Gå til innhold

Dere med litt erfaring med BPA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg bare si at jeg ikke helt vet om "problemet" jeg skal nå ta opp her, egentlig er et problem, eller om det er jeg som er fintfølende og rar.

Jeg jobber som personlig assistent (BPA) for en ungdom som bor i egen leilighet, mens foreldrene bor ti minutter unna i bil. Noen ganger er begge foreldrene der, andre ganger kun mor eller far, men oftest er jeg og de andre som jobber som assistent alene i leiligheten med ungdommen. Det jeg skal ta opp har med far å gjøre. Jeg synes det han gjør er upassende, men det kan hende jeg overreagerer.

Foreldrene bor som sagt ikke der. Likevel hender det ganske ofte at faren er der i det jeg kommer på ettermiddagen. Personen har ikke BPA hele døgnet, derfor starter ofte første vakt ved 14:00-tiden, og foreldrene er ofte der til en assistent kommer. Det som altså skjer ganske ofte er at faren begynner å dusje etter at jeg har kommet. For det første synes jeg det er litt rart, siden han kan reise så fort det er noen der, og de bor som sagt bare ti minutter fra leiligheten. Likevel må han liksom dusje der, og nesten hver gang kommer han ut i leiligheten i kun boxer etter dusjen, og kan gå rundt sånn i fem minutter. Begynne å prate til meg mens han står sånn, så jeg må forholde meg til det. Han har klærne inne på badet, så det er ingen logisk grunn. Han har også kommet ut kun iført håndkle, og da mener jeg ikke et stort badehåndkle, men et sånt til hender, så han får det så vindt rundt livet men med en stor glippe på den ene siden, der han holder endene sammen. Slik kan han stå, og si noe til meg. Jeg pleier faktisk å snu ryggen til han når han gjør det, for jeg synes det er motbydelig. Han er i 40-årene og jeg i 30-årene.

Det jeg blir usikker på, er om det er jeg som er prippen. Greit, mannen er ikke hjemme i sitt eget hjem, men han er i sønnens hjem, og jeg må forholde meg til han fordi jeg er på jobb. Jeg er med andre ord ikke der "frivillig", vi er ikke kompiser. Jeg skjønner at situasjonen med sønnen som er syk, er vanskelig. Jeg er sjeleglad for at det ikke er jeg som trenger BPA. Likevel føler jeg kanskje ikke at dette er normal oppførsel?

Anonymkode: 174b3...43b

Skrevet

Dette ville jeg også ha reagert på. Jeg jobber innen helsevesenet og har null problemer med mer og mindre kledde personer, men dette ville jeg følt var veldig feil. Hvis han hadde dusjet der og kledd seg helt på badet før han kom ut igjen, da hadde jeg ikke reagert. At han kommer ut for å prate med deg kun iført bokser eller kun med et minimalt håndkle, det er nok veldig bevisst fra hans side. Og da bikker dette over i en form for seksuell trakassering som jeg ikke hadde godtatt. Enten vil han bare vise seg frem (at han kanskje tenner på det eksibisjonistiske) eller så vil han flørte med deg fordi han er interessert i deg. Uansett ikke akseptabelt når du er på jobb. Hadde han bodd der selv så måtte du nok godtatt mer, men heller ikke da skulle han latt være å kledd på seg.

Ta dette opp med sjefen din. Hvis sjefen ikke tar det videre kan du snakke med fagforeningen. Nå er jeg blitt så gammel at jeg nok hadde bedt denne faren klart og tydelig om å kle på seg før han kom ut fra badet, men det hadde jeg ikke gjort for få år siden (jeg er i 40-åra).

Ta det med sjefen din først, du.

Anonymkode: 1b8d3...718

Skrevet

Synes også dette er på kanten og høres ikke normalt ut. Ville snakket med sjefen om det.

Anonymkode: 496ed...adf

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes også dette er på kanten og høres ikke normalt ut. Ville snakket med sjefen om det.

Anonymkode: 496ed...adf

Problemet med BPA er at det ikke er noen sjef, det er pr. definisjon ungdommen som er den som ansetter meg, selv om det formelle som kontrakt og lønn går gjennom et firma (som Uloba o.l.). Jeg har så vidt hilst på de to andre som er assistenter der. Vi er aldri på jobb samtidig, og vi avløser heller ikke hverandre, da det er kun en vakt pr. dag. Jeg synes det er alt for kleint å be en voksen mann om å kle på seg i "eget hjem" (selv om det er sønnens hjem), og jeg er nesten helt sikker på at jeg kommer til å si opp jobben snart, dersom dette fortsetter.

Overreagerer jeg?

Skrevet

Jeg jobbet som BPA, men jeg hadde kommunen som kontakt. Det var ikke ULOBA som betalte min lønn, men kommunen og derfor hadde jeg en leder der.

Uansett, dette er ikke greit og du overreagerer ikke. Men, det er ofte pårørende som er problemet ved BPA. Det opplevde jeg også. Men det var mer mor som mente jeg hang opp klær feil, strøk feil osv. Jeg måtte henge klærne opp etter størrelse ... hjelpes ..

Problemet er, at om du skal ta det opp synes jeg du må si det rett til far. Dersom du tar dette utenom far, og går til noen som igjen tar det med far vil det bli mer ubehagelig for deg.

Det virker jo som han er ganske lett å snakke med? Ta det enten med han, bytt jobb eller drit i det. Eller si det til kona på en undercover måte =)

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet med BPA er at det ikke er noen sjef, det er pr. definisjon ungdommen som er den som ansetter meg, selv om det formelle som kontrakt og lønn går gjennom et firma (som Uloba o.l.). Jeg har så vidt hilst på de to andre som er assistenter der. Vi er aldri på jobb samtidig, og vi avløser heller ikke hverandre, da det er kun en vakt pr. dag. Jeg synes det er alt for kleint å be en voksen mann om å kle på seg i "eget hjem" (selv om det er sønnens hjem), og jeg er nesten helt sikker på at jeg kommer til å si opp jobben snart, dersom dette fortsetter.

Overreagerer jeg?

Du er formelt ansatt i Uloba eller i kommunen. Ergo er det de som er arbeidsgiver, har arbeidsgiveransvaret, og er de du kan si ifra til. Det er også de dom skal ha medarbeidersamtaler og ga oppfølging av ditt arbeidsmiljø. 

Brukeren er arbeidsleder og eg ansvarlig for å delegere og fordele arbeidsoppgaver. Sånn sett er han/hun din daglige leder men ikke din personalleder. 

Ta problemet opp ned far flest og be han kle på seg. Ta det også opp med arbeidsgiveren din. 

Anonymkode: 3efdf...a82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...