Gå til innhold

Spørsmål om uferøtrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor bor i en dyr leilighet i oslo. Den har hun nærmest nedbetalt men betaler mye i fellesutgifter tilnærmet 10 000 kroner alt til sammen. Dette gir henne 5000 kroner å leve på. Det sier seg selv at det er håpløst. Så kom jeg opp med den geniale Ideen at hun skulle selge leiligheten, flytte hit vi bor og kjøpe ett hus med hybel eller tomannsbolig. Da har hun leie inntekter og slipper å betale de utrolig dyre fellesutgiftene. Da sitter hun her med rundt 10000 i leie inntekter og 10000 pluss hun slipper å betale. Dette er en genial plan men i og med at hun er uføretrygdet går leieinntekter inn under inntekt? Det vil si trekker de henne for dette?

Anonymkode: ab125...9fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da så jeg skrev feil i tittelen mente selvsagt uføretrygd 😂

Skrevet

Jeg mener at inntekt på ev. utleie vil gå som kapitalinntekt og ikke arbeidsinntekt, og at hun derfor ikke vil bli trukket i trygden.

Men sjekk dette med nav, og husk å få det skriftlig - eller i hvert fall hvor i lovverket dette er regulert slik at dere kan finne det selv.

Så lenge hun bare leier ut en mindre del av boligen hun selv bor i så mener jeg hun ikke trekkes i uføretrygden. Men sjekk det opp!

Ellers veldig fornuftig ordning, så kan hun leve litt og ikke bare eksistere :)

Anonymkode: 104c7...ea0

Skrevet

Blir ikke enkelte lån (slettet) når du er uføre? 🤔 venninna til min mor fekk slettet sin del av et boliglån ved uføre.. men det er 15 år siden da 🤔

Anonymkode: 0eaf4...e85

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke enkelte lån (slettet) når du er uføre? 🤔 venninna til min mor fekk slettet sin del av et boliglån ved uføre.. men det er 15 år siden da 🤔

Hun har nesten nedbetalt boliglånet. De utgiftene som er så dyre er fellesutgiftene til boretslaget. Hun har ca 400 000 kroner igjen av boliglånet

Skrevet

Jeg er selv ufør og har leid ut kjelleretasjen min. Jeg sjekket med skattekontoret før jeg startet utleie- om jeg møtte skatte.

Dette er noe hun må ta opp med skatteetaten, for hvis de mener at dette ikke  er skattbar inntekt, så trenger ikke din mor engang gi beskjed til nav at hun leier ut. Hvis skatteetaten derimot mener hun skal skatte, da må nav ha opplysninger om det.

Da jeg sjekket opp i dette for mange år siden, så var tilbakemeldingen denne : At så lenge jeg bor i samme hus og så lenge leiligheten som leies ut er mindre enn den delen man  selv disponerer, så skal man ikke betale skatt. 

Hvis din mor mot formodning må skatte for dette, så har hun rett til å trekke fra alle utgifter som  f.eks kommunale avgifter, tv lisens, renter på huslån, vedlikehold av utleiedel , utgifter vdr nett og tv leverandør hvis dette er inkl i husleien m.m. Når dette er trukket fra brutto leieinntekt, så er det det hun evt skal skatte for. 

Jeg hadde sendt en skriftlig Mail til skatteetaten om dette, evt til en huseierforening hvis hun er medlem.

lykke til :)

Anonymkode: 34c9a...367

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Før var det vanlig å tegne en gjeldsforsikring når man tok opp lån, det var nok det hun hadde. For det er bare hos lånekassen man kan få ettergitt studielån ved sykdom, ingen banker har en slik ordning 

Anonymkode: d54a5...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...