Gå til innhold

Dele opp permisjon?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kontantstøtte må man ikke opparbeide seg rett til. Eneste kriterie er at man ikke har (full) barnehageplass :)

Anonymkode: 35edf...f2a

Skrevet

Du er ikke reell arbeidssøker om du planlegger å gå hjemme til ungen er 1,5 år, da må du gjøre som alle andre å spare opp penger å leve på sammen med kontantstøtten.

Du får selvfølgelig kontantstøtte da, men ikke dagpenger i tillegg.

Du kan heller ikke gjenoppta dagpengene i en måned for så å ha permisjon igjen, nav vil ikke godta det. Du er ikke reell arbeidssøker om du ikke kan møte på kurs, gå på intervjuer og ta jobber på kort varsel.

Har en venninne som prøvde seg på det der, å dra ut tiden hjemme med barnet på dagpenger. Nav er så på hugget der så ikke dagpengene skal misbrukes for å utsette barnehagestart så de tvang henne må flere møter, satte opp tre intervjuer på butikkjobber hun egentlig ikke hadde søkt på med de ordnet intervjuene for henne osv. Endte med at hun måtte si fra seg dagpengene for å være hjemme med ungen.

Anonymkode: d4405...4f1

Skrevet

Kan ikke far ta ferie den mnd? Og sin permisjon senere eller mot slutten?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke far ta ferie den mnd? Og sin permisjon senere eller mot slutten?

Jo, det kan han helt sikkert gjøre! Men iom at han får timeslønn, så får ikke han feriepenger eller lønn den mnd.. Men det skal sikkert løse seg :) 

Og om det er slik at jeg ikke kan gjenoppta dagpengene mens far er hjemme i permisjon, får vi som nevnt over her, spare opp slik at vi har nok å leve på frem til kontantstøtten når barnet er 1 år.

Anonymkode: d43ac...c32

Skrevet

Unnskyld meg, men det virker ikke som om dere har finansene i orden for å få en liten en... 

Anonymkode: 0d4c7...6c6

Skrevet

Kontantstøtte og dagpenger får du samtidig. Eneste kriteriet for kontantstøtte er at barnet ikke er eller ikke har full plass i en barnehage med statsstøtte. Samt blitt gammelt nok til at du har rett på kontantstøtte. Dagpenger får du om du har opparbeidet deg rett på det. Om du får det ene har det ingenting å si på det andre, men du må være aktiv arbeidssøker når du mottar dagpenger. Det er også nok å ha en avtale om barnepass før du får barnehageplass. 

Jeg mistet jobben min mens jeg var i permisjon. Fikk da dagpenger mens far hadde sin permisjon. Fikk også kontantstøtte samtidig som jeg fikk dagpenger og ventet på barnehageplass etter at barnet var fylt et år. Hele tiden hadde jeg dialog med NAV, søkte på jobber, leverte åpne søknader og møtte opp på arbeidsplasser for å vise hvem jeg var. Hadde åpen avtale med en slekning som kunne passe dersom jeg var så heldig at jeg fikk meg jobb før jeg fikk barnehageplass. Dette fortale jeg til min saksbehandler og da var kriteriene for dagpenger fyllt. 

Anonymkode: 9a86d...ae2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kontantstøtte og dagpenger får du samtidig. Eneste kriteriet for kontantstøtte er at barnet ikke er eller ikke har full plass i en barnehage med statsstøtte. Samt blitt gammelt nok til at du har rett på kontantstøtte. Dagpenger får du om du har opparbeidet deg rett på det. Om du får det ene har det ingenting å si på det andre, men du må være aktiv arbeidssøker når du mottar dagpenger. Det er også nok å ha en avtale om barnepass før du får barnehageplass. 

Jeg mistet jobben min mens jeg var i permisjon. Fikk da dagpenger mens far hadde sin permisjon. Fikk også kontantstøtte samtidig som jeg fikk dagpenger og ventet på barnehageplass etter at barnet var fylt et år. Hele tiden hadde jeg dialog med NAV, søkte på jobber, leverte åpne søknader og møtte opp på arbeidsplasser for å vise hvem jeg var. Hadde åpen avtale med en slekning som kunne passe dersom jeg var så heldig at jeg fikk meg jobb før jeg fikk barnehageplass. Dette fortale jeg til min saksbehandler og da var kriteriene for dagpenger fyllt. 

Anonymkode: 9a86d...ae2

Det er ikke en regel. Du har vært heldig. Det kan det være hi er også, men noen kontor er ikke så fleksible. 

Skrevet

Å motta dagpenger en eneste måned (sette foreldrepenger på vent den måneden), for så å gjennoppta foreldrepenger høres litt... suspekt ut....? Er du EGENTLIG en reell arbeidssøker da? 

Anonymkode: 0c27d...302

Skrevet

Har vel aldri vært snakk om å sette foreldrepengene på vent..? Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg har tenkt til å lure systemet på noen som helst måte.. 

Om jeg ikke er reell arbeidssøker, nei da får jeg evt ikke søke dagpenger far er i permisjon. 
Det har da absolutt ingenting å gjøre med at vi ikke har finansen i orden??? Men skulle vi måtte leve på lønnen til far de 10 ukene han har permisjon, er det ålreit å vite på forhånd, slik at vi evt sparer opp noen kroner ekstra til å leve på disse mnd :) Antar det vil være ganske normalt???

Utenom det; så får jeg evt påse at jeg har barnepass tilgjengelig slik at jeg kan være reell arbeidssøker når far er tilbake i jobb. På den måten (hvis jeg har skjønt det riktig) vil jeg kunne motta dagpenger, og samtidig stille i møter/intervjuer/ta jobb på strak arm. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han kan ikke ta ut de første 6 ukene, eller det er ugunstig? Han som tok opp dette i går at han veldig gjerne vil være til hjelp. Jeg sa at dette er helt opp til han selv når han vil ha perm. Men som han selv sier; han vil ta ut en mnd i starten for å hjelpe meg, lufte og gi oppmerksomhet til hunden, ordne huset, og selvfølgelig litt baby ;) 

Men vi kan jo ikke noe om dette, så derfor vi lurer! 
Kan jo hende han endrer litt mening når det nærmer seg også :) (Ift jobben er det null problem, og det vil ikke bli satt inn vikar)

Litt baby?

er det ikke bedre han tar permisjonen slik at han er mest med baby, ikke for å ordne hus og hund? 

Anonymkode: dff9b...0df

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må ikke mor være i arbeid/ferie når far tar permisjonen sin? Så det blir jo et puslespill om du kan jobbe litt innimellom når far tar permisjon?

så kommer det jo litt an på hvor gammel barnet er når det skal i barnehage? Slik at dere får brukt ferie og permisjon til å være hjemme lengst mulig og ikke må feks ha dagmamma en periode.

Det gjelder bare når far rar fellesperiode. Ingen krav til mor under fedrekvote. Og bare å dele opp, om jobben går med på det.

Anonymkode: 91f3e...baa

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder bare når far rar fellesperiode. Ingen krav til mor under fedrekvote. Og bare å dele opp, om jobben går med på det.

Men man «mister» uker på å gjøre det slik da. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man «mister» uker på å gjøre det slik da. 

Ja, og man kan ikke ta ut permisjon samtidig. Så da må du jobbe, ha ferie eller ulønnet perm.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og man kan ikke ta ut permisjon samtidig. Så da må du jobbe, ha ferie eller ulønnet perm.

Eller da som i mitt tilfelle; søke gjenopptak av dagpenger?! Ergo; arbeidssøkende

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eller da som i mitt tilfelle; søke gjenopptak av dagpenger?! Ergo; arbeidssøkende

Du kan ikke søke gjenopptak av dagpenger i 1 mnd også gå tilbake til permisjon, da er du ikke reell arbeidssøker når du bare har en pause fra permisjonen.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Litt baby?

er det ikke bedre han tar permisjonen slik at han er mest med baby, ikke for å ordne hus og hund? 

Jaja, herregud! Jeg har da sagt det til far 😂 At han velger dette helt selv.. Men om det er slik han føler det, må jo han få velge slik?? Han vil føle at han kan bidra med noe.. Han som sier at den første tiden sikkert er tung, vanskelig og slitsom.. Og han vil være til hjelp :) Syns det er nydelig av han! Men har selvfølgelig sagt at han bør drøye slik at HAN får mer ut av det selv..

Men igjen, dette m han få styre med selv! Også får vi bare se hvilken løsning vi går for :)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke søke gjenopptak av dagpenger i 1 mnd også gå tilbake til permisjon, da er du ikke reell arbeidssøker når du bare har en pause fra permisjonen.

Da hadde det selvfølgelig vært at far tar permisjon når jeg er ferdig.. Så søker jeg om gjenopptak av dagpenger, og er reell arb.søker :) Så når far er tilbake i arbeid, må vi ha barnepass tilgjengelig! 👍🏻 Korrekt??

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde det selvfølgelig vært at far tar permisjon når jeg er ferdig.. Så søker jeg om gjenopptak av dagpenger, og er reell arb.søker :) Så når far er tilbake i arbeid, må vi ha barnepass tilgjengelig! 👍🏻 Korrekt??

Yes, da skulle alt være på stell i forhold til NAVs krav.

Men husk at far har krav på 14 dager fri fra jobb etter fødselen, og selv om han ikke har krav på lønn disse dagene er det mange arbeidsgivere som gir det. Det må han sjekke opp. Min mann fikk ikke lønn, så han tok en uke ferie etter fødselen.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Yes, da skulle alt være på stell i forhold til NAVs krav.

Men husk at far har krav på 14 dager fri fra jobb etter fødselen, og selv om han ikke har krav på lønn disse dagene er det mange arbeidsgivere som gir det. Det må han sjekke opp. Min mann fikk ikke lønn, så han tok en uke ferie etter fødselen.

Han vurderer å ta en uke fri :) Så får han heller bruke de resterende ferieukene når baby er blitt litt større, og permisjonen når min permisjon er over! Så dette løser seg nok veldig fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...