvor man kan undervise omtrent dobbelt av det jeg gjør. Så spørsmålet ditt er umulig å svare på uten å vite hvilket trinn du tenker på. Jeg har som regel tid til planlegging hver dag. Men det varierer hvor hullet er i timeplanen. Noen dager har jeg undervisning fra 8.15 til 13., og så egentid etterpå. Men noen ganger blir jeg sliten av undervisning i mange økter, og det blir lite gjort på slutten av dagen. Jeg er flinkere til å bruke huller tidligere på dagen effektivt. Det varierer mye hvor mye tid jeg bruker på kvelden. I perioder er det mye retting, og prøvelaging. I andre er det roligere. I noen perioder må jeg planlegge timene i detalj, og sette meg inn i nye deler v pensum, andre ganger planlegger jeg ei økt på 2 min mens jeg sitter på do. Jeg stortrives i læreryrket. Og da best i den delen av jobben som foregår inne i klasserommet Anonymkode: e959d...f2e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144339384-l%C3%A6rere/#findComment-148647628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #3 Del Skrevet 14. januar 2018 Jeg jobber i vgs. På vår skole får vi lage vår egen plan for når vi har bunden tid så lenge den omfatter undervisningen og faste møtetider. Når det er bunden tid (tror det er ca 27 timer i uken) skal man fysisk være på skolen, ellers kan man jobbe fra der man vil. I praksis er jeg mye mer på skolen enn bunden tid tilsier, men det varierer litt alt ettersom etterarbeid. Normalt er jeg på skolen ca 30-35 timer i uken. Jeg har i år 16 undervisningstimer i uken, men dette er avhengig av hvilke fag du har, og nivå. I tillegg er jeg eneste kontaktlærer i en stor klasse, noe som utgjør ca 6.5 % av stillingen min. Mye av min planlegging foregår på skolen, ofte i team. Vi har mye samarbeid og lager gjerne opplegg sammen. Finplanleggingen blir selvsagt individuell, men vi deler ofte opplegg med hverandre om noen har noe liggende fra før. Da er det bare å oppdatere og tilpasse litt, men mye blir laget nytt fra år til år. Spesielt i norsk hvor vi er opptatt av å bruke helt fersk litteratur. Ellers blir mye rettearbeid gjort hjemme. Når jeg får inn en ny bunke, kan jeg fint bruke 5-6 timer både lørdag og søndag, samt mange kvelder for å få bunken fort unna og ut igjen til elevene. Jeg har som mål at de aldri skal vente mer enn to uker på en framovermelding fordi nytteverdien av framovermeldingen synker jo mer de glemmer av sitt eget arbeid. Dette innebærer at jeg noen uker jobber 60-70 timer i uken, mens jeg andre uker bare jobber rundt 35 timer. Alt i alt er dette, for meg, verdens beste jobb! Jeg får tilbringe mange timer sammen med utrolig skjønne ungdommer, og det gir mye glede og energi. Anonymkode: 9f6ef...75a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144339384-l%C3%A6rere/#findComment-148647631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #4 Del Skrevet 14. januar 2018 Er kontaktlærer på yrkesfag og har 19 timer undervisning og en tilstedeværelse på 29 timer i uken. Av de siste 10 timene av tilstedeværelsen min (altså utenom undervisningstid) så er 1 1/2 t satt av til kontaktlærer rollen, resten av tiden er til disp for admin hvor det settes opp møter, kurs, må ha orden på ansvarsområder, eksamensproduksjon, vikartimer osv... Vi har i tillegg 14 t i uken til forberedelser utenom tilstedeværelsetiden. Dette er tid vi selv disponerer til for- og etterarbeid. Så det blir naturlig en del ettermiddag og helgejobbing. Men, jeg er såpass heldig med tilstedeværelsen min at jeg har dager der jeg ikke begynner før kl 10. Og dager der jeg slutter kl 13. Disse dagene kommer jeg tidlig og jeg sitter til kl 16. Får dermed mindre timer på kveld og helg. Anonymkode: cc5c0...677 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144339384-l%C3%A6rere/#findComment-148647649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 14. januar 2018 #5 Del Skrevet 14. januar 2018 Jeg jobber i ungdomsskolen. Jeg underviser i norsk og har derfor færre undervisningstimer enn andre fag fordi rettebyrden er stor. Jeg underviser 13 timer i uka, for jeg jobber 63% for tiden. Av hulltimene forsvinner de til oppfølging med hjem og elev, forarbeid og etterarbeid, pptmøter og samarbeid med kollegaer. Jeg må være på jobb mellom 8-14 mandag og fredag, 8-15.30 tirsdag og onsdag og 8.-14.30 torsdag. Unntaket er hvis jeg dår ubundet tid på slutten av dagen. Jeg jobber aldri på kveld hjemme, men er på jobb til 16 hver dag, og jobber to helgedager i måneden. Når keg jobber fullt må jeg jobbe på kveldene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144339384-l%C3%A6rere/#findComment-148647652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #6 Del Skrevet 14. januar 2018 Jobber fullt på ungdomsskolen. Er på jobb fra 7.45-15.30 to dager i uken, ellers fra 7.45-14.30. Da jobber jeg hjemme på kvelden. Har 22 undervisningstimer i uken, og få hulltimer. Er kontaktlærer, og har mange elever med spesielle behov, så det blir mye møter og rapportskriving i tillegg. Mye mer en den ene timen i uka som er satt av til det! Alle lærere på min skole har 45 min vakt i friminutt pr uke. Anonymkode: 0845e...c42 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144339384-l%C3%A6rere/#findComment-148647679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #7 Del Skrevet 14. januar 2018 På barneskolen har lærer i full stilling 26 undervisningstimer i uken( kan få reduksjon for kontaktlærerfunksjon og lignende)(i 45 min enheter-på barneskole er fagene vektet likt),ca 7,5 timer til andre oppgaver, møter utviklingsarbeid og for-og etterarbeid bundet på arbeidsplassen ( kan variere litt ettersom det kan avtales lokalt) og ca 10 timer i uken utover dette til for-og etterarbeid som de kan jobbe hjemmefra. Arbeidsåret er på 38 uker + 6 planleggingsdager. Resten av året er ferie og avspasering for overtiden det jobbes i hver uke. Det er mye av tiden på skolen som er bundet opp i felles arbeid og skoleutvikling og sikkert litt individuelt hvor mye man rekker å planlegge der. Ofte underviser lærerne når elevene er på skolen og planlegging må gjøres etter dette. Anonymkode: 27c68...ead Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144339384-l%C3%A6rere/#findComment-148647700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå