Gå til innhold

Noen som har flyttet til Spania her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter som sliter med gikt, og vi har blitt anbefalt å prøve å bytte klima.

Kan dere som har prøvd dette fortelle litt om hvor dere bor og hvorfor dere flyttet? Anbefalinger?

Anonymkode: d79f2...9c8

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke gjort det, men vurderer det, får bare ikke gjort det med det første. Her er det grunnet min sykdom.

Har en venninne som flyttet med sin datter i høst, datteren slet med kraftig astma. De flyttet til Benidorm, og datteren går på den norske skolen. De leier leilighet nå. Ellers vet jeg ikke så mye. Vet det var en god del papirarbeid før de reiste ned.

Søk på facebook etter nordmenn i Spania, der kan man få en del tips. Håper flere svarer her og.

Anonymkode: f5b1d...16c

Skrevet

Vi bor i Spania, Alfaz del pi, i alicante regionen. Flyttet hit for 3,5år siden. Solgte hus og bil i Norge, kjøpte her. Stortrives. I dette området er det mye nordmenn, og 2 norske skoler, men vi har valgt å ha barnet på spansk skole. Klimaet er herlig, og her har vi både fjell og sjø i umiddelbar nærhet. Anbefales om man har muligheten :)

Anonymkode: d75ed...147

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor i Spania, Alfaz del pi, i alicante regionen. Flyttet hit for 3,5år siden. Solgte hus og bil i Norge, kjøpte her. Stortrives. I dette området er det mye nordmenn, og 2 norske skoler, men vi har valgt å ha barnet på spansk skole. Klimaet er herlig, og her har vi både fjell og sjø i umiddelbar nærhet. Anbefales om man har muligheten :)

Hvordan er helsevesenet? Koster det mye? Hvor gammelt er barnet, og hvordan trives barnet på spansk skole. Ser det er både norsk, internasjonal og spanske skoler der, og lurer bare på hva som er best. Tenker og på det sosiale. Har en stille, rolig 10 åring, som ikke lett får nye venner, og ikke takler kjeft eller erting bra. Nå går det bra på skolen her, barnet har sine venner fra 1. klasse. Men på ungdomsskolen, så kommer de på så stor skole, at barnet kan ende opp i klasse uten noen av vennene sine.

Og tenker dere noe på hvordan framtiden til barnet blir, med den store arbeidsledigheten som er i Spania.

Skrevet

Heisann. 

Vi flyttet til Altea (Alicante-området) grunnet jobbtilbud og leddgikt hos eldste. Vi har 3 barn, ei på 1,5, en på 3 og en på 7. Eldste går på internasjonal skole og barna i spansk barnehage. I barnehagen er de aldri ute, noe jeg synes er forferdelig trist. Tror mye har med vår kultur når det kommer til barnehage og hvor mye de er ute. Vi snakker norsk hjemme også lærer de seg språk i barnehage og på skole. 

Vi leier ut huset vårt i Norge og kjøpte oss leilighet og bil her. Både jeg og mannen jobber (fiskeindustri gjennom Norge, så har igrunn "norske" jobber) og stortrives med det :)  Det er veldig tilrettelagt for nordmenn her, både helsevesen, skole, barnehage og diverse hvis man skulle ha behov for det. 

Anonymkode: c6145...f2b

Skrevet

Gud så pinlig - å flytte til en norsk ghetto *grøsse*

Anonymkode: 70aee...2c7

Annonse

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sukk ja, det er bare såååå harry å ville det beste for sine barn 😩

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gud så pinlig ... som voksen å få seg til å skrive til andre voksne som du gjør.. kjente jeg ble ordentlig pinlig berørt nå ja... *GRØSS* på DINE vegne. Ett spm til deg; hadde du sagt slikt i virkeligheten også? 

Skrevet
20 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Gud så pinlig ... som voksen å få seg til å skrive til andre voksne som du gjør.. kjente jeg ble ordentlig pinlig berørt nå ja... *GRØSS* på DINE vegne. Ett spm til deg; hadde du sagt slikt i virkeligheten også? 

Man leser og hører daglig folk skrive og si slikt. Om utlendinger i Norge..,,, 

Anonymkode: 8f448...19a

Skrevet

Tusen takk for svar 😊

Vi har landa litt på alfaz del pi pga natur og nærområde. Vi flytter for å unngå et videre liv i rullestol. Ikke først og fremst for å prøve noe nytt. 

Vi kommer til å velge et norsk miljø for å gjøre overgangen enklere for alle barna. Også for de to som absolutt ikke vil... 

Ser for meg at vi kommer til å få både norske og spanske venner, og leve etter så spansk kultur som mulig. Kanskje få det beste fra to verdener? 

Mannen min jobber offshore, og jeg er hjemmeværende fordi det krever mye å følge opp kronisk syke barn. Vi prøver i første omgang med ett år, så ser vi hva som skjer med helsa. Jeg vil bare ha en friskere datter som kanskje kan sette bort rullestolen, og trappe ned på cellegift. 

Hvordan er skolen i Alfaz del pi? Lærerne? Miljøet? Er det vanskelig for barna å komme inn i miljøet? For voksne?

hi

Skrevet

Barna våre er 2mnd og 4år, så litt vanskelig å sammenligne med en 10åring. Våre barn vet ikke om noe annet liv/hjem enn her i spania. Men ungen stortrives på spanske skolen - de begynner på skolen når de er 3år her. Jeg har hørt at fom 6år, så er spanske skolen endel strengere enn norske (at elever dumper om de ikke er flinke nok) men dette vet jeg lite om da våre barn er mindre. Det offentlige helsevesenet virker greit. Vi har privat helseforsikring ettersom vi ikke skatter til spania og har da ikke så mange rettigheter i det offentlige (min mann jobber i nordsjøen, og er dermed pliktig til å skatte til norge). Vi går på helsestasjonen med eldste, og det er ingenting å utsette der - men man må snakke spansk eller ha med tolk i det offentlige.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar 😊

Vi har landa litt på alfaz del pi pga natur og nærområde. Vi flytter for å unngå et videre liv i rullestol. Ikke først og fremst for å prøve noe nytt. 

Vi kommer til å velge et norsk miljø for å gjøre overgangen enklere for alle barna. Også for de to som absolutt ikke vil... 

Ser for meg at vi kommer til å få både norske og spanske venner, og leve etter så spansk kultur som mulig. Kanskje få det beste fra to verdener? 

Mannen min jobber offshore, og jeg er hjemmeværende fordi det krever mye å følge opp kronisk syke barn. Vi prøver i første omgang med ett år, så ser vi hva som skjer med helsa. Jeg vil bare ha en friskere datter som kanskje kan sette bort rullestolen, og trappe ned på cellegift. 

Hvordan er skolen i Alfaz del pi? Lærerne? Miljøet? Er det vanskelig for barna å komme inn i miljøet? For voksne?

hi

Nå svarer jeg bare ut fra hva min venninne har fortalt. de er svært fornøyd med skolen og lærerne, stort sett ett bra miljø. Men det er stor variasjon i foreldre, noen har rømt fra barnevernet, er alkoholiserte, og tar ikke godt nok vare på barna sine, så er det oppegående flotte foreldre der og. Det er en del utskifting av barn, da flere bor der for bare 1 år. Noen bor der i mange år og. Har forstått at det er lett å få norske venner. Men så lenge man har barna på norsk skole, og ikke jobber med spanjoler, tror jeg ikke det er så lett å få spanske venner.

Jeg tenker selv mye på hva jeg skal gjøre med skole. Hadde det bare vært meg, hadde det vært enkelt, jeg hadde valgt og bo ett sted med lite nordmenn, og prøvd å bli mest mulig integrert. Her blir det vel først aktuelt å flytte da barnet er rundt 13. Og barnet har og en far og eldre bror i Norge. Så plutselig vil barnet flytte til far, og starte på Norsk videregående. Derfor tenker jeg norsk skole, eller internasjonal. Spansk skole velger jeg nok ikke, siden muligheten for at barnet reiser til bake til Norge er stor.

Skrevet

Jamen så slutt å klag over utlendinger som kommer til Norge og kun holder seg til sine egne. 

"Vi vil ha norsk skole, norske lærere, norske venner og norske verdier". Men Gud forby at en av våte nye landsmenn sier det samme. 

Vet dere at lokalbefolkningen på Mallorca, og enkelte steder i Spania  demonstrerer og protesterer mot turister og skandinavisk tilflytning? Fordi den spanske kulturen, språket og landet forsvinner mer og mer i turistindustrien. På alle hjørner skal det være brunost og VG, ellers protesterer nordmennene. Vi nekter å lære oss språket, leve som dem og å forholde oss til dem. Vi vil bare ha det komfortabelt! Og så sitter vi her å hyler over de "dumme innvandrerne som kommer til Norge". Men vi kan selvfølgelig gjøre akkurat hva vi vil.. bare alle andre som skal ha restriksjoner. 

Anonymkode: bca6d...8db

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jamen så slutt å klag over utlendinger som kommer til Norge og kun holder seg til sine egne. 

"Vi vil ha norsk skole, norske lærere, norske venner og norske verdier". Men Gud forby at en av våte nye landsmenn sier det samme. 

Vet dere at lokalbefolkningen på Mallorca, og enkelte steder i Spania  demonstrerer og protesterer mot turister og skandinavisk tilflytning? Fordi den spanske kulturen, språket og landet forsvinner mer og mer i turistindustrien. På alle hjørner skal det være brunost og VG, ellers protesterer nordmennene. Vi nekter å lære oss språket, leve som dem og å forholde oss til dem. Vi vil bare ha det komfortabelt! Og så sitter vi her å hyler over de "dumme innvandrerne som kommer til Norge". Men vi kan selvfølgelig gjøre akkurat hva vi vil.. bare alle andre som skal ha restriksjoner. 

Jøje meg. Hvordan klarer du å lese ut fra det som står her at de som har skrevet klager over at utlendinger kommer til Norge? Eller at de vil nekte lære seg spansk og forholde seg til spanjoler? Du må ha lest en helt annen tråd en jeg. 

Anonymkode: 0fef1...121

Skrevet

Nå må dere ikke dra alle under én kam!! Jeg har aldri klaga på utlendinger i Norge, og jeg har flere venner fra mange nasjoner.

Tror folk klager på de som kommer til Norge, lever på nav, og ikke prøver å lære seg norske verdier og språk. Når vi flytter betaler vi huset selv, betaler avgifter, og tilfører økonomi til samfunnet. 

Hvor mange her klager på tyske leger som henger med andre tyskere? Ikke dra noe rasismekort inn i denne situasjonen.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvem har sagt at vi sitter og klager over utlendinger som holder seg til sine egne?

Og som sagt hadde jeg ikke hatt barnet å tenke på, så hadde jeg uten tvil valgt og bo ett sted med få nordmenn, og bli mest mulig integrert. Jeg lærer meg spansk nå, og synes det er svært viktig at jeg skal lære meg språket. Men her vurderer jeg å flytte grunnet min helse. Og regner med at barnet mitt bare skal bo der noen få år. Og barnet skal tilbake til norsk skole, da er det greit å tenke på at barnet har pensum, som gjør det lett å komme tilbake.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det dummeste jeg har hørt!!! Vet du hvor avhengig Spania, både fastlandet og øyene er av turismen? 

Det finnes store områder på øyene som ikke er turister, der spanjolene lever sitt vanlige dagligliv. Der finner du verken brunost eller VG. 

Det er på de typiske turiststedene som Alcudia (PMI), Sydlinjen på GC osv det er slik. 

Protesterer mot turister og skandinavisk tilflytning? Dagens latter... 

Anonymkode: c3658...2c2

Skrevet

Veldig som folk hisser seg opp her..

Det er lett å komme inn i  det norske miljøet, og masse greie foreldre. Ulempen er at det er mye utskiftning der. Å få spanske venner er ikke så lett som man skulle tro, ikke alle som er like glad I utlendinger, men stort sett veldig imøtekommende dersom man snakker litt spansk. Det blir også sett positiv på at nordmenn tilfører mye penger til området - jobber i norge (båt/plattform) og bruker pengene her i spania. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det dummeste jeg har hørt!!! Vet du hvor avhengig Spania, både fastlandet og øyene er av turismen? 

Det finnes store områder på øyene som ikke er turister, der spanjolene lever sitt vanlige dagligliv. Der finner du verken brunost eller VG. 

Det er på de typiske turiststedene som Alcudia (PMI), Sydlinjen på GC osv det er slik. 

Det er vel nettopp det som er problemet.

Skrevet

Det å ha et norsk miljø for å gjøre overgangen enklere synes jeg er viktig. Svært få spanjoler snakker spansk så det kan bli ensomt i perioden det tar seg å lære spansk hvis en ikke har venner som snakker enten norsk eller engelsk.

Mannen min jobber i Spania. Vi har kjøpt oss hus i et område der det er mange spanjoler. Naboene våres er litt avvisende, jeg regner med at de er lei av utlendinger som kommer til landet. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg valgt et område der det bodde norske, engelske osv.. 

I mannen min sin jobb er det folk fra hele europa. De møtes dann og vann på fritiden og finner på litt gøye ting. Det som er kjipt er at de spanske ikke blir med på dette. Så det å komme seg inn i et spansk miljø for vår del har vært vanskelig..

Før du flytter ville jeg ha undersøkt skikkelig med nav. Jeg tenker ung uføretrygd for barnet ditt når den tid kommer osv.. Min mann mistet alle trygderettigheter da han flyttet. 

Ønsker deg lykke til <3

Anonymkode: 843b6...3d8

Skrevet
17 timer siden, Fandens Oldemor skrev:

Sukk ja, det er bare såååå harry å ville det beste for sine barn 😩

Flytte pga sykdom hos barn er vel ikke Harry?

Skrevet
3 timer siden, Anonne skrev:

Flytte pga sykdom hos barn er vel ikke Harry?

...Nei.

Skrevet
På 8.1.2018 den 9.51, Anonym bruker skrev:

Ja du føler ikke særlig godt med her i verden: 

http://www.independent.co.uk/voices/spain-attacks-anti-tourism-british-tourists-visit-barcelona-majorca-valencia-san-sebastian-a7886371.html

https://www.google.dk/amp/s/www.bbc.co.uk/news/amp/business-40960443

Jeg forstår godt at de er lei. Jeg er selv lei!

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dust! Det der er jo en liten voldelig anti- turist gruppe i Spania. Anarkister. Sikkert like populære og smarte som disse Vigrid gruppene i Norge. 

Det representerer jo ikke den vanlige spanjolen i gata, for å si det slik. 

Tull og vas 

Skrevet

Men dere som flytter med barn, hva tenker dere om barnas framtid der? Med tanke på utdannelse, jobb osv. For spanjolene kommer jo hit til Norge for å få jobb. Hvis de går på internasjonal skole, kommer de da inn på høyskoler og universitet i Norge?

Det her er det som holder meg mest igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...