Gå til innhold

Snu snart treåring forovervendt i bil

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som svarer... Bor dere alle ved e6 eller? Ikke alle som bor ved høytraffikerte veier... Jeg har snudd min 3 åring fordi han brøt seg ut av setet. Mange som er nazi på bakovervendt til 4 år, men når de er ferdig i første klasse så ser jeg ingen i bilstol lenger... Her jeg bor snur de fleste når barnet er 2,5-3 år. 

Sjekk ut cybex pallas setet. Beltestol med pute foran fra 9 kg. 

Anonymkode: 2d341...e51

Ingen i bilsete etter 1. klasse?

Det er påbudt med barnesikring til barna er 135 cm høye. Svært få er det i førsteklasse. 

Mine har gått over fra sete til pute når de har passert 140 cm, og eldste droppet pute ved 150 cm. 

Anbefaler deg og alle i bygda di å lese seg opp på trygg trafikks nettsider. https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Anonymkode: c9ca4...404

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som svarer... Bor dere alle ved e6 eller? Ikke alle som bor ved høytraffikerte veier... Jeg har snudd min 3 åring fordi han brøt seg ut av setet. Mange som er nazi på bakovervendt til 4 år, men når de er ferdig i første klasse så ser jeg ingen i bilstol lenger... Her jeg bor snur de fleste når barnet er 2,5-3 år. 

Seter med pute foran er noen av de farligste setene man kan bruke. Belastningen ved en kollisjon skjer da mot magepartiet, ubeskyttet og svært sårbart mot skade. Faren for å bli slengt ut av stolen er også stor.

At det er vanlig å snu ved 2,5-3 år betyr ikke at det er greit. Det betyr mangel på kunnskap. Samme med å droppe bilstol i løpet av førsteklasse. Det er påbudt å sikre barn til de er 36 kg og/eller 135 cm.

Anonymkode: bd169...17c

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Seter med pute foran er noen av de farligste setene man kan bruke. Belastningen ved en kollisjon skjer da mot magepartiet, ubeskyttet og svært sårbart mot skade. Faren for å bli slengt ut av stolen er også stor.

At det er vanlig å snu ved 2,5-3 år betyr ikke at det er greit. Det betyr mangel på kunnskap. Samme med å droppe bilstol i løpet av førsteklasse. Det er påbudt å sikre barn til de er 36 kg og/eller 135 cm.

Enig i dette, kjøp for all del ikke sete med pute foran. Det beste om de absolutt må sitte fremovervendt (og er store nok til det) er beltestol, pute foran er livsfarlig, og 5-punkt fremover gjør at kroppen sitter helt fast, mens hodet er løst hvilket betyr at det er en enorm påkjenning for nakken i en kollisjon.

Anonymkode: a1d05...ced

Jeg blir fortsatt kjønn i bil og jeg merker at det viktigste for at jeg ikke skal bli kvalm, er måten sjåføren kjører bil. Hvis sjåføren bruker gadd og brems forsiktig og bremser ordentlig ned i svinger, blir jeg ikke kvalm i det hele tatt. Men hvis sjåføren kjører mer uforsiktig, kan heh bli kvalm før vi har kjørt i 3 min. 

Anonymkode: f876e...fcb

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette, kjøp for all del ikke sete med pute foran. Det beste om de absolutt må sitte fremovervendt (og er store nok til det) er beltestol, pute foran er livsfarlig, og 5-punkt fremover gjør at kroppen sitter helt fast, mens hodet er løst hvilket betyr at det er en enorm påkjenning for nakken i en kollisjon.

😱😱😱😱

Vi har kjørt begge våre rundt i cybex med magepute, nå fikk jeg litt angst. Jeg ante ikke at det er farlig? Puten er jo hard, og presset i en kollisjon vil fordeles i setet og ikke i barnets mage. Barnet sitter også veldig trangt, men i en voldsom kollisjon kan jeg se for meg at det er mulig at barnet blir kastet ut. Selger de ikke disser lenger, og er det slike dere mener? Vi kjøpte vår for 4 år siden. Bruker fortsatt setet, men uten pute til åtteåringen. 

Anonymkode: edb2b...8bf

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

😱😱😱😱

Vi har kjørt begge våre rundt i cybex med magepute, nå fikk jeg litt angst. Jeg ante ikke at det er farlig? Puten er jo hard, og presset i en kollisjon vil fordeles i setet og ikke i barnets mage. Barnet sitter også veldig trangt, men i en voldsom kollisjon kan jeg se for meg at det er mulig at barnet blir kastet ut. Selger de ikke disser lenger, og er det slike dere mener? Vi kjøpte vår for 4 år siden. Bruker fortsatt setet, men uten pute til åtteåringen. 

Vi bruktet forresten puten fra 4 år og 15 kg med eldste, og fra 3 1/2 og 16 kg med yngste. Har en liten til som også skal over i beltestol, men det er en stund til. 

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

*9*😱😱😱😱

Trygg trafikk jobber vel for at seter med slik puter skal fjernes fra det norske markedet fordi de er utrygge. De jeg kjenner som har hatt cybex sirona har kastet puten og kun brukt setet bakovervendt. 

http://bilstoler.blogg.no/1489328419_bilstoler_med_magepute.html

Denne bloggen viser til mange gode kilder hvor det frarådes å bruke bilstol med magepute, blant annet trygg trafikk, ntf og maxi cosi. 

Skjønner ikke at dere tør å snu så tidlig jeg. Hvis dere havner i en kollisjon og barnet dør eller blir alvorlig skadet, hvordan skal man klare å leve med seg selv å vite at utfallet sannsynligvis hadde vært et annet om barnet satt bakovervendt? Min skal sitte bakovervendt til hun er over 4. Og jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å synes synd i foreldre som mister barn i kollisjoner og så har de snudd barnet når det var 1-2-3 år. Selvfølgelig er det synd i de og det er en tragedie, men jeg tenker også at det er deres egen feil og dumskap. Oppkast eller ei. Heller det enn et dødt barn eller alvorlig skadet barn.

Anonymkode: 63b41...ea7

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trygg trafikk jobber vel for at seter med slik puter skal fjernes fra det norske markedet fordi de er utrygge. De jeg kjenner som har hatt cybex sirona har kastet puten og kun brukt setet bakovervendt. 

http://bilstoler.blogg.no/1489328419_bilstoler_med_magepute.html

Denne bloggen viser til mange gode kilder hvor det frarådes å bruke bilstol med magepute, blant annet trygg trafikk, ntf og maxi cosi. 

Takk! Vår stol er en beltestol, den kan ikke brukes bakovervendt. Jeg vet nå at vi burde kjøpt nytt, bakovervendt sete til treåringen da hun vokste ut av klasse 2 stolen. Nå er hun nesten 5, så da blir hun værende i beltestoler - men vi tar med kunnskapen til nummer tre. 

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke at dere tør å snu så tidlig jeg. Hvis dere havner i en kollisjon og barnet dør eller blir alvorlig skadet, hvordan skal man klare å leve med seg selv å vite at utfallet sannsynligvis hadde vært et annet om barnet satt bakovervendt? Min skal sitte bakovervendt til hun er over 4. Og jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å synes synd i foreldre som mister barn i kollisjoner og så har de snudd barnet når det var 1-2-3 år. Selvfølgelig er det synd i de og det er en tragedie, men jeg tenker også at det er deres egen feil og dumskap. Oppkast eller ei. Heller det enn et dødt barn eller alvorlig skadet barn.

Anonymkode: 63b41...ea7

Er selvfølgelig enig i at man heller tar oppkast, i stedet for å miste barnet. Derfor jeg lurte på hvor farlig det faktisk er, og etter å ha lest på nett og fått svar her inne lar vi bilen stå i to år til og legger sommerens ferietur til hagen. 

Hi

Anonymkode: c65b1...fae

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper lite å kjøre ansvarlig selv når det finnes andre som ikke burde vært i trafikken. Og det går som oftest bra...... helt til man kræsjer.

Det er greit nok. Men hvis man selv kjører ansvarlig hjelper det mye. Jeg bor ikke ved noen by eller E6 og her er det svært lite uhell i trafikken. 

Anonymkode: 68f74...bca

Jeg har barn som er bilsyke. Jeg blmmer aldri til å glemme den gangen lillebror begynte å kaste opp. Heldigvis satt storesøster der også og sa «lillebror er blå i ansiktet. Han ble kvalt av eget oppkast. Og satt bakovervendt. Jeg så det ikke i speilet over han heller. 

Så jeg snudde begge barna da jeg fant ut at risikoen for oppkast og kveling pga oppkast er større enn krasj. 

Var forresten ekstremt bilsyk selv fra jeg var 6 mnd. Kastet opp uansett hvor vi skulle. Barnehage, skole, besteforeldre (bodde 5 min unna). Jeg blir fortsatt bilsyk. Ekstremt. Til og med når jeg selv kjører. Skal jeg kjøre mer enn 2 timer, må jeg legge inn pauser for å kaste opp eller trekke frisk luft og strekke på beina.

Anonymkode: 4996f...321

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det det er det litt delte meninger om altså. Bare så det er sagt. Puteseter er ikke farlige så lenge barnet er stort nok når det sitter i. Men har du snudd tidlig og ungen er liten, da kan den ramle ut. Skal også sies at det gjelder kun ulykker der bilen havner på taket. 

Putene er dessuten så store har du rammer ikke bare magen, men helt fra hofter til brystbein. I utlandet mener de dette er tryggere enn sele, særlig feilmontert sele (som ofte skjer) som treffer Halsen til barnet. 

Anonymkode: 68f74...bca

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Satt krøket med rygg eller bein?

Når setet var i oppreist sittestilling så satt han med beina langt opp etter stolryggen i baksetet. Når vi la stolen i sovestilling, satt han krøket med rygg og bein. Ikke noe behagelig for han i det hele tatt.

Anonymkode: 74846...087

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn som er bilsyke. Jeg blmmer aldri til å glemme den gangen lillebror begynte å kaste opp. Heldigvis satt storesøster der også og sa «lillebror er blå i ansiktet. Han ble kvalt av eget oppkast. Og satt bakovervendt. Jeg så det ikke i speilet over han heller. 

Så jeg snudde begge barna da jeg fant ut at risikoen for oppkast og kveling pga oppkast er større enn krasj. 

Var forresten ekstremt bilsyk selv fra jeg var 6 mnd. Kastet opp uansett hvor vi skulle. Barnehage, skole, besteforeldre (bodde 5 min unna). Jeg blir fortsatt bilsyk. Ekstremt. Til og med når jeg selv kjører. Skal jeg kjøre mer enn 2 timer, må jeg legge inn pauser for å kaste opp eller trekke frisk luft og strekke på beina.

Det er utrolig sjelden barn dør av oppkast hvis ikke de er feks handikappede og ikke greier å flytte hodet feks. Barn som dør etter ulykker og feil sikring i bil skjer faktisk innimellom. 

Anonymkode: 257a2...931

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er utrolig sjelden barn dør av oppkast hvis ikke de er feks handikappede og ikke greier å flytte hodet feks. Barn som dør etter ulykker og feil sikring i bil skjer faktisk innimellom. 

Men det skjedde med mitt barn. 

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Toåringen blir så bilsjuk at vi blir helt handicappet av det. Vi kan ikke kjøre lengre enn til barnehagen og til butikken. På lengre turer enn det kaster hun opp. Skulle kjøre en knapp time en gang for å besøke familie, og stakkars lille kasta opp hele TRE ganger. Etter det orket vi ikke mer og vi holder oss faktisk hjemme, til hele familiens store fortvilelse. Men det er jo så kjedelig for vi bor veldig usentralt og det er absolutt ingenting å finne på her. Alt krever kjøring i så lange avstander at hun fort har kastet opp både en og to og tre ganger.

Gleder meg til den gangen hun kan snues forover, og lurer på om når jeg kan se for meg å gjøre det? Hun er litt over to nå, lurer på om det er helt vanvittig å snu henne når hun etterhvert nærmer seg tre år? 

Prøvd sånn gummistropp ned til bakken under bilen og plaster over navlen? Begge deler høres sært ut men har hørt det virker for mange!

Anonymkode: f7a2f...1d5

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi var tvunget å snu stolen til gutten vår fordi han satt så krøket, og det hadde etterhvert gått ut over ryggen hans. Han er 2 1/2 år. Vi snudde den tidligere i høst. Han sitter mye bedre forovervendt. 

Jeg trenger ikke noe mammapoliti på nakken nå, der jeg blir fortalt at det er galskap å snu stolen så tidlig. For oss funker det mye bedre sånn, og det er bedre det enn at en 2 åringen skal få problemer med ryggen, eller eventuelt knekke den om vi hadde kræsja. 

Anonymkode: 74846...087

Ja, er mindre smertefullt å brekke nakken i krasj framovervendt, da går det fort. Ingen brekker ryggen i bakovervendt sete da. Er jo hele poenget med setene det da. Satt gutten krøket(?) så var enten setet for lite/dårlig eller feilmontert.

18 timer siden, monty12 skrev:

Gi reisesyketabletter (postafen) ved lengre turer. Det har vi gjort med begge våre bilsyke barn i samråd med lege. Les gjerne denne artikkelen 

https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2013/Sma_barn_kan_ogsa_fa_reisesyketabletter/

Når hun blir litt eldre kan dere lære henne å kaste opp i en isboks eller lignende (greit med lokk hvis man ikke får stoppet ned en gang..) som må være tilgjengelig for henne i bilen.  Dette fikk vi til med vår datter fra hun var ca tre år. Mye greiere når uhellet først er ute!

Vi har også erfart at lav temperatur i bilen reduserer risiko for oppkast. Det er også en fordel å unngå mat rett før bilkjøring.

Isboks?? Kjøp spyposer på apoteket. Pose med sånn ring. Lette å treffe, lette å lukke og ingen splashback.

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åh herregud, har ikke snart alle fått med seg at de setene med pute er livsfarlige??

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er selvfølgelig enig i at man heller tar oppkast, i stedet for å miste barnet. Derfor jeg lurte på hvor farlig det faktisk er, og etter å ha lest på nett og fått svar her inne lar vi bilen stå i to år til og legger sommerens ferietur til hagen. 

Hi

Prøv reisesyketabletter. Bedre det enn at barnet blir hardt skadet framovervendt. 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Barn dør faktisk i trafikken. Så det er farligere med dårlig sikring i bil. 

Ikke sikkert det hadde gått så bra om jeg ikke hadde reagert med å stoppe midt i veien og løpe ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...