Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Helt forferdelig hvor mye hun skriker selv om jeg vet det er for medisinen sin skyld. Mange forsøk måtte til med urinpose og kateter før hun tisset av seg selv og vi fanget opp nok til en prøve. Kjenner det knyter seg i magen når de skal prøve for fjerde gang snart å sette veneflon... er det virkelig ingen andre måter å gi medisin på??? Anonymkode: 16e63...e5a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 Hvilken lege er dette? På sykehus eller legekontor? På sykehus be de kontakte anestesi. På legekontor få en ambulanse bort. Disse kan det sikkert bedre og gjør det nok sikkert oftere. Anonymkode: 81591...771
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Skrevet 11. januar 2018 Vi er innlagt på barneavd. Crp er 280 nå. Hun blir helt hysterisk og røsker ting bort Anonymkode: 16e63...e5a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #4 Skrevet 11. januar 2018 Jeg ville ikke latt legene gjøre det. Be de ringe på en anestesispl. Det er de som stikker aller mest. Og sett på emla på forhånd. Da er det faktisk ikke vondt. Det andre alternativet er å gi medisinen oralt. Anonymkode: b75f3...6f7
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 Ja men hvorfor velger de ikke oralt men heller stikker og stikker og stikker... Anonymkode: 16e63...e5a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #6 Skrevet 11. januar 2018 Og dette er det stikkehjelpen som gjør!? Det kan skape traumer for toåringen. Si at du SKAL ha stikkehjelp. Nå. Norske sykepleiere ER ELENDIGE til å sette veneflon og ta blodprøver. Helt elendige. Ikke la dem prøve engang, si du må ha stikkehjelp Anonymkode: dfc6b...6d2
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #7 Skrevet 11. januar 2018 Enige med de andre. Ikke finn deg i at legene traumariserer barnet ditt! Anonymkode: 51c25...2fb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og dette er det stikkehjelpen som gjør!? Det kan skape traumer for toåringen. Si at du SKAL ha stikkehjelp. Nå. Norske sykepleiere ER ELENDIGE til å sette veneflon og ta blodprøver. Helt elendige. Ikke la dem prøve engang, si du må ha stikkehjelp Anonymkode: dfc6b...6d2 Stikkehhelpen??? Anonymkode: b75f3...6f7
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #9 Skrevet 11. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja men hvorfor velger de ikke oralt men heller stikker og stikker og stikker... Anonymkode: 16e63...e5a Det å gi medisinen oralt er ikke alltid et like godt alternativ. Medisin som gis rett i blodet er somregel regnet for å være mer effektiv en medisin som gis oralt. Det finnes også medisin som ikke kan gis oralt, fordi ikke all medisin tåler kontakt med magesyre. Snakk med legene som behandler datteren din. Spør direkte om det finnes alternative måter å få i henne medisinen på, og hva som, i hennes konkrete tilfelle, eventuelt er ulempen med å gi medisinen på andre måter. Hvis dere skal prøve igjen så spør om de kan sette veneflon på deg først. Det er vanskelig for en toåring å forstå hva som skal skje, og at dette skal hjelpe. Det kan hende det er lettere hvis hun ser at det går bra når mamma får. De kan selvsagt ikke gi deg medisiner, men det går eventuelt an å gi deg litt væske bare for å vise det også. Anonymkode: b30b9...cc3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja men hvorfor velger de ikke oralt men heller stikker og stikker og stikker... Anonymkode: 16e63...e5a Fordi medisinen virker raskere og bedre når man får den rett inn i blodåren. Skal den hele veien om mage-tarmsystemet først, tar det lengre tid, og det kan være forstyrrelser i oppsuging av medikamentet til blod osv. Dette går bra, de kan om barn ,og finner en måte å få inn venflon på. Nå er sikkert det meste skummelt for toåringen, ikke sikkert det oppleves så ille som det høres. Hadde min snart toåring innlagt sykehus, og var meg som holdt henne slik at de fikk ta blodprøver flere ganger. Fælt både for meg og barnet, men kanskje bedre at mor holder enn fremmede. Men så jobber jeg i bransjen selv, og vet at det må gjøres. Men husk emla hvis det er tid til det. Anonymkode: 9d679...2b7
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og dette er det stikkehjelpen som gjør!? Det kan skape traumer for toåringen. Si at du SKAL ha stikkehjelp. Nå. Norske sykepleiere ER ELENDIGE til å sette veneflon og ta blodprøver. Helt elendige. Ikke la dem prøve engang, si du må ha stikkehjelp Anonymkode: dfc6b...6d2 For noe tøv! Jeg er intensivsykepleier og jeg er like flink å legge inn veneflon som anestesi-personell. Bedre også noen ganger! Jeg stikker ikke på barn, det er så. Men å påstå at «norske sykepleiere» er elendige er helt bak mål.. Anonymkode: 9e30c...31c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #12 Skrevet 11. januar 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi medisinen virker raskere og bedre når man får den rett inn i blodåren. Skal den hele veien om mage-tarmsystemet først, tar det lengre tid, og det kan være forstyrrelser i oppsuging av medikamentet til blod osv. Dette går bra, de kan om barn ,og finner en måte å få inn venflon på. Nå er sikkert det meste skummelt for toåringen, ikke sikkert det oppleves så ille som det høres. Hadde min snart toåring innlagt sykehus, og var meg som holdt henne slik at de fikk ta blodprøver flere ganger. Fælt både for meg og barnet, men kanskje bedre at mor holder enn fremmede. Men så jobber jeg i bransjen selv, og vet at det må gjøres. Men husk emla hvis det er tid til det. Anonymkode: 9d679...2b7 Og en ting til, prøv å bevare roen så godt du kan. I alle fall tilsynelatende. Din uro og frustrasjon kan ellers lett smitte over på barnet. Anonymkode: 9d679...2b7
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #13 Skrevet 11. januar 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er innlagt på barneavd. Crp er 280 nå. Hun blir helt hysterisk og røsker ting bort Anonymkode: 16e63...e5a De kan gi barnet ditt beroligende/sovemedisin før de stikker, feks dormicum i saft.. Slik at det ikke blir så traumatisk, og barnet holder seg i ro. Tror du må huske på at alt de gjør er for å hjelpe barnet ditt å bli friskt, inngå blodforgiftning, behandle infeksjon.. det er fælt når de små er syk. Og man har et enormt behov for å beskytte sine. Men årene er bittesmå, barnet gjør motstand, medisinen er likevel muligens livsnødvendig. De gjør det ikke med vilje! Anonymkode: 9e30c...31c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #14 Skrevet 11. januar 2018 Hvorfor ikke gi barnet en sløvende drikk? Er helt normalt i slike vanskelige situasjoner. Anonymkode: 91596...221
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #15 Skrevet 11. januar 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja men hvorfor velger de ikke oralt men heller stikker og stikker og stikker... Anonymkode: 16e63...e5a Fordi barnet ditt har en så høy CRP at man må få inn medisin effektivt, og iv er mer "nøyaktig" spesielt i forhold til dose og effekt en po (mage/tarm). Forstår at det er grusomt. Og hadde det vært meg så ville jeg bedt om anestesi, samt Embla plaster. Er selv ambulansearbeider og har måtte bistå i å stikke på barn flere ganger på legevakt og akuttmottak, det er ikke lett på de små. Men en barneavdeling som du er på har sine prosedyrer, og erfaring som få andre har. En av de er nok å be om bistand fra anestesi når det ikke går. Masse lykke til med barnet. Har selv stått på begge sider (hatt mitt eget barn på barne intensiv, og behandlet barn), og føler så med deg. Anonymkode: 3513a...b8f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #16 Skrevet 11. januar 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe tøv! Jeg er intensivsykepleier og jeg er like flink å legge inn veneflon som anestesi-personell. Bedre også noen ganger! Jeg stikker ikke på barn, det er så. Men å påstå at «norske sykepleiere» er elendige er helt bak mål.. Anonymkode: 9e30c...31c Jeg stikker en del på intensiv og jeg. Fordi de ikke greier det alltid. Men mulig du er ekstra flink da. Anonymkode: b75f3...6f7
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #17 Skrevet 11. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg stikker en del på intensiv og jeg. Fordi de ikke greier det alltid. Men mulig du er ekstra flink da. Anonymkode: b75f3...6f7 Du virker jammen koselig å arbeide med 😑 makan til arrogant type.. Anonymkode: 0fdaf...72d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #18 Skrevet 11. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du virker jammen koselig å arbeide med 😑 makan til arrogant type.. Anonymkode: 0fdaf...72d Det var da ett kompliment. Makan til lettkrenkelige folk her inne. Stikking er jo ikke akkurat det som er artigst innen anestesi, så hvis vi slipper å løpe rundt på sykehuset er vi bare glade for det. Anonymkode: b75f3...6f7
MarshOfDecay Skrevet 11. januar 2018 #19 Skrevet 11. januar 2018 På akuttmottaket på Ahus har de et spesielt ultralydapparat som brukes til å finne årene. Deretter stikker maskinen. Jeg har aldri hatt problemer med at den maskinen ikke treffer. Spør om de har et slikt apparat! Lykke til ❤️
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #20 Skrevet 11. januar 2018 Det vanlige er å gjøre et visst antall forsøk, som regel med Emla og eventuelt beroligende (midazolam/dexdor). Hvis det ikke går blir det kanskje en kort narkose. 2-åringer er den verste alderen, årene er små og ligger gjerne dypt slik at de er vanskelige både å se og kjenne, de er så gamle at de ikke lar seg avlede så lett, og de er så sterke at det er vanskelig å få holdt skikkelig. Hos oss gjøres det alltid en vurdering av hvem som stikker på de som ser vanskelige ut, og ofte blir det rett på de erfarne stikkerne. Blir det bare bom, og det vurderes at venflonen må inn, blir det narkose. Anonymkode: 10df5...795
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #21 Skrevet 11. januar 2018 Er du på sykehus? Mitt barn har vær mye innlagt. Jeg forlanger nå at anestesilege eller sykepleier stikker mitt barn. De lykkes ALLTID på første forsøk. Anonymkode: 6bc74...25d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #22 Skrevet 11. januar 2018 Det er dessverre en stor del av hverdagen på barneavdelinger. Jammen ikke alltid anestesi kommer lettere inn enn barnelegene. Vi skjønner godt at det føles som overgrep mot barnet. Hadde det ikke vært for at medisinen bør gis intravenøst, hadde vi ikke holdt på i evigheter. Anonymkode: d781f...d45
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #23 Skrevet 11. januar 2018 Da min var innlagt på barneavdelingen måtte de få hjelp av prematuravd. Selv de klarte ikke årene hennes. Til slutt måtte de legge veneflon i hodet. Det gikk etter mange forsøk. Ikke hyggelig, men noen har veldig vanskelige årer. Anonymkode: 5d7c4...f1b
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #24 Skrevet 11. januar 2018 herregud for en sutrete unge, min fikk det og reagerte ikke i det hele tatt Anonymkode: 3d9d2...c9c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #25 Skrevet 11. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: herregud for en sutrete unge, min fikk det og reagerte ikke i det hele tatt Anonymkode: 3d9d2...c9c Herregud for et empatisk menneske du var da... Anonymkode: b30b9...cc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå