Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #51 Skrevet 29. desember 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes holdningen enkelte har til de som passer barna deres er grusom og nedlatende. Tenker aldri at de som passer barna mine ikke fortjener fri eller avspasering. De gjør en kjempejobb og strekker seg langt for at mine barn skal ha det trygt og godt. Så har de mulighet for fri så unner jeg dem det. Anonymkode: 8520f...2a6 Javisst, det unner jeg dem også. Men de kan holde seg for gode til å komme med skjult manipulering for å få fri. Det er bare å si fra at de skal holde stengt, det, så ringer jeg mormor to uker tidligere. Anonymkode: 15576...7a8
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #52 Skrevet 29. desember 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: De fleste skoler tar ikke påmelding om sommeren. Vi må skrive oss opp senest 15.12 Anonymkode: 15576...7a8 Her har det vært senest i begynnelsen av desember Anonymkode: 9e03d...abd
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #53 Skrevet 29. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Javisst, det unner jeg dem også. Men de kan holde seg for gode til å komme med skjult manipulering for å få fri. Det er bare å si fra at de skal holde stengt, det, så ringer jeg mormor to uker tidligere. Anonymkode: 15576...7a8 Manipulasjon? Det er vel en oppfordring. Anonymkode: bf182...adb
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #54 Skrevet 29. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Javisst, det unner jeg dem også. Men de kan holde seg for gode til å komme med skjult manipulering for å få fri. Det er bare å si fra at de skal holde stengt, det, så ringer jeg mormor to uker tidligere. Anonymkode: 15576...7a8 Mange barn blir både skuffet og lei seg når de kommer og innser at det ikke kjenner de få barna som skal være der sammen med dem. Vi forteller derfor foreldrene i enkelte tilfeller at det er svært få barn som kommer og at barnet deres ikke kjenner disse barna. Ikke for at de nødvendigvis skal holde barnet hjemme. Men for at de selv kan være med å forberede barnet på hvem som er der og at kompiser osv har fri. Når barnet vet dette på forhånd blir ofte dagen mye enklere for barnet. Selv jobber jeg alltid i romjulen, slik at de som har familie langt unna skal få feire jul med sine. Anonymkode: 8520f...2a6
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #55 Skrevet 29. desember 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange barn blir både skuffet og lei seg når de kommer og innser at det ikke kjenner de få barna som skal være der sammen med dem. Vi forteller derfor foreldrene i enkelte tilfeller at det er svært få barn som kommer og at barnet deres ikke kjenner disse barna. Ikke for at de nødvendigvis skal holde barnet hjemme. Men for at de selv kan være med å forberede barnet på hvem som er der og at kompiser osv har fri. Når barnet vet dette på forhånd blir ofte dagen mye enklere for barnet. Selv jobber jeg alltid i romjulen, slik at de som har familie langt unna skal få feire jul med sine. Anonymkode: 8520f...2a6 I vår bhg gikk det til sammen 30 barn og alle kjente alle. Anonymkode: 15576...7a8
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #56 Skrevet 29. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: I vår bhg gikk det til sammen 30 barn og alle kjente alle. Anonymkode: 15576...7a8 I din barnehage ja. Men alle barna går ikke i din barnehage. Det finnes både barnehager og Sfoer i forskjellige størrelser. I den barnehagen barnet mitt går i er de delt opp i 4 avdelinger og mitt barn kjenner de i sin avdeling og naboavdelingen. Vil nok bli kjent med de andre også etter hvert, når det blir større. En av Sfoene i byen er delt opp i to hus, der vil ikke alle barna kjenne hverandre. Anonymkode: 8520f...2a6
Yellow Brick Road Skrevet 30. desember 2017 #57 Skrevet 30. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: I din barnehage ja. Men alle barna går ikke i din barnehage. Det finnes både barnehager og Sfoer i forskjellige størrelser. I den barnehagen barnet mitt går i er de delt opp i 4 avdelinger og mitt barn kjenner de i sin avdeling og naboavdelingen. Vil nok bli kjent med de andre også etter hvert, når det blir større. En av Sfoene i byen er delt opp i to hus, der vil ikke alle barna kjenne hverandre. Anonymkode: 8520f...2a6 Nei, men da er det en god anledning til å bli kjent med hverandre og å leke med andre enn dem ungene leker med til vanlig. Mange vennskap har startet på den måten. Jeg skjønner ikke denne redselen for at ungene ikke skal ha sine faste lekekamerater å leke med. Med oppegående voksne rundt seg, går det helt fint. Om ikke ungene har lært hjemme at andre barn enn "de faste" er skumle.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #58 Skrevet 30. desember 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Er ansatt på SFO, og jeg ser dette hvert eneste år: I år er det 62 barn som var påmeldt romjul-SFO. Vet dere hvor mange som møter opp? 8. 8 barn møter opp! Kjære, gode foreldre: Forstår dere at vi henter inn ansatte som egentlig kunne hatt fri? At vi bruker faktiske penger og faktiske ressurser, som blir kastet ut vinduet pga dette? Ikke skriv opp barnet ditt, hvis du egentlig ikke har planer om å bruke tilbudet. Jada man kan bli syk, og planer kan endres, men nei det er ikke tilfellet for alle de barna som er uteblitt fra SFO disse dagene. Takk for oppmerksomheten, og godt nyttår! Anonymkode: 5d18a...6bc Å dette innlegget tror du kommer til å gjøre susen😂 Anonymkode: 2b320...8a2
Gjest Marge Simpson Skrevet 30. desember 2017 #59 Skrevet 30. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Her jobber de fleste i stillinger som er kombinert med skole dvs 100%.. Overtid blir det mye av da vi kun har arbeidsdag på 7,5timer og Sfo er åpen fra 7.15 avbrutt av skole så stenging 16.45. Ved sykdom blir det fort overtid for å ha noen som kan stenge evt åpne. Og pga trang økonomi ønskes det ikke at det skal leies inn vikarer. Vi får barn som har kastet opp om natta før de blir sendt på skolen, er ikke alle som er flinke til å forholde seg til smittevernsreglene. Så føles som vi enkelte perioder jobber i en "smittegryte". Dvs at det da ofte også er endel voksne som blir syke. Noen av personalet har også barn og derfor sykbarn dager. Synes holdningen enkelte har til de som passer barna deres er grusom og nedlatende. Tenker aldri at de som passer barna mine ikke fortjener fri eller avspasering. De gjør en kjempejobb og strekker seg langt for at mine barn skal ha det trygt og godt. Så har de mulighet for fri så unner jeg dem det. Jeg unner også barna mine tid med sine foreldre, noe jeg synes det blir lite av i en hektisk hverdag med foreldre i full jobb. Så har vi mulighet til å ha de hjemme gjør vi det. Samtidig som jeg har full forståelse for at enkelte må jobbe og dermed trenger sfo/barnehage i romjulen og andre ferier. Anonymkode: 8520f...2a6 Tanken din er veldig god men er ikke helt enig. De får jo betalt for å passe barna dine, det er jobben deres? De fortjener like mye fri som resten av oss og de aller fleste har en arbeidsplass som er åpen i ferier. Når det er sagt så spør jeg alltid om det kommer mange barn i barnehagen, og jeg strekker meg veldig langt for at barnet skal få fri slik at en ansatt kan få avspasere:-)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #60 Skrevet 30. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: I din barnehage ja. Men alle barna går ikke i din barnehage. Det finnes både barnehager og Sfoer i forskjellige størrelser. I den barnehagen barnet mitt går i er de delt opp i 4 avdelinger og mitt barn kjenner de i sin avdeling og naboavdelingen. Vil nok bli kjent med de andre også etter hvert, når det blir større. En av Sfoene i byen er delt opp i to hus, der vil ikke alle barna kjenne hverandre. Anonymkode: 8520f...2a6 Men nå var det nå engang MIN bhg jeg fortalte om, der de påvirket en og en forelder fram til alle 4-5 ungene var avmeldt... Det var IKKE av hensyn til om ungene fikk møte noen kjente. Anonymkode: 15576...7a8
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #61 Skrevet 30. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Å dette innlegget tror du kommer til å gjøre susen😂 Anonymkode: 2b320...8a2 Hvorfor skulle det ikke kunne gjøre en forskjell? Kanskje noen reflekterer over konsekvensene av å skrive seg opp, når man ikke bruker tilbudet ☺️ Det er jo ikke gitt at man har tenkt over det. Anonymkode: bf182...adb
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #62 Skrevet 30. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Å dette innlegget tror du kommer til å gjøre susen😂 Anonymkode: 2b320...8a2 Det burde få folk til å tenke seg om Anonymkode: c9eb8...2e9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #63 Skrevet 30. desember 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Bah. Når AKS og barnehage er såpass rigide at de nekter å ta i mot uplanlagte barn til tross for overbemanning (for det er jo som du sier alltid bemannet for flere enn de som dukker opp), så melder man på når man er litt usikker. I tillegg er påmeldingsfristen som oftest før jeg får avklart hvilke dager jeg har fri, så da melder jeg på. Og det er virkelig ingen lidelse for ungene å være på AKS eller i barnehagen noen romjulsdager. Klarer ikke AKS/barnehage å gjøre det hyggelig, burde de ansatte jobbe et annet sted. Anonymkode: 399c4...b2c Hva et AKS? Anonymkode: c20fa...ef0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #64 Skrevet 30. desember 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva et AKS? Anonymkode: c20fa...ef0 Det er en ny form for SFO, det heter Aktivitetsskolen og er vel mer basert på aktiviteter og sånn? Litt usikker 😅 Anonymkode: bf182...adb
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #65 Skrevet 30. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva et AKS? Anonymkode: c20fa...ef0 Det er bare det de kaller SFO i Oslo. Anonymkode: 8c558...1c7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #66 Skrevet 30. desember 2017 17 timer siden, Yellow Brick Road skrev: Vi har ikke lov til å nekte å ta i mot barn uansett om de er påmeldt eller ikke, foreldrene har betalt for en tjeneste som de har rett til å bruke. Om det er en juridisk rett eller en rett som vi gir foreldrene, vet jeg ikke. Men jeg tviler egentlig på at det er lov til å nekte barn å komme så lenge tjenesten er betalt for. Hadde nesten vært interessant å sjekke. Hos oss er alle velkommene, selv om de ikke har meldt seg på, men da må foreldrene betale 380 kr ekstra. Selv om de allerede betaler full pris for sfo. Anonymkode: 5bf4d...ca5
aanonym Skrevet 30. desember 2017 #67 Skrevet 30. desember 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hos oss er alle velkommene, selv om de ikke har meldt seg på, men da må foreldrene betale 380 kr ekstra. Selv om de allerede betaler full pris for sfo. Anonymkode: 5bf4d...ca5 Betale ekstra? Det var veldig spesielt. Har dere rabatt resten av året, da?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #68 Skrevet 30. desember 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Fint for de som har besteforeldre og andre slektninger eller venner som kan stille opp og passe ungen. Ikke så enkelt når man ikke har noen andre enn bhg til å passe barnet. Da sier det seg selv at man må benytte seg av den uavhengig av om det er jobb eller andre ting man skal. Jeg tenker at denne diskusjonen egentlig er meningsløs, da alle vet best hva som funker for sin familie. Ingen plasserer ungen sin i bhg for å slippe unna den eller ligger og dvasker seg på sofaen 6 timer i strekk. I så tilfelle burde kanskje andre instanser være koblet inn... Mitt poeng var bare at de som jobber i bhg burde slutte å gi foreldre dårlig samvittighet hvis de krysser av for at barnet kommer i romjulen (eller andre ferier), for da er "ingen andre" der... Anonymkode: ff52f...f5e Hvorfor er diskusjonen meningsløs? For meg virker det helg opplagt at man ikke melder barna på barnehage/SFO om man ikke har tenktvå benytte seg av tilbudet. Om man ikke vet, så gir man beskjed så fort man vet at barnet likevel skal ha fri. Noe annet er sløsing med ressurser, og folk som heller kunne kost seg hjemme i romjula må på jobb selv om ikke behovet for dem er der. Dette er ren logikk i min verden, og jeg fatter ikke at det kan provosere så fælt. Virker som om folk er aller mest opptatt av å hevde sin rett enn å handle på en måte som gagner alle. I kjent egostil. Ansatte i barnehage/SFO som gir foreldre dårlig samvittighet er en helt annen problemstilling enn den hi skisserer og egentlig utenfor tema. Vil tippe det problemet er ganske så marginalt. Anonymkode: dc636...9df
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #69 Skrevet 30. desember 2017 28 minutter siden, aanonym skrev: Betale ekstra? Det var veldig spesielt. Har dere rabatt resten av året, da? Det er det samme her. Vi må betale ekstra når vi melder på til dager det ikke er skole. Vi må betale full pris for desember, selv om et bare er 14 dager det er åpent og en av dagene måtte vi melde på spessielt etter at de oppfordret sterkt til at vi ikke brukte SFO den dagen. Da skulle skolen ha julebord og vi "ville vell at de som passet det kjæreste vi har skulle kunne feste med de andre". Hvis vi har meldt på barn og ikke bruker plassen en dag må vi uansett betale. Vi får ikke en gang gi plassen til et annet barn. Hverken sykdom eller annet er grunn til å slippe å betale hvis vi har meldt på. Jeg skammer meg ikke det minste for å bruke plassen bare fra 15 til 17 om det skulle passe oss, selv om de ansatte gjerne skulle gått hjem før. Anonymkode: 8c558...1c7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #70 Skrevet 30. desember 2017 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg måtte vi melde på til SFO første uka i desember. Det var lenge før vi hadde juleplanene klare. Det viste seg at vi ikke trengte plassen, men ungene tok en tur for å leke med vennene sine likevel i går ettermiddag. De hadde med lapp om at de kunne gå når de selv hadde lyst og hadde det så gøy med aking at de ikke dro før en gal time etter stengetid. (De ansatte vet at de får lov til å leke videre selv om SFO er slutt for dagen) SFO har åpent og vi har betalt for plassen. Det er ikke værre at folk jobber på SFO enn andre steder. Anonymkode: 8c558...1c7 No arbeider ikkje eg i SFO/barnehage men denne kommentaren provoserte meg gitt. Tenk å ikkje sjå meir enn akkurat framfor sin eigen nasetipp. Klart dersom ein har behov for plassen er det eit supert tilbud, men det er faktisk meiningslaust å leige inn mange personell dersom det ikkje kjem nokon barn. Om du jobber eller ikkje i jula veit ein faktisk før første veka i desember og om juleplanane var å reise vekk i jula hadde du ikkje trengt plassen uansett. Tenk litt på andre også Anonymkode: 34dce...f6f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #71 Skrevet 30. desember 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: No arbeider ikkje eg i SFO/barnehage men denne kommentaren provoserte meg gitt. Tenk å ikkje sjå meir enn akkurat framfor sin eigen nasetipp. Klart dersom ein har behov for plassen er det eit supert tilbud, men det er faktisk meiningslaust å leige inn mange personell dersom det ikkje kjem nokon barn. Om du jobber eller ikkje i jula veit ein faktisk før første veka i desember og om juleplanane var å reise vekk i jula hadde du ikkje trengt plassen uansett. Tenk litt på andre også Anonymkode: 34dce...f6f Nei, jeg vet ikke om jeg må jobbe, ofte ikke før samme dag. Ikke aller er ansatt i underordnede stillinger med faste og avgrensede arbeidstider. Uansett kjøper jeg en tjeneste. Da skammer jeg meg ikke før å bruke den. Anonymkode: 8c558...1c7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #72 Skrevet 30. desember 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg vet ikke om jeg må jobbe, ofte ikke før samme dag. Ikke aller er ansatt i underordnede stillinger med faste og avgrensede arbeidstider. Uansett kjøper jeg en tjeneste. Da skammer jeg meg ikke før å bruke den. Anonymkode: 8c558...1c7 Hei, Ebenezer Scrooge Anonymkode: bf182...adb
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #73 Skrevet 30. desember 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei, Ebenezer Scrooge Anonymkode: bf182...adb Det er ikke lov å identifisere noen her inne! Jeg har forrsten gjort flere andre ting som må være like ille som å betale og bruke SFO. Jeg har vært i butikken. Jeg har tatt buss og jeg har til og med tatt med ungene i alpinbakken. Anonymkode: 8c558...1c7
Kathrine. Skrevet 30. desember 2017 #74 Skrevet 30. desember 2017 Skjønner godt at folk melder på og ikke bruker om det er så rigide regler. Hos oss er påmelding kun en pekepinn for de som jobber på SFO om kor mange barn som kommer, og den leveres kun noen uker før jul. Men vi har lov å ombestemme oss. Vi er veldig heldig med skolen vår.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #75 Skrevet 30. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke lov å identifisere noen her inne! Jeg har forrsten gjort flere andre ting som må være like ille som å betale og bruke SFO. Jeg har vært i butikken. Jeg har tatt buss og jeg har til og med tatt med ungene i alpinbakken. Anonymkode: 8c558...1c7 Hehe, ok. Men jeg liker fortsatt ikke holdningen din. Anonymkode: bf182...adb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå