Gå til innhold

Snu snart treåring forovervendt i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo nettopp det. Framovervendt ER ikke trygt for små barn. Ved kjøring jo såklart. Ved krasj, ikke akkurat... og det er da virkelig i tilfelle krasj man sikrer??

Anonymkode: f7a2f...1d5

Da får CI kjøre pent sa. Noe vi uansett gjør. Og ja, det finnes tullinger i trafikken som virkelig kan forårsake ulykker, men jeg lar ikke være å snu setet til barnet mitt pga det. Nei. Jeg vil heller at barnet skal sitte trygt og komfortabelt, enn fortsatt trygt med utrolig ukomfortabelt. Ferdig snakka. 

Anonymkode: 74846...087

Fortsetter under...

Skrevet

Men altså, dere som snur barnet lenge før 4 år. Hvis dere havner i en ulykke og barnet dør eller blir alvorlig skadet, og dere får vite at skaden ville vært mye mindre hvis barnet hadde sittet bakovervendt...hva ser dere for dere at dere ville tenkt? Jeg hadde aldri tilgitt meg selv. Og derfor kommer jeg heller ikke til å snu før etter 4 år... 

Anonymkode: 63b41...ea7

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, dere som snur barnet lenge før 4 år. Hvis dere havner i en ulykke og barnet dør eller blir alvorlig skadet, og dere får vite at skaden ville vært mye mindre hvis barnet hadde sittet bakovervendt...hva ser dere for dere at dere ville tenkt? Jeg hadde aldri tilgitt meg selv. Og derfor kommer jeg heller ikke til å snu før etter 4 år... 

Anonymkode: 63b41...ea7

Vel. Nå døde min sønn nesten av oppkast mens han satt bakovervendt fordi jeg ikke så hva som skjedde. Om han ikke hadde overlevd, tror du jeg hadde tenkt «jaja. Han satt i alle fall bakovervendt og var trygg fra krasj da» om jeg fikk vite at barn som bli bilsyke og kan kaste opp slim samtidig pga astma bør sitte forovervendt? Jeg trodde jeg var trygg med speil ved setet, men det var jeg jammen ikke. 

Anonymkode: 4996f...321

Skrevet

Det er en grunn til at det anbefales at barn ikke blir snudd forover før de er fire. Det handler om barnets nakkemuskelatur. Barnet har rett og slett ikke sterk nok nakke og vil i bråstopp/krasj kunne brekke nakken og dø. Dette er kommet som et resultat av forskning og undersøkelser etter ulykker i årene som har vært. Les deg gjerne opp på ord fra Trond Boye Hansen og sikring av barn i bil. Er sikker noen gode råd i de artiklene også. 

Anonymkode: 52d38...5dc

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Nå døde min sønn nesten av oppkast mens han satt bakovervendt fordi jeg ikke så hva som skjedde. Om han ikke hadde overlevd, tror du jeg hadde tenkt «jaja. Han satt i alle fall bakovervendt og var trygg fra krasj da» om jeg fikk vite at barn som bli bilsyke og kan kaste opp slim samtidig pga astma bør sitte forovervendt? Jeg trodde jeg var trygg med speil ved setet, men det var jeg jammen ikke. 

Sjansen for at du må bråbremse pga at andre kjører mot deg/i ditt kjørefelt, andre får skrens og kjører møt deg, det kommer dyr ut i vegen/vilt osv, det er glatt og du mister kontroll, osv osv, er også store risikoer. Dette er de man skal vektlegge for valg av forovervendt eller ikke. Vet du hvor mange som kjører rundt i rusa tilstand feks? Selv om du kjører så trygt du kan, så kan du aldri forberede deg godt nok på hvem du møter på, og hvordan det vil gå. Men vi kan bruke bilstoler og bilbelte på tryggest mulig måte, kjøre så godt vi kan og ha full fokus på vegen for å minske risikoen.

Skrevet

Da får CI kjøre pent sa. Noe vi uansett gjør. Og ja, det finnes tullinger i trafikken som virkelig kan forårsake ulykker, men jeg lar ikke være å snu setet til barnet mitt pga det. Nei. Jeg vil heller at barnet skal sitte trygt og komfortabelt, enn fortsatt trygt med utrolig ukomfortabelt. Ferdig snakka. 

Ferdig snakka?!

Hvorfor tror du mange veier fikk innført 70km/t?

Hvorfor får vi mer og mer sikre biler?

Hvorfor har vi kjøreopplæring? 

Hvorfor får man ikke førerkort før minst 18år?

Hvorfor har man sikkerhetsbelte, hodestopper, airbager, osv i bilene? 

Hvorfor er det påbudt med hjelm for MC?

Du er virkelig ikke klok! Selvfølgelig gjør vi det vi kan for å sikre oss mot å ikke bli hardt skadd eller drept i en eventuell trafikkulykke. Som oftest går det bra å kjøre fra A til B, men de gangene det ikke gjør det, så kan det handle om små marginer som skiller liv å død. Som feks om barnet sitter forovervendt eller bakovervendt. 

Å befinne seg langs vegene, kjøre bil/Mc/hvilke som helst av kjøretøy i høy hastighet, vil jeg kalle en drapsmaskin. Jeg kjører rundt i en og jeg møter tusen vis som kommer mot meg hver dag. Selvfølgelig vil jeg gjøre alt jeg kan for å sikre meg selv og de andre i bilen på best mulig måte, i tilfelle jeg skulle bli utsatt for en annne drapsmaskin!! 

Annonse

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er dum? Den som ønsker at barnet skal ha komfort på bilturen under godkjente og lovlige sikringer, eller den som tror at nakken brekker på alle barn som sitter forovervendt, er under 4 år og er med i ulykke?

Hehe... I rest my case. Jeg håper du ikke er like slapp på alle andre områder, men dessverre har det jo en tendens til å henge sammen. Er man først enkel og bryr seg lite om sine barn så gjelder nok det i alle situasjoner. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei vettu, du velger faktisk komfort foran sikkerhet, og bare det at du ikke ser det sier jo sitt. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe... I rest my case. Jeg håper du ikke er like slapp på alle andre områder, men dessverre har det jo en tendens til å henge sammen. Er man først enkel og bryr seg lite om sine barn så gjelder nok det i alle situasjoner. 

At du er nedlatende og kaller folk både det ene og det andre betyr jo bare at du ikke klarer å ha en normal debatt. 

Du mener folk ikke bryr seg om barna sine fordi de snur bilstolen før barna er 4 år. Og selvsagt gjør de det. Men de fant en annen løsning enn deg. Selvsagt sitter ikke du på fasiten i noen sak som har med barn å gjøre, for jeg innbiller meg (nå går jeg kun ut fra hvordan jeg oppfatter deg i denne debatten) at du er moren til Nure

Skrevet

Hi, du burde ta deg en prat med de som jobber på akuttmottaket og høre deres historier om folk som tenker som deg.

Anonymkode: 39b95...0c5

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ferdig snakka?!

Hvorfor tror du mange veier fikk innført 70km/t?

Hvorfor får vi mer og mer sikre biler?

Hvorfor har vi kjøreopplæring? 

Hvorfor får man ikke førerkort før minst 18år?

Hvorfor har man sikkerhetsbelte, hodestopper, airbager, osv i bilene? 

Hvorfor er det påbudt med hjelm for MC?

Du er virkelig ikke klok! Selvfølgelig gjør vi det vi kan for å sikre oss mot å ikke bli hardt skadd eller drept i en eventuell trafikkulykke. Som oftest går det bra å kjøre fra A til B, men de gangene det ikke gjør det, så kan det handle om små marginer som skiller liv å død. Som feks om barnet sitter forovervendt eller bakovervendt. 

Å befinne seg langs vegene, kjøre bil/Mc/hvilke som helst av kjøretøy i høy hastighet, vil jeg kalle en drapsmaskin. Jeg kjører rundt i en og jeg møter tusen vis som kommer mot meg hver dag. Selvfølgelig vil jeg gjøre alt jeg kan for å sikre meg selv og de andre i bilen på best mulig måte, i tilfelle jeg skulle bli utsatt for en annne drapsmaskin!! 

Du, kutt ut. Jeg vet du prøver å få frem poenget ditt, men du må slutte. Hun svarer deg saklig, og du kaller henne noe så åndsvakt som "drapsmaskin". Du har tapt diskusjonen når du faller til det nivået. Kutt ut!

Anonymkode: 4676c...a85

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du er nedlatende og kaller folk både det ene og det andre betyr jo bare at du ikke klarer å ha en normal debatt. 

Du mener folk ikke bryr seg om barna sine fordi de snur bilstolen før barna er 4 år. Og selvsagt gjør de det. Men de fant en annen løsning enn deg. Selvsagt sitter ikke du på fasiten i noen sak som har med barn å gjøre, for jeg innbiller meg (nå går jeg kun ut fra hvordan jeg oppfatter deg i denne debatten) at du er moren til Nure

Deg om det, det nytter jo ikke med fornuft til noen som ikke er fornuftig. Å snu et lite barn er galskap. Alle som vet litt om sikkerhet har fått med seg det. Likevel er det lov og mange gjør det. Når noen svarer at jeg snudde min toåring og det gikk bra, er det dessverre lite intelligens å spore. Klart det går bra å snu. Det er bare det at det ikke går så bra hvis bilen havner i ulykke da. Først etter det kan man evt si det gikk bra, men det er nok lite sannsynlig dessverre. 

Og ja, jeg tør påstå at folk som sikrer barna forsvarlig og trygt og ikke bare lovlig faktisk bryr seg mer om barna sine. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, du burde ta deg en prat med de som jobber på akuttmottaket og høre deres historier om folk som tenker som deg.

Anonymkode: 39b95...0c5

Unnskyld meg, jeg stilte et spørsmål. ET spørsmål stilte jeg, for å bli klokere og høre hva andre mener. Har jeg snudd barnet? Nei. Kommer jeg til å gjøre det? Nei. Skulle jeg ønske jeg kunne det? JA! Du aner ikke hvor frustrerende det er å ha et barn som kaster opp tre ganger i løpet av en times kjøretur, og som vi ikke kan kjøre lengre enn til barnehagen med (10 min) uten å kaste opp. Derfor spurte jeg, fordi jeg ønsket å finne ut av om det i det hele tatt var forsvarlig å snu henne. 

Så ikke kom her med "folk som tenker som deg". Jeg tenker kun på det beste for barnet mitt, men når du har et barn som kaster opp hver eneste gang dere kjører kan du ikke syns det er rart man sjekker om alt det oppkastet virkelig er nødvendig og om det kan unngåes. Men slapp av, jeg gambler ikke med livet hennes og vi lar bilen stå til hun blir eldre. 

Takk for meg! 

hi

Anonymkode: c65b1...fae

Annonse

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Deg om det, det nytter jo ikke med fornuft til noen som ikke er fornuftig. Å snu et lite barn er galskap. Alle som vet litt om sikkerhet har fått med seg det. Likevel er det lov og mange gjør det. Når noen svarer at jeg snudde min toåring og det gikk bra, er det dessverre lite intelligens å spore. Klart det går bra å snu. Det er bare det at det ikke går så bra hvis bilen havner i ulykke da. Først etter det kan man evt si det gikk bra, men det er nok lite sannsynlig dessverre. 

Og ja, jeg tør påstå at folk som sikrer barna forsvarlig og trygt og ikke bare lovlig faktisk bryr seg mer om barna sine. 

Jeg snudde barnet mitt fordi det holdt på å dø, ikke fordi det var så gøy! Det var nødvendig for at jeg skulle kunne følge med på han om det skulle skje igjen. 

Men du virker å tro at absolutt alle krasj som skjer er dødsulykker og at barna under 4 år brekker nakken. I de aller fleste krasj, så er det ingen personskader og barn som sitter i alle retninger dør i trafikken hvert år. 

Jeg tar valg for barna mine, til det beste for barna mine (de to andre som ikke kastet opp satt bakover til de var nesten 4). Men jeg ville ikke at sønnen min skulle dø av oppkast en gang til (måtte gjenopplives). De fleste som har opplevd slike ting gjør alt for at det ikke skal skje igjen. Men klart. Jeg DRITER i barna mine jeg.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snudde barnet mitt fordi det holdt på å dø, ikke fordi det var så gøy! Det var nødvendig for at jeg skulle kunne følge med på han om det skulle skje igjen. 

Men du virker å tro at absolutt alle krasj som skjer er dødsulykker og at barna under 4 år brekker nakken. I de aller fleste krasj, så er det ingen personskader og barn som sitter i alle retninger dør i trafikken hvert år. 

Jeg tar valg for barna mine, til det beste for barna mine (de to andre som ikke kastet opp satt bakover til de var nesten 4). Men jeg ville ikke at sønnen min skulle dø av oppkast en gang til (måtte gjenopplives). De fleste som har opplevd slike ting gjør alt for at det ikke skal skje igjen. Men klart. Jeg DRITER i barna mine jeg.

Rart alt er så mye vanskeligere for dere som snur barna? Jeg ser ansiktet til mine bakovervendte barn like godt som de som sitter forovervendt. Bare å sette inn speil det da. Men det er vel litt for vanskelig... Hvis argumentet er å se barnet hadde det jo holdt? Men du ville heller snu barnet ikke sant? 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du, kutt ut. Jeg vet du prøver å få frem poenget ditt, men du må slutte. Hun svarer deg saklig, og du kaller henne noe så åndsvakt som "drapsmaskin". Du har tapt diskusjonen når du faller til det nivået. Kutt ut!

Anonymkode: 4676c...a85

Hvilket nivå? Jeg jobber i bransjen, så jeg kaller det drapsmaskin. Eller sitter du på jobb å tar i mot telefonen når noen skader seg eller omkommer i trafikken?!

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rart alt er så mye vanskeligere for dere som snur barna? Jeg ser ansiktet til mine bakovervendte barn like godt som de som sitter forovervendt. Bare å sette inn speil det da. Men det er vel litt for vanskelig... Hvis argumentet er å se barnet hadde det jo holdt? Men du ville heller snu barnet ikke sant? 

Nei. Jeg hadde speil. Men uansett hva alle andre (minst 50% snur barn før de er 4), så har du rett og er bedre mor enn hele verdens befolkning. Got it. Du får melde meg til barnevernet, så får vi se hvor lite omsorg jeg gir til barna og hvor lite jeg bryr meg om deres ve og vel. Men jeg har stått over en gutt som hadde hjertestans da han var 3 år og det gjør noe med en uansett hva du måtte mene

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg hadde speil. Men uansett hva alle andre (minst 50% snur barn før de er 4), så har du rett og er bedre mor enn hele verdens befolkning. Got it. Du får melde meg til barnevernet, så får vi se hvor lite omsorg jeg gir til barna og hvor lite jeg bryr meg om deres ve og vel. Men jeg har stått over en gutt som hadde hjertestans da han var 3 år og det gjør noe med en uansett hva du måtte mene

Ja, men det hadde da overhodet ikke noe med retningen på setet å gjøre???? Speil speil speil... hjelpe meg altså...

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det hadde da overhodet ikke noe med retningen på setet å gjøre???? Speil speil speil... hjelpe meg altså...

Jeg har skrevet hele veien at jeg hadde speil

Skrevet

Hev deg over mammapolitiet, HI. Det er alltid noen som føler det er deres kall her i livet å fortelle andre hvor dårlige foreldre de er, og hvor lite glad de er i barna sine fordi de ikke Gjør Det Beste. De folka kan ta seg en jævlig stor bolle. Herregud.

Du vet hva du tenker selv. Du vet hva folk her sier. Du vet hva statistikken sier. Tenk deg om en stund til, og ta det opp igjen til vurdering når du føler deg klar for det. Har forøvrig spyproblem her også, så jeg ser virkelig hvor du kommer fra. Vi kan ikke kjøre noe lenger enn maks 10-15 minutter bakovervendt.

Anonymkode: 9323d...99f

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hev deg over mammapolitiet, HI. Det er alltid noen som føler det er deres kall her i livet å fortelle andre hvor dårlige foreldre de er, og hvor lite glad de er i barna sine fordi de ikke Gjør Det Beste. De folka kan ta seg en jævlig stor bolle. Herregud.

Du vet hva du tenker selv. Du vet hva folk her sier. Du vet hva statistikken sier. Tenk deg om en stund til, og ta det opp igjen til vurdering når du føler deg klar for det. Har forøvrig spyproblem her også, så jeg ser virkelig hvor du kommer fra. Vi kan ikke kjøre noe lenger enn maks 10-15 minutter bakovervendt.

Anonymkode: 9323d...99f

Også har vi de som elsker å kalle foreldre som tar tryggere valg enn de selv for hysteriske og overbeskyttende.

Anonymkode: bd169...17c

Skrevet

Jeg har skrevet hele veien at jeg hadde speil

Men det var jo tydeligvis feil montert.........

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli himla lei av deg her. Du har en samtale med en mor, som var ved å miste barnet i en kvelningsulykke, og velger å strø salt i såret ved å spekulere i om hun selv var skyld i situasjonen, ved å montere/ikke montere speil? Hadde barnet blitt mindre kvelt ved å ha flere/større speil? Hun gjennomgikk noe, som må ha vært forferdelig skremmende, og du sitter henne i gapestokk? Ta å ro deg ned noen hakk, og husk at du aldri noensinne vil ha sannheten i enhver situasjon, akkurat som resten av oss. Husk også at det sitter en faktisk mor, med et faktisk barn på andre siden av skjermen. Og din måte å diskutere på, begynner å bli direkte motbydelig. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt er jo feil montert om det ikke funker slik du tenker, så det var det garantert😂

Skrevet

Det var da voldsomt til diskusjon, at dere gidder! HI vet jo at barnet bør sitte bakover, men ikke i alle tilfeller lar det seg gjøre. Min gutt på 3 år og 3 mnd har jeg nå snudd. Vekta viste 16.2 kg, og han er 104 cm. Jeg har hatt samme problem som Hi, og deg er utmattende, ikke bare for han men for hele familien. Han spydde jo på søsken også. Jeg har snudd og lille sitter nå i beltestol. Han Spyr innimellom enda, men det er svært sjeldent! De andre to barna mine har sittet bakover litt lenger, men ikke helt til fylte 4 år, men begge var store, over gjennomsnittlig størrelse på en 4 åring. Jeg har selv jobbet med bilkjøring, og i enkelte tilfeller så må man faktisk snu barnet eller slutte å kjøre bil.

Sjekk ut pallas setet. Da er barnet ditt tryggere i mellomperioden.

Anonymkode: d6005...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...