Gå til innhold

Til dere som har påmeldt barn til SFO i romjul, men ikke bruker den:!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber også på SFO og synes det er helt greit. Det er lov å ombestemme seg. 

Om familien er hjemme  så er det greit og la barna velge. 

Skulle det bli få barn er det mye  forefallende arbeid og rydding som kan gjøres.

Da mine barn gikk på SFO og barnehage  meldte jeg på alle ferier, og  de ble hjemme. 

Grunnen til at jeg meldte på heletiden og sjelden brukte plassen  var for når minste mann gikk i barnehagen kom vi opp i en krise og trengte å bruke barnehage noen timer men fikk ikke lov å komme for vi hadde ikke meldt på. 

Anonymkode: 5bf4d...ca5

Skrevet

Jeg er butikksjef, og mannen min er selvstendig næringsdrivende. Det er ikke mulig for oss å vite i begynnelsen av november om vi må på jobb i mellomdagene.

Jeg må som regel på jobb ihvertfall noen timer, blir det sykdom eller andre ting dukker opp må jeg plutselig være på jobb hele åpningstiden. Mannen har ikke råd til å takke nei til oppdrag som dukker opp, sånn er det bare.

Jeg har selvfølgelig forklart lederen på sfo hvordan det er stilt for oss, og hun forstår selvfølgelig at ikke alle har en jobb hvor man vet lang tid på forhånd hvordan dagene blir.

Men selvfølgelig sier vi ifra om vi ikke trenger tilbudet så fort vi vet om det da. I år har mannen bare jobbet en dag, de andre dagene har ungene og han vært hjemme, det fikk de beskjed om på sfo uka før jul. Men vi må uansett betale 245 kr dagen for dagene vi var påmeldt men ikke brukte sfo da....

Anonymkode: 47b67...fb7

Skrevet

Synes at man kun skal betale for Sfo de dagene det er skole. De dagene det er skolefri må man melde opp barna og betale ekstra. Satsene må settes deretter selvfølgelig.

Det går kun utover barna når man er dobbelt så mange ansatte på jobb enn det behøves. De ansatte har krav på et viss antall ferieuke og å avspaser eventuell overtid. Mye bedre at det skjer når det er lite barn enn at det må gjøres med full avdeling, som skjer dersom man ikke får planlagt. 

Anonymkode: 8520f...2a6

Skrevet

Og jeg er møkk lei av barnehageansatte som før hver eneste ferie skal hinte om hvor slem jeg er som vil levere barnet mitt i bhg noen dager i ferien. Fordi det er jo alltid bare mitt barn som liksom skal dit... Jeg har betalt for plassen og har behov for pass, så alt burde være ok. Burde heller være glad for at de har en jobb.

Anonymkode: ff52f...f5e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte vi melde på til SFO første uka i desember. Det var lenge før vi hadde juleplanene klare. Det viste seg at vi ikke trengte plassen, men ungene tok en tur for å leke med vennene sine likevel i går ettermiddag. De hadde med lapp om at de kunne gå når de selv hadde lyst og hadde det så gøy med aking at de ikke dro før en gal time etter stengetid. (De ansatte vet at de får lov til å leke videre selv om SFO er slutt for dagen)

SFO har åpent og vi har betalt for plassen. Det er ikke værre at folk jobber på SFO enn andre steder.

Anonymkode: 8c558...1c7

Nei selvfølgelig er det ikke verre at folk jobber på SFo enn andre steder, og ja - alle har betalt for plassen ( i alle fall der de ikke betaler ekstra for ferier). Faktisk er det ganske koselig å jobbe disse dagene, for det er mer ro, mer tid og både barn er voksne er mer opplagte enn rett etter skolen ofte. 

Men det som er problemet er at SFO har et visst antall timer til bruk i løpet av året, så jo mer vi bemanner f.eks i jula, jo færre timer har vi til rådighet de andre dagene, enten det på vanlige dager eller i andre ferier. Satt på spissen da, så kunne det skje at vi kommer til sommerferien og så er SFO underbemannet fordi 4 ansatte har gått i jula og passet på 4 unger når de trodde at det skulle komme 60. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg er møkk lei av barnehageansatte som før hver eneste ferie skal hinte om hvor slem jeg er som vil levere barnet mitt i bhg noen dager i ferien. Fordi det er jo alltid bare mitt barn som liksom skal dit... Jeg har betalt for plassen og har behov for pass, så alt burde være ok. Burde heller være glad for at de har en jobb.

De tenker på ungen din. Det er ikke mye gøy i bhg/SFO når den ikke har noen venner der. Og nei det kan ikke sammenlignes med å være sammen med bestemor.

Har du ikke mulighet til annen ordning sier du dette og lar være å bli så fornærmet. 

Anonymkode: 82fcd...055

Skrevet

Bah. Når AKS og barnehage er såpass rigide at de nekter å ta i mot uplanlagte barn til tross for overbemanning (for det er jo som du sier alltid bemannet for flere enn de som dukker opp), så melder man på når man er litt usikker. I tillegg er påmeldingsfristen som oftest før jeg får avklart hvilke dager jeg har fri, så da melder jeg på.

Og det er virkelig ingen lidelse for ungene å være på AKS eller i barnehagen noen romjulsdager. Klarer ikke AKS/barnehage å gjøre det hyggelig, burde de ansatte jobbe et annet sted.

Anonymkode: 399c4...b2c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De tenker på ungen din. Det er ikke mye gøy i bhg/SFO når den ikke har noen venner der. Og nei det kan ikke sammenlignes med å være sammen med bestemor.

Har du ikke mulighet til annen ordning sier du dette og lar være å bli så fornærmet. 

Det er jeg helt uenig i. De ansatte skal tvert i mot overbevise foreldrene om at barna kommer til å få det helt topp selv om det er få barn eller bestekameraten ikke er der. Ingen skal ha dårlig samvittighet for å sende ungene sine i barnehage eller sfo i ferier, uansett grunn. Vi har ikke lov til å si hvem som kommer eller ikke kommer, ingen andre foreldre har noe med det.

Skrevet
Akkurat nå, Yellow Brick Road skrev:

Det er jeg helt uenig i. De ansatte skal tvert i mot overbevise foreldrene om at barna kommer til å få det helt topp selv om det er få barn eller bestekameraten ikke er der. Ingen skal ha dårlig samvittighet for å sende ungene sine i barnehage eller sfo i ferier, uansett grunn. Vi har ikke lov til å si hvem som kommer eller ikke kommer, ingen andre foreldre har noe med det.

Men hvis barnet hadde det vært det eneste barnet som skulle være der, ville du ikke visst det, i tilfelle man kunne ordnet noe annet? Det ville jeg visst om, for det hender at man kan ha andre mulgheter men velger sfo så barnet kan leke med andre

Anonymkode: c9eb8...2e9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bah. Når AKS og barnehage er såpass rigide at de nekter å ta i mot uplanlagte barn til tross for overbemanning (for det er jo som du sier alltid bemannet for flere enn de som dukker opp), så melder man på når man er litt usikker. I tillegg er påmeldingsfristen som oftest før jeg får avklart hvilke dager jeg har fri, så da melder jeg på.

Og det er virkelig ingen lidelse for ungene å være på AKS eller i barnehagen noen romjulsdager. Klarer ikke AKS/barnehage å gjøre det hyggelig, burde de ansatte jobbe et annet sted.

Anonymkode: 399c4...b2c

Vi har ikke lov til å nekte å ta i mot barn uansett om de er påmeldt eller ikke, foreldrene har betalt for en tjeneste som de har rett til å bruke. Om det er en juridisk rett eller en rett som vi gir foreldrene, vet jeg ikke. Men jeg tviler egentlig på at det er lov til å nekte barn å komme så lenge tjenesten er betalt for. Hadde nesten vært interessant å sjekke.

Skrevet

SFO er ikke åpent i julen eller påsken her vi bor..

Indre østlandet..

Anonymkode: 84eea...31e

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint for de som har besteforeldre og andre slektninger eller venner som kan stille opp og passe ungen. Ikke så enkelt når man ikke har noen andre enn bhg til å passe barnet. Da sier det seg selv at man må benytte seg av den uavhengig av om det er jobb eller andre ting man skal. 

Jeg tenker at denne diskusjonen egentlig er meningsløs, da alle vet best hva som funker for sin familie. Ingen plasserer ungen sin i bhg for å slippe unna den eller ligger og dvasker seg på sofaen 6 timer i strekk. I så tilfelle burde kanskje andre instanser være koblet inn...

Mitt poeng var bare at de som jobber i bhg burde slutte å gi foreldre dårlig samvittighet hvis de krysser av for at barnet kommer i romjulen (eller andre ferier), for da er "ingen andre" der... 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis barnet hadde det vært det eneste barnet som skulle være der, ville du ikke visst det, i tilfelle man kunne ordnet noe annet? Det ville jeg visst om, for det hender at man kan ha andre mulgheter men velger sfo så barnet kan leke med andre

Nå har vi aldri vært borti at vi bare har hatt ett barn påmeldt og det kommer nok ikke til å skje heller. Men jeg hadde ikke hatt problemer med å la barnet mitt være alene med voksne på sfo. Er foreldrene opptatt av hvor mange andre barn som er der, er det jo bare å spørre foreldrene til barnas venner. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, i mitt eksempel (som gjaldt det samme) så gikk de jo rundt og manipulerte, ved å gnåle til alle foreldrene om hvor lite barn det var, sånn at alle meldte ungene av.  Hadde de holdt munn, så hadde 4-5 barn fått en herlig, rolig dag i bhg. I stedet for ekstra tidlig opp for å kjøres til diverse besteforeldre.

Anonymkode: 15576...7a8

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at denne diskusjonen egentlig er meningsløs, da alle vet best hva som funker for sin familie. Ingen plasserer ungen sin i bhg for å slippe unna den eller ligger og dvasker seg på sofaen 6 timer i strekk. I så tilfelle burde kanskje andre instanser være koblet inn...

Dette tenker jeg også. Klart alle er så mye sammen med ungene som de får til. Men i et par andre tråder her høres det ut som om det er et utbredt problem at foreldre bare vil ha fri og ikke se snurten av barna, og som at det er "dårlig gjort" å bruke SFO eller bhg i romjula. 

Så kommer denne tråden og forteller det helt motsatte: de fleste tar faktisk ungene ut. Må si jeg tror mest på det! 

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om å klage over manglende fridager på ordinære arbeidsdager. De fleste budsjetter tar da sikte på at arbeidstakere jobber alle ordinære arbeidsdager utenom ferieavvikling. Hadde du avspasert romjulsdagene senere, ville det kostet arbeidsgiver akkurat like mye. 

Jeg jobber som psykologspesialist i BUP. I løpet av hele romjulen vil jeg ha 1 pasient, mot vanligvis 5 per dag. Alltids andre ting å gjøre, om det så er å av-ise kjøleskapet..

Noen av oss må jobbe i romjul, sånn er det bare. 

Anonymkode: 17418...67f

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om å klage over manglende fridager på ordinære arbeidsdager. De fleste budsjetter tar da sikte på at arbeidstakere jobber alle ordinære arbeidsdager utenom ferieavvikling. Hadde du avspasert romjulsdagene senere, ville det kostet arbeidsgiver akkurat like mye. 

Jeg jobber som psykologspesialist i BUP. I løpet av hele romjulen vil jeg ha 1 pasient, mot vanligvis 5 per dag. Alltids andre ting å gjøre, om det så er å av-ise kjøleskapet..

Noen av oss må jobbe i romjul, sånn er det bare. 

Anonymkode: 17418...67f

Det forutsetter at man har stillinger som er store nok til at man skal jobbe slike dager, I skole / sfo er det vanskelig å få 100% stilling, og timene man har fordeles mellom skole og sfo-tid. Det er dermed ingen selvfølge at alle skal jobbe alle ikke-skole-dagene.  I barnehagene er det flere fulle stillinger, og der brukes disse dagene til avspassering og ferieavvikling. Bedre å avspassere eller ta ferie på tider hvor det er lite barn enn å ta det på de ordinære dagene.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Like frustrerende er det for noen foreldre å betale for en full plass på SFO, inkludert tre dager i romjulen, selvfølgelig, for så deretter å få beskjed fra skolen at det er kun 4 barn som er påmeldt, og ingen fra samme trinn som mitt barn. Og mitt barn vil selvølgelig ikke være der ...Jada, da får jeg trekk i lønn for de tre dagene som jeg må være hjemme med barnet ... mens SFO opprettholder sitt budsjett med mine faste og regelmessige innbetalinger ...

Anonymkode: 924a0...10a

Men hvorfor er problemet at SFO informerer om hvor mange som kommer? Det vil jo ditt barn oppdage første dagen uansett, og ha like lite lyst til å gå de neste dagene? 

Jeg tenker at når du ikke vil forklare barnet ditt at du må jobbe, og at det derfor blir SFO selv om han ikke har så veldig lyst, er det du selv som har valgt å bli hjemme med lønnstrekk. Den kan du ikke legge på SFO.

Skrevet
6 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Men hvorfor er problemet at SFO informerer om hvor mange som kommer? Det vil jo ditt barn oppdage første dagen uansett, og ha like lite lyst til å gå de neste dagene? 

Jeg tenker at når du ikke vil forklare barnet ditt at du må jobbe, og at det derfor blir SFO selv om han ikke har så veldig lyst, er det du selv som har valgt å bli hjemme med lønnstrekk. Den kan du ikke legge på SFO.

Det er ikke et problem at SFO informerer om antall barn påmeldt til SFO (fra 4 til 1). Det er jeg veldig takknemlig for- jeg prioriterer mitt barn tross alt ganske høyt, og vil ikke sende barnet til å være alene på SFO og faktisk kjede seg. 

I mitt tilfellet har SFO holdt stengt i disse tre dager pga «ingen» barn. Og da lurer jeg på hva pengene som alle (!) foreldre har betalt inn skal brukes til. 

Arrogant å ha et slikt opplegg rett og slett.  Og det er mye mer rettferdig å ha eget betalingsopplegg for romjul/påske/vinterferie osv. Det er i overkant av 100 barn på denne SFOen - ca 42000 kr for 3 dager i romjulen...

har nesten lyst til å starte SFO selv, bra business :/

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette tenker jeg også. Klart alle er så mye sammen med ungene som de får til. Men i et par andre tråder her høres det ut som om det er et utbredt problem at foreldre bare vil ha fri og ikke se snurten av barna, og som at det er "dårlig gjort" å bruke SFO eller bhg i romjula. 

Så kommer denne tråden og forteller det helt motsatte: de fleste tar faktisk ungene ut. Må si jeg tror mest på det! 

Nei, det er faktisk ikke helt klart. Ikke alle er like gode foreldre

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ansatt på SFO, og jeg ser dette hvert eneste år:

I år er det 62 barn som var påmeldt romjul-SFO. Vet dere hvor mange som møter opp? 8. 

8 barn møter opp!

Kjære, gode foreldre: Forstår dere at vi henter inn ansatte som egentlig kunne hatt fri? At vi bruker faktiske penger og faktiske ressurser, som blir kastet ut vinduet pga dette? Ikke skriv opp barnet ditt, hvis du egentlig ikke har planer om å bruke tilbudet. Jada man kan bli syk, og planer kan endres, men nei det er ikke tilfellet for alle de barna som er uteblitt fra SFO disse dagene. 

Takk for oppmerksomheten, og godt nyttår!

Anonymkode: 5d18a...6bc

Samme i bhg! Mange sier de skal sende barna, men det kommer mindre enn det som var kravet for å holde åpent. Altfor mange ansatte blir det, mange som har søkt ferie som ikke får det.

Anonymkode: b42a2...fe1

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et problem at SFO informerer om antall barn påmeldt til SFO (fra 4 til 1). Det er jeg veldig takknemlig for- jeg prioriterer mitt barn tross alt ganske høyt, og vil ikke sende barnet til å være alene på SFO og faktisk kjede seg. 

I mitt tilfellet har SFO holdt stengt i disse tre dager pga «ingen» barn. Og da lurer jeg på hva pengene som alle (!) foreldre har betalt inn skal brukes til. 

Arrogant å ha et slikt opplegg rett og slett.  Og det er mye mer rettferdig å ha eget betalingsopplegg for romjul/påske/vinterferie osv. Det er i overkant av 100 barn på denne SFOen - ca 42000 kr for 3 dager i romjulen...

har nesten lyst til å starte SFO selv, bra business :/

Hvilke penger? Flere ansatte kan ta ut ferie/avspassering på en gang mens det ikke er unger der enn at de tar de ut i f.eks januar når det er fulle grupper.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke penger? Flere ansatte kan ta ut ferie/avspassering på en gang mens det ikke er unger der enn at de tar de ut i f.eks januar når det er fulle grupper.

Hva slags avspasering ? De jobber vel ikke overtid etter at SFO er stengt? Vikariere for kollegaer pga akutt sykdom, tjaa.. noen timer kanskje. 

Ferie har de i maks en uke utover 4 uker i juli, og det er i full stilling. Hvor mange ansatte i SFO jobber i full stilling?...nesten ingen, da er antall dager ferie er mindre enn 5 uker...

Det er omtrent samme historie med romjul og påske. Kjenner jeg blir bare mer og mer nysgjerrig på regnskapet ...

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags avspasering ? De jobber vel ikke overtid etter at SFO er stengt? Vikariere for kollegaer pga akutt sykdom, tjaa.. noen timer kanskje. 

Ferie har de i maks en uke utover 4 uker i juli, og det er i full stilling. Hvor mange ansatte i SFO jobber i full stilling?...nesten ingen, da er antall dager ferie er mindre enn 5 uker...

Det er omtrent samme historie med romjul og påske. Kjenner jeg blir bare mer og mer nysgjerrig på regnskapet ...

Her jobber de fleste i stillinger som er kombinert med skole dvs 100%..

Overtid blir det mye av da vi kun har arbeidsdag på 7,5timer og Sfo er åpen fra 7.15 avbrutt av skole så stenging 16.45. Ved sykdom blir det fort overtid for å ha noen som kan stenge evt åpne. Og pga trang økonomi ønskes det ikke at det skal leies inn vikarer. 

Vi får barn som har kastet opp om natta før de blir sendt på skolen, er ikke alle som er flinke til å forholde seg til smittevernsreglene. Så føles som vi enkelte perioder jobber i en "smittegryte". Dvs at det da ofte også er endel voksne som blir syke. Noen av personalet har også barn og derfor sykbarn dager. 

Synes holdningen enkelte har til de som passer barna deres er grusom og nedlatende. 

Tenker aldri at de som passer barna mine ikke fortjener fri eller avspasering. De gjør en kjempejobb og strekker seg langt for at mine barn skal ha det trygt og godt. Så har de mulighet for fri så unner jeg dem det. 

Jeg unner også barna mine tid med sine foreldre, noe jeg synes det blir lite av i en hektisk hverdag med foreldre i full jobb. Så har vi mulighet til å ha de hjemme gjør vi det. Samtidig som jeg har full forståelse for at enkelte må jobbe og dermed trenger sfo/barnehage i romjulen og andre ferier. 

Anonymkode: 8520f...2a6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er faktisk ikke helt klart. Ikke alle er like gode foreldre

Er det antall SFO-dager i romjula som skiller klinten fra hveten der, altså? Ja, men da er det jo lett... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...