Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Jeg har flere diagnoser, og er for syk til å jobbe. Er ofte så syk, at jeg kommer meg ikke ut av huset. Men alle mine diagnoser, blir jeg bedre av i varmere strøk. Har familie i Alicante, så har vært ofte på besøk der, flere tider av året. Så vet at sykdommene mine er bedre der. Frisk er jeg jo ikke, men de er mye bedre, og livskvaliteten er helt annerledes. Her i Norge må jeg sitte inne store deler av sommeren og. Det er jo ikke gøy, og jeg er og deprimert, fordi jeg er så syk, og ikke kommer meg ut. Nå går jeg bare på AAP, så flytting er ikke aktuelt før jeg blir ufør. Men jeg er alene med 2 barn, barna er større nå, minste er 12 år, og største er 17 år. Men jeg har vært alene med de i 11 år, far har de 2 siste årene hatt de en helg i måneden, før det var det 3-2 ganger i året. Og vi har en veldig liten familie, og her jeg og barna bor, er det ingen familie. For planen min er jo og flytte da minste er i starten av 20 årene. Men samtidig så vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å flytte fra barna mine. Jeg har allerede dårlig samvittighet for hva jeg planlegger. Er det noen andre som har gjort noe lignende, eller har planer om noe lignende. Og hva er deres tanker om å skulle flytte langt unna barna. Anonymkode: 48850...ef1
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Du skal flytte om 10 år...? Mye kan være endret til da. Anonymkode: 0bc11...444
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Hvorfor må du sitte inne på sommeren her? Anonymkode: b18f8...395
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor må du sitte inne på sommeren her? Anonymkode: b18f8...395 Jeg har ekstremt kraftig allergi, går jeg ut, så får jeg ikke puste og blir ekstremt syk. Det er aller verst da det er gresspollen, men ille da det er bjørke pollen og. Og til deg som lurer på hvorfor jeg bekymrer meg allerede, så er det fordi det er noe jeg tenker mye på. Spesialistene mener jeg burde flytte mye før, og en del av meg vurderer å flytte med minste, da største er ferdig på videregående. Jeg føler jo at jeg ikke er en god mor her heller, da jeg er så mye syk. Så er virkelig ikke lett å vite hva man skal gjøre. Anonymkode: 48850...ef1
Annanym Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 Du har såpass store unger, at de kan komme med reflekterte svar på spørsmålene dine. Hva tenker de? Vil de flytte? Isåfall er det jo ikke vits i å utsette!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 Jeg jobbet med ei som flyttet til GC. Hun hadde da vært ufør i mange år. Jobbet 45 minutter 1-2 ganger i uka der jeg jobbet i tillegg til uføre. Hun flyttet fra to barn. Hennes barn var vel i tyveårene begge to. De unnet henne dette. Da jeg møtte henne sist hun var hjemme så sa hun at dette var det vanskeligste og beste valget hun hadde gjort for seg selv. Møtt kjærligheten hadde hun gjort også. Barna hennes fortsatte å bo i hennes leilighet i Norge i noen år til. Anonymkode: 77663...fcc
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 På 30. desember 2017 den 13.19, Anonym bruker skrev: Jeg har ekstremt kraftig allergi, går jeg ut, så får jeg ikke puste og blir ekstremt syk. Det er aller verst da det er gresspollen, men ille da det er bjørke pollen og. Og til deg som lurer på hvorfor jeg bekymrer meg allerede, så er det fordi det er noe jeg tenker mye på. Spesialistene mener jeg burde flytte mye før, og en del av meg vurderer å flytte med minste, da største er ferdig på videregående. Jeg føler jo at jeg ikke er en god mor her heller, da jeg er så mye syk. Så er virkelig ikke lett å vite hva man skal gjøre. Anonymkode: 48850...ef1 Hvis du er god nok mor her i Norge til å holde ut i 10 år til, så er det vel ikke så gærent. Vil du unngå allergi, flytt til Island. Fins ikke trær der, og lite vegetasjon generelt. Anonymkode: 0bc11...444
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 Man kan ta en vaksine mot gresspollenallergi så vil den HIS mange forsvinne. noenksn ta grazax som er en tablett man tar hver dag i 3 år og andre må på sykehus med jevne mellomrom og ta sprøyter. Da blir man helt kvitt gressallergi Anonymkode: b18f8...395
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 Ta med yngste og prøv et år. GC har vel norsk skole og? Anonymkode: 7be1f...bd6
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 Jeg er sikker på at barna får en opplevelse for livet hvis du tar de med. Det er utviklende for barn å flytte til et nytt land. Ta ett prøveår og se hvordan det går. Hvis det ikke går så er det bare å flytte hjem igjen, og kanskje det blir en flott opplevelse for alle? Anonymkode: ea1f1...9b9
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 Kan du ikke ta med barna da? Veldig fin norsk skole i Rojales. 😊 Anonymkode: fd687...1ed
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #12 Skrevet 2. januar 2018 Å bare ta med barna er kanskje litt vanskelig når barna tross alt har en far her i Norge - da må det diskuteres med han og. Men, ofte vil gode valg for deg, også være gode valg for dine barn. Har du det bedre vil de få det bedre. Anonymkode: 15c2b...67c
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #13 Skrevet 2. januar 2018 Jeg ville tatt med barna og flyttet. De er store nok til å ha medbestemmelse,det finnes gode norske skoler,en helg i måneden med faren er ikke noe somnkan stoppe DERE tre i å dra. Tross alt,var faren borte i mange år. Anonymkode: 83924...4be
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #14 Skrevet 2. januar 2018 Altså; i Spania er det gresspollenallergi HELE året rundt!! Husk også at hvis du flytter utenlands vil du ikke uten videre kunne ta ned deg stønaden din fra Norge. AAP kan du ikke ta med deg. Uføreytelse kan eksporteres men det må søkes om. Husk også at dersom du flytter til er EØS- land vil du ikke lenger være medlem sv folketrygden og har ikke lenger krav på f.eks helsehjelp i Norge. Anonymkode: 39afa...035
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #15 Skrevet 2. januar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså; i Spania er det gresspollenallergi HELE året rundt!! Husk også at hvis du flytter utenlands vil du ikke uten videre kunne ta ned deg stønaden din fra Norge. AAP kan du ikke ta med deg. Uføreytelse kan eksporteres men det må søkes om. Husk også at dersom du flytter til er EØS- land vil du ikke lenger være medlem sv folketrygden og har ikke lenger krav på f.eks helsehjelp i Norge. Anonymkode: 39afa...035 Du må også stort sett skatte til kan det du flytter til. Det er det faktisk en del som "glmmer". Anonymkode: dcaae...db7
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #16 Skrevet 2. januar 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså; i Spania er det gresspollenallergi HELE året rundt!! Husk også at hvis du flytter utenlands vil du ikke uten videre kunne ta ned deg stønaden din fra Norge. AAP kan du ikke ta med deg. Uføreytelse kan eksporteres men det må søkes om. Husk også at dersom du flytter til er EØS- land vil du ikke lenger være medlem sv folketrygden og har ikke lenger krav på f.eks helsehjelp i Norge. Anonymkode: 39afa...035 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må også stort sett skatte til kan det du flytter til. Det er det faktisk en del som "glmmer". Anonymkode: dcaae...db7 Uføretrygd kan man ta med seg, ung ufør mister man. Medlem av folketrygden kan man være likevel. Frivillig medlemskap. Anonymkode: e5ae4...8e9
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #17 Skrevet 2. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uføretrygd kan man ta med seg, ung ufør mister man. Medlem av folketrygden kan man være likevel. Frivillig medlemskap. Anonymkode: e5ae4...8e9 De fleste, men ikke alle, kan ta med seg uføreytelsen. Derfor må man sjekke det opp og melde fra til Nav Flytter man til et EØS-land kan man ikke være frivillig medlem av folketrygden. Anonymkode: 39afa...035
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #18 Skrevet 2. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uføretrygd kan man ta med seg, ung ufør mister man. Medlem av folketrygden kan man være likevel. Frivillig medlemskap. Anonymkode: e5ae4...8e9 Jeg tror ikke du får innilget å behlde medlemskapet i trygden hvis du flytter til Spania som uføretrygdet. Da kan du i steden få rettigheter til helsehjelp etter det spanske systemet. Anonymkode: dcaae...db7
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #19 Skrevet 2. januar 2018 Man betaler for det. Anonymkode: e5ae4...8e9
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #20 Skrevet 2. januar 2018 My mistake. Uføre og pensjonister går ikke under den regelen nei. Anonymkode: e5ae4...8e9
Lagerfrakk Skrevet 2. januar 2018 #21 Skrevet 2. januar 2018 Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å føytte til utlandet når barna blir voksne. For alt du vet, flytter de kanskje ut selv, for å studere i utlandet. Jeg har tenkt å bo ett år i utlandet så fort det yngste barnet er flyttet hjemmefra (så sant jeg får det til jobbmessig),
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #22 Skrevet 2. januar 2018 Hvis gresspollen og annen allergi er grunnen til at du vil flytte til Spania, så bør du revurdere det. I Spania blomstrer det året rundt, og verst er det når oliventrærne blomstrer. Da er det så mye pollen ute at platten og bilen må spyles! Ellers så må du søke hos nav ang uføretrygd. Hvorfor planlegger du så langt frem? Du kan vel ta de med og prøve nå? Tre gode skoler innen 45 minutters radius fra Alicante, derav to er videregående. Anonymkode: 95415...96a
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #23 Skrevet 2. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis gresspollen og annen allergi er grunnen til at du vil flytte til Spania, så bør du revurdere det. I Spania blomstrer det året rundt, og verst er det når oliventrærne blomstrer. Da er det så mye pollen ute at platten og bilen må spyles! Ellers så må du søke hos nav ang uføretrygd. Hvorfor planlegger du så langt frem? Du kan vel ta de med og prøve nå? Tre gode skoler innen 45 minutters radius fra Alicante, derav to er videregående. Anonymkode: 95415...96a En av grunnene til at hun ikke kan det nå, er fordi hun går på AAP Anonymkode: 0816a...4d8
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #24 Skrevet 2. januar 2018 Kanskje greit å få litt input på det økonomiske i et annet land, men jeg ville lyttet til meg selv, barna mine og spesialistene når det gjelder helse og ny tilværelse. Anonymkode: 94976...e01
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #25 Skrevet 2. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis gresspollen og annen allergi er grunnen til at du vil flytte til Spania, så bør du revurdere det. I Spania blomstrer det året rundt, og verst er det når oliventrærne blomstrer. Da er det så mye pollen ute at platten og bilen må spyles! Ellers så må du søke hos nav ang uføretrygd. Hvorfor planlegger du så langt frem? Du kan vel ta de med og prøve nå? Tre gode skoler innen 45 minutters radius fra Alicante, derav to er videregående. Anonymkode: 95415...96a Nå er det ikke sikkert en tenåring på 17 år har så veldig lyst til å forlate venner, kjæreste og pappaen sin for et år da... Min gutt på samme alder hadde heller flyttet hjemmefa enn å forlate livet sitt her hjemme. Anonymkode: b4e33...b7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå