Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Far lurer på om han kan dele opp permisjonen sin? Eller må han ta de 10 ukene sammenhengende? Kanskje til og med dette er opp til arbeidsgiver? Han vil gjerne ta 1 mnd pappaperm i starten, og bruke de resterende ukene når baby er 9-12 mnd ca. Supert hvis noen har kunnskap om dette Anonymkode: d43ac...c32
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Han kan ikke ta det ut de første 6 ukene (hva skal du gjøre når han er hjemme med baby? amming?) , men så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver kan han dele opp ukene( vannskelig med opplæring og innleie av vikar). Han må ta de ut innen ungen er 3 år eller før dere får ny baby. Anonymkode: 22227...f44
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Må ikke mor være i arbeid/ferie når far tar permisjonen sin? Så det blir jo et puslespill om du kan jobbe litt innimellom når far tar permisjon? så kommer det jo litt an på hvor gammel barnet er når det skal i barnehage? Slik at dere får brukt ferie og permisjon til å være hjemme lengst mulig og ikke må feks ha dagmamma en periode. Anonymkode: dff9b...0df
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Han kan ikke ta det ut de første 6 ukene (hva skal du gjøre når han er hjemme med baby? amming?) , men så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver kan han dele opp ukene( vannskelig med opplæring og innleie av vikar). Han må ta de ut innen ungen er 3 år eller før dere får ny baby. Anonymkode: 22227...f44 Han kan ikke ta ut de første 6 ukene, eller det er ugunstig? Han som tok opp dette i går at han veldig gjerne vil være til hjelp. Jeg sa at dette er helt opp til han selv når han vil ha perm. Men som han selv sier; han vil ta ut en mnd i starten for å hjelpe meg, lufte og gi oppmerksomhet til hunden, ordne huset, og selvfølgelig litt baby Men vi kan jo ikke noe om dette, så derfor vi lurer! Kan jo hende han endrer litt mening når det nærmer seg også (Ift jobben er det null problem, og det vil ikke bli satt inn vikar) Anonymkode: d43ac...c32
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 De første 6 ukene er forbeholdt mor, resten kan deles opp som dere vil. Men dere kan ikke ha permisjon samtidig, så om han skal ha permisjon kan ikke du få foreldrepenger samtidig. Min mann tok fedrekvoten som tidskonto og var hjemme to dager i uka over lang tid Anonymkode: d4405...4f1
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Må ikke mor være i arbeid/ferie når far tar permisjonen sin? Så det blir jo et puslespill om du kan jobbe litt innimellom når far tar permisjon? så kommer det jo litt an på hvor gammel barnet er når det skal i barnehage? Slik at dere får brukt ferie og permisjon til å være hjemme lengst mulig og ikke må feks ha dagmamma en periode. Anonymkode: dff9b...0df Det visste ikke jeg.. At mor ikke kunne være hjemme da! Her er det slik at mor er arb.ledig.. Og far vil gjerne ta permisjon mens mor er hjemme(uansett) da han vil knytte familiebånd oss 3 i mellom Barnet skal nok i barnehage rundt 1,5 år. Anonymkode: d43ac...c32
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Han kan ikke ta ut de første 6 ukene, eller det er ugunstig? Han som tok opp dette i går at han veldig gjerne vil være til hjelp. Jeg sa at dette er helt opp til han selv når han vil ha perm. Men som han selv sier; han vil ta ut en mnd i starten for å hjelpe meg, lufte og gi oppmerksomhet til hunden, ordne huset, og selvfølgelig litt baby Men vi kan jo ikke noe om dette, så derfor vi lurer! Kan jo hende han endrer litt mening når det nærmer seg også (Ift jobben er det null problem, og det vil ikke bli satt inn vikar) Anonymkode: d43ac...c32 Han har krav på to uker permisjon etter fødsel, men han får ingen penger fra nav (det er det du som får). Men mange arbeidsgivere gir lønn i denne perioden, det må han skjekke opp på jobben din Anonymkode: d4405...4f1
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det visste ikke jeg.. At mor ikke kunne være hjemme da! Her er det slik at mor er arb.ledig.. Og far vil gjerne ta permisjon mens mor er hjemme(uansett) da han vil knytte familiebånd oss 3 i mellom Barnet skal nok i barnehage rundt 1,5 år. Anonymkode: d43ac...c32 Om mor er arbeidsledig og ikke har opparbeidet seg foreldrepenger får ikke far fedrekvote. Så lenge mor er hjemme kan han heller ikke ta ut noe av fellesdelen. Da må mor ut i minst 75% jobb eller 100% studie. Anonymkode: 22227...f44
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Om mor er arbeidsledig og ikke har opparbeidet seg foreldrepenger får ikke far fedrekvote. Så lenge mor er hjemme kan han heller ikke ta ut noe av fellesdelen. Da må mor ut i minst 75% jobb eller 100% studie. Anonymkode: 22227...f44 Får man ikke opparbeidet foreldrepenger ved dagpenger?! Eller tar jeg helt feil.. Skjønner at jeg bør ringe NAV kontoret i morgen, for jeg skjønner ingen ting.. Hehe Håper da inderlig at far skal få vært litt hjemme med baby uten at han må miste all lønn.. Anonymkode: d43ac...c32
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 Dersom du har opparbeidet rett på foreldrepenger har far rett på pappapermisjon. Da er det slik du må ut i jobb mens han er hjemme. Dersom du er blitt arbeidsledig, men rakk å opparbeide deg rett før permisjon kan du søke om dagpenger/gjennopptagelse av dagpenger og være arbeidssøker mens far har permisjon. Dagpenger gir rett til petmisjon. Anonymkode: 9a86d...ae2
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom du har opparbeidet rett på foreldrepenger har far rett på pappapermisjon. Da er det slik du må ut i jobb mens han er hjemme. Dersom du er blitt arbeidsledig, men rakk å opparbeide deg rett før permisjon kan du søke om dagpenger/gjennopptagelse av dagpenger og være arbeidssøker mens far har permisjon. Dagpenger gir rett til petmisjon. Anonymkode: 9a86d...ae2 Ja, det er slik jeg mente det var. Da jeg har dagpenger den dag i dag, skal jeg kunne motta dagpenger, mens far har permisjon! Puh, det var enda godt. Men vet du da om det har noe å si når far tar permisjon, og om han kan dele den opp slik som nevnt ovenfor? Eller stiller det seg dårlig at jeg skal være arb.søkende 1 mnd, for så å gå ut i en lengre permisjon igjen... Anonymkode: d43ac...c32
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er slik jeg mente det var. Da jeg har dagpenger den dag i dag, skal jeg kunne motta dagpenger, mens far har permisjon! Puh, det var enda godt. Men vet du da om det har noe å si når far tar permisjon, og om han kan dele den opp slik som nevnt ovenfor? Eller stiller det seg dårlig at jeg skal være arb.søkende 1 mnd, for så å gå ut i en lengre permisjon igjen... Anonymkode: d43ac...c32 Han kan fortsatt ikke ta ut fedrekvoten de første 6 uken ( men han kan ta ut 2 uker omsorgspermisjon rett etter førsel uten lønn ( med om arbeidsgiver vil betale) ) Om NAV innvilger deg dagpenger for å søke jobber så nært etter en førdsel må du regne med å måtte stille opp på møter og levere inn logg over jobber du søker på. Og ta jobb om du får dette. Du kan ta ut ferie uten lønn om du vil det. Anonymkode: 22227...f44
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #13 Skrevet 1. januar 2018 Mange misbruker dagpenger for å være lenger hjemme med barn så her er nav veldig "på" Om du når babyen er 6 uker gammel søker om dagpenger en måned vil nav kreve noe av deg altså, mest sannsynlig at du deltar på kurs e.l. Det er ikke meningen begge foreldrene skal gå hjemme samtidig med støtte fra nav Anonymkode: d4405...4f1
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #14 Skrevet 1. januar 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er slik jeg mente det var. Da jeg har dagpenger den dag i dag, skal jeg kunne motta dagpenger, mens far har permisjon! Puh, det var enda godt. Men vet du da om det har noe å si når far tar permisjon, og om han kan dele den opp slik som nevnt ovenfor? Eller stiller det seg dårlig at jeg skal være arb.søkende 1 mnd, for så å gå ut i en lengre permisjon igjen... Anonymkode: d43ac...c32 6 første ukene er mors uker, uansett. De får du ikke rokket på. Samtidig må du være aktiv arbeidssøker de ukene far har pappaperm. Hvordan dere velger å dele opp permisjonen er helt opp til dere. Få oversikt over ledige jobber, lever åpne søknader og før jobblogg på NAV no. Dagpenger er "lønn" under jobbsøking. Ikke en penger for å ha fri. Etter 52 uker med dagpenger har du rett på ferie uker. Anonymkode: 9a86d...ae2
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #15 Skrevet 1. januar 2018 Hvis far tar av fellesperioden så kan ikke mor være hjemme, da må hun være i jobb, studer osv, men hvis han bruker av sine 10 uker som er forbeholdt far så er det ikke aktivitetsplikt for mor. Det fikk jeg i allefall beskjed om fra nav Anonymkode: f84e3...c66
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #16 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis far tar av fellesperioden så kan ikke mor være hjemme, da må hun være i jobb, studer osv, men hvis han bruker av sine 10 uker som er forbeholdt far så er det ikke aktivitetsplikt for mor. Det fikk jeg i allefall beskjed om fra nav Anonymkode: f84e3...c66 Det er riktig, men da må mor ta ferie fra sin permisjon. Begge kan ikke få penger fra nav samtidig Anonymkode: d4405...4f1
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #17 Skrevet 1. januar 2018 Du sier ikke bhg før barnet er 1,5 år. Vær obs på at du på dagpenger mest sannsynlig vil få aktivitetsplikt etter permisjon, og da må kunne vise til barnepass. Eller stopp i dp. Anonymkode: 35edf...f2a
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #18 Skrevet 1. januar 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du sier ikke bhg før barnet er 1,5 år. Vær obs på at du på dagpenger mest sannsynlig vil få aktivitetsplikt etter permisjon, og da må kunne vise til barnepass. Eller stopp i dp. Anonymkode: 35edf...f2a Betyr dette at iom at jeg mottar dagpenger, så har ikke jeg krav på kontantstøtte ift å være hjemme med barnet til det er 1,5 år ca? Kontant støtten er jo fra 1-2 år, eller tar jeg feil? Anonymkode: d43ac...c32
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #19 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er riktig, men da må mor ta ferie fra sin permisjon. Begge kan ikke få penger fra nav samtidig Anonymkode: d4405...4f1 "Ferie fra sin permisjon". Blir det det samme som at jeg søker om gjenopptak av dagpenger, mens far er hjemme? Som jeg forstår da er det best at far tar sin fulle permisjon når jeg har tatt ut felleskvoten. Slik at han tar sine 10 uker "sist", mens jeg gjenopptar dagpenger, og er arb.søkende, frem til jeg evt kan få kontantstøtte frem til barnehage? Mulig jeg har misforstått Men takk for alle svar! Anonymkode: d43ac...c32
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #20 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Betyr dette at iom at jeg mottar dagpenger, så har ikke jeg krav på kontantstøtte ift å være hjemme med barnet til det er 1,5 år ca? Kontant støtten er jo fra 1-2 år, eller tar jeg feil? Anonymkode: d43ac...c32 Er du arbeidsøker da? Anonymkode: d0255...8b4
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #21 Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Betyr dette at iom at jeg mottar dagpenger, så har ikke jeg krav på kontantstøtte ift å være hjemme med barnet til det er 1,5 år ca? Kontant støtten er jo fra 1-2 år, eller tar jeg feil? Anonymkode: d43ac...c32 Du får mest sannsynlig ikke begge deler nei. Du kan ikke være aktiv arbeidssøker på dagpenger uten tilgang på barnepass/barnehage. Anonymkode: 35edf...f2a
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #22 Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Betyr dette at iom at jeg mottar dagpenger, så har ikke jeg krav på kontantstøtte ift å være hjemme med barnet til det er 1,5 år ca? Kontant støtten er jo fra 1-2 år, eller tar jeg feil? Anonymkode: d43ac...c32 Du kan få kontantstøtte, men ikke dagpenger da. Dagpenger er jo for arbeidssøkende. Planlegger du å være hjemme da, er du jo ingen reell arbeidssøkende. Anonymkode: fd2c8...6c7
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #23 Skrevet 1. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Betyr dette at iom at jeg mottar dagpenger, så har ikke jeg krav på kontantstøtte ift å være hjemme med barnet til det er 1,5 år ca? Kontant støtten er jo fra 1-2 år, eller tar jeg feil? Anonymkode: d43ac...c32 Om du planlegger å være hjemme med barnet med kontantstøtte er du ikke arbeidssøkende og skal da ikke ha dagpenger. Er du arbeidssøkende og har barnepass tilgjenngelig og kan stille på møter og jobb på kort varsel kan du få kontantstøtte. Eller far kan ta ubetalt permisjon og være hjemme med ungen og kontantstøtten. Anonymkode: 22227...f44
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #24 Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Betyr dette at iom at jeg mottar dagpenger, så har ikke jeg krav på kontantstøtte ift å være hjemme med barnet til det er 1,5 år ca? Kontant støtten er jo fra 1-2 år, eller tar jeg feil? Anonymkode: d43ac...c32 Du har samme krav på kontantstøtte som alle andre, men du kan ikke motta dagpenger uten å ha mulighet for å jobbe. Det de fleste andre gjør når de får kontantstøtte, er at de har ulønnet fri fra jobben og er hjemme og mottar kontantstøtte. Om du kan ta pauser fra dagpenger for å motta kontantstøtte vet jeg ikke,men jeg tipper ikke du kan det iom at du da har hatt en periode hvor du ikke opparbeider deg rettighetene til dagpenger. Anonymkode: f42b2...260
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #25 Skrevet 1. januar 2018 om jeg har barnepass tilgjengelig, vet jeg jo ikke per dags dato... Men jeg mente da selvfølgelig kun å motta kontantstøtte, ikke det pluss dagpenger i perioden frem til bhg! Men da kan det jo hende jeg ikke har opparbeidet meg rett til kontantstøtte, fordi jeg akkurat har vært i permisjon?! Anonymkode: d43ac...c32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå