Gå til innhold

Pauser på jobb, hva har en krav på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis arbeidet er spesielt tungt kan man ha krav på mindre pauser, arbeidet skal tilrettelegges slik at det ikke blir urimelig belastning på arb.takerne.

Hvilken type jobb er det du har, Hi? Dere har dessuten en halv time kortere dag enn mange andre, så kanskje arb.giver har tenkt at det kompenserer?

Anonymkode: 59060...e1e

Annonse

Har også betalt lunsj og 7timer og ti minutters arbeidsdag, men da har vi kun 20 minutt lunsj.

En skal vel også kunne ta fem minutters pause i timen, men det er det vel kun notoriske røykere som tar.

Anonymkode: 0cecd...299

Dere har betalt pause, da har dere en gode veldig mange andre ikke har. I noen yrkesgrupper har en krav på avbrekk etter så og så mange timer. Vi i butikk har krav på 5min avbrekk hver 2time om vi kun sitter i kassa konstant. Såfort du beveger deg utenfor kassen for å rydde kurver osv starter tiden på nytt. Så i praksis har vi ikke krav på dette, muligens for de som som aldri gidder å gjøre slike ting innimellom når det er mulighet. 

Anonymkode: 0deb5...4e8

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har også betalt lunsj og 7timer og ti minutters arbeidsdag, men da har vi kun 20 minutt lunsj.

En skal vel også kunne ta fem minutters pause i timen, men det er det vel kun notoriske røykere som tar.

Anonymkode: 0cecd...299

Det finnes absolutt ingen regel noe sted (med forbehold om Ev lokale overenskomster i en eller annen bedrift, men tviler på det) som sier st man kan ta fem min hver time. Det er noe røykere hardnakket påstår for å rettferdiggjøre at de sluntrer unna så ofte som de gjør. 

Anonymkode: 45b98...6d7

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes absolutt ingen regel noe sted (med forbehold om Ev lokale overenskomster i en eller annen bedrift, men tviler på det) som sier st man kan ta fem min hver time. Det er noe røykere hardnakket påstår for å rettferdiggjøre at de sluntrer unna så ofte som de gjør. 

Det er vel bevist at det å strekke på seg og gå en liten runde en gang i timen gjør arbeidet mer effektivt enn om man sitter konstant å jobber. Hvertfall når det gjelder kontorarbeid. 

Anonymkode: 2de23...74e

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Det stod i kontrakten i min forrige jobb at vi hadde 5 min. pause pr. time. Det betyr jo ikke at man kan ta 5 min. røykepause hver time, men at vi har tilsammen 40 minutter når vi jobber 8 timer, 30 minutter når vi jobber 6 timer osv. 

Anonymkode: d0430...981

Annonse

Arbeidsmiljøloven sier minst 30 minutter om arbeidsdagen er over 8 timer. Man kan selvfølgelig ha bedre avtaler som er forhandlet fram. Der jeg jobber har vi betalt lunsj på 20 minutter og 7,5 timers arbeidsdag. Vi har ikke krav på 30 min siden vi ikke er på jobb i 8 timer. 

1. Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Anonymkode: 540c2...c63

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Det stod i kontrakten i min forrige jobb at vi hadde 5 min. pause pr. time. Det betyr jo ikke at man kan ta 5 min. røykepause hver time, men at vi har tilsammen 40 minutter når vi jobber 8 timer, 30 minutter når vi jobber 6 timer osv. 

Anonymkode: d0430...981

Men det er KONTRAKTEN DIN. Det er ingen universell rettighet man har, slik mange later til å tro. 

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel bevist at det å strekke på seg og gå en liten runde en gang i timen gjør arbeidet mer effektivt enn om man sitter konstant å jobber. Hvertfall når det gjelder kontorarbeid. 

Anonymkode: 2de23...74e

Jo, men det kan man gjøre uten å ta pause. Man kan rydde litt, levere noe, stikke bortom en kollega for å få viktig informasjon og lignende ting. 

Vi jobber 7.30-15.00 og har 30 min betalt pause fra 11.00-11.30 Vi har også rett på 5 min pauser for hver time.

Men for å si det slik, 90% sitter og drikker kaffe og skravler til kl 7.45, og de samme tar gjerne pause til 11.45 også går de fra jobb rundt 14.50.. 

Anonymkode: cdb67...c50

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere har betalt pause, da har dere en gode veldig mange andre ikke har. I noen yrkesgrupper har en krav på avbrekk etter så og så mange timer. Vi i butikk har krav på 5min avbrekk hver 2time om vi kun sitter i kassa konstant. Såfort du beveger deg utenfor kassen for å rydde kurver osv starter tiden på nytt. Så i praksis har vi ikke krav på dette, muligens for de som som aldri gidder å gjøre slike ting innimellom når det er mulighet. 

Anonymkode: 0deb5...4e8

Vet du, jeg skulle gitt mye for å slippe å ha betalt pause! Betalt pause er ikke noe gode. Betalt pause får man når man må være tilgjengelig i pausen. Det vil si at pausen kan bli avbrutt når som helst, og man kan ikke forlate arbeidsplassen i pausen. Betalt pause gir et visst avbrekk i arbeidsdagen, men en skikkelig pause er 1000 ganger bedre, minst! 

Anonymkode: 91a40...a02

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, jeg skulle gitt mye for å slippe å ha betalt pause! Betalt pause er ikke noe gode. Betalt pause får man når man må være tilgjengelig i pausen. Det vil si at pausen kan bli avbrutt når som helst, og man kan ikke forlate arbeidsplassen i pausen. Betalt pause gir et visst avbrekk i arbeidsdagen, men en skikkelig pause er 1000 ganger bedre, minst! 

Anonymkode: 91a40...a02

Det kommer sikkert an på hvor man jobber. Jeg synes betalt pause er helt topp, tror ikke noen av mine kollegaer synes at det er dumt med betalt pause.

Anonymkode: d1545...ba7

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står det at HI har krav på 30 minutter?

Ifølge arbeidsmiljøloven har duk rav på PAUSE når du jobber mer enn 5,5 timer. Hvor lang pausen er skal framkomme i arbeidskontrakten din

Jobber du mer enn 8 timer har du krapp 30 min. pause. Det et ikke et krav om at de 30 min skal være sammenhengende. 

Så ksn arbeidsplassen være bundet sv tariffavtaler eller individuelle avtaker som gir bedre betingelser!

Anonymkode: 45fd6...2b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...