Gå til innhold

Snu snart treåring forovervendt i bil

Anbefalte innlegg

Toåringen blir så bilsjuk at vi blir helt handicappet av det. Vi kan ikke kjøre lengre enn til barnehagen og til butikken. På lengre turer enn det kaster hun opp. Skulle kjøre en knapp time en gang for å besøke familie, og stakkars lille kasta opp hele TRE ganger. Etter det orket vi ikke mer og vi holder oss faktisk hjemme, til hele familiens store fortvilelse. Men det er jo så kjedelig for vi bor veldig usentralt og det er absolutt ingenting å finne på her. Alt krever kjøring i så lange avstander at hun fort har kastet opp både en og to og tre ganger.

Gleder meg til den gangen hun kan snues forover, og lurer på om når jeg kan se for meg å gjøre det? Hun er litt over to nå, lurer på om det er helt vanvittig å snu henne når hun etterhvert nærmer seg tre år? 

Anonymkode: c65b1...fae

Fortsetter under...

Ja, det er (dine ord) vanvittig. Har dere prøvd andre seter? F.eks Britax max way eller Axkid minikid, det er 2 gode seter hvor barnet sitter høyt og ser mer ut vinduet.  Kan dere skru av airbag og prøve bakovervendt foran? Finnes også mange kjerringråd å prøve, f.eks teip over navlen. 

Anonymkode: c28f7...428

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er (dine ord) vanvittig. Har dere prøvd andre seter? F.eks Britax max way eller Axkid minikid, det er 2 gode seter hvor barnet sitter høyt og ser mer ut vinduet.  Kan dere skru av airbag og prøve bakovervendt foran? Finnes også mange kjerringråd å prøve, f.eks teip over navlen. 

Anonymkode: c28f7...428

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville hørt med legen om dere kan prøve å gi henne reisesyke-tabletter før jeg hadde snudd. Ville naturligvis prøvd alle kjerringråd først.

Anonymkode: a1d05...ced

Har prøvd et par kjerringråd, blant annet teip over navlen og dette armbåndet man kjøper på apoteket, men det fungerte ikke i det hele tatt. Har også prøvd et annet sete hvor hun sitter høyt, til ingen nytte. Har ikke prøvd å sette henne foran i bilen enda, nei. Leste meg litt opp på det nå og så demonstrering av hvordan barnet kastes i en kollisjon, og ser jammen meg ut som bilen blir stående i to år til. Så innmari frustrerende. 

Reisesyketabletter har vi ikke prøvd, får man virkelig det til så små barn?

Det er mest sannsynlig en fase som går over. Min frøken var bilsyk i den alderen og vi kunne ikke kjøre mer enn 20 min uten at hu spydde ut hele bilen. Nå er hu 3,5 og har ikke kasta opp siden i vår. Vi ga en kvart postafen før vi skulle kjøre, i samråd med lege.  

Anonymkode: fc127...baf

Det er mest sannsynlig en fase som går over. Min frøken var bilsyk i den alderen og vi kunne ikke kjøre mer enn 20 min uten at hu spydde ut hele bilen. Nå er hu 3,5 og har ikke kasta opp siden i vår. Vi ga en kvart postafen før vi skulle kjøre, i samråd med lege.  

Godt å høre at det kan gå over! 

Min begynte sånn da hun var rundt 10-11 måneder og har spydd så godt som hver eneste biltur siden da. Begynner å bli ganske lei og får så vondt av henne. Er jo helt grusomt å være så kvalm. 

hi

Annonse

Vi var tvunget å snu stolen til gutten vår fordi han satt så krøket, og det hadde etterhvert gått ut over ryggen hans. Han er 2 1/2 år. Vi snudde den tidligere i høst. Han sitter mye bedre forovervendt. 

Jeg trenger ikke noe mammapoliti på nakken nå, der jeg blir fortalt at det er galskap å snu stolen så tidlig. For oss funker det mye bedre sånn, og det er bedre det enn at en 2 åringen skal få problemer med ryggen, eller eventuelt knekke den om vi hadde kræsja. 

Anonymkode: 74846...087

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ditt valg, ditt ansvar.

Hvilken bilstol sitter hun i nå? Bytte av stol eller bytte av plassering i bilen kan hjelpe.

Det er heller ikke garanti for at hun blir mindre bilsyk av å snues.

Anonymkode: bd169...17c

Jada, det er mitt valg og mitt ansvar, men det må da være lov å be om råd for å bli klokere?

Hun sitter i en britax two way elite, men har en annen bilstol hos besteforeldrene som hun sitter mye høyere i, og blir like bilsyk der. 

hi

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var tvunget å snu stolen til gutten vår fordi han satt så krøket, og det hadde etterhvert gått ut over ryggen hans. Han er 2 1/2 år. Vi snudde den tidligere i høst. Han sitter mye bedre forovervendt. 

Jeg trenger ikke noe mammapoliti på nakken nå, der jeg blir fortalt at det er galskap å snu stolen så tidlig. For oss funker det mye bedre sånn, og det er bedre det enn at en 2 åringen skal få problemer med ryggen, eller eventuelt knekke den om vi hadde kræsja. 

Hvilken stol?

Galskaper det, samme hva du selv mener

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jada, det er mitt valg og mitt ansvar, men det må da være lov å be om råd for å bli klokere?

Hun sitter i en britax two way elite, men har en annen bilstol hos besteforeldrene som hun sitter mye høyere i, og blir like bilsyk der. 

hi

Two way elite er jo veldig lav og ikke så veldig komfortabel stol heller.

Hvilken stol hos besteforeldre?

Bra at du skjønner viktigheten av å sitte bakovervendt så lenge som mulig.

Annonse

Two way elite er jo veldig lav og ikke så veldig komfortabel stol heller.

Hvilken stol hos besteforeldre?

Bra at du skjønner viktigheten av å sitte bakovervendt så lenge som mulig.

Nei, den er ganske lav og "hard"ja, men har ikke orket å gå til innkjøp av noe annet når jeg har sett at det ikke har noen effekt. Usikker på hva den heter hos besteforeldrene (arv etter søskenbarn, ikke jeg som kjøpte), men tror det er en form for BeSafe. Ganske høy og behagelig, i alle fall, men ikke nok til at det hjelper toåringen med kvalmen :( Vi leier leilighet, og nå er det snart så vi flytter inn til byen hvor det går buss og tog, he he! Neida, får vel bare holde ut.

hi

Gi reisesyketabletter (postafen) ved lengre turer. Det har vi gjort med begge våre bilsyke barn i samråd med lege. Les gjerne denne artikkelen 

https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2013/Sma_barn_kan_ogsa_fa_reisesyketabletter/

Når hun blir litt eldre kan dere lære henne å kaste opp i en isboks eller lignende (greit med lokk hvis man ikke får stoppet ned en gang..) som må være tilgjengelig for henne i bilen.  Dette fikk vi til med vår datter fra hun var ca tre år. Mye greiere når uhellet først er ute!

Vi har også erfart at lav temperatur i bilen reduserer risiko for oppkast. Det er også en fordel å unngå mat rett før bilkjøring.

Endret av monty12

Vi snudde vår av samme grunn. Vi holdt ut til barnet var 3.5 år, men da orket vi ikke alt oppkastet lenger. Det var så gale hos oss at barnet kastet opp på alle bilturer med over 3 min varighet. 

Forovervendt har verden blitt en helt annen. Fremdeles noe oppkast ved mye svinger, men vi kjører ikke lenger i regntøy...

De som har barn som kaster opp en gang i mellom vet ikke hvordan det er når barnet kaster opp 10 ganger på vei til barnehagen hver bidige morgen. Og tilsvarende hjem igjen. 

Bilsikkerheten blir jo også heller laber når man som sjåfør må trøste et spyende lite barn. Vår lærte tidlig å klare seg alene i baksete med spyposene, men det gjør vondt for en liten kropp å spy så mye som vår gjorde. 

Anonymkode: 3066c...39c

6 åringen vår blir kvalm i bilen. Ikke opplevd oppkast enda, men alle bilturer over 20min ender med at hun er kvalm.

her hjelper det om jeg ber henne lukke øynene å prøve å sove. Sovner hun er greit. 

Kanskje du kan legge lengre bilturer til ett tidspunkt hvor hun kanskje sovner i bilen? 

Anonymkode: d3931...678

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. Snu frøkna og få et bedre liv. Kjøp et skikkelig sete, kjør ansvarlig og så går det nok bra☺️

Anonymkode: 68f74...bca

Hjelper lite å kjøre ansvarlig selv når det finnes andre som ikke burde vært i trafikken. Og det går som oftest bra...... helt til man kræsjer.

Jeg snudde storebror da han var 2 år fordi han var så stor (lang og kraftig). 

Og gjett om lillebror skulle sitte bakovervendt til han var fire a! 

Han er 2,5 år nå og han hater å sitte i sete sitt, han er lang i bena og det er er ork hver gang 😰😰 

han snus ganske snart. 

Jeg har ikke bedt andre om råd, spurt noen eller snakka med andre enn min mann om det for det har ingen andre noe med. Hvis noen sier noe svarer jeg kort at dette er vår sak og det er en grunn til det. 

Samme tenker jeg du bør tenke, gjør det som er best for barnet ditt! Og det høres ut som at det er lurt å snu det 😳 jeg ville vært redd for kveling ved oppkast også 😧

Må også nevne at jeg ser flere på samme alder til og med yngre om sitter fremover ... (sett på parkeringsplassen i bhg). Blir nesten litt letta at det ikke bare er oss. 

Anonymkode: ac277...739

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må også nevne at jeg ser flere på samme alder til og med yngre om sitter fremover ... (sett på parkeringsplassen i bhg). Blir nesten litt letta at det ikke bare er oss. 

Og jeg får vondt i magen av når jeg på parkeringplassen i bhg ser altfor små barn sitte framovervendt.

Er dere ikke i stand til å tenke risiko og konsekvens for hva som kan skje om dere skulle komme ut for en kollisjon?

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snudde storebror da han var 2 år fordi han var så stor (lang og kraftig). 

Og gjett om lillebror skulle sitte bakovervendt til han var fire a! 

Han er 2,5 år nå og han hater å sitte i sete sitt, han er lang i bena og det er er ork hver gang 😰😰 

han snus ganske snart. 

Jeg har ikke bedt andre om råd, spurt noen eller snakka med andre enn min mann om det for det har ingen andre noe med. Hvis noen sier noe svarer jeg kort at dette er vår sak og det er en grunn til det. 

Samme tenker jeg du bør tenke, gjør det som er best for barnet ditt! Og det høres ut som at det er lurt å snu det 😳 jeg ville vært redd for kveling ved oppkast også 😧

Ja, dette er muligens deres sak, men barna deres er faktisk avhengig av at dere foreldre tar gode valg på deres vegne. Det beste for barnet er absolutt ikke å bøte med livet i en eventuell krasj fordi dere var for sløve med bilsikkerhet! Har selv et langt barn. Istedenfor å snu barnet for tidlig, kjøpte vi et nytt sete som barnet kunne sitte lengre bakovervendt i. At barn sitter bakovervendt til 4 år er i de fleste tilfeller ikke vanskelig å få til. Bakovervendte stoler går ofte til 25 kg, og det finnes flere stoler som passer til lange barn. Så det at man har lange og kraftige barn er ofte bare en dårlig unnskyldning.

Når det gjelder deg med barn som blir bilsyk: her ville jeg prøvd alt før jeg eventuelt snudde barnet. Reisesyketabeletter i samråd med lege høres verdt å prøve ut. Jeg skjønner at barn som fort blir bilsyk ikke er noe særlig, og at det fort kan ødelegge konsentrasjonen til sjåføren, som igjen kan føre til skumle situasjoner. Men jeg ville prøvd absolutt alt før jeg eventuelt snudde barnet. Og hvis det ikke hjalp å snu barnet, ville jeg fortsatt hatt det bakovervendt.

Konsekvensen for det barnet som blir snudd pga lange bein og konsekvensen for det barnet som blir snudd pga alvorlig bilsyke er muligens det samne ved en eventuell krasj. Men foreldrene med det alvorlig bilsyke barnet hadde ihvertfall en bedre grunn til å snu enn de som syns det var et ork å ha barnet bakovervendt fordi barnet har lange bein..

Anonymkode: 4e38e...e86

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en rimelig naiv uttalelse, beklager å måtte si det. Du kan ikke vite om det er en fase eller ikke. Jeg var bilsyk fra jeg var så liten og helt til jeg var rundt 30 år. Kan fremdeles bli uggen nå i 40-årene. 

Om HI’s datter blir som din datter eller som meg kan man ikke vite (så vidt jeg vet). 

Men på tross av at jeg har slitt med bilsyke selv nesten hele livet, vil jeg ikke anbefale å snu barnet før det er anbefalt. Det er en grunn til at disse anbefalingene finnes. 

Anonymkode: 28ba4...a1c

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en på 2,5 år sitter krokete og får problemer med ryggen i bilsetet, hadde dere enten montert setet feil, eller hadde et dårlig sete. 

Anonymkode: c9ca4...404

Dere som svarer... Bor dere alle ved e6 eller? Ikke alle som bor ved høytraffikerte veier... Jeg har snudd min 3 åring fordi han brøt seg ut av setet. Mange som er nazi på bakovervendt til 4 år, men når de er ferdig i første klasse så ser jeg ingen i bilstol lenger... Her jeg bor snur de fleste når barnet er 2,5-3 år. 

Sjekk ut cybex pallas setet. Beltestol med pute foran fra 9 kg. 

Anonymkode: 2d341...e51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...