Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #51 Skrevet 5. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri prøvd før så ikke skyt meg for dumme spørsmål. Helt konkret, du blir sykemeldt, får du 100% eller 80% av lønnen din da? Så blir du etter ett år satt over på arbeidsavklaringspenger? Hva er prosenten her ihht ordinær lønn? Og så ufør? Hvis man som kvinne med små barn jobbet 80% før sykdom pg hadde netto utbetalt 23000kr i mnd. Hva er da netto som endelig ufør? Og får man pensjonspoeng etc som ufør? Anonymkode: 703d9...9cf Sykemelding gir 100 % lønn, Arbeidsavklaringspenger gir 66 % av lønna Anonymkode: 0f123...083
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #52 Skrevet 6. januar 2018 Jeg har en kollega som er blind og går på jobb hver dag. Jeg har en kollega som har MS og går på jobb hver dag jeg har en kollega som har vært operert for hjernesvulst, som nesten ikke kan bevege seg, som går på jobb hver dag osv osv Anonymkode: f0a08...f6c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #53 Skrevet 6. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har en kollega som er blind og går på jobb hver dag. Jeg har en kollega som har MS og går på jobb hver dag jeg har en kollega som har vært operert for hjernesvulst, som nesten ikke kan bevege seg, som går på jobb hver dag osv osv Anonymkode: f0a08...f6c Jeg har en oldefar som er 99 år og har røkt siden han begynte på skolen i 1926, og han klatrer fortsatt opp Trollveggen på bare tannkjøttet hver tirsdag og fredag. Anonymkode: 57aae...6e5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #54 Skrevet 6. januar 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva vet du om at jeg har helsa? Jeg har både crohns og leddgikt og går på biologiske medisiner. I tillegg har jeg hjertefeil og er hjerteoperert. Jeg har hatt 21 operasjoner så langt i livet. Så vennligst ikke anta at jeg ikke vet hvordan det er å være syk dag ut og dag inn. Jeg mente absolutt ikke noe vondt med kommentaren. Man må være fryktelig hårsår hvis man skal ta den kommentaren som sårende. Jeg reagerte KUN på at det ble påpekt at alt det hun gjorde nå som ikke hun jobber gjorde ALLE andre i tillegg til jobb. DET er en myte! Anonymkode: c850f...46c Hva med å fortelle gastrolegen dinnhvordan du har det? Kanskje du burde vært sykemeldt i perioder. jeg blir utrolig sliten de første dagene etter at jeg tar humira. Orker ikke noe. Anonymkode: 66518...14c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #55 Skrevet 6. januar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri prøvd før så ikke skyt meg for dumme spørsmål. Helt konkret, du blir sykemeldt, får du 100% eller 80% av lønnen din da? Så blir du etter ett år satt over på arbeidsavklaringspenger? Hva er prosenten her ihht ordinær lønn? Og så ufør? Hvis man som kvinne med små barn jobbet 80% før sykdom pg hadde netto utbetalt 23000kr i mnd. Hva er da netto som endelig ufør? Og får man pensjonspoeng etc som ufør? Anonymkode: 703d9...9cf 100% av lønnen som sykemeldt 66% av lønnen på aap Nye regler nå, du kan få aap i inntil 3 år og på den tiden skal du være avklart, arbeidsevne i ethvert yrke Uføretrygd er 66% av gjennomsnittslønnen siste 3-5 år før første sykemelding. Men nå regner de om til hver lønnen ville vært om du jobbet full tid og tar 66% av det. Så om du jobbet deltid vil uføretrygd være høyere enn aap. Barnetillegget på ufør er også høyere enn på aap. Jeg ble ufør i fjor og fikk mer i uføretrygd enn i aap Anonymkode: 7f414...ba4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #56 Skrevet 6. januar 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: 100% av lønnen som sykemeldt 66% av lønnen på aap Nye regler nå, du kan få aap i inntil 3 år og på den tiden skal du være avklart, arbeidsevne i ethvert yrke Uføretrygd er 66% av gjennomsnittslønnen siste 3-5 år før første sykemelding. Men nå regner de om til hver lønnen ville vært om du jobbet full tid og tar 66% av det. Så om du jobbet deltid vil uføretrygd være høyere enn aap. Barnetillegget på ufør er også høyere enn på aap. Jeg ble ufør i fjor og fikk mer i uføretrygd enn i aap Anonymkode: 7f414...ba4 Jeg mottar gradert uføretrygd, uten barnetillegg, og totalinntekten er lavere på uføretrygd enn den var på AAP. Anonymkode: 41837...06b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #57 Skrevet 6. januar 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan blir man utredet for dette? Har gradvis blitt verre over årene. Kan huske det startet med mindre episoder for tolv år siden. Men føler at jeg ikke blir tatt på alvor av fastlegen. Vil ikke henvise meg videre. Sier bare at jeg må trene jevnlig. Testet meg selv, kun på nettet, og skårer veldig høyt på epwortskalaen. Anonymkode: 37f15...e1d Hypersomni diagnostiseres når man kan utlukke andre sykdommer som gir lignende symptomer som f.eks. fatigue, apnésøvn eller narkolepsi. Det testes flere ting, den viktigste er kanskje er overvåking og registrering av nattesøvn. Da settes det kabler og sensorer overalt, spesielt på hodet. Jeg så ut som en teletubbie.... Det sjekkes om du sovner inn, om du har pustestopp om natta, epileptiske anfall, you name it. Det som er påfallende med hypersomni er jo at kvaliteten av søvn er bra, i motsetning til andre. En annen test er MSLT. Testen er standardisert, du blir bedt å legge deg ned og forsøke og slappe av og sove. Etter 30 minutter blir du vekket, 2 timer våken og så soving igjen. 5 ganger. De fleste friske mennesker som hadde en vanlig nattsøvn klarer som regel ikke sove inn og i hvert fall ikke etter 3 minutter hver eneste gang. Jeg hadde fra før epilepsi og ingen betviler at jeg var syk, men fungerte fint i full jobb. Hypersomni er MYE!!! verre, det er så ødeleggende på alle plan. Anonymkode: 47cde...1c9
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #58 Skrevet 6. januar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: 100% av lønnen som sykemeldt 66% av lønnen på aap Nye regler nå, du kan få aap i inntil 3 år og på den tiden skal du være avklart, arbeidsevne i ethvert yrke Uføretrygd er 66% av gjennomsnittslønnen siste 3-5 år før første sykemelding. Men nå regner de om til hver lønnen ville vært om du jobbet full tid og tar 66% av det. Så om du jobbet deltid vil uføretrygd være høyere enn aap. Barnetillegget på ufør er også høyere enn på aap. Jeg ble ufør i fjor og fikk mer i uføretrygd enn i aap Anonymkode: 7f414...ba4 Forstår jeg deg riktig når de regner fulltid av den lønnen man ville hatt om man var i full jobb når man blir ufør? Og ikke den lønnen en hadde når en ble syk? Jeg tenker på at lønen stiger jo hvert år Anonymkode: 0f123...083
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #59 Skrevet 6. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forstår jeg deg riktig når de regner fulltid av den lønnen man ville hatt om man var i full jobb når man blir ufør? Og ikke den lønnen en hadde når en ble syk? Jeg tenker på at lønen stiger jo hvert år Anonymkode: 0f123...083 De beregner hva lønnen ville vært i dag. Så om du jobbet 60% i 2015 og ikke har vært i jobb siden pga sykdom og ble ufør i dag tar de lønnen du hadde i deltidsjobben din før du ble syk, beregner hva den ville vært i full stilling og så beregner hvor mye høyere den ville vært i dag. Det de kommer frem til da er grunnlaget for din uføretrygd. Anonymkode: 7f414...ba4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #60 Skrevet 6. januar 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre hvor mange barn du har? Hvordan fungerer det i hverdagen, sånn utenom når du må ut blant folk? Anonymkode: 1b0c4...4f8 Har to barn, men ene er voksen. Har samboer. Hjemme går det stort sett greit, men blir lett stresset. Hvis ikke rutiner følges blir det lett kaos. Har også perioder med nedstemthet, da blir alt vanskeligere 🙈 Alt er mye bedre og lettere hvis jeg ikke har press på meg ifht jobb og andre sosiale situasjoner. Anonymkode: 0fd30...40f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #61 Skrevet 6. januar 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo helt greit, siden hun ikke har fibromyalgi Anonymkode: 0f123...083 ME blir liksom samme. Et påfunn av dakar «slitne» kvinner... Anonymkode: afc04...648
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #62 Skrevet 6. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: ME blir liksom samme. Et påfunn av dakar «slitne» kvinner... Anonymkode: afc04...648 Jeg synes synd på deg som er så dum Anonymkode: 0f123...083
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #63 Skrevet 6. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: ME blir liksom samme. Et påfunn av dakar «slitne» kvinner... Anonymkode: afc04...648 Sånne utsagn forteller bare hvor lite oppdatert du er.... Jeg kan godt vise til senere års studier på denne sykdommen, men du er vel ikke interessert i å lære heller tenker jeg. Anonymkode: 7f414...ba4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #64 Skrevet 6. januar 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Sykemelding gir 100 % lønn, Arbeidsavklaringspenger gir 66 % av lønna Anonymkode: 0f123...083 66%av lønn under 6G. Så om du tjente mer enn 6G før uføre så får du vesentlig mindre utbet. Som jo i og for seg er relativt vist du har «jobbet deg ihjel»...... Anonymkode: 075d7...0cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå