Lessismore Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 Satt i bilen i stad, og Carpe Diems låt Rett i Foret kom på radioen. Hva i all verden er det de prøver å formidle med denne sangen? https://genius.com/Karpe-rett-i-foret-lyrics Jeg skjønner ingenting.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #2 Skrevet 10. januar 2018 Du er blitt for gammel😂 Anonymkode: 523f8...3eb
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 Skjønte ikke en dritt sjæl. Begynner å bli gammel . Anonymkode: c39d1...bc2
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #4 Skrevet 10. januar 2018 Vet ikke det du spør om. Men den nettsida var jo genial! Har ikke sett den før jeg. Kanskje jeg også begynner å bli gammel. 🙈 Anonymkode: 4cb5f...8c5
Caelyn Skrevet 10. januar 2018 #5 Skrevet 10. januar 2018 HAHAHAHAHAHA! Sitat (Og jeg vippser en banan til et skatteparadis)
Lessismore Skrevet 10. januar 2018 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er blitt for gammel😂 Anonymkode: 523f8...3eb Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde skjønt denne teksten for 10 år siden heller, altså. 🤓
Merdee Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 48 minutter siden, Lessismore skrev: Satt i bilen i stad, og Carpe Diems låt Rett i Foret kom på radioen. Hva i all verden er det de prøver å formidle med denne sangen? https://genius.com/Karpe-rett-i-foret-lyrics Jeg skjønner ingenting. Da er vi to... klør meg i hodet.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er blitt for gammel😂 Anonymkode: 523f8...3eb Jeg er 27 år og skjønner ikke en dritt 😅 Anonymkode: f1086...da6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 1 time siden, Caelyn skrev: HAHAHAHAHAHA! En banan er en million... Den handler vel stort sett om penger. Rett i foret er jo slang for å gjenne unna penger, underslag, osv. Men så er det karpe da, så den drar jo paralleller til hele Heisan Montebello universet. F.eks er Hassan en karakter der. Såå bare en låt kan være vanskelig å forstå ja. Jeg er forresten 27 jeg og😂 Har sett filmen på kino så kanskje derfor jeg ikke syns låta er noe rar😳 Anonymkode: 523f8...3eb
Mandala Skrevet 10. januar 2018 #10 Skrevet 10. januar 2018 (endret) Den siden du linker til forklarer jo faktisk teksten når du trykker på hver strofe. Edit: Forklarer og forklarer... Man blir ikke akkurat helt klok på den likevel. Endret 10. januar 2018 av Mandala
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #11 Skrevet 10. januar 2018 Rett i foret betyr vel svarte penger? Handler sangen om at mange av våre nye landsmenn har et helt annet syn på svarte penger enn oss nordmenn? Jeg var en stund i Frankrike og ble veldig forundret over hvor liten kontroll det var på pengene der. Her i Norge er det jo veldig strenge krav om regnskapsføring, nesten alle transaksjoner går med kort eller via bankkontoer så det er begrenset hvor mye man kan unndra skatt og moms. Det var det helt annerledes, mange tok ikke kort i det hele tatt. Butikker, bakerier osv tok bare kort om det var større summer, ellers ville de ha kontanter. Taxier tok ikke kort, bare kontanter osv. Snakket med en taxisjåfør om det og det var bare sånn det var, ingen meldte inn alt de tjente, ingen. Anonymkode: db1f9...338
Lessismore Skrevet 10. januar 2018 Forfatter #12 Skrevet 10. januar 2018 27 minutter siden, Mandala skrev: Den siden du linker til forklarer jo faktisk teksten når du trykker på hver strofe. Edit: Forklarer og forklarer... Man blir ikke akkurat helt klok på den likevel. Ja, det har du jammen rett i. Så ikke det, jeg. Og joda, den forklarer ganske mye. Takk!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #13 Skrevet 10. januar 2018 Det første verset leser jeg slik at de ser fremover mot en fremtid hvor en person med innvandrerbakgrunn er den som sitter høyt i næringslivet - at Hassan, som er gjennomgangsfigur som symboliserer fordommene som ligger i vår kultur mot personer med minoritetsbakgrunn. Den dagen Hassan har fått høy sosial status - hjørnekontor i bedriften er den dagen fordommer er overvunnet. Dette er også en tid hvor datteren til Hassan har fått en jøde til mor, Hassan synes at jøder er cool og en jøde kalte Hassan for bror. Altså en tid da konfliktene mellom jøder og muslimer - og kanskje enda bredere konflikter mellom ulike kulturer - er overvunnet. Anonymkode: dfe7b...c31
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #14 Skrevet 11. januar 2018 «Rett i foret» henter fram flere av konseptene fra Heisann Montebello-prosjektet, blant annet Hassan og Nils og Lillelord. I tillegg til å fortsette prosjektets tidligere tematikk, setter sangen fokus på aktuelle utfordringer i verden. Første vers henviser blant annet til spesifikke terrorangrep fra nyere tid, men fra et løsningsorientert perspektiv, der det spørres hva som er grunnen til at angriperne tok valgene de gjorde. Samtidig trekkes de siste årenes avsløringer om bruken av skatteparadiser blant høyerestående mennesker frem i det andre verset. «Rett i foret» ble sluppet som singel samtidig som «Dup-i-dup» i forbindelse med spillefilmen Adjø Montebello. I motsetning til det mange tror, tilhører ikke singlene Heisann Montebello EP. Anonymkode: 84e36...dbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå