Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #26 Skrevet 4. januar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: ME og generell angst. Fungerer helt fint i hverdagen når jeg slipper jobb. Anonymkode: 081b3...f6c Bare litt nygjerrig, hva mener du med at du fungerer helt fint i hverdagen? Anonymkode: f15a1...ca0
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #27 Skrevet 4. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bare litt nygjerrig, hva mener du med at du fungerer helt fint i hverdagen? Anonymkode: f15a1...ca0 At jeg klarer å holde leiligheten i orden, lage mat, kjøre barn til og fra, besøke venner, handle ol. Det som folk gjør i tillegg til jobb vanligvis. Anonymkode: 081b3...f6c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #28 Skrevet 4. januar 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: At jeg klarer å holde leiligheten i orden, lage mat, kjøre barn til og fra, besøke venner, handle ol. Det som folk gjør i tillegg til jobb vanligvis. Anonymkode: 081b3...f6c Ja det gjør jeg i tillegg til jobb. Minus besøke venner. Har ikke energi. Og det andre gjør jeg mens tårene omtrent presser på fordi jeg er så sliten. Anonymkode: c850f...46c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #29 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det gjør jeg i tillegg til jobb. Minus besøke venner. Har ikke energi. Og det andre gjør jeg mens tårene omtrent presser på fordi jeg er så sliten. Anonymkode: c850f...46c Og hvor skal medaljen henges? Herregud. Er det mulig. Jeg er heller ikke ufør, men taklet ikke jobben jeg hadde likevel. Det ble for mye for meg med barn, mann, hus og sosialt liv ved siden av. Jeg måtte derfor ta noen grep for å befre livskvaliteten. Er student nå, noe som heller ikke er fantastisk, men regner med det blir bra til slutt. Si meg, hba gjør du for å endre det tragiske livet ditt? Anonymkode: 8bd0d...0b6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #30 Skrevet 4. januar 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og hvor skal medaljen henges? Herregud. Er det mulig. Jeg er heller ikke ufør, men taklet ikke jobben jeg hadde likevel. Det ble for mye for meg med barn, mann, hus og sosialt liv ved siden av. Jeg måtte derfor ta noen grep for å befre livskvaliteten. Er student nå, noe som heller ikke er fantastisk, men regner med det blir bra til slutt. Si meg, hba gjør du for å endre det tragiske livet ditt? Anonymkode: 8bd0d...0b6 Jeg ønsker ingen medalje. Jeg jobber for å ha penger for å leve. Ønsket bare å kommentere at «alle» gjør ikke dette i tillegg til jobb. Det er en myte at alle friske greier alt i tillegg til jobb. At ikke jobben går ut over familielivet. Det GJØR det. Anonymkode: c850f...46c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #31 Skrevet 4. januar 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ønsker ingen medalje. Jeg jobber for å ha penger for å leve. Ønsket bare å kommentere at «alle» gjør ikke dette i tillegg til jobb. Det er en myte at alle friske greier alt i tillegg til jobb. At ikke jobben går ut over familielivet. Det GJØR det. Anonymkode: c850f...46c Hva var poenget med kommentaren din igjen? Tror du ikke folk vet det? Så for å poengtere noe skal du legge stein til byrden for en anonym her inne som forteller hvorfor hun ikke har restarbeidsevne? Ta deg en tur til legen da og nav da og skaff deg en uføretrygd istedenfor å være ekkel mot uskyldige mennesker her som deler sin erfaring. Anonymkode: 8bd0d...0b6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #32 Skrevet 4. januar 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ønsker ingen medalje. Jeg jobber for å ha penger for å leve. Ønsket bare å kommentere at «alle» gjør ikke dette i tillegg til jobb. Det er en myte at alle friske greier alt i tillegg til jobb. At ikke jobben går ut over familielivet. Det GJØR det. Anonymkode: c850f...46c Skjønner du ikke forskjellen? Du kan gjøre tiltak i livet ditt, du kan hvile, ta en ferie, skaffe barnevakt, spise sunnere eller hva det nå er som må til i ditt liv, også går det seg til. Ungene vokser til og du får mer egentid og mer energi til deg selv. Du kan senke listen for hvor rent det må være, du kan ansette en vaskehjelp. Du kan gå gjennom finansene og knipe inn på forbruket så du kan jobbe litt redusert. Du har helsa, du vet at selv om det er en slitsom fase av livet nå så vil det komme dager med mer overskudd. Du kan planlegge ferier, trening, vite at ting vil bedres og at du etterhvert kan nyte livet litt mer igjen. Vi som er så syke at vi er uføre har ikke de mulighetene, uansett hva vi gjør av tiltak er vi syke. Hvordan tror du det er å være syk dag ut og dag inn, å vite at du aldri vil bli frisk, at hele resten av livet ditt vil bestå av sykdom, at det ikke kommer bedre dager..... Anonymkode: 7f414...ba4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #33 Skrevet 4. januar 2018 Alvorlig hjerte/kar sykdom. Har stått med foten i graven mer enn en gang... Kunne nok vært i jobb en dag eller to i uken i perioder, men i.o.m at mye stress er farlig for meg, så ble jeg søkt ufør , delvis mot min vilje og det ble innvilget med en gang. Jeg har vært i jobb og hvis det er noe jeg savner opp i dette kjedelige livet, så er det en jobb å gå til, men ingen vil ansette en syk person som kanskje kan jobbe en og annen dag...ihvertfall i følge nav , så er det sånn det er Anonymkode: b347d...9b1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #34 Skrevet 4. januar 2018 Synes synd på dere uføre. Så mange skjebner, spesielt deg som ble seksuelt misbrukt som barn 😢 Føler meg heldig som kan jobbe, den følelsen av å være «på utsiden» av samfunnet er ikke god. Klarte såvidt å være borte i permisjonstidene, men da begynte jeg å bli deprimert og følte meg ubrukelig til slutt. At jeg gikk glipp av alt det viktige på jobb. Min største skrekk er å bli ufør, tror ingen «trakter» etter det som mange folk påstår. Anonymkode: feaef...468
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #35 Skrevet 5. januar 2018 0 restevne. Har to små barn i barnehage. Hvis barna er syke må mannen være hjemme hver gang. Jeg orker /klarer ikke å være alene med barnet en hel dag. Huset ser helt for jævelig ut. Strekker ikke til noen steder. Før ulykken hadde jeg støv på hjernen, nå orker jeg ikke sette inn i oppvaskmaskinen engang. Vasket kjøkkenet i dag faktisk. Det måtte jo tas. Er helt ødelagt nå. Migrene og helt utmattet. Og dagen i morgen vet jeg blir dårlig siden jeg vasket i stad. Gruer meg til helga, når fine familien min har fri. Da tappes jeg for energi og får ikke sovet på dagen. Fullt kjør. Blir alltid dårlig i helga og mandagen. Forferdelig følelse å ikke kunne strekke til. Ikke litt engang. Tok meg 10 år og komme over sorgen av å ikke jobbe. Nå har jeg snudd tankegangen og tenker at jeg kanskje orker å jobbe om noen år. Kanskje. Anonymkode: 2c083...313
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #36 Skrevet 5. januar 2018 Hypersomni (sjelden søvnsykdom) skulle gjerne vert frisk 😰 husker ikke sist jeg var ute av hus utenom når jeg må handle mat, har ikke vert med venner, hatt besøk, gikk i besøk.. Sikkert i 2006🤔 Men det verste er vel i grunn at det er en usynlig sykdom, så folk tror jeg er lat.. Anonymkode: dd2ec...cd0
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #37 Skrevet 5. januar 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Da har man delvis rest. Diagnose i seg selv er i utgangspunktet ikke nok. Mange tror det. Men ja, man har en diagnose, blir utprøvd og evt ufør. Helt eller delvis. Men det er dumt å tro at Kari ble ufør pga fibromyalgi, da kan jeg også bli det. Anonymkode: 138c7...f0f Du er vel ufør på grunn av kronisk kverulant mani. Anonymkode: 57aae...6e5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #38 Skrevet 5. januar 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner du ikke forskjellen? Du kan gjøre tiltak i livet ditt, du kan hvile, ta en ferie, skaffe barnevakt, spise sunnere eller hva det nå er som må til i ditt liv, også går det seg til. Ungene vokser til og du får mer egentid og mer energi til deg selv. Du kan senke listen for hvor rent det må være, du kan ansette en vaskehjelp. Du kan gå gjennom finansene og knipe inn på forbruket så du kan jobbe litt redusert. Du har helsa, du vet at selv om det er en slitsom fase av livet nå så vil det komme dager med mer overskudd. Du kan planlegge ferier, trening, vite at ting vil bedres og at du etterhvert kan nyte livet litt mer igjen. Vi som er så syke at vi er uføre har ikke de mulighetene, uansett hva vi gjør av tiltak er vi syke. Hvordan tror du det er å være syk dag ut og dag inn, å vite at du aldri vil bli frisk, at hele resten av livet ditt vil bestå av sykdom, at det ikke kommer bedre dager..... Anonymkode: 7f414...ba4 Hva vet du om at jeg har helsa? Jeg har både crohns og leddgikt og går på biologiske medisiner. I tillegg har jeg hjertefeil og er hjerteoperert. Jeg har hatt 21 operasjoner så langt i livet. Så vennligst ikke anta at jeg ikke vet hvordan det er å være syk dag ut og dag inn. Jeg mente absolutt ikke noe vondt med kommentaren. Man må være fryktelig hårsår hvis man skal ta den kommentaren som sårende. Jeg reagerte KUN på at det ble påpekt at alt det hun gjorde nå som ikke hun jobber gjorde ALLE andre i tillegg til jobb. DET er en myte! Anonymkode: c850f...46c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #39 Skrevet 5. januar 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Da har man delvis rest. Diagnose i seg selv er i utgangspunktet ikke nok. Mange tror det. Men ja, man har en diagnose, blir utprøvd og evt ufør. Helt eller delvis. Men det er dumt å tro at Kari ble ufør pga fibromyalgi, da kan jeg også bli det. Anonymkode: 138c7...f0f Hi spør jo etter årsaker til at man er ufør. Det står heller ingenting om at man må være 100 % ufør for å svare Anonymkode: 0f123...083
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #40 Skrevet 5. januar 2018 Jeg er delvis ufør pga aspergers syndrom og sosial angst. Anonymkode: 1b0c4...4f8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #41 Skrevet 5. januar 2018 Er på aap nå, har vært igjennom tre arbeidsutprøvinger som dessverre ikke fungerer 😢 Jeg har asperger, add og sosial angst. Har så lyst å være i 50 % jobb, da det er max av det jeg klarer. Har små barn. Det er forferdelig og frustrerende å ikke kunne fungere skikkelig. Dette er et problem også i forhold til skole og idrett for barn. Svært hemmende, skulle ønske jeg var normal. Kan se ut til at det går mot ufør.... 😞 det er flaut, for hva skal jeg si når noen spør hva jeg gjør på? Ser jo helt normal og oppegående ut Anonymkode: 0fd30...40f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #42 Skrevet 5. januar 2018 Kronisk migrene og ME Anonymkode: 6ae70...556
Kronesis Skrevet 5. januar 2018 #43 Skrevet 5. januar 2018 60% ufør på grunn av PTSD og dissosiativ lidelse.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #44 Skrevet 5. januar 2018 På 4.1.2018 den 18.57, Anonym bruker skrev: At jeg klarer å holde leiligheten i orden, lage mat, kjøre barn til og fra, besøke venner, handle ol. Det som folk gjør i tillegg til jobb vanligvis. Anonymkode: 081b3...f6c Akkurat det du sier her gjør at jeg ikke tror på diagnosen fibromyalgi. Anonymkode: afc04...648
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #45 Skrevet 5. januar 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det du sier her gjør at jeg ikke tror på diagnosen fibromyalgi. Anonymkode: afc04...648 Det går ikke an å si man ikke tror på en diagnose spesialist setter.... Men uansett var vel denne dama ufør pgs angt og ME, ikke fibromyalgi. ME er det veldig en del overdiagnotisering av da, eller ikke nå lenger, det var det før. Tidligere kunne fastlege sette diagnosen ME om du hadde vært utmattet i mer enn 3 mnd, sånn er det jo ikke lenger. Nå settes den diagnosen med mye strengere kriterier, men mange av de som fikk diagnosen tidligere feiler egentlig andre ting som også kan gi fatigue/utmattelse. Heldigvis er de i ferd med å finne markører som kan si sikkert ved hjelp av blodprøver hvem som har ME og hvem som er utmattet av andre grunner, da vil alle kunne få bedre hjelp fra helsevesenet. Anonymkode: 7f414...ba4
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #46 Skrevet 5. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er på aap nå, har vært igjennom tre arbeidsutprøvinger som dessverre ikke fungerer 😢 Jeg har asperger, add og sosial angst. Har så lyst å være i 50 % jobb, da det er max av det jeg klarer. Har små barn. Det er forferdelig og frustrerende å ikke kunne fungere skikkelig. Dette er et problem også i forhold til skole og idrett for barn. Svært hemmende, skulle ønske jeg var normal. Kan se ut til at det går mot ufør.... 😞 det er flaut, for hva skal jeg si når noen spør hva jeg gjør på? Ser jo helt normal og oppegående ut Anonymkode: 0fd30...40f Kan jeg spørre hvor mange barn du har? Hvordan fungerer det i hverdagen, sånn utenom når du må ut blant folk? Anonymkode: 1b0c4...4f8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #47 Skrevet 5. januar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hypersomni (sjelden søvnsykdom) skulle gjerne vert frisk 😰 husker ikke sist jeg var ute av hus utenom når jeg må handle mat, har ikke vert med venner, hatt besøk, gikk i besøk.. Sikkert i 2006🤔 Men det verste er vel i grunn at det er en usynlig sykdom, så folk tror jeg er lat.. Anonymkode: dd2ec...cd0 Hvordan blir man utredet for dette? Har gradvis blitt verre over årene. Kan huske det startet med mindre episoder for tolv år siden. Men føler at jeg ikke blir tatt på alvor av fastlegen. Vil ikke henvise meg videre. Sier bare at jeg må trene jevnlig. Testet meg selv, kun på nettet, og skårer veldig høyt på epwortskalaen. Anonymkode: 37f15...e1d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #48 Skrevet 5. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det du sier her gjør at jeg ikke tror på diagnosen fibromyalgi. Anonymkode: afc04...648 Da er du rett og slett uviten 😊 Anonymkode: 2c083...313
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #49 Skrevet 5. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det du sier her gjør at jeg ikke tror på diagnosen fibromyalgi. Anonymkode: afc04...648 Det er jo helt greit, siden hun ikke har fibromyalgi Anonymkode: 0f123...083
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #50 Skrevet 5. januar 2018 Jeg har aldri prøvd før så ikke skyt meg for dumme spørsmål. Helt konkret, du blir sykemeldt, får du 100% eller 80% av lønnen din da? Så blir du etter ett år satt over på arbeidsavklaringspenger? Hva er prosenten her ihht ordinær lønn? Og så ufør? Hvis man som kvinne med små barn jobbet 80% før sykdom pg hadde netto utbetalt 23000kr i mnd. Hva er da netto som endelig ufør? Og får man pensjonspoeng etc som ufør? Anonymkode: 703d9...9cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå