Gå til innhold

Når man er så lat og sliten at man ender opp med å se på "dødelig fangst"😏Noen her med angst/depresjon? Kanskje adhd også?🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orker rett og slett ikke å strekke meg etter fjernkontrollen, jeg er så lei av dette!😏Er sm, men det er ingen bedring. Har endel ting og det har ballet på seg siste månedene..Har foreløpig ikke ville ha medisiner, men nå kan jeg ikke vente til mandag og ny legetime..Har adhd i bunn, og har de siste årene slitt mer og mer med angst og påfølgende depresjonen. Det er ingen åpenbar grunn til at jeg har det slik. Har fast 100% jobb, med 4 års høyskoleutdanning. Har mann og et barn som begynner å bli stor. Jeg er så utrolig lei! Alle prøver er tatt, alt er bra iflg dem, men kroppen har tatt fullstendig slutt..Har en forferdelig indre uro, klarer ikke å ligge/sitte/stå uten å vri og vende på meg, vrir føtter og alt slik at jeg får gangsperr?! Pusten er tung, humøret er tungt og nedfor, har ikke ork til noen tung, sover svært dårlig(eneste medisin jeg bruker er sove med., har brukt de i endel år). Har tankekjør døgnet rundt og er bare så sliten og lei nå..😏

Noen som kjenner seg igjen?

Jeg vil ikke ha beroligende, heller ikke antidepressiva, så eneste som gjenstår da er adhd-medisin og der igjen er det eneste jeg kan tenke meg å bruke er strattera..Brukt ritalin før, hatet det.. 

Anonymkode: eb8d8...2e7

Skrevet

Sjekk ut Berit Nordstrand. Hun mener at man kan spise seg bedre av både angst/depresjon og adhd. Samt at man kan bli bedre av autisme ol. bare ved å endre kosthold til noe kroppen trenger for å fikse seg selv. Tror virkelig hun er inne på noe...

Anonymkode: 09b5e...6a7

Skrevet

Dette kan kanskje ikke sammenlignes, men jeg har hatt dødsangst pga alvorlig sykdom. Bestemte meg formå takke ja til kognitiv terapi /kurs , samt trening. I og med at jeg ikke liker treningsentre, så bestemte jeg selv at jeg skulle bruke naturen. Startet med små turer som etterhvert ble lengre og lengre og nå har jeg store mål fremover. Skaffet meg også en liten hund , siden jeg synest det var litt kjedelig å gå alene på tur. Dette var redningen for meg meg, angsten er så godt som borte, og jeg har det mye bedre med meg selv. Vi lærte på kurset at en tur ut i naturen er bedre enn piller. Jeg er helt enig :) 

Anonymkode: aed86...2a5

Skrevet

Takker for svar!

Kosten er så god den kan være, har også en tarmsykdom..

Jeg har trent i endel år og det var det siste som "røk til" for min del, det har vært medisinen min så lenge! Og "leksen" jeg fikk av ene legen var å bruke sm til å komme tilbake på treningen, men det er uoppnåelig akkurat nå😕Mannen tvinger meg ut på en luftetur hver kveld, er eneste gangen på døgnet jeg går ut for tiden..

Jeg vet jeg høres vanskelig ut, jeg føler at jeg bare må ta meg sammen og gjøre ting som før..Og det setter meg nesten tilbake..

Skrevet

Dette går utover selvfølelsen også, jeg isolerer meg mer og mer. Hadde to nære venninner, men de valgte meg vekk av to veldig forskjellige grunner. Og tror det også er med på at jeg nå føler meg enda meg "søppel".. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk ut Berit Nordstrand. Hun mener at man kan spise seg bedre av både angst/depresjon og adhd. Samt at man kan bli bedre av autisme ol. bare ved å endre kosthold til noe kroppen trenger for å fikse seg selv. Tror virkelig hun er inne på noe...

Anonymkode: 09b5e...6a7

Må bare kommentere her.styr unna den dama hun har ikke peiling.belærende og uviten.ingen blr støtte opp alt den dama greier og spy utav seg.

Skrevet

Dersom du har crohns/ulcerøs kolitt ville jeg spurt gastrolegen om full sjekk av jern, d-vitamin og folat.

Jern skal du Evt ta intravenøst og ikke tabletter.

d-vitamin skal ligge i øvre sjikt, ikje nedre selv om du et innenfor normalen. 

Anonymkode: c8dae...d9d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du har crohns/ulcerøs kolitt ville jeg spurt gastrolegen om full sjekk av jern, d-vitamin og folat.

Jern skal du Evt ta intravenøst og ikke tabletter.

d-vitamin skal ligge i øvre sjikt, ikje nedre selv om du et innenfor normalen. 

Er uc jeg har, og sjekker verdiene jevnlig. Har tidligere vært lav i b- og d-vit, så tar tilskudd for det😊De verdiene er ok, for det er det første både lege og jeg tenker på, men alt er veldig bra der, ligger på 95 på d-vit, før var det på 51..Jern har vært ok hele tiden, litt lav, men innafor, har lite blødninger og er generelt stabil i tarmene om jeg passer kosten😊

Skrevet
23 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Må bare kommentere her.styr unna den dama hun har ikke peiling.belærende og uviten.ingen blr støtte opp alt den dama greier og spy utav seg.

Ja, det var jo en seriøs kommentar... Hun greier i det minste å skrive korrekt... Dessuten er hun utdannet lege, har spesialisering og ellers mye kunnskap om kosthold og dettes innvirken på fysisk og psykisk helse.

Det den over skrev med kosthold sett i sammenheng med tarmsykdom og også psyke, det stemmer jo for mange. Ikke for alle, men svært mange kan spise seg bedre og friskere. Dette støttes også av nyere forskning. Norge lå bl.a i front i verden med Dr. Reichelts forskning, men pussig nok er denne forskningen nesten mer kjent og anerkjent i utlandet enn her hjemme. Men det finnes mye forskning fra utlandet, nyere og seriøs forskning.

Jeg vet ikke om alle påstandene hun kommer med stemmer, men det jeg har sett henne uttale seg om stemmer, det har jeg også lest forskning på.

Jeg vil tro hun har langt mer utdannelse og erfaring innen medisin og kosthold enn det du har?

Hi - sett deg små mål for hver dag. Små mål som er overkommelige, og gjennomfør dem. Det vil gi deg mestringsfølelse. Kanskje du kan lage en avtale med mannen din at du tar kontakt med ham når du er ute og går tur f.eks. hver dag før kl. 12? Da får du også dagslys tidligere på dagen, noe som igjen vil påvirke søvnen din positivt, og det vil dessuten trolig kunne roe tankespinnet ditt som jeg vil anta blir verre utover dagen etterhvert som du føler du ikke gjør noen ting?

Anonymkode: c0c00...6a3

Skrevet

Hei,

Er selv inne i en mørk periode i livet nå med angst og depresjon pga diverse familieanliggender..

Jeg tror også at mye ligger i kosten. Spis sunt og få i deg masse sunne fettsyrer og antioksidanter. Gå tur tidligere på dagen slik at du får dagslys. invester evt i en dagslyslampe eller ta 5-10 min med sol en til to ganger i uka i en periode. lær deg gode metoder for å slappe av på, feks meditasjon. Prøv deg på et yogakurs?

Anonymkode: cd71d...3ed

Skrevet

Har du tenkt på at det kan være ADHD som gjør deg utslitt?

Jeg vet hvert fall at mitt barn som har ADHD bruker hele dagen på å "ta seg sammen", kjempe for å fokusere, prøve å holde orden på kaoset inne i hodet og slite med all urnene inne i kroppen. På ettermiddagen/kvelden er han helt utslitt mentalt selv om kroppen fremdeles er i 100. 

Bare en tanke.. 

Anonymkode: cf05d...35d

Skrevet

Jeg tenker/mistenker at adhd'en har mye av skylden, selv om jeg har holdt den i sjakk med livet jeg har levd..Derfor jeg tenker at strattera kanskje kan hjelpe😊

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er uc jeg har, og sjekker verdiene jevnlig. Har tidligere vært lav i b- og d-vit, så tar tilskudd for det😊De verdiene er ok, for det er det første både lege og jeg tenker på, men alt er veldig bra der, ligger på 95 på d-vit, før var det på 51..Jern har vært ok hele tiden, litt lav, men innafor, har lite blødninger og er generelt stabil i tarmene om jeg passer kosten😊

Ikke gode nok verdier på D-vit, altså, du burde opp på minst 170! Noen leger har bare ikke peiling på det der, og mener at det er tipp topp så lenge man ligger over grenseverdien uten å ta hensyn til hver enkelt pasient og dens sykehistorie. Jeg blir slapp med en gang det faller under 100, sånn til sammenlikning.

At jern er «litt lavt, men innafor» er heller ikke godt nok! Du må opp i øvre sjiktet av normalverdiene.

Mener ikke dette er løsningen på alle dine problemer, altaå, men det er i det minste et sted å starte.

Anonymkode: 54659...df0

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke gode nok verdier på D-vit, altså, du burde opp på minst 170! Noen leger har bare ikke peiling på det der, og mener at det er tipp topp så lenge man ligger over grenseverdien uten å ta hensyn til hver enkelt pasient og dens sykehistorie. Jeg blir slapp med en gang det faller under 100, sånn til sammenlikning.

At jern er «litt lavt, men innafor» er heller ikke godt nok! Du må opp i øvre sjiktet av normalverdiene.

Mener ikke dette er løsningen på alle dine problemer, altaå, men det er i det minste et sted å starte.

Anonymkode: 54659...df0

Helt enig!

prat med gastrolegen din og ikke fastlegen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...