Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 Har ei venninne som nå er sykemeldt pga prolaps, sier hun. Hun trener 3-4 ganger i uken, både sykling, løping og styrke. Går vanlig og ingen problemer med å gå langt på asfalt. Hun sier hun vil ha operasjon, men siden de fleste operasjoner ikke er vellykket, kommer hun til å gå for uføre sier hun selv. Hun går ikke til noen behandling, fysio, kiropraktor. For meg høres dette veldig rart ut og jeg får det ikke til å stemme. Hadde en annen venninne som har hatt prolaps, hun gikk i ulendt terreng, fikk behandling og var på beina etter noen mnd. Mulig det utarter seg veldig forskjellig, men er det så "lett" å få operasjon og event ufør pga prolaps? Anonymkode: 1b5d7...e39
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #2 Skrevet 10. januar 2018 Høres ut som tøys. Noen kan ha små prolapser og være i full jobb. Andre blir liggende rett ut på gulvet. Det med operasjon er også tøys, dette er de superflinke på og det er høy suksess på disse operasjonene. Hun kommer ikke noe vei med å søke uføre på det grunnlaget du beskriver iallfall. Anonymkode: bed84...740
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som tøys. Noen kan ha små prolapser og være i full jobb. Andre blir liggende rett ut på gulvet. Det med operasjon er også tøys, dette er de superflinke på og det er høy suksess på disse operasjonene. Hun kommer ikke noe vei med å søke uføre på det grunnlaget du beskriver iallfall. Anonymkode: bed84...740 Nei, er det jeg også føler skurrer....kjenner jo flere som har hatt prolaps som er blitt helt fine etter noen mnd. Finnes jo sikkert grader av det også, men merker ingenting på henne. Hun sa hun krøp opp av sengen i dag, men en time senere var hun på spinningsykkel. Anonymkode: 1b5d7...e39
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #4 Skrevet 10. januar 2018 At noe skurrer er jo mulig, men det er ikke sikkert at det er ryggen. Kanskje det er andre ting du ikke vet om? Hun har kanskje problemer som ikke synes og så er det lett å forklare med rygg? Pass deg for å tro du vet alt. Anonymkode: ec08e...6b0
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #5 Skrevet 10. januar 2018 Det er veldig vanlig med prolaps i rygg. Jeg vil heller tro at venninnen din sliter med annet i tillegg her. Anonymkode: ac90e...3b6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #6 Skrevet 10. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: At noe skurrer er jo mulig, men det er ikke sikkert at det er ryggen. Kanskje det er andre ting du ikke vet om? Hun har kanskje problemer som ikke synes og så er det lett å forklare med rygg? Pass deg for å tro du vet alt. Anonymkode: ec08e...6b0 Jada, det er veldig godt mulig. Vet hun mistrives noe veldig i jobben sin, så mulig det ligger noe der. Det er muligheter for at hun får oppsigelse også har hun sagt. Men, om det er andre ting, er det litt vanskelig å lyve på seg en operasjon som feiler. Jeg sier ikke noe, bare hører på henne. Anonymkode: 1b5d7...e39
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 Alt du trenger vite om prolaps står her http://www.prolaps.org/ Man blir ikke ufør av en prolaps sånn uten videre, jeg vil tro det er noe her hun ikke forteller deg. Har selv en svigerinne som sa hun var sykemeldt pga en skulder, fakta er at hun slet veldig psykisk, bipolar i bunnen og depresjoner og PTSD, det var jo ikke noe hun fortalte folk. Anonymkode: 699cb...40b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt du trenger vite om prolaps står her http://www.prolaps.org/ Man blir ikke ufør av en prolaps sånn uten videre, jeg vil tro det er noe her hun ikke forteller deg. Har selv en svigerinne som sa hun var sykemeldt pga en skulder, fakta er at hun slet veldig psykisk, bipolar i bunnen og depresjoner og PTSD, det var jo ikke noe hun fortalte folk. Anonymkode: 699cb...40b Takk, ja er nok noe mer som ligger under her... Anonymkode: 1b5d7...e39
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 Da mannen min hadde det var han sengeliggende i ca 1 måned. Han skrek (brølte) av smerte da han skulle reise seg fra sofaen. Var visst helt grusomme smerter.. har 100% sykmeldt i 3 mnd og 50% i et par måneder synes jeg å huske. Så nei.. kjenner ikke igjen den typen prolaps du beskriver at venninnen din har. Anonymkode: 63931...d87
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #10 Skrevet 10. januar 2018 Har selv hatt prolaps i ett par år nå, ikke alltid like ille, men selv med ett års sykemelding og en måneds opphold på rehabilitering, spesialstol og pult fra hjelpemiddelsentralen både hjemme og på jobb har det aldri vært snakk om verken AAP eller uføre. Heller vært snakk om omskollering, intens trening og fysioterapi. Er mange steg før det fører til uføre av prolaps, den kan nesten alltid kureres eller omgås på en eller annen måte. Anonymkode: a5699...ab3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #11 Skrevet 10. januar 2018 Mannen har to prolapser, og er i full jobb. Sjelden han sliter med smerter. Anonymkode: c7524...b09
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #12 Skrevet 10. januar 2018 Mannen har prolaps. Han har gått i ett år nå, det er et ustabilt prolaps, så han har gjentakende lekkasjer som klemmer på nerven. Hele ryggen blir hoven, han drar på ene beinet, må ligge i en stilling for å slippe press på nerven. Han har kun vært sykemeldt i en av de periodene det klemmer så på nerven at han ikke kan kjøre bil, reise seg og gå. Det du beskriver at din venninne gjør er helt umulig å få til for mannen her. I gode perioder så trener han et tilpasset program, det ser ut som eldretrimmen. Kan ikke løfte, rotere eller annet. Kunn lett styrke med egennkroppsvekt og strikk. Går korte turer i ulendt terreng. Anonymkode: 23762...545
KellyTaylor Skrevet 10. januar 2018 #13 Skrevet 10. januar 2018 (endret) Har stadig prolapser, og eneste som funker er smertestillende og gå i ulent terreng. Være i bevegelse og absolutt ikke ligge på sofa. Endret 10. januar 2018 av Pæddan
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #14 Skrevet 10. januar 2018 Hva går jobben ut på? Om den består av å sitte feks kan det være fullt mulig. Har prolaps og hadde et smertehelvete i fjor (men gikk på jobb da). Det var umulig å sitte, jeg hadde hev/senk pult og stod hele arbeidsdagen. Tror ingen kunne se direkte på meg hvor vondt jeg hadde (var isjias som var hovedproblemet), men jeg gikk på en god dose smertestillende i lang tid. I denne peridoen trente jeg en del for å bli bedre + gikk masse tur. Bevegelse var det som hjalp mest. Å ligge stille eller sitte var verst. Min prolaps sitter i korsryggen. Var tidvis uten følelse i foten grunnet isjias. Gikk til kiropraktor 2-3 ganger i uken. Min prolaps var alvorlig, var aldri et tema med operasjon. MEN husk også at ingen er pliktig til å opplyse noen om hvorfor de er sykemeldt. Om jeg hadde vært sykemeldt for feks noe «intimt» eller psykisk hadde jeg nok også sagt prolap. Anonymkode: a2b6c...9f9
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #15 Skrevet 10. januar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva går jobben ut på? Om den består av å sitte feks kan det være fullt mulig. Har prolaps og hadde et smertehelvete i fjor (men gikk på jobb da). Det var umulig å sitte, jeg hadde hev/senk pult og stod hele arbeidsdagen. Tror ingen kunne se direkte på meg hvor vondt jeg hadde (var isjias som var hovedproblemet), men jeg gikk på en god dose smertestillende i lang tid. I denne peridoen trente jeg en del for å bli bedre + gikk masse tur. Bevegelse var det som hjalp mest. Å ligge stille eller sitte var verst. Min prolaps sitter i korsryggen. Var tidvis uten følelse i foten grunnet isjias. Gikk til kiropraktor 2-3 ganger i uken. Min prolaps var alvorlig, var aldri et tema med operasjon. MEN husk også at ingen er pliktig til å opplyse noen om hvorfor de er sykemeldt. Om jeg hadde vært sykemeldt for feks noe «intimt» eller psykisk hadde jeg nok også sagt prolap. Anonymkode: a2b6c...9f9 Hun sa selv til meg at hun var sykemeldt....jeg hadde ikke sagt noe. Jeg spurte heller ikke hvorfor, hun fortalte det selv. Anonymkode: 1b5d7...e39
Superdolly Skrevet 10. januar 2018 #16 Skrevet 10. januar 2018 Jeg har prolaps i ryggen. Var fullt sykmeldt noen måneder, og jogging, spinning og hard trening var absolutt ikke et alternativ! Jeg måtte ha en lang gråtepause når jeg hadde kommet meg inn på badet for å gå på do... Hos meg har det stort sett roet seg. Det murrer litt av og til, men jeg er flink til å trene med øvelser jeg har fått av fysioterapeut. Holder det stort sett greit i sjakk på den måten. Ortopeden jeg var hos på sykehuset sa faktisk til meg at han frarådet operasjon, for det var relativt stor sjanse for at det ikke ville være vellykket. Dessuten, over tid, hadde folk like gode prognoser uten operasjon som med. Sa han. Min første tanke da jeg leste innlegget ditt, var at denne damen lyver og er sykmeldt for noe helt annet enn prolaps men ikke vil si det. Det er jo dessverre fortsatt slik at det er ganske mye som er litt tabubelagt og man helst ikke vil snakke høyt om. Så er det jo også litt merkelig at hun buser ut med at hun skal prøve å bli ufør på grunn av dette. Det er slett ikke så lett som folk tror. Så da fikk jeg noen andre, og kanskje ikke så pene, tanker.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #17 Skrevet 10. januar 2018 2 minutter siden, Superdolly skrev: Min første tanke da jeg leste innlegget ditt, var at denne damen lyver og er sykmeldt for noe helt annet enn prolaps men ikke vil si det. Det er jo dessverre fortsatt slik at det er ganske mye som er litt tabubelagt og man helst ikke vil snakke høyt om. Så er det jo også litt merkelig at hun buser ut med at hun skal prøve å bli ufør på grunn av dette. Det er slett ikke så lett som folk tror. Så da fikk jeg noen andre, og kanskje ikke så pene, tanker. Enig i det Superdolly skriver her. Man får ikke prolapsoperasjon når man er så funksjonsfrisk som din venninne, HI. Det er nok noe annet som feiler din venninne, men at hun ikke vil si hva det er til andre enn legen sin. Om hun er en av de som prøver å fake seg til en uføretrygd er det jo bare å melde fra til Nav. Si at hun hevder at hun er så dårlig at hun må uføretrygdes pga. ryggen, mens hennes aktivitetnivå er for stort og hun er altfor aktiv til at det kan stemme. Hvis Nav ser at hun da f.eks. søker uføretrygd pga. psykiske problemer vil de ikke gjøre noe mer med saken, men forstå at hun forsøker å skjule problemene sine for omverdenen. Om hun skulle være av dem som faker seg dårligere til legene pga. rygg, da kan de stoppe en uføretrygd. Jeg vil tro det ligger noe psykisk bak, spesielt med tanke på at hun sier hun mistrives så på jobben og at hun i tillegg er redd for å få sparken derfra. Men da må hun jo søke behandling for det som er problemene sine. Uansett flott at hun holder seg i såpass god form, da. Anonymkode: 7743a...8fb
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #18 Skrevet 10. januar 2018 Jeg har flere prolapser i rygg og nakke, likevel er det bare én av prolapsene som er operert og det var kun fordi den irriterte på nerven nedover i foten i over 6 mnd. Man blir ikke uføre av en prolaps, da ligger det mer bak. Anonymkode: 28cb1...283
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #19 Skrevet 10. januar 2018 Prolaps kan være alt fra en liten lekkasje til et stort massivt prolaps. Ved det siste kan du få varige lammelser. Anonymkode: 24ab5...c23
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #20 Skrevet 10. januar 2018 HI her Enig med dere, ligger nok mer bak enn hva hun vil si. Hun sa i dag at hun skulle få uføre med god samvittighet iom at hun har jobbet og betalt skatt i mange år. Hun sa også at ingen faktisk kan sjekke hvor vondt hun har ( syntes det var en merkelig ting å si) Anonymkode: 1b5d7...e39
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #21 Skrevet 10. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI her Enig med dere, ligger nok mer bak enn hva hun vil si. Hun sa i dag at hun skulle få uføre med god samvittighet iom at hun har jobbet og betalt skatt i mange år. Hun sa også at ingen faktisk kan sjekke hvor vondt hun har ( syntes det var en merkelig ting å si) Anonymkode: 1b5d7...e39 Høres ut som om et tips til Nav er på sin plass. Anonymkode: 7743a...8fb
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #22 Skrevet 10. januar 2018 Synes man bør holde seg for god til å spekulere i andres sykdom. Du vet nok ikke alt. Og til info, har en venninne som sitter i rullestol etter hun fikk ryggmargsskade pga prolaps. Hun har også stomi for både blære og tarm. Så det kan være meget alvorlig og akutt i noen situasjoner. Anonymkode: 59c2a...72d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #23 Skrevet 10. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: HI her Enig med dere, ligger nok mer bak enn hva hun vil si. Hun sa i dag at hun skulle få uføre med god samvittighet iom at hun har jobbet og betalt skatt i mange år. Hun sa også at ingen faktisk kan sjekke hvor vondt hun har ( syntes det var en merkelig ting å si) Anonymkode: 1b5d7...e39 Huff, den uttalelsen om at ingen kan måle smerten hennes sier mye syns jeg. Virker som hun har valgt en diagnose som er vanskelig å vurdere. Prolaps vil syns på MR så håper og tror NAV står på sitt. Hadde jeg vært deg ville jeg meldt ifra. NAV-snyltere er virkelig utrolig provoserende. Anonymkode: a2b6c...9f9
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #24 Skrevet 10. januar 2018 Hvis venninnen din virkelig har som mål å bli ufør, så bør hun ihvertfall vite at man ikke kan lyve på seg et prolaps. Det vises på MR, som noen andre skrev her oppe. Det skal en del til før man opererer. Siden hun er så aktiv som du sier, er det lite trolig hun blir ufør. Dit er veien VELDIG lang... Et prolaps i seg selv trenger ikke være alvorlig, mange har prolaps(er) uten at de har smerter i det hele tatt. Selv hadde jeg prolaps i korsrygg, og isjiasnerve i klem. Ble operert. Isjiassmerter er det værste jeg opplevd. Føder heller annenhver uke for å si det sånn... Anonymkode: 32f1d...7af
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #25 Skrevet 10. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Synes man bør holde seg for god til å spekulere i andres sykdom. Du vet nok ikke alt. Og til info, har en venninne som sitter i rullestol etter hun fikk ryggmargsskade pga prolaps. Hun har også stomi for både blære og tarm. Så det kan være meget alvorlig og akutt i noen situasjoner. Anonymkode: 59c2a...72d Har heller ikke sagt jeg vet alt. Sier bare at noe skurrer og det ligger nok andre ting under. Hun har ingen smerter på trening, vi trener stort sett sammen hver dag og hun både løper, trener styrke og spinner. Derfor syntes jeg det er merkelig iom at jrg har hatt en annen venninne som hadde prolaps og hun hadde enorme smerter. Anonymkode: 1b5d7...e39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå