Gå til innhold

Hvordan går man frem når en forelder vil gi fra seg hovedomsorgen til den andre forelderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kinkig situasjon. Mor vil gi hovedomsorgen for ene barnet til far. Hun befinner seg på et annet kontinent. Far reiser for å hente barnet i løpet av kort tid, men hva med papirarbeidet for å få dette riktig? Det er en svært komplisert situasjon og barnet vil hjem til Norge umiddelbart. 

Hva slags papirarbeid kreves og hvor finner man aktuelle skjema osv? Prøver å hjelpe da far er i sjokk og ikke helt klarer å tenke på alt det praktiske oppi alt dette. 

Det er 2 barn, barn nr 2 vil også flytte tilbake men er kun 11 år og mor nekter derfor å la barnet dra. Men barn under 12 skal vel også høres? 

Anonymkode: 85f55...127

Skrevet

Om mor er utenlandsk og har barna i sitt hjemland er det vel reglene og lovene i det landet som gjelder og ikke det norske regelverket. Er derfor det ofte er så vanskelig å få barn hjem til norge igjen når en utenladsk forelder kidnapper barn til sitt hjemland, da gjelder ikke norske lover lenger.

Anonymkode: d086c...18a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om mor er utenlandsk og har barna i sitt hjemland er det vel reglene og lovene i det landet som gjelder og ikke det norske regelverket. Er derfor det ofte er så vanskelig å få barn hjem til norge igjen når en utenladsk forelder kidnapper barn til sitt hjemland, da gjelder ikke norske lover lenger.

Her vil mor sende det eldste barnet tilbake til Norge, så det er ikke problemet. Hun vil nok gå med på å sende yngste også etterhvert, men siden begge barn vantrives voldsomt ville det beste vært om også yngste fikk bli med nå. Mor har selv bedt far komme å hente eldste barnet nå. Men hvilke papirer må underskrives? De har norsk samværsavtale og han betaler bidrag. Dette må jo da endres og han må ha papirer på hovedomsorg for å motta barnetrygd osv. Men hvilke skjema og hvor finner man dem? Er alt via Nav? 

Skrevet

Jeg kan ingenting om dette, men han kan vel bare reise og hente barna og ordne papirarbeidet når de kommer til Norge? 

Hva med å kontakte familievernkontoret? Det er vel kanskje der samværsavtalen i utgangspunktet er laget? Når en ny avtale er på plass hvor han har hovedomsorgen så kan han gå videre i prosessen med nav? En ny samværsavtale er vel alt man trenger som dokumentasjon. 

Som sagt, vet ikke noe om dette egentlig, var bare mine første tanker :)

Anonymkode: 42a36...d07

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ingenting om dette, men han kan vel bare reise og hente barna og ordne papirarbeidet når de kommer til Norge? 

Hva med å kontakte familievernkontoret? Det er vel kanskje der samværsavtalen i utgangspunktet er laget? Når en ny avtale er på plass hvor han har hovedomsorgen så kan han gå videre i prosessen med nav? En ny samværsavtale er vel alt man trenger som dokumentasjon. 

Som sagt, vet ikke noe om dette egentlig, var bare mine første tanker :)

Men det vil jo kreve mors underskrift, derfor bør han ha med papirene når han reiser. Hun kan jo finne på å nekte å signere noe og dermed sørge for at ikke han har rett på noe støtte. Han reiser imorgen så det kan vel bli komplisert å komme inn på fvk innen avreise.

Skrevet

Endre foreldreansvar?

Man kan endre foreldreansvaret ved å sende utfylt samboererklæring/avtale om foreldreansvar til:

Personregisteret
Postboks 200 Sentrum
9615 Hammerfest

Blanketten skal sendes til Personregisteret i Hammerfest og ikke til folkeregisteret i den kommunen der barnet er registrert bosatt, slik det nå fremkommer av blankett Q-0199 B. 

Avtale om foreldreansvar er kun gyldig og registrerbar når begge foreldrene har underskrevet avtalen og den er levert  i original.

Vedlagt avtalen skal ligge kopi av begge foreldrenes pass, førerkort eller annet ID-dokument som inneholder navn, fødselsdato, underskrift og bilde.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Farskap-og-foreldreansvar-nar-foreldre-ikke-er-gift/Om-foreldreansvar/

Skrevet

Men foreldreansvar og hovedomsorg er to ulike ting. Foreldreansvar har de begge. Mor har hovedomsorgen etter bruddet da hun tok med barna til sitt hjemland. Far har hatt samvær i Norge og der de bor ca 3-4 ganger pr år. Nå vil mor og eldste barnet at eldste skal flytte til Norge igjen for å bo hos far. Så inntil videre vil de ha hovedomsorg for ett barn hver til minste blir 12 år og har rett til å bli hørt i større grad. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det vil jo kreve mors underskrift, derfor bør han ha med papirene når han reiser. Hun kan jo finne på å nekte å signere noe og dermed sørge for at ikke han har rett på noe støtte. Han reiser imorgen så det kan vel bli komplisert å komme inn på fvk innen avreise.

Det er sant, jeg tenkte ikke på at mor også må underskrive og at hun ikke er her i landet. 

Men når det bare gjelder en avtale som gir far hovedomsorgen, kan ikke det bare skrives en privat samværsavtale hvor dette stadfestes og som inneholder mor og fars underskrift? 

Google privat samværsavtale så finner dere mange maler. 

Evt. kan du kanskje ringe hvert fall nav i morgen tidlig og høre hva som kreves for at de registeret far som den med hovedomsorg? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her vil mor sende det eldste barnet tilbake til Norge, så det er ikke problemet. Hun vil nok gå med på å sende yngste også etterhvert, men siden begge barn vantrives voldsomt ville det beste vært om også yngste fikk bli med nå. Mor har selv bedt far komme å hente eldste barnet nå. Men hvilke papirer må underskrives? De har norsk samværsavtale og han betaler bidrag. Dette må jo da endres og han må ha papirer på hovedomsorg for å motta barnetrygd osv. Men hvilke skjema og hvor finner man dem? Er alt via Nav? 

Papirene må de jo underskrive i henhold til det andre landets lover. Har ikke noe med NAV å gjøre, men med jussen i det aktuelle landet. Han bør skaffe seg en advokat der borte, som går igjennom det hele med dem.

NAV kan han kontakte når de er tilbake mtp å søke barnetrygd osv. 

Anonymkode: 6599a...3b4

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Papirene må de jo underskrive i henhold til det andre landets lover. Har ikke noe med NAV å gjøre, men med jussen i det aktuelle landet. Han bør skaffe seg en advokat der borte, som går igjennom det hele med dem.

NAV kan han kontakte når de er tilbake mtp å søke barnetrygd osv. 

Tror ingen av de har tenkt på noe ifht landet de bor i pr nå. De har kun bodd der i 1.5 år og alt har gått via nav og familiekontor her i Norge. Det finnes ingen papirer på hvilken ordning de har i det aktuelle landet og mor mottar kun ytelser fra Norge. 

Skrevet

Er barna norske statsborgere? Jeg hadde problemer med å få flyttet til Norge selvom barna mine har dobbelt statsborgerskap. Norsk/amerikansk. Amerikanske myndigheter ville ikke la meg reise selvom far var med og sa det var ok 😱

Måtte kjøpe returbilletter til USA for å kunne forlate landet. De ble selvfølgelig ikke brukt.

jeg hadde forhørt meg med UDI eller advokat.

Anonymkode: 34e93...003

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er barna norske statsborgere? Jeg hadde problemer med å få flyttet til Norge selvom barna mine har dobbelt statsborgerskap. Norsk/amerikansk. Amerikanske myndigheter ville ikke la meg reise selvom far var med og sa det var ok 😱

Måtte kjøpe returbilletter til USA for å kunne forlate landet. De ble selvfølgelig ikke brukt.

jeg hadde forhørt meg med UDI eller advokat.

Anonymkode: 34e93...003

De har dobbelt statsborgerskap. De har reist frem og tilbake flere ganger uten problem og uten å ha kjøpt returbillett. Men vi får se hva som skjer nå, alt går himla fort. Dette er egentlig helt vilt, men barnet har det så tungt nå at det er ingen annen mulighet. Barnet har ikke flybillett enda, så vi får se hva som skjer når han kommer dit. 

Skrevet

Huff, så vanskelig situasjon! Også ille for det barnet som må bli igjen hos mor uten å ville det, det kan bli veldig traumatisk for dette barnet.

Jeg synes faren bør kontakte advokat i landet mor/barn bor nå. Flere grunner til dette, men bl.a. for å sikre at ting gjøres riktig ut fra det landets lover. Dere kan jo også kontakte UDI for råd, som far kan få pr. mail etter han har ankommet landet.

Jeg tror det er viktig at far sikrer både seg og barnet(a) på best mulig måte nå. Hvis mor ikke er helt stabil (?) eller angrer seg så kan man i verste fall risikere at far blir anklaget for å ha kidnappet barnet ("ikke vil sende barnet tilbake"). I verste fall kan det jo også være en skjult plan fra mor for å få hovedomsorgen for barna og fjerne far fra barnas liv. Håper mor har skrevet sms eller mailer og ikke bare snakket om dette med far?

Skriver ikke dette for å krisemaksimere eller overdramatisere, men jeg tror det er viktig å sikre seg for å unngå å havne i situasjoner som mest av alt kan være ødeleggende for barna. Ikke snakk om at ting gjøres av disse grunnene, men bare snakke saklig om at det er ryddigst å gjøre alt så formelt som mulig slik at det ikke oppstår misforståelser senere. Tenk på det som forebygging av konflikter.

Iflg. norske lover så skal også barn over 7 år og under 12 år høres, men hvordan dette er med barn med dobbelt statsborgerskap, det er jeg usikker på. Også noe UDI kanskje kan svare på. Det er også en mulighet å skaffe en advokat her som kan være mellommann mellom far og UDI, vil jeg tro, en advokat som har erfaring med barnefordelingssaker mellom ulike land. Jeg er redd for at det kan bli ekstremt tøft for barnet som nå må bli igjen mot sin vilje, så håper far har like mye fokus på det som på det barnet som får bli med til Norge nå. Kanskje en advokat i det landet også kan hjelpe mor til å forstå at det å separere søsknene ikke er bra for dem? Sørg i hvert fall for at det yngste barnet, om det ikke får være med til Norge nå, har en mulighet til å kontakte far uten at mor vet om det. Igjen, forebygging av ev. større problemer.

Lykke til!

Anonymkode: 91a1f...7b0

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror ingen av de har tenkt på noe ifht landet de bor i pr nå. De har kun bodd der i 1.5 år og alt har gått via nav og familiekontor her i Norge. Det finnes ingen papirer på hvilken ordning de har i det aktuelle landet og mor mottar kun ytelser fra Norge. 

Hun har ingen rett på ytelse fra Norge.. da må hun være folkeadressert her. Så da vil jeg tro Norges lover gjelder?

Anonymkode: 98853...9cc

Skrevet

Når det kommer til fars rett på barnetrygd når han kommer tilbake tror jeg det holder at han melder flytting til folkeregisteret, altså at barnet offisielt bot hos han 

Tror de krever meklingsattest/samværsavtale for å få støtte som enslig forsørger (dobbel barnetrygd, skattefradrag), men det må dere sjekke med nav. Mulig de ikke er så strenge på det når den andre forelderen ikke er bosatt i Norge 

Skrevet

Han må endre adresse på barnet til seg. Det er den personen barnet har Adresse hos som har hovedomsorgen. Så han få fylle ut flyttemelding og få hennes signatur (om det ikke kan gjøres elektronisk med bank ID da, 12 år siden jeg gjorde det). 

Så må han levere bekreftelse på det samt melding fra familievernkontoret på mekling så kan han søke nav om f.eks barnetrygd 

Anonymkode: ca29c...1c4

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men NAV driter da langt i hvem barnet bor hos, så lenge de har riktige opplysninger inne mtp ytelser de utbetalt til forelderen. NAV har ikke noe å gjøre med det juridiske i dette.

Skrevet

Takk for svar. Far er i kontakt med barnevernet for råd også, de advarer om at dette kan føre til PTSD hos barnet som må bli igjen. Begge barna sliter voldsomt psykisk da ingen av de trives der og begge hele tiden har sagt at de vil hjem til Norge. Mor er ikke ustabil, bare iskald. Hun mottar uføretrygd fra Norge. Jeg tror ikke hun noen gang vil gå til rettslige skritt, det virker rett og slett ikke som om hun bryr seg nok til det. Hun er mest opptatt av å få en ny start der hun er og det livet hun ønsker, uansett hva ungene vil. Hun har null problemer med å gi fra seg eldste. Yngste blir ivaretatt så godt det lar seg gjøre. Vi får ringe UDI først og så ta det derfra. Har utformet ny samværsavtale til dem og prøver å få på plass det mest prekære. Virker ikke som om mor er ute etter å kjempe om dette, hun vil bare få sendt barnet hit. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Far er i kontakt med barnevernet for råd også, de advarer om at dette kan føre til PTSD hos barnet som må bli igjen. Begge barna sliter voldsomt psykisk da ingen av de trives der og begge hele tiden har sagt at de vil hjem til Norge. Mor er ikke ustabil, bare iskald. Hun mottar uføretrygd fra Norge. Jeg tror ikke hun noen gang vil gå til rettslige skritt, det virker rett og slett ikke som om hun bryr seg nok til det. Hun er mest opptatt av å få en ny start der hun er og det livet hun ønsker, uansett hva ungene vil. Hun har null problemer med å gi fra seg eldste. Yngste blir ivaretatt så godt det lar seg gjøre. Vi får ringe UDI først og så ta det derfra. Har utformet ny samværsavtale til dem og prøver å få på plass det mest prekære. Virker ikke som om mor er ute etter å kjempe om dette, hun vil bare få sendt barnet hit. 

Godt dere er i kontakt med fagpersoner. Helt forferdelig tanke at minste barnet skal bli igjen. Er det noen mulighet for at moren kan komme til å ombestemme seg? Hvis hun likevel er villig til å la barnet flytte til Norge når det blir 12 år så er det jo ingen grunn til å holde igjen barnet noen måneder og påføre det traumer. Hvis hun er så iskald så går det kanskje an å appelere til henne at hvis begge barna nå flytter til Norge så vil hun være fri til å leve slik hun vil, slipper problemer som det yngste barnet sikkert får når det eldste reiser tilbake?

Jeg vil anta at det eldste barnet er en type som sier mer ifra, som gjør mors liv vanskeligere, og at yngste barnet er mer forsiktig og ikke lager like store "problemer" for mor? Tror det er viktig at far fokuserer på å få med begge barna tilbake til Norge når han er der nå, ikke bare eldste!

Jeg krysser fingrene for at moren kommer til fornuft og lar begge barna reise hjem sammen med far samtidig!

Lykke til videre!

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt dere er i kontakt med fagpersoner. Helt forferdelig tanke at minste barnet skal bli igjen. Er det noen mulighet for at moren kan komme til å ombestemme seg? Hvis hun likevel er villig til å la barnet flytte til Norge når det blir 12 år så er det jo ingen grunn til å holde igjen barnet noen måneder og påføre det traumer. Hvis hun er så iskald så går det kanskje an å appelere til henne at hvis begge barna nå flytter til Norge så vil hun være fri til å leve slik hun vil, slipper problemer som det yngste barnet sikkert får når det eldste reiser tilbake?

Jeg vil anta at det eldste barnet er en type som sier mer ifra, som gjør mors liv vanskeligere, og at yngste barnet er mer forsiktig og ikke lager like store "problemer" for mor? Tror det er viktig at far fokuserer på å få med begge barna tilbake til Norge når han er der nå, ikke bare eldste!

Jeg krysser fingrene for at moren kommer til fornuft og lar begge barna reise hjem sammen med far samtidig!

Lykke til videre!

Tror nok hun kan la seg overtale, men usikker på om de rekker det tidsnok til avreise. Eldste har gått inn i en alvorlig depresjon, sulter seg og nekter å forlate rommet sitt. Blånekter skole og er veldig sint, så det er naturligvis vanskelig å takle for mor. Yngste er litt lettere å takle, men er på vei i samme sporet så det er bare et tidsspørsmål tror jeg. Synes det er ufattelig at hun heller sender fra seg ungene sine fremfor å flytte tilbake. Hun har bodd her i over 15 år og har familie her. Men fokus må være barna nå, de kommer til å trenge mye hjelp når de kommer hit så både barnevern og BUP skal inn. Begge barna får psykiatrisk hjelp der de bor nå, uten at det hjelper mye siden alt de vil er å komme hjem til Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...