Gå til innhold

Hva serverer dere til kalkun?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har invitert til kalkunmiddag i morgen. Er elendig på kjøkkenet, og aldri laget kalkun før.. så hva er det beste dere får servert til kalkun? Sleng gjerne ved oppskrift også ;)

Anonymkode: 18a28...1ea

Skrevet

Kokte poteter, grønnsaker og fløtesaus, pluss tyttebær da.

Anonymkode: b56c6...1af

Skrevet

og husk å bruke skikkelig steketermometer. Det som følger med kalkunen og skal sprette ut popper altfor sent og kjøttet blir tørt. Husk at temperaturen i kjøttet fortsetter å stige litt på ettervarmen mens den hviler, så du må ta den ut litt før du når riktig temperatur.

Anonymkode: b56c6...1af

Skrevet

Vi har Waldorfsalat og fløtegratinerte poteter til fuglen, samt smørdampede rosenkål. Sausen lager jeg av kraft fra kalkunen tilsatt rødvin og litt syre(appelsin-sitronsaus)

Vi bruker alltid stekepose. Skinnet tar vi av allikevel. 

Skrevet

Waldorfsalat og rosenkål er et must her i gården!

Skrevet

I tillegg til waldorfsalat og saus basert på kraft kokt på innmat, stekesjy og fløte har vi alltid soppstuing.

Oppskrift: Del fersk sjampignon opp i biter, bruker kanskje 8-10 store sopp til 4-6 personer, de krymper mye. 

Smelt smør og stek sopp i en gryte. Jeg fyller gjerne på mer smør underveis, da de trekker til seg smøret. Ha i finkuttet hvitløk og krydre med salt og pepper. Ha i matfløte, og kok en god stund under lokk. Tar ganske lang tid, kanskje 1 time. Rør i den underveis, og fyll på mer fløte hvis det trengs. Konsistensen skal være en stuing, altså litt innkokt. Smak til med salt og pepper.

Anonymkode: a463f...5d1

Skrevet

poteter, wladorfsalat, fløtesaus og amerikansk grønnsakblanding for den er mest poppis hos barna

Anonymkode: 89f71...819

Skrevet

Mange gode tips her :) Ser at waldorfsalat er en slager, må gjerne prøve meg på det. Og fløtesaus basert på skyen..

Skrevet

Saltpoteter, waldorfsalat, drue- og purresalat, gulrot kokt i farris, rosenkål med baon og fløtesaus og saus laget på kraften. 
Mandelpudding og pavlova til dessert :)

Anonymkode: d06b1...a64

Skrevet

Her går det i Jamie Olivers ovnsbakte poteter, gulrøtter og pastinakk. Ovnsbaker også fenikkel og sjalottløk.

Jeg lager også blomkål gratinert i ostesaus, søtpotetstappe, og selvsagt Yorkshire puddings. Sjysaus blir laget enten fra grunnen, eller så bruker jeg sjysaus fra pose og tilsetter kraft/fett fra kalkunen  

Jeg er gift med en engelskmann (fra Yorkshire), så dette spiser vi 25. desember når vi feirer engelsk jul (norsk julemat den 24.). 

https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/roast-potatoes-parsnips-and-carrots/

https://www.bbcgoodfood.com/recipes/358608/cauliflower-cheese?amp

https://www.bbcgoodfood.com/recipes/9020/best-yorkshire-puddings?amp

Anonymkode: 79fa8...070

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har invitert til kalkunmiddag i morgen. Er elendig på kjøkkenet, og aldri laget kalkun før.. så hva er det beste dere får servert til kalkun? Sleng gjerne ved oppskrift også ;)

Kokte poteter, god fløtesaus, grønnsaker med rosenkål, waldorfsalat, vanlig salat med selleri, salt chips og gjerne stuffing. 

Anonymkode: 0cb32...de8

Skrevet

Jeg vil ha gode grønnsaker til - rotgrønnsaker, rosenkål, blomkål etc dersom det serveres med en fløtesaus og fløtesausen vil jeg ha litt viltsmak på. 

Valdorfsalat vil jeg jeg ikke ha, uansett, synes ikke det er godt i det hele tatt til kalkun, og til kraftig saus blir det i alle fall helt feil. Men alternativet kan være en god sjysaus av krafta og så en grønn salat ved siden av med olje/eddikbassert dressing ved siden av. I den salaten kan det godt være litt frukt også som ananas, fersken, mango, appelsin etc.

Skrevet

Vi bruker mer amerikansk thanksgiving tilbehør ettersom vi syns disse smakene sammen gir et bedre måltid. Veldig godt med syre til «tung» fløtesaus feks.

Søtpotetmos

Fløtesaus

Tranebærsaus

Frisk salat med granateple, pære og valnøtter

Gratinert mais (creamed corn)

Corn bread 

Anonymkode: 5ae23...4d3

Skrevet

Poteter, rosenkål og saus laget av kraften fra kalkunen

Anonymkode: fb4d9...9f0

Skrevet

Waldorfsalat, fløtegratinerte poteter, rosenkål og brun saus❤️

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her går det i Jamie Olivers ovnsbakte poteter, gulrøtter og pastinakk. Ovnsbaker også fenikkel og sjalottløk.

Jeg lager også blomkål gratinert i ostesaus, søtpotetstappe, og selvsagt Yorkshire puddings. Sjysaus blir laget enten fra grunnen, eller så bruker jeg sjysaus fra pose og tilsetter kraft/fett fra kalkunen  

Jeg er gift med en engelskmann (fra Yorkshire), så dette spiser vi 25. desember når vi feirer engelsk jul (norsk julemat den 24.). 

https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/roast-potatoes-parsnips-and-carrots/

https://www.bbcgoodfood.com/recipes/358608/cauliflower-cheese?amp

https://www.bbcgoodfood.com/recipes/9020/best-yorkshire-puddings?amp

Anonymkode: 79fa8...070

Jeg tror jeg kommer på middag hos dere, nam :D

Anonymkode: adec0...eb0

Skrevet

Vi bruker stuffing, mash (amerikansk potetmos med kremost og rømme, gratinert i ovn), en fantastisk hjemmelaget saus av sjy, fløte og stuffing (kjører med stavmikser), strimlet rosenkål med bacon og glaserte gulrøtter. Kalkunen stuffer vi samt at vi smører et tykt lag hjemmelaget kryddersmør inn under skinnet. 

Skrevet

Her kjører vi full pakke: min engelske mann lager roasted potatoes, yorkshirepudding og tranebærsaus. Jeg lager fløtegratinerte poteter og ovnsbakte rotgrønnsaker og en rødkålsalat. Håper alle 12 rundt bordet er sultne!!

Anonymkode: ad873...81e

Skrevet

Så mye godt dere lager! 

Det landet til slutt på kalkun med skysaus, tranebærsaus, potetmos, grønne bønner og rosenkål med bacon og en søt/syrlig salat. Håper jeg får det til, og at det faller i smak..

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

søt/syrlig salat

Hvordan lager du den?

Anonymkode: adec0...eb0

Skrevet
3 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg vil ha gode grønnsaker til - rotgrønnsaker, rosenkål, blomkål etc dersom det serveres med en fløtesaus og fløtesausen vil jeg ha litt viltsmak på. 

Valdorfsalat vil jeg jeg ikke ha, uansett, synes ikke det er godt i det hele tatt til kalkun, og til kraftig saus blir det i alle fall helt feil. Men alternativet kan være en god sjysaus av krafta og så en grønn salat ved siden av med olje/eddikbassert dressing ved siden av. I den salaten kan det godt være litt frukt også som ananas, fersken, mango, appelsin etc.

Viltsaus til kalkun??

Anonymkode: 0cb32...de8

Skrevet

Tenkte å lage stygging i form av egen oppskrift. Tenker å bruke hvitløk, løk, svinekjøttdeig, litt brødbiter, svisker, soltørkede tomater, pinjekjerner  kyllingfond og en skvett hvitvin.

som salat til kalkun liker jeg rødbetsalat, hakkede rødbeter, rødløk, kokte gulrøtter og litt eplebiter.

Fløtesaus og fløtegratinerte poteter blir det og. 

Anonymkode: 4f83e...89d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte å lage stygging i form av egen oppskrift. Tenker å bruke hvitløk, løk, svinekjøttdeig, litt brødbiter, svisker, soltørkede tomater, pinjekjerner  kyllingfond og en skvett hvitvin.

som salat til kalkun liker jeg rødbetsalat, hakkede rødbeter, rødløk, kokte gulrøtter og litt eplebiter.

Fløtesaus og fløtegratinerte poteter blir det og. 

Anonymkode: 4f83e...89d

Den stuffingen hørtes helt forferdelig ut 😩

Anonymkode: dcab4...858

Skrevet
1 time siden, Mumua skrev:

Vi bruker stuffing, mash (amerikansk potetmos med kremost og rømme, gratinert i ovn), en fantastisk hjemmelaget saus av sjy, fløte og stuffing (kjører med stavmikser), strimlet rosenkål med bacon og glaserte gulrøtter. Kalkunen stuffer vi samt at vi smører et tykt lag hjemmelaget kryddersmør inn under skinnet. 

Nam! 😀😀

Skrevet

Jeg lager kyllingsaus til kalkun. Bruker kraften fra kalkunen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...