Gå til innhold

Regel om snømåking ved overtagelse av hus?

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du bare må akseptere og legge bak deg frustrasjonene, Hi. Du får ikke endret husselger, så du bare tapper deg selv for energi ved å fortsette å frustrere over hvordan ting kunne vært hvis de hadde vært litt mer positive. Så rist av deg irritasjon og frustrasjonen som har vært - og bare fokuser på det som ligger foran deg, det blir konstruktivt.

Som du allerede har kommet frem til - kontakt megler i morgen.

Siden husselger synes å være av det vanskelige slaget, så synes jeg dere skal tenke gjennom alt som ev. kan være/bli et problem og ta dette opp med megler.

Regner som annen har sagt at dere skal ha befaring på huset. Da bør dere si til megler at dere forventer at det er måket og at det er god adkomst til huset og parkering ved befaring. Ved befaring har husselger fremdeles ansvar - helt frem til overtakelsen er formell gjennomført.

Siden huset har stått tomt i et par måneder og det har vært så kaldt bør dere forsikre dere om at det har stått på nok varme i huset disse månedene, dere bør sjekke alt av vannrør, kraner, toalett osv. for å sikre at det ikke er rør som har sprunget lekk. Hvis dere mistenker at det har stått for lite varme på og det kan være fare for sprukne rør, så er det ikke sikkert dere merker dette før dere selv har flyttet inn og tar i bruk huset. Sørg derfor for å ta et eller annet forbehold om dette, snakk også med megler om det og få et eller annet skriftlig på det. Er det veldig mye snø på taket og dette ikke er måket (selv om det burde vært det), så be også om at taket blir fikset før overtakelse. Er det for mye snø på taket bør dere også vurdere å få sjekket om huset har tålt dette - for det kan ha kommet skjulte skader om belastningen har vært for stor. Viktig også å få med et skriftlig forbehold om dette før overtakelsen er gjort. Samme med ev. garasje/uthus som ev. har for store snømengder på seg.

Les litt om hva store snømengder gjør med huset. Vær obs om dører og vinduer går tregt. Sjekk f.eks. her: (tilfeldig valgt link) https://www.byggern.no/tips-og-rad/tak-og-takstein/hvor-mye-sno-taler-taket/

Be også megler om å få bekreftelse på at kommunale avgifter frem til overtakelse er betalt (be om å få se kopi), og om husselger har betalt for en periode etter at dere har overtatt huset, tilby dere å betale dette til dem. Sørg også for å få avtale om dette skriftlig.

Tenk gjennom ting, om det er ting som kan ha blitt et problem pga. at huset nå har stått tomt i et par måneder i sprengkulde og store snømengder.

Ellers - håper dere har forsikring, for med en så tilsynelatende vanskelig husselger så er det lurt å ha en forsikring for overtakelsen.

Håper huset svarer til forventningene når dere har kommet inn. Bestem deg for å legge frustrasjonene før kjøpet fra deg den dagen dere tar over huset og tenk at dere nå starter et liv som skal bli positivt for dere i det nye huset. Lykke til :)

Anonymkode: 42e49...44a

Tusen takk for fantastisk svar 💕 det har vert så stressende uker med alt at jeg føler jeg ikke tenker helt klart. Det med sprukne vannrør er mannen min også bekymret for så det står allerede skrevet opp hos oss at vi må sjekke det. Har heldigvis forsikring for vi følte også på oss at DET måtte vi ha 😂. 

Anonymkode: 4b6ab...188

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for fantastisk svar 💕 det har vert så stressende uker med alt at jeg føler jeg ikke tenker helt klart. Det med sprukne vannrør er mannen min også bekymret for så det står allerede skrevet opp hos oss at vi må sjekke det. Har heldigvis forsikring for vi følte også på oss at DET måtte vi ha 😂. 

Godt dere har forsikring :)

Ang. det med å flytte ting før dere skal ha visning der dere bor nå - de fleste plasser finnes det muligheter for korttidslagring av ting, så sjekk ut mulighetene for det der dere bor nå. Pakk det som kan pakkes, merk eskene godt slik at dere lett finner igjen ting. Når jeg flytter nummererer jeg alle esker og skriver på hvilket rom den skal i - f.eks. 01 kjøkken, så har jeg en liste hvor jeg skriver f.eks. Eske 01 - kjøkken - kjøkkenmaskin + ildfaste former + grytekluter + korkplater. Når jeg da står midt oppi flyttelasset og lurer på hvor jeg la det og det, da kan jeg bare se på listen, og så finner jeg lett den esken jeg trenger akkurat der og da. Hvis eskene er tydelig merket med hvilket rom de skal til, da gjør det også jobben langt lettere for de som skal hjelpe dere (og dere selv), dere slipper å flytte samme esken flere ganger i huset. Jeg har også en annen liste for søppelsekker, merker også dem med nummer og rom (f.eks. til sengetøy, klær, håndklær, gardiner osv.), da er det fort gjort å pakke opp akkurat det du trenger eller ønsker å pakke opp, og du slipper å sitte der med åpne esker som du egentlig ikke har plass å pakke opp enda. (har flyttet litt for mange ganger)

Pust med magen. Legg frustrasjonene som har vært bak deg, og møt hver nye ev. utfordring på en konstruktiv måte, ikke la ting vippe deg av pinnen.

Lykke til igjen :)

Anonymkode: 42e49...44a

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her vr det i utgangspunktet snakk om nesten to måneder.... og beundret er ikke bare å måke en trapp her er det mye måking som er nesten i «umulig» kategorien når det er blitt så mye. Vi har snø rekord her og det har ikke snødd så mye her på over ti år. Så det er ikke bare bare altså ikke kan du bruke snøfreser heller

Da kontakter du en vaktmestertjeneste og bestiller snørydding. Dette er jobbet marginalt problem

Anonymkode: 3c473...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...