Anonym bruker Skrevet 13. januar 2018 #1 Skrevet 13. januar 2018 Og han sa jeg måtte søke på nett, no i helga. Og huske å ta med barnetilegg. Men nå er det uføretrygd som er ordet som er brukt på nett....er uføretrygd og uførepensjon det samme??? Og han ba meg sæke på hett i helga og å huske barnetilegget, slik at alt er klart mandag morgen, men så står det klart og tydelig at man kan IKKE sende inn søknad om uførepensjon og barnetilegg elektronisk. Dersom man også skal ha barnetilegg må man sende søknad i posten....... Saksbehandler ringte å sa at nå er dine 4 år på app snart oppbrukt og du må søke uførepensjon. Han sa det vil gå ca 2 mnd før vedtaket foreligger men at jeg måtte fortsette å sende meldekort intil det var ok..... Det var jo de som avgjorde vedtaket men det måtte innom en eller annen insats, så det tok noen mnd. Jeg fikk meg ikke til å stille så mye spm, da jeg sto på farten å hente barnet på skolen. Men fikk intrykk av at de hadde bestemt at jeg skulle uføretrygdes. De hadde de skrevet vurdering av arbeidsevne og funnet at det ikke var sannsynlig at jeg kunne begynne i jobbb i nærmeste fremtid. Trodde det var en kamp og ett slit å bli uføretrygdet jeg...,. Og er uførepensjon og uføretrygd det samme ??? Anonymkode: f0354...e57
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2018 #2 Skrevet 13. januar 2018 Høres veldig rart ut at saksbehandler ringer deg en fredag og ber deg søke i helgen, som om det haster veldig? Hva mener du selv, hvordan er helsen din? Er det noen muligheter for at du skal bli bedre? Er all behandling forsøkt? Noen har en enklere vei til uføretrygd enn andre, det kommer an på diagnoser, individuelle forskjeller, hva som er forsøkt av behandling og arbeidsutprøving m.m. Det du sier om at man ikke kan søke om uføretrygd elektronisk med barnetillegg, det ser ikke ut til å stemme. https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Skjemaer/Arbeid%2C+helse+og+sykdom/uforetrygd Som du ser bruker også nav begrepet uføretrygd. Du skriver usammenhengende og litt vanskelig å forstå, så anbefaler deg å ikke gjøre dette midt på natten (spesielt ikke hvis du har drukket noe). Sov på det, og vent heller til mandag og be om et møte med saksbehandler slik at du får ordentlig informasjon om dette. Snakk også med legen din før du ev. søker om uføretrygd. Anonymkode: 68b94...38e
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #3 Skrevet 14. januar 2018 Men det står jo der som du har linket til......Søker du uføretrygd og har bodd i utlandet eller har barn under 18 år, må du sende søknaden i posten ved å klikke lenken nederst på siden ("Jeg vil heller sende søknaden i posten"). Alle kan melde fra elektronisk om inntektsendring knyttet til uføretrygd - med og uten barnetillegg. Anonymkode: f0354...e57
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #4 Skrevet 14. januar 2018 Jeg har i mai brukt op mine 4 år på aap. Derfor det haster. Nei jeg kan ikke jobbe, det er bare slik. Ikke mer behandling. Aldrig vert i arb utprøving. Pga at helsen er dårlig. Anonymkode: f0354...e57
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #5 Skrevet 14. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det står jo der som du har linket til......Søker du uføretrygd og har bodd i utlandet eller har barn under 18 år, må du sende søknaden i posten ved å klikke lenken nederst på siden ("Jeg vil heller sende søknaden i posten"). Alle kan melde fra elektronisk om inntektsendring knyttet til uføretrygd - med og uten barnetillegg. Anonymkode: f0354...e57 Beklager! Jeg leste visst litt fort, trodde det stod og, ikke eller. Ser at det bare er endringer man kan søke på elektronisk også med barnetillegg, ikke førstegangssøknad. Så det virker som om du har rett i det. Kanskje jeg som bør finne senga Beklager igjen! Men jeg er enig med din tolkning, det virker som om saksbehandleren din heller ikke er helt oppdatert om dette. Trykk på det at du ønsker å sende den pr. post, og så kan du skrive ut papirene. Så ringer du saksbehandleren mandag før du sender inn søknaden. Er du for dårlig og det ikke er noe alternativ å jobbe med det første så er sikkert uføretrygd det beste. I mellomtiden fortsetter du å sende meldekort som du har gjort, for du får aap-penger frem til du ev. får uføretrygden. Hvis satsen din på uføretrygd blir høyere enn du har på aap så vil du, når uføretrygden er innvilget, får du så etterbetalt mellombeløpet fra datoen du søkte til innvilget uføretrygd. Håper det går i orden for deg Jeg har gått over fire år på aap, men jeg er ikke en gang i nærheten av å være ferdig utredet i helsevesenet, får time en gang i året eller maks to ganger i året uten at de gjøre noe særlig. Så jeg får forlenget aap'en, fordi ingen vet hvordan fremtiden er for meg. Jeg har fremdeles håp om å komme ut i jobb igjen, men vet ikke lenger. Lykke til med prosessen din Anonymkode: 68b94...38e
Mamma_til_2 Skrevet 14. januar 2018 #6 Skrevet 14. januar 2018 Hva med og skrive ut søknaden fylle den ut og levere den på nav mandag morning til din saksbehandler.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #7 Skrevet 14. januar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Og han sa jeg måtte søke på nett, no i helga. Og huske å ta med barnetilegg. Men nå er det uføretrygd som er ordet som er brukt på nett....er uføretrygd og uførepensjon det samme??? Og han ba meg sæke på hett i helga og å huske barnetilegget, slik at alt er klart mandag morgen, men så står det klart og tydelig at man kan IKKE sende inn søknad om uførepensjon og barnetilegg elektronisk. Dersom man også skal ha barnetilegg må man sende søknad i posten....... Saksbehandler ringte å sa at nå er dine 4 år på app snart oppbrukt og du må søke uførepensjon. Han sa det vil gå ca 2 mnd før vedtaket foreligger men at jeg måtte fortsette å sende meldekort intil det var ok..... Det var jo de som avgjorde vedtaket men det måtte innom en eller annen insats, så det tok noen mnd. Jeg fikk meg ikke til å stille så mye spm, da jeg sto på farten å hente barnet på skolen. Men fikk intrykk av at de hadde bestemt at jeg skulle uføretrygdes. De hadde de skrevet vurdering av arbeidsevne og funnet at det ikke var sannsynlig at jeg kunne begynne i jobbb i nærmeste fremtid. Trodde det var en kamp og ett slit å bli uføretrygdet jeg...,. Og er uførepensjon og uføretrygd det samme ??? Anonymkode: f0354...e57 Hæ.. jeg har gått på aap i 7 år jeg. Anonymkode: 94296...a4c
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #8 Skrevet 14. januar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hæ.. jeg har gått på aap i 7 år jeg. Anonymkode: 94296...a4c Om man fremdeles er under utredning eller behandling og det er håp om bedring blir tiden på aap forlenget. HI skriver hun er ferdig med alt sånt, ferdig utredet, ingen behandling og uten arbeidsevne. Anonymkode: 0d758...9d8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #9 Skrevet 14. januar 2018 Jeg fikk også telefon fra saksbehandleren min på en fredag, hun sa at nå var alt papirarbeid ferdig hos dem så jeg kunne bare søke om ufør. Men hun sa søknaden måtte være inne innen to uker og at jeg bare kunne ringe om jeg trengte hjelp med utfylling Jeg sendte den i posten på mandag, onsdag fikk jeg beskjed i Mitt nav om at den var mottatt og fredag fikk jeg beskjed i mitt nav om at den var innvilget. Så det hele tok en uke. Dette var i midten av måneden så jeg fikk da uføretrygd fra neste måned og aap frem til det. Om jeg var deg ville jeg skrevet ut søknaden på papir for å sende i posten så den er klar også ringt saksbehandler i morgen tidlig for sikkerhets skyld. Kanskje hun glemte at den må sendes i posten når du skal ha barnetillegg Anonymkode: 0d758...9d8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #10 Skrevet 14. januar 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om man fremdeles er under utredning eller behandling og det er håp om bedring blir tiden på aap forlenget. HI skriver hun er ferdig med alt sånt, ferdig utredet, ingen behandling og uten arbeidsevne. Anonymkode: 0d758...9d8 Men det gjelder meg og. Jeg kan ikke prøve meg i arbeid, er for syk. Går til psykolog uten spor av bedring de siste 3 årene. Hva må man prøve, egentlig? Anonymkode: 94296...a4c
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #11 Skrevet 14. januar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det gjelder meg og. Jeg kan ikke prøve meg i arbeid, er for syk. Går til psykolog uten spor av bedring de siste 3 årene. Hva må man prøve, egentlig? Anonymkode: 94296...a4c Det er vanskeligere med psykisk sykdom enn fysisk, for du går vel hos psykolog i håp om å få bedre funksjonsevne? Det er vanskeligere med psykisk sykdom å kunne si bestemt at du aldri kommer til å bli bedre.... Anonymkode: 0d758...9d8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #12 Skrevet 14. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det gjelder meg og. Jeg kan ikke prøve meg i arbeid, er for syk. Går til psykolog uten spor av bedring de siste 3 årene. Hva må man prøve, egentlig? Anonymkode: 94296...a4c Jeg gikk til psykiater hver uke i ti år, og 3 år ut i behandlingen var jeg laaaangt fra klar til å jobbe. Nå derimot er jeg frisk og kan gi full pupp. Ikke gi opp deg selv! Anonymkode: 582c4...8dd
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2018 #13 Skrevet 14. januar 2018 Selv gir jeg ikke opp. Jeg er ikke i stand til å jobbe no. Men det er godt mulig det kan endre seg. Stadig nye medisiner og behandlingsmetoder. En uføretrygd er ikke skrevet i stein. Ja jeg vet mange har hatt aap i 7-8 år. Men det er nye regler no. Første årene fikk jeg for 12 mnd i slengen. Etter 3dje året fikk jeg for 6 mnd. Og etter 3.5 år får jeg for en og en mnd. Og pga nye regler er det kun heilt ekstreme enkelttilfeller som får innvilget aap ut over 4 år. Nå så saksbehandleren at på bakgrunn av den siste legeerklæringen og mine opplysninger så har de kommet frem til at jeg må søke den ytelsen jeg fyller kriteriene til. Og det er ikke aap men uførepensjon. Anonymkode: f0354...e57
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #14 Skrevet 15. januar 2018 Jeg må søke og sende pr post ja. Det er en teknisk feil at skjemaet for uførepensjon med barnetillegg ikke er godkjent til å gå elektronisk. Så jeg sentr avsted søknad om uføretrygd manuelt i dag. Er så spent. Har hørt sy sykt mye negativt. At det nesten er umulig å bli ufør. Håper jeg kommer meg i jobb igjen. Det er IKKE lønnsomt å gå på aap....10200 og mnd. Og jeg får muligens mindre på uførepensjon. Og barnetillegg får jeg ikke da min mann tjener 850 000. Er så spent. Og hva gjør jeg dersom det ikke blir godkjent?? Jeg greier jo ikke jobbe ..... Anonymkode: f0354...e57
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #15 Skrevet 15. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må søke og sende pr post ja. Det er en teknisk feil at skjemaet for uførepensjon med barnetillegg ikke er godkjent til å gå elektronisk. Så jeg sentr avsted søknad om uføretrygd manuelt i dag. Er så spent. Har hørt sy sykt mye negativt. At det nesten er umulig å bli ufør. Håper jeg kommer meg i jobb igjen. Det er IKKE lønnsomt å gå på aap....10200 og mnd. Og jeg får muligens mindre på uførepensjon. Og barnetillegg får jeg ikke da min mann tjener 850 000. Er så spent. Og hva gjør jeg dersom det ikke blir godkjent?? Jeg greier jo ikke jobbe ..... Anonymkode: f0354...e57 Om saksbehandler har bedt deg søke er det gjerne bare en formalitet å få den godkjent, da er du ferdig avklart og saksbehandler har i samarbeid med sine sjefer lagt inn i systemene at de anbefaler ufør. De kan stengt tatt si i Oslo at du må avklares enda litt mer, men de pleier stole på de lokale vurderingene. Anonymkode: 0d758...9d8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #16 Skrevet 15. januar 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Om saksbehandler har bedt deg søke er det gjerne bare en formalitet å få den godkjent, da er du ferdig avklart og saksbehandler har i samarbeid med sine sjefer lagt inn i systemene at de anbefaler ufør. De kan stengt tatt si i Oslo at du må avklares enda litt mer, men de pleier stole på de lokale vurderingene. Anonymkode: 0d758...9d8 Jeg hadde jo håper på det. Men blir jo så usikker. Fortvilelsen over å ikke kunne tjene penger. Og sitte her og ikke kunne bidra.. .. den er GRUSOM. Og når Er nå sier det ikke lenger skal lønne seg å ikke jobbe.... da vet ho ikke hva ho snakker om....det LØNNER seg IKKE å ikke jobbe. Men slik er det. What to do.. ?m Anonymkode: f0354...e57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå