Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Lurer bare på hvilke ulike årsaker som kan føre til uførhet. Anonymkode: 09029...d5f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 Jeg har ME, moderat grad. Er stort sett husbunden, men ikke nødvendigvis sengeliggende (selv om mesteparten av dagen tilbringes i sofaen) Fikk det etter en alvorlig infeksjon da jeg var 35 år, 100% frisk frem til det, så livet ble snudd på hodet kan du si.... Ellers kjenner jeg ei til som er ufør, hun har ganske alvorlig leddgikt, hendene hennes begynner bli ganske forkrøplet så i tillegg til mye smerter har hun problemer med enkle ting så å kneppe en knapp, vri en klut, skjære en skive osv Anonymkode: 7f414...ba4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Her var verken lege, psykiater eller Nav i tvil. Min helse var ikke forenlig med arbeidsliv dessverre. Bipolar 2, utmattelsessyndrom, alvorlig depresjon, sosial angst og PTSD. Anonymkode: 9ce8a...e27
MarshOfDecay Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Uhelbredelig kreft, som har ført til ekstrem fatigue og kraftige smerter 😓
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 Jeg har Cerebral Parese, er døv på ene øret og blind på ene øyet. Ble ufør når jeg var 32 år.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 Fibromyalgia. 55 % ufør Anonymkode: 78a13...3f6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Jeg er ikke ufør enda, men er på god vei. Jeg ble seksuelt misbrukt da jeg var ganske liten og sliter med å forholde meg til menn både jobb og privat. Jeg har klart med så lenge jeg har hatt kvinnelig leder, men så fikk jeg en mann og da raknet alt og jeg fikk alvorlig og dyp depresjon jeg ikke kommer meg ut av. Etter å ha gått til psykolog i flere år er jeg kkke et skritt nærmere. Anonymkode: d28d2...3bb
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 ME, moderat grad. Er ganske husbundet. Ikke sengeliggende, men sofaliggende ganske ofte. Hatt ME i 13 år og sykdommen har blitt gradvis veerre fra start til nå Anonymkode: d0e57...7f9
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 Depresjon. Er 50% ufør. Anonymkode: bd4f8...a22
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 Jeg har en sjelden sovesykdom (hypersomni) som gjør at jeg har unormal høyt søvnbehov. Sover som regel 14-16 timer og er mye sliten ellers. Det påvirker dessverre hele familien. Ukedagene er ikke så ille da barna er på skolen, men jeg kan ikke skeie ut på døgnrytmen. Så helgene er ganske spolert og jeg har dårlig samvittighet at jeg ikke kan være en bedre mor. Å droppe ut fra arbeidslivet er en sorg jeg trengte flere år å forsone meg med. Anonymkode: 47cde...1c9
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 Jeg var i en bilulykke. En trailer traff oss i front. Har smerter 24/7, 10 år etter. Kronisk migrene, fibro, utmattelse, hukommelse - og konsentrasjonssvikt. nakke og kjeve problematikk. Anonymkode: 2c083...313
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Skrevet 4. januar 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en sjelden sovesykdom (hypersomni) som gjør at jeg har unormal høyt søvnbehov. Sover som regel 14-16 timer og er mye sliten ellers. Det påvirker dessverre hele familien. Ukedagene er ikke så ille da barna er på skolen, men jeg kan ikke skeie ut på døgnrytmen. Så helgene er ganske spolert og jeg har dårlig samvittighet at jeg ikke kan være en bedre mor. Å droppe ut fra arbeidslivet er en sorg jeg trengte flere år å forsone meg med. Anonymkode: 47cde...1c9 Jeg kjenner meg sååå igjen 💛 Anonymkode: 2c083...313
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 Kraftig ADHD, angst, PTSD og tidvis deprimert. Er en av de barna som aldri fikk hjelp da jeg vokste opp og er nå for "skada" og preget som voksen til å fungere i vanlig jobb. Jeg jobber imidlertid hjemmefra så mye jeg greier, og er 50 % ufør. Alt er ikke bare trist, og tragisk altså, men jeg sliter enormt med konsentrasjonen og uro og bruker opp all energi om jeg må være i 100 % jobb. Da går det ut over oppfølgingen av mine barn og det kan vi ikke ha noe av! Derfor har jeg funnet balanse med 50 % ufør og kunne bestemme egne arbeidstimer hjemme. Anonymkode: e7809...bba
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 ME og generell angst. Fungerer helt fint i hverdagen når jeg slipper jobb. Anonymkode: 081b3...f6c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #16 Skrevet 4. januar 2018 Jeg er ufør pga alvorlig crohns. Anonymkode: 66518...14c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #17 Skrevet 4. januar 2018 Jeg er bipolar. For en del år siden havnet jeg i en langvarig psykose som varte over to år. Da var jeg umedisinert og såpass «frisk» at jeg aldri sa noe om det til noen behandlere, for da trodde jeg at de kom til å oppfatte meg som gal, selv om jeg visste at det som skjedde rundt meg var sant. Noe det selvfølgelig ikke var. Etter dette var jeg vært i lange daler og topper med dyp depresjon og mani blandet med ekstrem angst Til slutt ble jeg innlagt og prosessen med å bli ufør startet. Det å ikke kunne jobbe er ufattelig tungt, men jeg fungerer mye bedre. Nå har jeg levd med denne sykdommen i snart 20 år, og jeg bruker daglig krefter for å begrense meg selv/utfordre meg selv for å holde svingningene noen lunde i sjakk slik at jeg kan fungere i hverdagen. Svingningene er ikke like ekstremene lengre fordi jeg har brukt mange år på hvordan leve med/mestre sykdommen, men de er lange. Anonymkode: 2d2b8...646
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #18 Skrevet 4. januar 2018 Er ikke ufør enda, men er på vei til å bli det, forhåpentligvis bare delvis. Har kronisk migrene Anonymkode: 0f123...083
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #19 Skrevet 4. januar 2018 Trodde man ble ufør pga null restarbeidsevne, ikke diagnoser. Anonymkode: 138c7...f0f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #20 Skrevet 4. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trodde man ble ufør pga null restarbeidsevne, ikke diagnoser. Anonymkode: 138c7...f0f Er man delvis ufør, så har man jo restarbeidsevne. Og det må vel ligge en diagnose til grunn uansett Anonymkode: 0f123...083
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #21 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er man delvis ufør, så har man jo restarbeidsevne. Og det må vel ligge en diagnose til grunn uansett Anonymkode: 0f123...083 Da har man delvis rest. Diagnose i seg selv er i utgangspunktet ikke nok. Mange tror det. Men ja, man har en diagnose, blir utprøvd og evt ufør. Helt eller delvis. Men det er dumt å tro at Kari ble ufør pga fibromyalgi, da kan jeg også bli det. Anonymkode: 138c7...f0f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #22 Skrevet 4. januar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trodde man ble ufør pga null restarbeidsevne, ikke diagnoser. Anonymkode: 138c7...f0f Jeg har restarbeidsevne. Men noen arbeidsgivere vil ansette noen som er lenge sykemeldt pga operasjoner og sykdom ofte, som kanskje kan arbeide 3-4 timer på tirsdag, og en times tid fredag eller kanskje ngenting den uka men litt mer neste uke. Som må få komme å gå som man ønsker pga sykdom. Og selv om man gjør en god jobb når man er der så vil ingen arbeidsgivere ha en så ustabil ansatt. Anonymkode: 66518...14c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #23 Skrevet 4. januar 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trodde man ble ufør pga null restarbeidsevne, ikke diagnoser. Anonymkode: 138c7...f0f Selvfølgelig, men hi lurte vel bare på hva slags diagnoser som kan gi null arbeidsevne. De fleste sykdommer kommer i flere grader, så selv om man har samme diagnose kan arbeidsevnen være helt forskjellig. Anonymkode: 7f414...ba4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #24 Skrevet 4. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig, men hi lurte vel bare på hva slags diagnoser som kan gi null arbeidsevne. De fleste sykdommer kommer i flere grader, så selv om man har samme diagnose kan arbeidsevnen være helt forskjellig. Anonymkode: 7f414...ba4 Ja Det skrev jeg litt lenger oppe Anonymkode: 138c7...f0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå