Gå til innhold

Alenemødre, hvordan får dere til å jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du jobbe redusert ?

Anonymkode: 18178...8ee

Fortsetter under...

Skrevet

Du har krav på tilrettelagt arbeidstid når du har omsorg for små barn.

En periode kom jeg 10 min for sent på jobb og tok det igjen ved å ha bare 20 min lunsj også gikk jeg 15 min før arbeidstiden egentlig var slutt og ble da trekt i lønn for det kvarteret. Jeg jobbet da i butikk med bare dagvakter.

En venninne reduserte arbeidstiden med 30 min om dagen fordi hun egentlig skulle begynt 7, men siden barnehagen åpnet 7 fikk hun ikke vært på jobb før 7.30. Siden hun begynte såpass tidlig hadde hun jo god tid til å hente på ettermiddagen. Hun jobbet på en fabrikk, på kontoret riktignok, men startet samtidig som industriarbeiderne fordi det måtte sitte noen på kontoret hele "åpningstiden", hun jobber med regnskap pluss resepsjon.

Anonymkode: fa6f5...8e5

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har krav på tilrettelagt arbeidstid når du har omsorg for små barn.

En periode kom jeg 10 min for sent på jobb og tok det igjen ved å ha bare 20 min lunsj også gikk jeg 15 min før arbeidstiden egentlig var slutt og ble da trekt i lønn for det kvarteret. Jeg jobbet da i butikk med bare dagvakter.

En venninne reduserte arbeidstiden med 30 min om dagen fordi hun egentlig skulle begynt 7, men siden barnehagen åpnet 7 fikk hun ikke vært på jobb før 7.30. Siden hun begynte såpass tidlig hadde hun jo god tid til å hente på ettermiddagen. Hun jobbet på en fabrikk, på kontoret riktignok, men startet samtidig som industriarbeiderne fordi det måtte sitte noen på kontoret hele "åpningstiden", hun jobber med regnskap pluss resepsjon.

Nei, det har du ikke krav på. Kan du vise til aml hvor det er hjemlet?

kan godt være det gjelder hos dere, eller at du har en snill sjef, men det er ingenting du har krav på.

Anonymkode: 5d907...6a1

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har du ikke krav på. Kan du vise til aml hvor det er hjemlet?

kan godt være det gjelder hos dere, eller at du har en snill sjef, men det er ingenting du har krav på.

Du har rett på redusert arbeidstid (med mindre det er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver og det skal det mye til) og det er det de fleste jeg kjenner til har hatt i perioder, begynt en halvtime senere eller sluttet en halvtime før for å rekke barnehage.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå svarte jeg ut i fra de erfaringene jeg har med de barnehagene jeg har jobbet i, og mine erfaringer er motsatt av dine tydeligvis. Men det er er jo mine erfaringer jeg må svare ut i fra. Andre yrker aner jeg ikke noe om, så det blir bare synsing om noe jeg egentlig ikke har peiling på.
Hos oss fungerer det uten spesiell velvillighet mot alenemødre, velviligheten går mot alle. Vi har flere aleneforeldre og andre som må ha tilpasset turnus pga forskjellige ting. Min erfaring er at tidligvakter er så populære at de er aldri er vanskelige å dekke opp, og når man har flere tidligvakter hører senvakter med i det. Midtvakter er det færre som vil ha, så de er perfekt for de som har leveringsproblemer i bhg.  Men vi er en stor barnehage og flere ansatte på hver vakt, så det er enklere for oss å fordele vakter enn en liten avdeling med 4 ansatte. det skjønner jeg jo. Men akkurat som deg, så svarer jeg ut i fra mine egne erfaringer. Og ut i fra mine erfaringer, så er jeg helt ueig med deg

Anonymkode: a1a38...d03

Men det kreves altså noen forbehold her for at det skal fungere med jobb i barnehage: Tilpasset turnus uten en eneste tidlig- eller senvakt. Og i ditt opprinnelige innlegg nevnte du ikke dette. Da synes jeg det er greit å komme med et lite tips til hi om at det slett ikke er sikkert at det kan fungere for henne. En eneste tidligvakt, og hun vil ikke få levert barnet sitt og kommet seg tidsnok på jobb. En eneste senvakt, og hun vil ikke rekke å hente sitt eget barn innenfor barnehagens åpningstider.

Og det må det være greit å nevne når hun vil prøve å finne seg en jobb med arbeidstider der hun enkelt kan levere og hente barn i barnehagen.

Skrevet

Jeg jobbet i en matbutikk med en bedriten sjef som bevist ødela for meg..hadde arbeidstid slik at jeg akkurat rakk å kjøre å hente ungen. Så etter 1 år når han desperat ville ha meg til å si opp jobben så endret han arbeidstiden min fullstendig slik at det overhodet ikke skulle passe med henting av ungen..jeg ente opp med å sykemelde meg, har vært sykemeldt i 7 måneder nå 😊😊 til pass for dritten som sliter som fan med å finne folk til å jobbe i min stilling nå 😅

Anonymkode: 1d389...454

Annonse

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett på redusert arbeidstid (med mindre det er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver og det skal det mye til) og det er det de fleste jeg kjenner til har hatt i perioder, begynt en halvtime senere eller sluttet en halvtime før for å rekke barnehage.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Redusert arbeidstid ja, men ikke tilrettelegging. Ved redusert arbeidstid har man også redusert lønn.

tilrettelegging slik det var beskrevet, ved at du kan komme senere, ta mindre pause osv har man ikke rett på.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobbet i en matbutikk med en bedriten sjef som bevist ødela for meg..hadde arbeidstid slik at jeg akkurat rakk å kjøre å hente ungen. Så etter 1 år når han desperat ville ha meg til å si opp jobben så endret han arbeidstiden min fullstendig slik at det overhodet ikke skulle passe med henting av ungen..jeg ente opp med å sykemelde meg, har vært sykemeldt i 7 måneder nå 😊😊 til pass for dritten som sliter som fan med å finne folk til å jobbe i min stilling nå 😅

Seriøst? Du burde ha sagt opp, meldt deg arbledig og fått deg en annen jobb! Både du og legen din som sykmelder deg burde hatt en realt klask i bakhodet.. Makan til barnslig oppførsel.

Anonymkode: 33941...6a2

Skrevet

Da jeg ble alene for ca 10 år siden, så valgte jeg å studere til å bli førskolelærer. Arbeidstid dagtid og ingen kvelder/ helger. 

Nyutdannet startet jeg å jobbe som pedleder i bhg. Fikk tilpasset arbeidstid mellomvakter, slik at jeg fikk hentet i barnehage. 

Nå idag er datteren min gammel nok til å gå til skolen selv og være hjemme alene. 

Så idag jobber jeg alle vakter. 

Anonymkode: 95597...0d0

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst? Du burde ha sagt opp, meldt deg arbledig og fått deg en annen jobb! Både du og legen din som sykmelder deg burde hatt en realt klask i bakhodet.. Makan til barnslig oppførsel.

Anonymkode: 33941...6a2

Frekke fjott!

Skrevet

Om du kan finne en fast barnevakt som kan hente en fast dag i uken kan du avtale med jobben at den dagen jobber du sent/lenge og tar igjen for evn å måtte ha tidlig vakt/gå tidlig de andre dagene.

En venninne av meg hadde fast jobb med å levere nabosønnen i barnehagen en lang periode på videregående.

Anonymkode: 20243...30b

Skrevet

Er 100% alene med barnet og jobber 100% + overtid og reiser. Jobber i utgangspunktet fra 08-16, fleksitid og kjernetid mellom 09-15. Barnehagen åpner kl.07:30. Leverer og drar på jobb. Jobber i bv.tjenesten. Henter rett før kl.16:30. Da er skolebarnet kommet hjem. Hun går/sykler/sparker til og fra skolen (2.klasse). 

Ved overtid, som hjemmebesøk, tilsyn, akutt og reiser har ungene barnevakt. 

Føler det er overkommelig så lenge jeg er strukturert og planlegger. Og har gode og pålitelige barnevakter👍🏻😊 

Anonymkode: 6566a...dad

Skrevet

Selger meg selv til kåte mannfolk dei helgene barna er hoss far. Jeg får betalt for det jeg liker og gjøre nemmlig ha sex og tilfredstille menn, har vel enn 15-20 menn pr helg både sent og tidlig. Har en deltids jobb vedsiden av da🤗 

Anonymkode: 9d574...e78

Annonse

Skrevet

Flyttet tilbake til hjemstedet mitt da jeg ble alene. Jobber som sykepleier i 100 % turnus. Familien hjelper meg kvelder og helger. 

Anonymkode: 3cff5...9ee

Skrevet

Er pedagogisk leder i bhg, alene med barn på 4 og 6 år. Begge barnehagene/ SFO er oppe 7.00-17.00. Har valgt arbeidsplass, barnehage 10 minutter unna bolig så har avtale om å forskyve arbeidstid på tidligvakt så jeg rekker og levere før jobb og på seinvakt får jeg jobbe 9.00 til 16.30 slik at jeg henter. Mest utfordrende er kveldsmøter men har et par naboer som hjelper til. 

Anonymkode: b92da...180

Skrevet

Jobber på kontor. Kommune. Arbeidstid 08-15.45. Hvorfor skulle jeg ikke kunnet jobbe?

Anonymkode: 77add...ac1

Skrevet

Ikke bry deg om surmaga svar her. Du må ha en 8-16 jobb, og bo innen maks 30 minutters reiseavstand til jobb. Da går det. 

Anonymkode: 1e413...ce7

Skrevet

Eventuelt så må du jobbe deltid.

Skrevet

Et yrke du kan flekse litt i er sikkert også lurt. F. Eks gå tidligere en dag hvis du trenger og jobbe igjen timene på kvelden/helgen

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er tull, sant? Jeg er alenemor til To, gutt på 8 og jente på 4. SFO og barnehage. Jobber 100 % som avd leder, kl 0800 - 1530 hver dag, og driver med etterutdanning i tillegg. Mannen min døde for 3 år siden, har ikke hatt en eneste frikveld etter Det! Hva er problemet med å jobbe mener du??

Anonymkode: 9d0d1...74b

De færreste slutter 15.30 om man begynner 08.00. Det er 8 timers dag.

Skrevet

Jeg har kontor-jobb i helsevesenet.  Jobber 7,5 timer for dagen.  Har fleksitid og mulighet for hjemmekontor.  Jeg har ingen familie i nærheten som kan hjelpe. Jeg har 100% aleneomsorg for to barn.  

Det er vanskelig for meg å få til reising med jobben, jeg har mulighet til å skaffe barnevakt, men av ulike årsaker prøver jeg å unngå overnatting hjemmefra.  Dermed er jeg ikke akkurat den mest attraktive ansatte, jeg får dessverre ikke de mest interessante oppgavene på jobb akkurat.  

Jeg jobber for å tjene penger.  Jeg jobber 100%.  Det jeg har av good-will på arbeidsplassen bruker jeg på ungene (foreldresamtaler, tannlegetime, helsestasjon osv).  Jeg hadde heldigvis en utdannelse (master) da jeg ble alene med barna.  

De fleste alene-foreldre har jo avlastning i forbindelse med samvær.  Jeg har 100% omsorg og det går helt greit.  De som f.eks.har barna annenhver uke har jo da mulighet til å jobbe kveld/natt, overtid osv.  

Anonymkode: 5c2e4...980

Skrevet

Hei! Takk for mange hjelpsomme svar. Skal absolutt sjekke kontorjobber, det er fine arbeidstider. 

Hi 

Anonymkode: c8e72...fcb

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er tull, sant? Jeg er alenemor til To, gutt på 8 og jente på 4. SFO og barnehage. Jobber 100 % som avd leder, kl 0800 - 1530 hver dag, og driver med etterutdanning i tillegg. Mannen min døde for 3 år siden, har ikke hatt en eneste frikveld etter Det! Hva er problemet med å jobbe mener du??

Anonymkode: 9d0d1...74b

Beklager at mannen din døde! Men det er absolutt ikke tull, men mulig bare litt klønete formulert. Det er jo ingen problem  med å jobbe når man har de arbeidstiden dine, men arbeidstidene mine gjør det umulig å rekke henting og levering i barnehage. Derfor lurte jeg på hvordan andre gjør det og hvilke yrker andre har som passer med det å være alenemor ;)

Hi

Anonymkode: 851ce...634

Skrevet

Jeg jobber administrativt på et sykehus og har 7,5 times arbeidsdag. Alt fra 20-40 min til jobb. Leverer og er ute av døra i bhg 7:30 og henter 16 hvis trafikken er grei. 

Anonymkode: 640c7...66f

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går mest til dem som er alenemødre til små barn, hvordan går logistikken opp? Barnehagene her har åpningstid 7-16:30. Jeg har ingen familie i nærheten som kan hjelpe til med henting og levering. Hvilke yrker kan jeg ha? Hvordan i all verden skal dette gå? 

Anonymkode: c8e72...fcb

Skudd i mørket, men du kan f eks jobbe 0800-1600? 

Anonymkode: fde5c...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...