Gå til innhold

Er ikke medisiner til barn gratis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det trodde jeg. Til vi fikk beskjed om å betale 600 kr for medisiner til barnet som var på blå resept. Det går fint å betale for medisiner, men har aldri betalt for medisiner til det andre barnet så antok det var gratis. 

Anonymkode: b0872...d4f

Skrevet

Er det på blåresept og barnet er under 16 skal dere ikke betale. Er det på hvit resept må dere betale. Er du helt sikker på at de var på blåresept? For det skal gå automatisk i systemet og vi kan ikke endre det uten å kludre veldig

Anonymkode: fc97c...987

Skrevet

Har aldri fått gratis medisin til barnet bortsett fra når de har vært innlagt på sykehus.

Anonymkode: 4c896...617

Skrevet

Vanlige medisiner som antibiotika, øredråper osv koster penger ja.

Anonymkode: 44249...d0e

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det trodde jeg. Til vi fikk beskjed om å betale 600 kr for medisiner til barnet som var på blå resept. Det går fint å betale for medisiner, men har aldri betalt for medisiner til det andre barnet så antok det var gratis. 

Anonymkode: b0872...d4f

Blåresept gir billigere medisiner, trodde jeg, men ikke gratis.

Anonymkode: bf8f3...2fd

Skrevet

Barn under 16 år får medisiner på blå resept gratis. Vi andre betaler en egenandel.

Skrevet

Blå resept og barn under 16 år skal være gratis. 

Vanlig resept må man betale, men tror det er maks 350,- eller noe slikt på en resept man skal betale selv om den er «hvit»

Jeg får ikke resept på medisiner datteren min får. De er på resept, men de er ikke tillatt eller benyttet på blå resept. Hun får medisin mot migrene, men ikke de som er definert som migrenemedisin, kun flytende Paracet. Det er svindyrt de mnd hun har mange anfall

Anonymkode: 9c72e...ee0

Skrevet

Det Kira skriver! Blå er gratis for barn under 16 år.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blå resept og barn under 16 år skal være gratis. 

Vanlig resept må man betale, men tror det er maks 350,- eller noe slikt på en resept man skal betale selv om den er «hvit»

Jeg får ikke resept på medisiner datteren min får. De er på resept, men de er ikke tillatt eller benyttet på blå resept. Hun får medisin mot migrene, men ikke de som er definert som migrenemedisin, kun flytende Paracet. Det er svindyrt de mnd hun har mange anfall

På hvit resept er det ingen grense på prisen nei. Der betaler man det medisinen koster uansett om det er barn eller voksen

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

På hvit resept er det ingen grense på prisen nei. Der betaler man det medisinen koster uansett om det er barn eller voksen

Når jeg henter ut medisiner for min migrene, så henter jeg 3 pakker i en sleng og i og med at jeg får p-piller for migrene og på samme resept, så tar jeg ut alle de også- 4 pakker. Betaler maks 350,- eller noe slikt. Det er en maksgrense per resept hvis medisinene mine hadde vært på 3 forskjellige resepter, så hadde det vært maks 350,- per resept. Mulig jeg får både sprøyter og p-piller på blå resept, og at det er der maksbeløpet gjelder, men trodde det var vanlige resepter

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg henter ut medisiner for min migrene, så henter jeg 3 pakker i en sleng og i og med at jeg får p-piller for migrene og på samme resept, så tar jeg ut alle de også- 4 pakker. Betaler maks 350,- eller noe slikt. Det er en maksgrense per resept hvis medisinene mine hadde vært på 3 forskjellige resepter, så hadde det vært maks 350,- per resept. Mulig jeg får både sprøyter og p-piller på blå resept, og at det er der maksbeløpet gjelder, men trodde det var vanlige resepter

Du tar helt feil. Jeg jobber på apotek. Er det hvit resept og medisinen koster 700, betaler du 700. Har du 3 resepter og hver medisin koster 700, betaler du 2100. Prevensjonsmidler får du ikke på blåresept. Mulig du har vedtak på medisinene dine, da er det annerledes. 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo sannsynligvis fordi de er på blå resept

Anonymkode: 5c19d...ebf

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er jo sannsynligvis fordi de er på blå resept

Postet litt fort. Uansett, så er ikke maksprisen 350 hvis de koster mer enn det

Skrevet

Det finnes maxpris, men den er ikke på 350 kroner! 

HI, sikker på du fikk blå resept? Hva slags medisiner kjøpt du?

Anonymkode: 0d324...e5a

Skrevet

Umulig å svare på hva som har skjedd med så lite informasjon, men...

Hvis det var en fysisk resept og ikke E-resept, kan den ha blitt registrert som n (hvit) i stedet for t (blå) på apoteket.

Legen kan ha glemt å føre på refusjon og det har derfor blitt en hvit resept.

Det kan være at det finnes et rimeligere alternativ, og hvis man nekter å bytte, må man betale mellomlegget. Dette skal det da opplyses om. 

Anonymkode: e43a0...c98

Skrevet

Jeg får equasym på blå resept. Max 520 kr for tre mnd. Datteren min får ventolin og flutide på blå resept. Betaler 0 kr for henne.

Anonymkode: e2ee2...c05

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Postet litt fort. Uansett, så er ikke maksprisen 350 hvis de koster mer enn det

Jeg betaler som regel rundt den prisen for alle de medisinene nevrologen skriver ut til meg. Mulig det er 530,- jeg har glemt beløpet. Men da henter jeg både immigran (ganske dyrt) og p-piller som koster ca 100,- per pakke, så 400,- bare der. Medisinene mine koster mye mer i egenandel enn det jeg betaler. Det var en på apoteket som sa fra til meg at jeg bør få de begge på samme resept, for da blir det billigere. Og så tar jeg ut alt (for et år av gangen), for det blir billigere

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler som regel rundt den prisen for alle de medisinene nevrologen skriver ut til meg. Mulig det er 530,- jeg har glemt beløpet. Men da henter jeg både immigran (ganske dyrt) og p-piller som koster ca 100,- per pakke, så 400,- bare der. Medisinene mine koster mye mer i egenandel enn det jeg betaler. Det var en på apoteket som sa fra til meg at jeg bør få de begge på samme resept, for da blir det billigere. Og så tar jeg ut alt (for et år av gangen), for det blir billigere

Da har du ikke blåresept, er det blåresept har du ikke lov til å ta ut mer enn for 3 måneder om gangen. 

Skrevet

P piller går ikke på blå resept!!

Og du får dekket 100kr på p piler viss du er fra 16-20 år

maks pris blå resept PR 3 mnd med samme dato og lege er 520kr

hvir resept betales hele beløpet uansitt alder

du må si hvilken medisin barnet ditt har fått, viss du vil ha rett svar her

Anonymkode: ede94...427

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du ikke blåresept, er det blåresept har du ikke lov til å ta ut mer enn for 3 måneder om gangen. 

Jeg får ta ut alle pakkene med p-piller og 24 ampuller med immigran samtidig. 

Men kanskje normer blå og noe ikke... jeg aner ikke, men det er hva jeg tar ut hver gang.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

P piller går ikke på blå resept!!

Og du får dekket 100kr på p piler viss du er fra 16-20 år

maks pris blå resept PR 3 mnd med samme dato og lege er 520kr

hvir resept betales hele beløpet uansitt alder

du må si hvilken medisin barnet ditt har fått, viss du vil ha rett svar her

Jeg betaler 350 eller 530 eller hva det nå er dette maksbeløpet for både p-piller og immigran da jeg får de på samme resept. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får ta ut alle pakkene med p-piller og 24 ampuller med immigran samtidig. 

Men kanskje normer blå og noe ikke... jeg aner ikke, men det er hva jeg tar ut hver gang.

24 sprøyter imigran er ikke 1 år forbruk

Skrevet

P-piller har du ikke på blåresept! Imigran har du mest sannsynlig på blåresept. Hvis du får ta ut 24 samtidig er det nok veldig i grenseland på hva Helfo godtar og ikke avviser. Du betaler ikke mer enn 520,- i egenandel når det er på blåresept. P-pillene betaler du full pris for så lenge du er over 20

Skrevet

Bare tull viss du tar ut så mye og får p pillene på blå resept.og igjen tar ut så mye av de på blå resept.

enten gjør apoteket noe de ikkje bør, eller så lyver du! 

Ikke bra......

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du tar helt feil. Jeg jobber på apotek. Er det hvit resept og medisinen koster 700, betaler du 700. Har du 3 resepter og hver medisin koster 700, betaler du 2100. Prevensjonsmidler får du ikke på blåresept. Mulig du har vedtak på medisinene dine, da er det annerledes. 

Hvorfor betaler uke jeg full pris for Ibux på hvor resept da? 

Anonymkode: 6da6c...912

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...